Vi Bilägares forum

Diskussion om Audi A3

Diskussion om Audi A3

Ska köpa min första bil och har bestämt mig för att det ska bli en Audi A3, jag hade några frågor och ville höra era åsikter angående motorer och drivmedel, jag kommer garanterat att ha en automat med den "nya" 2013 karossen.
Tycker ni att det är värt att lägga 20.000 mer för en diesel, 2013 s-tronic eller köpa en ett år yngre modell för 20.000 mindre men med bensin? Är det mycket ändringar på bilen under det året?

Tack på förhand!
Farre

Uppdaterat: 2016-07-19 18:10

Kommentarer

Jag har provat Audi A3 2.0 TDI 150 hk har jag för mig eller 140 hk. Den var bra men på tok för dyr. Eftersom VW Golf är en likadan bil som byggs på samma komponenter hade jag valt VW Golf 1.2 TSI 110 hk, fabriksny för 174.900 kr (kampanj). Finns även VW Golf 1.4 TSI 150 hk för 209.000 kr (kampanj) om du tycker 110 hk är för lite. Fast provkör båda är mitt tips. Dessutom får VW Golf facelift i höst så då kan den nuvarande kännas lite gammal. Audi A3 fick ju facelift nu i våras.

Uppdaterat: 2016-07-19 18:36
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

När jag kollar på blocket så hittar jag många Audi a3'n, 2013-3015 modeller för 170-200tusen, så priset är ungefär samma som golf för mig. Självklart har jag haft ett stort intresse på golfen också men Audis interiör och design fångar mig verkligen.

Frågan är bara vilken som är bäst för att pendla samt kul och köra. Ska provköra en Audi nu på fredag så jag får se om den är som förväntat :)

Uppdaterat: 2016-07-19 18:46

Audi A3 är helt klart en trevlig bil. Själv så har jag inte hittat tillräckligt med skäl för att hosta upp pengarna för en så det fick bli snikvarianten Seat Leon som delar många komponenter med Audi A3.

Men varje gång jag hoppar in i min fars A3 SB 2014 med 2.0 TDI s-tronic med 184 hästarsmotorn så blir jag på gott humör. Komfort, känsla i interiör samt körglädje är riktigt bra.

Har inte kört samma motor i VW Golf, men Golfen är säkerligen inte ett dåligt val, tycker dock designen är lite tråkig. Både interiört och exteriört. Dock så ser GTI/GTE/GTD varianterna lite roligare ut än de vanliga golfarna.

Hade jag valt en Audi A3 idag så hade jag mig nog satt mig ner och funderat på behov och nuvarande situation.

Bor du t.ex. i hus eller lägenhet med tillgång till el-uttag och max kör 4-5 mil i stöten så är e-tron ett givet val. Visst du får lägga ut runt 300 000 men de 2015 modellerna som finns ute nu är det garanterat lite prutmån på och dom är fullutrustade.

Kolla även igenom utrustningen, många tycker jag väljer fel utrustning så det spelar ju också stor roll.

A3 1,2 TSI eller 1,4 Biogas (g-tron) är kanske inte superroliga bilar att köra men är absolut inte tråkiga.

Det finns även några A3 SB med 1,4 125HK motorn, den är lite roligare.

Testkör bilen och klura lite på vad dina behov är. Min röst, om du har tillgång till el-uttag, hade varit e-tron. (automat är standard på den)

Uppdaterat: 2016-07-19 22:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Visst du hittar många på Blocket men det är stor skillnad på fabriksny bil som bara du själv har kört och en begagnad. Fast jag håller med Benny att Audi A3 SB ser lite finare ut än en vanlig snik Golf. Fast för 174.900 kr får man alltså en fabriksny VW Golf 1.2 TSI Masters. Har nästan all utrustning du behöver.

Uppdaterat: 2016-07-19 22:58
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

...och Golfen har autobroms, adaptiv farthållare och automatisk handbroms - om man nu tycker det är en fördel. Så länge det fungerar är det en utmärkt funktion. Men den adaptiva farthållaren är suverän - och allra bäst tillsammans med en automatlåda. Har en begagnad A3 dessa funktioner ? Jag vet inte... Golfen med 1,4t/150 är riktigt trevlig att köra även om 1,2t/110 räcker till i de flesta fall.

Är förresten A3 -13 byggd på MQB-plattformen ? Om inte så är risken stor att den dessutom är "ljudligare" inombords än en Golf 7.

Uppdaterat: 2016-07-20 00:09

Audi A3 fick adaptiv farthållare och autobroms i standard i samband med faceliften som kom nu i vår. Väldigt skönt med adaptiv farthållare. Känns som man kan vila medan man kör. Bilen sköter sig själv.

Uppdaterat: 2016-07-20 00:22
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Lite som Pi och Mats påpekar så kolla utrustning på den A3 du kollar på, risken är att den som byggde ihop bilen valt bort trevliga saker såsom en vettig stereo eller komfort/säkerhetsfunktioner såsom adaptiv farthållare och autobroms.

Lättast att se det är att kolla efter det fyrkantiga hålet nedanför nummerplåten, där ska det sitta en kamera. Sitter det inte någon kamera där så lär den inte ha något av det.

Mkt handlar ju om tycke och smak, jag är fortfarande helt såld på Audis interiör och anser att den står i en klass för sig. Golfen är inte långt efter men har en tråkig design om man jämför den direkt mot A3.

Det finns lite fler golfar att välja på om du kollar beg. lägg till GT i sökningen så får du lite mer utrustning och roligare motorer att välja på.

Men med risk för att låta tjatig, ska du upp emot 300 tkr, kolla in e-tron. Bra prestanda och hyffsade priser för en ladd-hybrid om man jämför vad du får betala för en "vanlig" A3.

Uppdaterat: 2016-07-20 15:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kanske inte kamera med radar - i alla fall i Golfen med autobroms och adaptiv farthållare. Är det begagnade A3 så är väl risken att den saknar båda dessa funktioner. Men som sagt - skall man upp emot 300.000 kr så håller jag nog med Benny...

Uppdaterat: 2016-07-20 16:49

Tack alla för svaren!

Jag kommer som sagt testa några bilar nu under helgen och som Mats sa så har VW en grym kampanj när jag kollar på deras hemsida, känns som att jag får sjukt mycket för pengarna plus att det kostar runt 200tusen för en helt ny golf bil (aut/110hk/tsi).

Om jag nu väljer en golf så beställer jag definitivt en ny från VWs verkstad :)

Audin jag kollade på är en 2013 modell och det känns inte rätt värt att lägga 190tusen på en Audi om jag kan få en helt ny golf. Så just nu lutar jag mig mot en golf iställetvilket ser ut som det rätta valet!

Uppdaterat: 2016-07-20 18:29

När min far köpte en fabriksny VW Golf 1.2 TSI - 14 då kampanj pris 169.900 kr tog han extra metallic, larm, och nödreserv hjul. Hade den varit till mig hade jag nog valt till LED-Baklamporna, sportstolar och eventuellt valt bort larmet. Den har ju startspärr i standard. Larm kanske är lite overkill på en vanlig VW Golf. Fast äldre människor tror att någon kanske försöker stjäla.

Uppdaterat: 2016-07-20 20:53
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Bästa är ju att provköra då det skiljer sig rätt stort mellan de 4 volymmodellerna på MQB plattan.

Det jag gillar bäst med Audin är att framrutan är mer upprätt, lite som Minicooper och välvd på samma sätt. Jämför man med min Seat Leon så har man en mer sluttande ruta med längre instrumentpanel. Det gör rätt stor skillnad i körkänsla.

Sen spelar kanske andra saker in som närhet till bra ÅF och verkstäder.

Hade nog valt att provköra allihop för att bilda mig en uppfattning, men var också uppmärksam på utrustning och utförande så du inte jämför "äpplen och päron".

En Audi A3 med S-Line paket, sportchassi och 19" kommer garanterat ha högre vägljud och vara stötigare än en 1,2 TSI vaniljgolf.

Kolla även över infotainment, på 2016 modellerna och framåt (som kom mitten 2015) så har du stöd för Apple Carplay och förberedelse för Android Auto.

Uppdaterat: 2016-07-20 21:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Audi är inte en Golf som folk har fått för sig. De delar vissa komponenter som motor och andra elektroniska komponenter. Men körkänslan brukar vara annorlunda i Audi. Har ägt både Passater/A4, GOLF/A3.

I min värld är det åtminstone känslan som räknas och inte vad höger bak drivknut har för serienummer eller om länkarmen är samma som på Golf.

Audi har det där lilla extra, den upplevda kvalitén är betydligt högre, tystare bil, mer stabil på vägen(Generellt) och allmänt trevligare, och det är precis det man betalar för också. Vill man bara ha en bil för att ta sig från A-B så kan man lika gärna köpa en Golf, men uppskattar man det där lilla extra så kör man på Audi, speciellt med Quattro.

Något jag hade undvikit fortfarande än idag är S-Tronic/DSG, de har blivit bättre men lider fortfarande. Byter man bil ofta och köper nytt så kan man köra på vad som helst. Men ska du behålla bilen länge så hade jag rekommenderat manuellt.

Vet flera kollegor som gått från Skoda/VW och upplever samma sak att det är en uppgradering. Om det är värt är något var och en får ta ställning till.

Uppdaterat: 2016-07-21 11:28

Det stämmer det du skriver men det gäller från Audi A4 och uppåt. Köper du en Audi A3 får du en VW Golf i en annan kostym. Visst kan den upplevda kvaliteten kännas bättre i Audi A3 men du betalar ju ett högre pris. VW Golf blev ju årets bil 2014 och inte Audi A3 så det är ju inte någon skitbil.

Fast provkör båda och avgör därefter. Jag köpte ju en ny Audi A3 1997 då skillnaden var för stor mellan VW Golf 4 och Audi A3. Numera är det inte så stor skillnad mellan bilarna.

Uppdaterat: 2016-07-21 14:57
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag hade kört en golf under halkbanan för ungefär 1 år sedan och fick en riktig skön känsla av den bilen och sa att jag skulle köpa en sån som första bil, nu var det ju som sagt för ett år sedan så vet inte om samma känsla kommer sitta kvar. Men just nu Så riktar jag mig mot golfen. Kommer åka till VW i Bromma imorgon och ställa lite frågor samt provköra, jag hoppas verkligen samma känsla sitter kvar som förra året!

Vill tacka alla igen för hjälpen, det glädjer mig verkligen att se så många engagerade förare :)

Uppdaterat: 2016-07-21 16:36

Vill du ha en pigg Golf så välj den med 1,4t/150 - den är riktigt trevlig.

Uppdaterat: 2016-07-21 17:04

Huruvida man får igen det vid bytet eller ej om några år är det nog ingen som egentligen vågar garantera. Man får i vart fall inte igen hela pengen. Dessutom är bensinaren trevligare tycker jag - som gått från en liten diesel till en liten bensinare. Speciellt med manuell låda vinner bensinaren - i alla fall när vi talar om mindre dieslar. Dessa dieslar kräver automat för att vara anständigt körbara.

Uppdaterat: 2016-07-21 21:41

Ska inte spä på beslutsångesten mer, men när du ändå är inne på Golf så ta och snegla på Seat Leon. Det är ett trevligt alternativ som ser lite roligare ut än Golf.

Komfortmässigt är dom lika, något billigare inköpspris (dock så står den sig sämre som beg. i dagsläget jämfört med Golf och Audi) avsaknad av elektrisk handbroms osv. Men roligare interiör och design tycker jag personligen.

Som Pi är inne på så är 1,4 150HK en trevlig maskin och den går hyffsat snålt även om det kanske är något man inte ska stirra sig blind på.

DasAuto nämner DSG och dom har haft sin beskärda del av problem. Speciellt DSG7 som det skrivits spaltmeter om.

Alla motorer, diesel som bensin med motorvolym UNDER 2 liter har dessa lådor, kan vara värt att notera.

2.0 diesel och Bensin kör DSG6/s-tronic som inte har samma problem.

Om det är Diesel eller Bensin som kommer ha högst attraktionsvärde om några år som begagnad tror jag är svårt att säga något om, speciellt med alla rapporter och skandaler som duggar tätt.

Så där är nog mitt enda tips att köp det som du tycker känns rätt, och är det diesel så tänk på att dom mår bra av att rastas längre sträckor emellanåt.

Och, för att låta lite tjatig, försök jämföra så lika varianter som möjligt. Har själv varit med om att jag sågat bilmodeller för att senare helt ändra uppfattning när man kört samma modell fast med en annan motor/växellåda och kanske chassikombination.

Glöm inte heller att kolla lite försäkringspriser, det kan diffa stort mellan modeller.

Uppdaterat: 2016-07-21 21:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tycker det skiljer för lite i pris mellan VW Golf 1.2 TSI Masters 174.900 kr (Kampanj) och SEAT Leon 1.2 TSI 169.900 kr. För att välja SEAT. Sedan vet jag inte om SEAT Leon har mer utrustning än Golfen men det tror jag inte. Dessutom kan man få fullstort reservhjul till VW Golf men till Seat Leon endast fusk reservhjul. Till min Audi A4 har jag bara behövt använda reservhjulet en enda gång (fullstort) då var jag i Helsingborg mitt i natten fullpackad bil så det lönades att jag tog det extra. Senast med A6 fick jag punktering utanför huset i Huskvarna hos en släkting vart jag skulle sova över. Såg inte att han gjort en hög betongkant vid infarten. Däcket gick inte att laga och reservhjul finns inte. Blev att jaga däck dagen efter och hittade inte med rätt profil pga vinterdäck säsongen börjat. Så fick köra med ett med lite lägre profil upp till Stockholm. Bytte till rätt nu i våras eftersom bilen stod avställd under vintern.

Uppdaterat: 2016-07-21 23:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tror t ex inte att Leon har varken autobroms eller adaptiv farthållare som standard - men rätta mig gärna om jag har fel. Har också fullstort reservhjul i min Golf SV - men det är väl snarast baserat på lite "trygghets-narkomani" än på ett faktiskt behov...:) Hade samma på vår förra Golf Variant -12.

Uppdaterat: 2016-07-21 23:21

Jo jag håller med dig Minimats1, det skiljer för lite och såsom det ser ut idag och svenskarnas syn på Seat så är sannolikt Golfen är bättre val, speciellt om man väger in vad bilen kan tänkas vara värd om ett par år. Det handlar nog mer om man tycker det är en roligare bil att köra och se på (och lägga pengar på) samt om den utrustningen som skiljer sig är något som tilltalar köparen.

Väljer man till connect paketet på Leonen för 11900 får man skönare stolar och lite annat lull lull, men det brukar ju finnas sånt till Golf också.

Såg däremot att dom kör en kampanj på R-line Golf för 209 000, där har du 150HK motorn som en del av oss nämnt tidigare och lite annat kul. Den ser också lite sportigare ut än "vanilj"golfen.

http://sommarkampanj.volkswagen.se/r-line/

Ett tillval jag gärna sett (om man nu får välja ett) är xenon eller LED lampor framtill på just r-line kampanjen.

Sen så informerade du om en rätt viktig sak i ditt första inlägg Minimats1.

Golfen kommer med en liten facelift i höst vilket eventuellt kan göra att dagens modell känns lite daterad. Det är dock osäkert hur stor skillnad det blir.

Audin var hyffsat diskret där det exteriört mest synliga var nya lyktor framtill.

Uppdaterat: 2016-07-21 23:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har som sagt kört några dagar med just en sån R-Line Golf med 1,4t/150 och den var klart piggare än 1,2t/110. Risken är som vanligt att piggare bil också innebär att man blir lite tyngre på gasfoten vilket inte främjar bensinförbrukningen men är man inte det så verkade det som att den inte var speciellt mycket törstigare än den mindre motorn. Kollade en Leon kombi Xperience när jag skulle byta och har den också det du Benny kallar "skönare stolar" så passade dom i alla fall inte mig eftersom dom hade väldigt markanta och höga sido-valkar på sittdynan vilket gjorde det svårare att ta sig ur bilen. Högst personligt dock.

Sen håller jag med om LED/Xenon - det borde absolut vara standard på R-line Golfen för det får man ju som standard på t ex Mazda 3 redan från "mellan-versionen" Vision.

Skulle tro att faceliften på Golfen till stor del omfattar uppdatering av autobroms-system och andra elektroniska hjälpsystem samt att den kommer med den nya 1,5 l-motorn. Kanske också LED-ljus som standard - men det är bara spekulationer. Tvivlar på att det blir några större utseendemässiga förändringar för det skulle nog strida mot den praxis VW utvecklat när det gäller design-ändringar på nya/uppdaterade versioner.

Uppdaterat: 2016-07-22 10:07

För 230 000 kr kan man få en knappt inkörd Golf 1,4 TSI 150 DSG7 med GT utrustningspaket där all möjlig utrustning ingår. Kan kanske vara något att kolla på.

Uppdaterat: 2016-07-22 17:48

Jag kör golf 7 i jobbet lite till o från. Fin bil. Men jag stör mig på att mitt högerben tar i panelen när man kör. Känns trång (då är jag knappt 175) .Den bilen vi har är 1.6 diesel men en trött 5 växlad man låda. Den elektriska handbromsen pajade också efter 6000 mil.

Nu är det väll standard lysen på golfen också, men lysena var inte mycket å hurra för. Helljuset är ett skämt.

Har även testar en 150 hk Audi A3 (dock manuell) men den väcker ett större hagbegär hos mig. Hade jag haft en VW så hade det svidit, för man har trånat efter de fyra ringarna.

Uppdaterat: 2016-08-06 09:16