I testet av Golf klagas på komfort och buller. "Nu är vi rädda att Volkswagen är på väg åt fel håll."Bilen är en Golf R-line med hjul/däck 7,5 tum, 225/40 R18 och sportfjädring. Som standard har R-line 17 tums fälgar. Det är självklart att sämre komfort och mer buller följer av större dimensioner. Sportfjädring gör det än värre. Dessutom ökar bensinförbrukning, utsläpp och kostnader. Det givna valet är för de flesta är därför en basmodell av Golf med 205/55 R 16. Då är man på rätt väg. Det kunde gott ha lyfts fram.
Kommentarer
Visst är det så att större hjul drar med sig mer buller, ljud och ger sämre komfort mätt i hårdare gång / fjädring utöver att stora däck kostar mer och ökar bränsleförbrukningen.
Men å andra sidan är dagens bilar redan tystare än motsvarande bil för 10 - 15 år sedan. Dessutom är större hjul lite snyggare än mindre så det är nog mest en fråga om utseende och komfort som får fälla avgörandet vad gäller däckstorlek.
Jag har haft väldigt många VW bl.a. Golfar och varit mycket nöjd med dem men de hade väl bara 15 / 16 tums fälgar.
Nuvarande nya VW ID3 -25 har 18 tumshjul och är ändå tillräckligt tyst och fin på vägen.
Tror att ViB föredrar att testa standardversioner av bilarna, men ÅF vill helst låna ut värstingversionen att testa. Tidningen kan inte välja lånebil, och då blir det en testbil med största hjulen, för det är ju vad folk vill ha, eller? ViB har ofta klagat på komforten i testbilarna, med bullerhjul och hårda sportchassin.
Snyggt och fräckt, sa Guran om stora fälgar och feta svålar. Det är väl enda fördelen med dessa...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.