Ja så var det dags för sonen att byta ut Mondeon som han varit väldigt nöjd med, men det är ju tre år som gäller.
Nu var önskemålet en laddhybrid och då tvingas han förmodligen till bensindrift och det vet jag att det inte är populärt.
Jag har fått lite uttalanden efter det han provat hittills och det är mer negativt än positivt.
Först ut var Passat GTE och den var han riktigt impad över så länge det fanns något kvar i batterierna, sedan blev den lite slö. Han tyckte annars att allt fungerade bra och den var snygg, men grå och lite trist i inredningen och det är som på alla VW väldigt krångligt att kombinera tillval. Men värmen är bra och har hjälp av en brännare med appstart.
Största problemet är stolarna, som har alldeles för hård stoppning och han gillar inte de obekväma valkarna på ryggstödet och eftersom han måste ha elstolar måste det väljas skinn och de rusar upp ganska kraftigt i pris.
Nästa till slakt blev Optima, den gick inte att komma in i på morgonen för att startbatteriet vat tomt!
Hur har man tänkt här? Den här bilen kommer ofta att gå många korta körningar i stadsmiljö och då blir det ju bara på den ackumulerade elen, men vid laddning laddas inte startbatteriet, det sker bara med hjälp av bensinmotorn som också måste gå för att ge värme. Någon brännare går inte att få! Ett stort minus för det har han haft på många bilar tidigare.
Men den här hade ändå betydligt bekvämare stolar, men det var något med inställningen som inte var lyckad, men vad har jag glömt.
Idag var det då dags för nummer tre. Tiguan 2,0 TDI och nu var det tillbaka till diesel. Här var det ju en fördel att bilen var bra utrustad i grundutförande, men de tillval som krävdes kostar skjortan. Han måste ju ha elstolar och liksom på Passat blir det dyrt.
Det här var en bil som han trodde på eftersom den är högre borde den vara bekvämare att ta sig i och ur, men den var i princip i avsaknad av fjädring, hård och stötig och stolarna hade visserliugen inte limpor på sidorna av ryggstödet, men betongstoppningen i sittdynan blev väldigt kännbar efter några mil och komforten sänktes ytterligare av en ljudnivå som var det värsta han råkat ut för på länge. I 80 på skrynklig asfalt gick det inte att konversera utan att skrika.
Nästa blir Kuga och Volvo.
Jag återkommer .
Kommentarer
Hur gör andra laddhybrider, laddar dom även startbatteriet vid laddning? Om inte lär ju detta bli ett problem på alla laddhybrider, speciellt dom med bränslevärmare, eftersom bensinmotorn förmodligen inte kommer köras tillräckligt mycket. Ska man ladda startbatteriet separat krävs dubbla eluttag där man står...
En nackdel jag upplevde med nya Tiguan var att ratten satt så högt monterad, även i sitt lägsta läge, att det blev ansträngande för min nacke köra bilen. (Har en nackskada.) Vill minnas att även Vi bilägare anmärkt på körställningen...
Ford Kuga tror jag på. Jag satt bra i den när jag provade. Både den och Mondeo har bekväma säten. En ny Mondeo är inget alternativ? Eftersom han gillat den.
Kia Sportage liksom Optima diesel kanske också kan vara alternativ om han vill prova nåt nytt? Opel Insignia?
Ja det där med laddning av startbatteriet måste ju vara ännu värre på Passat som ju har brännare om det nu inte finns en inbyggd 12V-laddare som laddar samtidigt som drivpacken
Där han bor säljs Kia och Insignia av samma säljare och den är helt ointresserad av Opel!
Han har talat om Insignia som var ett starkt alternativ redan som gen.1, men den gången blev det en Saab.
Han är besviken på det han provat och hittar han inget bättre behåller han Forden ett år till, han tycker den är överlägsen det han kört hittills!
TV kör en duell mellan Kuga Vignale 2.0 TDCI 180 AWD MPS och Skoda Kodiaq TDI 190 7DSG 4x4 Style Business.
Kugan vinner på att den är bekväm, ombonad, personlig, har körglädje, och att man kunde få bilen betydligt billigare än utsatt pris (68")
Bilarna har samma listpris med likvärdig utrustning, Skodahandlaren kunde på sin höjd skicka med en dragkrok.
Men är dom jämförbara.
Känns som du får mer i alla utrymmen på kodiaqen.
Nu har jag inte testat kugan sist för typ två år sedan men den har väl förbättrats.
Om han åkt mondeo känns dessa bilar helt fel om han nu inte blivit påverkad av suv nycken.
mso 1000, om du läste första inlägget så ser du att anledningen till att han såg Tiguan som ett alternativ var just för att den är högre och av samma anledning är Kuga intressant.
Utrymmesmässigt räcker de gott, Kuga är ju faktiskt en bråkdel större än Tiguan.
Skoda säljs inte på orten där han bor, men det hade inte spelat någon roll, jag tror inte Kodiaq går tystare än Tiguan och ljudkomforten har hög prioritet!
Ja ursäkta slarvet. :)
Men testa på många bilar.
Jo det är klart att han kommer att testa så många lämpliga som finns på orten, men det är begränsat.
Han är ju i den sitsen att han inte behöver tänka så mycket på pris. eller andrahandsvärde, men han han värdesätter driftsäkerhet och snabb service och där har Mondeon varit det bästa han har haft.
Det som förvånar mig lite när det gäller Suv är att han hade Outlander och den tyckte han var lite vinglig och törstig.
Jag har kört outlandern och har en bekant som har laddhybriden och han är inte nöjd med nåt.
Dålig på el och törstig på bensin och bott på verkstaden.
Den demo som jag körde var inte skön eller kul på något sätt.
Helt omöjligt körställning hur man än gjorde.
Möjligt att en lång 185 och längre hittar körställning men tveksamt.
Den Outlander han hade var före hybriden, det var en stor diesel som låg mellan 0,7-0,9.
Men körställning och komfort i övrigt hade han inte så mycket problem med vad jag kan minnas.
Jag körde den bara ett par gånger och inga längre sträckor så jag hade inga problem mer än att det var ett pipande när man gick ur och hade glömt något.
Testkörde outlander phev för ett tagsen. Fick riktig pickis känsla med dålig körställning för ratten.
Kolla Rav4 hybrid eller Lexus NX. Trevligt att inte ha diesel-knatter.
TV.
"För mindre pengar får vi alltså lull-lull, körglädje och en bil som sticker ut från mängden. Ibland väljer till och med TV även med hjärtat, inte alltid med hjärnan. Kuga Vignale vinner"
Kodiaq vann tidigare stortest av SUVar enligt uppsatta parametrar, men flera i testlaget gick inte igång på den Tysk- Tjeckiska perfekt mixade produkten.
Det här med hård, stötig och bullrig upplever jag är något som är gemensamt för så gott som alla SUV jmfr med en kombi. Jag har även noterat att dom är mer vindkänsliga än en lägre bil. Högre tyngdpunkt kräver hårdare fjädring och stora hjul bullrar mer... Undantaget är möjligen premiummärkena, där man har mer påkostad hjulupphängning och ljudisolering.
Test bilarna brukar ofta vara utrustade med enorma fälgar med lite el tejp runtom för att se fräna ut i hallen. Se till att testbilen har normala fälgar och inget sportchassi. Gör mycket på ljudnivå.
Ang Skoda så tycker jag de verkar vara lagom på allt i testerna. De vinner sedan testet för att de har bäst utrymmen...
Ang Skoda skulle jag säga att dom är typ minst lika eller bättre i testarna och alltid rymligare och vettigare finesser. och mer för pengarna.
skidoo, som jag skrev i #6 så faller Skoda bort, men även om den funnes att köpa tvivlar jag på att den är komfortablare än Tiguan och den blev inte godkänd!
Det är en Lexus hybrid han letar efter.
Låter som ett mycket bra val.
Om han nu ska ha en hybrid är det ju för att den ska gå att köra på enbart batteri ett antal mil och någon sådan har ju inte Lexus.
Då kommer han hellre att köpa en diesel.
Jo, han behöver drag också.
Nu är det två aktuella alternativ som ska jämföras, helt olika.
A6 som ju står inför ett modellskifte och därför går det att göra väldigt bra pris på den.
En väldigt bra utrustad säljs till 20000:- lägre pris än en sämre rustad Tiguan!
Nästa är Kuga med lika motor och låda som han har i Mondeon.
Ska bli intressant att se hur det går.
Nu får du bestämma dig:)
Jag ska inte bestämma!
Jag refererar bara hans erfarenheter efter provkörningar och han har Kuga och XC60 kvar.
Men jag har föreslagit en Tesla, men han kommer förmodligen att sakna dieselknacket!
Scania gör rejäla bilar med dieselmotorer:-)
Scania har aldrig tillverkat några personbilar med dieselmotor!
Och f.ö. har de inte tillverkat personbilar sedan 1911.
Nu skrev han ju bara att de gör rejäla bilar, och bil är enligt lagen indelat i personbil, buss, lastbil. =)
Men det var ganska utanför tråden , eller hur?
Saabnisse - du nämnde dieselknack - jag föreslog Scania och avslutade med kolon, bindestreck och parantes som motsvarar en smiley. Mitt förslag att tjacka en Scania var således bara på skoj.
Kul!?!?
Kul? Nja, lite torrt småfestligt kanske tills dess att du orkade ifrågasätta min humor. Då blev det plötsligt jätteroligt.
Små nöjen är också nöjen! Häpp!
Finns det inga ramar bilen ska hållas inom?
Nog en BMW han skall ha kanske? X1? 4-serie? 3-serie?
Provkör han en Kuga blir jag inte förvånad om det kommer bli hans slutliga val. Har själv haft en sådan av senaste modell med MPS-lådan, 4wd och diesel. Nu när Volvo springer iväg i pris är Kugan klart konkurrensmässig. Tar han en Vignale utrustad får han en lyxbil till samma pris som en ganska ren XC60.
Ja just nu har han varit här med en Kuga ST-line nästan fullutrustad, men han kommer att välja Vignale för att få elstolar.
Han lät ganska nöjd med det mesta och jag var givetvis tvungen att åka ett par mil.
Ok den går hyfsat tyst, ungefär som min gamla 9-5 och betydligt tystare än Tiguan. Den är också väl avfjädrad, jag passerade ett par fartgupp där rek. hastighet är 30, jag höll 50 utan att lätta.
Stolarna är dessutom stoppade, kanske något kort sittdyna.
Bilen är ju ett par hundra kilo lättare än Mondeon och med lika drivlina blir den ganska pigg.
Kommer man direkt från 9-5 känns den, som många nya bilar, ganska liten och lite trång.
Jag upplevde samma sak första gången jag kom från 9000 till 9-5.
Vi får se hur det går, han har A6 kvar att prova, XC60 ramlar tydligen bort, den kostar honom ca 1000:- netto extra i månaden och de pengarna är det roligare att lägga på annat tycker han.
En sak som förvånar mig och som faktiskt gör mig lite grym är den underliga kombination av utförande som gäller för många bilar idag.
Den här Kugan t.ex. i Vignaleutförande är väldigt välrustad så där finns inte mycket att anmärka på, men den går bara att få i vitt, svart eller grått!
Klädseln är svart eller ljusbrunt läder (ok för mig, men alla gillar inte svart eller brunt läder!)
Det här är inget speciellt för Ford, försök med en VW!
Där kan man t.ex. inte välja dragutrustning med backkamera om man valt en grön kulör på vissa modeller och vissa andra underliga kombinationer som är omöjliga att kombinera!
Betalar man flera hundratusen för en bil ska man väl för sjutton få den som man vill!
Jag kommer ihåg amerikanska Chevrolet (jag skriver amerikanska eftersom GM numera kan skriva Chevrolet även på bilar som t.ex. råkar vara tillverkade i Indien!) när de på 1960-talet skröt om att de kunde leverera exakt den bil kunden önskade och med alla tänkbara kombinationer behövde de inte leverera två lika bilar på flera decennier!
Och Chevrolet var ju inte ensamma, samma gällde för alla de stora amerikanska tillverkarna.
Vissa saker var bättre förr!
T-Forden fanns väl i alla färger bara man valde svart...
... Sanningen var att väldigt många T-Fordar målades svarta. Men långt från alla var svarta och tidigt erbjöds rött, blått, grått och grönt som kulör. Under vissa perioder fanns inte ens svart som en valbar kulör till T-Forden.
En a6a som är billigare och bättre utrustad än en tiguan?
Japp, A6 står inför modellbyte, Tiguan är precis lyft så det är därför det går att göra bra pris på den utgående A6.
Nu får vi se om det räcker, tydligen är det inte de smartaste säljarna hos VW och Audi som han träffat, han fick argumentera kraftigt för att låna Tiguanen för en längre provkörning, säljaren tyckte det räckte med en tur runt kvarteret så skulle han känna vilken utomordentlig bil det var och när han förklarade att hans rygg krävde en betydligt längre provtur fick han höra att det var så många som stod i kö för provkörning att det var svårt!
Hos Ford var det tvärtom, här fyllde man bränsle och kollade spolarvätska till max och sa "Ta den över helgen, kör en rejäl tur och känn efter om den passar dig!".
Nu är han ju känd eftersom han tog ut Mondeon därifrån, men inte av samma säljare.
Jag har talat med honom nu på morgonen och fick en liten första utvärdering, Kugan är ok, smidigare än Mondeon i stan, men inte riktigt lika komfortabel och något törstigare trots att det är en mindre bil, där ser man vad den högre frontarean medför.
Men den är ju bekvämare att komma i och ur och den räcker till i storlek, Mondeon är onödigt stor.
Personligen tycker jag att Suvar är ganska fula och eftersom jag inte heller har några problem numera att komma in i vanliga bilar skulle jag inte välja en Suv, men man vet ju inte, man blir ju allt stelare och jag måste erkänna att Swift och firmans Caddy och Berlingo är bekvämare att ta på sig än både V70 och 9-5!
En av de sämre är C5, men det går också om man lär sig att dra in huvudet som Skalman vid insteg.
Dessutom är ju Suven smidigare i stadstrafik, betydligt lättare att parkera t.ex.
Förmodligen för att Tiguan är mera lättsåld än Kuga... Dom hade kanske bara en demo av Tiguan och ville behålla den... Men bemötandet vid bilköp tycker jag är en avgörande faktor för om jag vill göra affär eller inte. Klart man vill testa ordentligt, speciellt om man har ryggproblem.
Vilken utrustning fick han med i a6an som han inte fick med på tiguanen? Låter som nått du drömt!
Han har inte valt någon A6, men han har valt bort Tiguan, han vill ha en bil med fjädrar!
Men han fick tydligen ett erbjudande som verkade intressant om nu inte Kuga Vignale blir ännu intressantare!
Dessutom blir Tiguan med samma utrustning som Kuga Vignale avsevärt dyrare.
A6 är ju ungefär lika stor som Mondeon och han behöver inte längre den storleken.
Det ska bli intressant att se vad det blir, om han klarar åsikter från de som anser sig veta bättre, men det går nog, det visade han när han valde Mondeon.
Rätt kul förresten, en del av alternativen var aktuella även förra gången!
Jaha, han var nöjd med Kugan, men resten av familjen ansåg den för liten i baksätet. Sittdynorna var för korta för att åka långt med.
Jag föreslog Edge, men den blir onödigt dyr när den är färdigrustad.
Nästa prov blir tydligen A6, men jag blir inte förvånad om det blir en ny Mondeo.
Han ville ha en annan bil för det är ju inte så kul med samma bil när man har möjlighet att välja vad som helst.
Han byter gärna ner sig, men vill inte åka mindre komfortabelt, men gärna lite högre.
Audi A4 G-tron (biogas) 170HK och snyggt monterade tankar som inte syns, kan det vara ett alternativ eller är den för liten?
Finns ju även i 5 dörrars/halvkombiutförande, då som Audi A5.
Även om en Kuga ser större ut så är ju en A4 kombi 20 cm längre än en Kuga (även om det sannerligen inte säger allt om rymlighet och möjlighet till att lasta).
Han har kollat A4 och han gillade att den fanns i gasutförande, men den var för liten och för låg, dessutom har den väl hårda stolar och det håller jag med om, det är en bil jag får träsmak i efter bara någon timme bakom ratten, men det finns kanske bekvämare stolar, de jag fått har alltid varit hårda även om de sett olika ut!
A5 har han inte nämnt så den vet jag inte om han provat.
Jag gissar att A5 är snarlik A4 vad det gäller stolar, litenhet och att den är låg.
Men kul att han ändå kollat det är en liten udda modell.
Det är nästan så man blir imponerad av hur Audi verkar lyckas få sina relativt stora bilar med bra yttermått att kännas trånga.
Stolarna finns en del att välja på, men tror inte du kommer hitta någon som är som Volvos soffor.
Nej för mig är det enkelt, Volvos stolar är väldigt komfortabla (de nyare är inte riktigt lika bra), nästan i klass med Saab :-),
Men Fords (både Mondeo och Kuga) var faktiskt i ungefär samma klass, men med lite kortare sittdynor.
Har han provat V90? Apropå Volvos stolar...
BMW X1? Tyckte den hade rätt ok stolar vid en kortare "torrsimning".
V90 CC kanske vore ett alternativ. Mycket bekväma stolar, låg ljudnivå och hyfsat bekvämt insteg. Dock lite fast i chassit.
Jo han har kollat Volvo. Han funderade på XC60 ett tag, men tyckte inte att den var värd merkostnaden på 1000:- netto i månaden, men han har väl inte fått alla offerter ännu.
V90 är väl ungefär som Mondeon i storlek?
Japp V90 är som Mondeon. Gillar den dock bättre än nya Xc60 som jag tycker är lite väl mjuk i chassit.
Jag undrar om han har kört V90 än, att han åkt i den vet jag, han har kolleger som har den, men han har tydligen inte impats av den, då hade han nog nämnt den.
Jag ska kolla.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.