Vi Bilägares forum

Care by Volvo

Care by Volvo

Då så kommer den brukandeform som jag tror är framtiden, speciellt när det blir batteribilar, Care by Volvo.
Du abonnerar på bilen, inklusive massa kringtjänster som service, försäkring, fri hyrbil vid skador, rabatt på hyrbil vid behov, tillgång till bilpool hos Sunfleet osv.
Jag har sagt det tidigare, för att en elbil skall fungera att ha som enda bil behövs ett skyddsnät de gånger som man behöver lasta virke, dra ett släp eller åka till fjällen med bilen full av packning, passagerare och takbox.
Jepp, visst kostar det en slant, men det blir väldigt enkelt och mycket är ju som privatleasing fast med lite mer tjänster inbakat. Me like!

http://www.volvocars.com/se/kop/finansiering/care-by-volvo#_ga=2.137150392.941726984.1506004214-1542411559.1498725654

Uppdaterat: 2017-09-21 16:58
*Robban

Kommentarer

Verkar som ett bekymmersfritt ägande för dom som vill satsa på en ny Volvo.

Uppdaterat: 2017-09-21 20:10
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
EnannanRobban skrev:

Då så kommer den brukandeform som jag tror är framtiden, speciellt när det blir batteribilar, Care by Volvo.
Du abonnerar på bilen, inklusive massa kringtjänster som service, försäkring, fri hyrbil vid skador, rabatt på hyrbil vid behov, tillgång till bilpool hos Sunfleet osv.
Jag har sagt det tidigare, för att en elbil skall fungera att ha som enda bil behövs ett skyddsnät de gånger som man behöver lasta virke, dra ett släp eller åka till fjällen med bilen full av packning, passagerare och takbox.
Jepp, visst kostar det en slant, men det blir väldigt enkelt och mycket är ju som privatleasing fast med lite mer tjänster inbakat. Me like!
http://www.volvocars.com/se/kop/finansiering/care-by-volvo#_ga=2.137150392.941726984.1506004214-1542411559.1498725654

Det där dela med sina vänner med telefonen - någon som vet om det kommer till V90?

Uppdaterat: 2017-09-21 20:59

Skulle tro att det kommer till alla modeller på SPA som har VoC, men det beror på vilken teknik som används av den som lånar, hur bilen kopplar ihop rättigheten mellan telefonen och bilen. Behövs någon ytterligare hårdvara så blir det troligen implementerat i samband med MY2019.

Uppdaterat: 2017-09-21 21:07
*Robban

Det blir säkerligen en intressant brukarform för framtiden, särskilt med Volvos elbil-/ar. Just nu tar det emot att betala 7-8000 kr/mån för en ny liten Volvo. :-)

Uppdaterat: 2017-09-21 21:14
Power to the people

Fast du kan få det till alla Volvo om du beställer nu. Nästan bara XC90 som är dyrare än XC40 just nu...
V40 och V60 för under 4K

Uppdaterat: 2017-09-21 21:25
*Robban

Hela tjänstetänket är helt rätt och gör att det finns ett intresse för tillverkaren att göra och leverera uppdateringar till bilen.
Vinsten ligger nu inte bara i att bygga bilar och kränga dom i hallarna.

Uppdaterat: 2017-09-21 23:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fasta (kända) inkomster är bra för bilföretagen med.

Uppdaterat: 2017-09-22 07:17
Power to the people

Jag knappade fram en V60 så snikigt man kan tänka sig, dvs med adaptiv farthållare och dragkrok, och hamnade på 5600 kr/månad för ett 24-månadersavtal. Känns inte jättedyrt, men för egen del blir det nog ingen mer vardagsbil utan möjlighet att köra på el.

Uppdaterat: 2017-09-22 08:25

Och med allt detta så låser de eftermarknaden helt till sina egna varor och verkstadskedjor. Jag gillar tänket! Att man sedan kan välja 24 månader är också bra, även om det kostar några kronor extra per månad än om man väljer 36.
Gillade det konceptet som SAAB testade för ett antal år sedan, där man hade ett bilavtal på två eller tre år och att man då kunde mixa mellan upp till 4 bilar under perioden. Deras grej var att man skulle ha en 9-5 kombi på vinterhalvåret och en 9-3 cab eller Aero på sommaren, typ... men det blev för kostsamt för kunden, eller så var de ute för tidigt innan konsumenterna var redo denna brukandeform.

Uppdaterat: 2017-09-22 08:31
*Robban

Det som drog upp priset för mig var att jag slog in 3000 mil/år. Till skillnad mot många privatleasingavtal var det inte dubbla kostnaden mot 1500 mil. 36 månader är för länge. Att ha samma bil i tre år räknas som psykisk tortyr.

Uppdaterat: 2017-09-22 08:36

Så här står det på DI (tog även med det sista om att man ska sluta med diesel efter 2019 vilket jag tycker verkar helt omöjligt och nåt dom lär får backa på);

"Men XC40 blir också den första bilen i världen som kan abonneras till en fast månadsavgift. Det går inte att förhandla om den och den blir detsamma över hela Europa", sa Samuelsson.

Planen är att samtliga modeller i framtiden ska säljas med abonnemang, kallat "Care by Volvo".

"Naturligtvis kommer de traditionella sätten att köpa bil att löpa parallellt med abonnemang, men vi tror på den är modellen. Vi siktar på att nå 20 procents andel för abonnemang om fem år", säger Håkan Samuelsson.

"Care by Volvo" lanseras i sju länder i Europa, plus USA, och priset för lanseringsmodellerna (se nedan) är satt till 699 euro, motsvarande 6 660 kronor, i månaden i 24 månader – och då alltså allt vara inkluderat.

Men systemet kommer inte att vara lönsamt från början:

"Nja, det är mest lönsamt för kunden", medger Samuelsson.

XC40 presenterades alltså inte på en traditionell bilsalong, utan i samband med modeveckan i Milano. Volvo valde att samarbeta med 39 svenska designföretag, som visade upp sina produkter i en pop-up-store som ska vara öppen enbart i 80 timmar.
I samband med premiären tillkännagavs också de svenska priserna

I början finns enbart två motoralternativ tillgängliga:
-T5 AWD, som kostar 416.900 kronor i lanseringsversionerna Momentum Intro Edition och 438.900 kronor i R-Design Intro Edition.
-D4 AWD kostar 398.900 kronor, respektive 420.900 kronor.

Den som beställer en bil under hösten får dock vänta till våren på att få sin bil.
Ännu längre väntetid är det på kommande motorvarianter. Vid årsskiftet släpps ytterligare fem versioner: T4 med och utan fyrhjulsdrift, T3 med framhjulsdrift samt dieselvarianterna D3 AWD och D3 FWD. Inga priser är ännu tillgängliga.

Men Håkan Samuelsson avslöjade också att dieselmotorerna kommer att fasas ut:

"Även om vi kommer att ha kvar dieselmotorer i programmet ytterligare några år, kommer alla modeller som lanseras efter 2019 att erbjudas antingen som hybrider med bensinmotorer eller som renodlade elbilar, men inga dieselmotorer", säger han.

Uppdaterat: 2017-09-22 09:40

Care by Volvo handlade tråden om, inte om nya XC40
Det går redan nu att använda på samtliga modeller av Volvo, inte bara XC40.

Uppdaterat: 2017-09-22 09:52
*Robban

Det finns spekulationer om att Tesla tänker sig liknande utlåningssystem för Model 3 och att det är en av anledningarna till att den har en kamera riktad in i bilen. Då kan man som ägare låna ut bilen via en app och studera hur den som lånat bilen uppför sig bakom ratten. Dessutom kan ju tekniker hos Tesla se vad man gör och hantera reklamationer beroende på det.

Det där med att "bara lämna tillbaka bilen" när perioden är över appellerar till mig. När jag är trött på en bil vill jag bara att den försvinner så jag kan skaffa nåt annat.

Uppdaterat: 2017-09-22 10:03

Robban, ja, jag skrev just om Care by Volvo som ju är först för XC40.

Själv tycker jag konceptet verkar för dyrt, närmare 7000 kr i månaden för att ha en nyare Volvo.
Jag undrar också hur det är i praktiken när man behöver en alternativ bil, om man t.ex. har en elbil där.

Samtidigt menar ju Volvo att det är dålig lönsamhet, hmm.

Uppdaterat: 2017-09-22 10:45

Inte bara är det dyrt i direkta termer utan även som princip. Om man hyr bostad, mobilen (typ), TV:n, tvättmaskinen och nu även bilen så är livet förmodligen relativt problemfritt eftersom man inte har något ägaransvar men vill man få ihop ett eget kapital så ska man äga och behålla - gärna ett bra tag. Man väljer själv princip förstås.

Uppdaterat: 2017-09-22 10:53
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nä Vidde, Care by Volvo är inte först ut för XC40, den gick igång för alla modeller i går i samband med lanseringen av XC40.
Från 3900 kostar det.
Om du skulle ha en elbil, vilket Volvo ju då ännu inte har, så kan du antingen hyra via Hertz med bra avtal om du skall använda den lite längre sträcka eller tid, eller så kan du använda Sunfleet om du skall åka kortare tid eller sträcka. 10 användningar upp till 500 kr på Sunfleet ingår i priset. Vad som är dyrt eller inte låter jag vara upp till var och en.

Uppdaterat: 2017-09-22 11:34
*Robban

Jag skriver samma sak här som jag skrev under artikeln om XC40: Varför hitta på ett nytt modeord - "abonnemang" eller "prenumeration" - istället för det modeord som redan finns - "leasing" - för det man egentligen menar, nämligen "hyra"...?

Uppdaterat: 2017-09-22 13:39

Robban, jo möjligt att det kan fungera hyggligt med hyrbil men det brukar inte vara samma sak som att ha sin egen och alltid garanterat ha den tillgänglig. Jag är tveksam till elbil om det bygger på att man behöver betala extra och strula med annan bil när man ska åka långt.

Uppdaterat: 2017-09-22 13:55

Klart att det handlar om att man skall kunna vara lat, men att man då istället betalar för det, det är vad konceptet går ut på. De tvättar bilen, hämtar och lämnar vid service, däck ingår, både när de blir slitna och vinterhjul inklusive byte vår/höst.
Klart att det kommer att vara billigare att äga själv, göra lagom mycket underhåll själv, serva på lokala verkstaden, beställa däck på nätet, byta sommar-/vinterhjul själv, tvätta på garageuppfarten osv, men vissa vill inte/kan inte/orkar inte/har inte tid för att de istället "jagar pengar" så då är lösningen perfekt.

Gälande skador så är det ju så att lika mycket som du får avdrag i inbyte vid en skada, lika mycket får du betala för skadan. Visst finns undantag, men mentalt tycker folk att det är jobbigare att slanta 5000kr för en skada när man lämnar åter en bil med en parkeringsskada, medan det inte känns lika mycket när de, kanske utan att berätta det, ger dig ett inbytespris som är nedsatt med 5000kr.

Uppdaterat: 2017-09-22 15:38
*Robban

Varför vi har det slit och slängsamhället med kortlivade produkter och dålig kvalitet beror mkt på besattheten av att äga.
Man kanske ska fråga sig varför en modern mobiltelefon slutar få uppdateringar efter bara 2 år, och fortsätter ett liv full av säkerhetshål eller varför bilar slutar få uppdateringar i formen av mjukvara så fort garantin gått ut.
Hade det varit så att biltillverkare/pryltillverkare tjänat pengar på att hålla saker vid liv så hade vårt samhälle sett väldigt annorlunda ut.
Tror Volvo och många andra tillverkare är något på spåren och inser att prenumeration/serviceavtal eller bil som tjänst är framtiden och ett måste för att kunna ha ekonomi att supportera bilarna framöver.
Att Samuelsson säger att dom inte tjänar på det vet jag inte riktigt om jag tror på, det är nog svårt att uttala sig om det innan tjänsten nyttjats. Och tror knappast dom bedriver välgörenhet, självklart är planen att tjäna på detta i långa loppet (vilket vi också tjänar på)

Precis som med en hyreslägenhet, hyrbil eller leasingbil så får du betala om du inte tagit väl hand om den. Det är dock inte alla som förstått det, men det verkar som fler och fler gör det.

Sättet vi köper bilar på idag kommer inte fungera i framtiden, om vi nu inte är sugna på att byta bil vartannat år som med mobiltelefoner.

Uppdaterat: 2017-09-22 17:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Styrman_jansson skrev:

Personligen så köper jag inte konceptet därför att den som hyr ut bilen med största sannolikhet kommer vilja tjäna pengar på att du är "lat". Äger du bilen själv får du betala för service, däcksbyten, besiktningar m.m. Lånar du bilen får du betala för det tidigare nämnda genom hyran plus att du får betala för att företaget du hyr av administrerar och kör bilarna till tidigare nämnda. Dessutom ska företaget ha en vinst på detta.
Sedan kommer man till frågan om slitage. Hittills vad gäller privatleasing så har alltid den som hyr bilen stått som ansvarig för alla skador och bedömningen av värdeminskningen för alla skador utförs av den som hyr ut. Den som hyr ut har ju också här ett guldläge att skjuta över så mycket av slitaget som möjligt på den som hyr men hänvisning till att det t.ex. är "onormalt" med så mycket tvättrepor m.m. Här hade jag gärna sett att en oberoende gör den bedömningen för att båda parter ska vara lika.
Nej, jag kommer nog även i fortsättningen äga min bil själv. Skulle ett behov uppstå att t.ex. ha en sjusitsig bil för någon semester så kommer jag nog då tillfälligt hyra en bil på traditionellt vis.

Ingen skillnader mot färdigmat, matkasseleveranser, posten, restauranger, hyreslägenheter,... Om det är värt det får man avgöra själv. Tänk på att tid också är värt något.
Vad kostar en timme arbetstid för dig?
Vad kostar en timme fritid för dig? (det vill säga, hur mycket vill du ha betalt för att bli av med en timme fritid)

Uppdaterat: 2017-09-22 19:14

Problemet är att många verkstäder framöver inte kommer kunna serva våra bilar, visst däck och slitagedelar kanske är en sak men jag ser en stor vinst att det finns verkstäder som ägs av tillverkaren.
Då kan tillverkaren redan vid ritbordet ta höjd för service istället för som idag, helt strunta i det för att man inte tjänar på det.

Även om man leasar en bil så har man ju försäkring, får man mkt stenskott så får man väl använda den försäkringen för att få det fixat.

Sen gillar jag tanken på en oberoende bedömning, svårt att se hur det skulle gå till men man skulle väl kunna tänka sig att det är en tjänst som våra de som besiktigar bilen skulle kunna erbjuda.

Som jag skrev tidigare, det enda sättet att få bort slit och släng samhället och bilar som lever längre är att tillverkarna tjänar pengar på att hålla dom vid liv.
Annars får vi samma beteende som vissa mobiltelefontillverkare har idag, support under garantitid (ca 2 år) sen måste du slänga mobilen för att det inte kommer några säkerhetsuppdateringar.

Uppdaterat: 2017-09-24 10:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är nog en kombo av att jag hoppas att det blir så men även tror att det blir så för att kraven kommer bli väldigt höga på verkstadspersonal, om det inte är så att det är en väldigt tight partner till tillverkaren.
Att felsöka en Tesla är inget en Mekonomen mekaniker gör och precis på samma sätt som du vill att Apple byter ditt batteri på din iPhone så kommer du vilja att din tillverkare byter komponenter på din bil så att den är säker.
Frågan är hur det blir med programuppdateringar, osäkert på om dom kommer kräva verkstadsbesök framöver.

Sen kommer morgondagens bilar vara uppkopplade i en större utsträckning, detta gör att det är tillverkaren kommer säga till när det är dags för service och när bilen som ingår i tjänsten "förflyttning av människa" behöver service så är det någon som kommer och hämtar den.

Uppdaterat: 2017-09-24 15:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Care of... tycks liksom privatleasing betyda att man ”beställer fram” en helt ny bil. Vad som borde vara intressant för många är att leasa en bil som inte är helt ny, utan säg upp till 6-8 år gammal. Billigare för den som leasar! Visserligen finns garantin inte kvar, eller bara delvis, vilket blir en merkostnad för bolaget som leasar ut (om de gör ett prispåslag som en försäkring), men maskinskador täcks av den ordinarie försäkringen.

Självklart är inget biltillverkare intresserade av detta då det inte handlar om att sälja fler nya bilar, men något annat företag kanske?

Uppdaterat: 2017-09-24 16:14

@ToRy
Lite det jag var inne på i tidigare inlägg, den dagen biltillverkare tjänar på att hålla bilar rullande även efter dom rullat ut ur hallen så kommer vi alla vinna på det. Och jag tror att vi måste se till att dom gör det.
Anledningen är enkel, dagens bilar har mjukvara som är beroende av uppdateringar, allt från säkerhetspatchar till buggfixar. Sen kommer ju även bilarna att vara uppkopplade i en större utsträckning.

Tror det hade varit en bra business att leasa gamla bilar som man ser till är uppdaterade.

Uppdaterat: 2017-09-24 16:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@Benny: Aha, jag missade det inlägget först men ser det nu och jag håller med förstås. Den springande punkten är kanske att en äldre bil inte får vara så gammal, eller gått så långt, att kostnaden för en utökad garanti (oavsett om den finansieras av leasingföretaget självt genom att slå ut totala kostnadsmassan på hela dess bilpark, eller om det köps in från tredje part som ett försäkringsbolag) börjar närma sig närma sig värdeminskningen för en ny bil. För i så fall blir det knappt billigare för kunden med en äldre bil än en ny, och då faller konceptet.

Det är intressant att du är inne på att tillverkarna själva skulle kunna göra detta -- kan det vara en del av lösningen på hur de skall behålla sin lönsamhet i elbilsåldern när eftermarknaden (som den ser ut nu) inte blir lika lukrativ som för ICE-bilar?

Uppdaterat: 2017-09-24 17:08

Som jag skrev Styrman, anledningen till att jag vill att tillverkarna ska hitta sätt att tjäna pengar även efter bilen har rullat ut ur säljarens lokaler är för att minska slit och släng samhället.

Självklart kan du byta ut delar själv på saker om du känner för det, men att t.ex. byta batteri på en ny iPhone 7 skulle jag aldrig lämnar bort till någon annan än en auktoriserad servicetekniker som använder sig av orginaldelar, trist om en telefon exploderar i fickan.
Och när det gäller att byta batteri på en iPhone så förstår jag inte varför man lämnar in sin dyra iPhone till något annat ställe än Apple eller en servicepartner till dom, dom kan ju sin produkt bättre än någon annan.
Men var det så att din telefonservicebutik stoppade i ett orginalbatteri och bytte alla packningar på ett korrekt sätt för under 800 kronor så är det bara att gratulera.

Säger det igen, den dagen biltillverkare tjänar pengar på att hålla bilar vid liv likt Apple tjänar pengar på att hålla sina telefoner vid liv idag så kommer vi se en positiv förändring.
En del av den lösningen tror jag är att köpa bilen som en tjänst.

Uppdaterat: 2017-09-24 17:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Styrman_jansson skrev:

En kommentar till att man skulle vilja att "tillverkaren ska byta komponenter på min bil så den är säker". Det är när märkesverkstäder har gjort något på mina bilar det blivit fel, tyvärr. Allt som faller utanför deras "felsökningsguide" verkar de stå handfallna inför och börjar byta delar på måfå. På min bekostnad om jag inte bråkar lite...
Dessutom har de en tendens att "underkänna" status på diverse delar som har ganska mycket liv kvar i sig. Det är ju det de lever på...

Om verkstaden ägts av tillverkaren som hade haft ansvar/garanti för att din bil ska rulla så hade nog saker varit annorlunda.

Uppdaterat: 2017-09-24 17:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
ToRy skrev:

Det är intressant att du är inne på att tillverkarna själva skulle kunna göra detta -- kan det vara en del av lösningen på hur de skall behålla sin lönsamhet i elbilsåldern när eftermarknaden (som den ser ut nu) inte blir lika lukrativ som för ICE-bilar?

Bra fråga, men har inte alla svar. Det jag ser som viktigast är väl att de bilar vi ser komma nu, där många är uppkopplade, så måste leverantören kunna leverera uppdateringar till bilen. Vem vill sitta med ett säkerhetshål om några år och där tillverkaren rycker på axlarna och säger "tyvärr, garantin har gått ut" eller där case som det styrman_jansson varit med om händer.
Hade tillverkaren varit ansvarig för tjänsten "transport av människa" så hade Styrman_Jansson ringt ett samtal och fått en ny bil då tillverkaren är skyldig att lösa transport.
Det som hänt nu är att en verkstad ser en möjlighet att tjäna rejält med extra flis på att en tillverkare inte tar ansvar.

Uppdaterat: 2017-09-24 17:22
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Självklart kan man lära sig, men tror ändå att den som jobbar med en produkt och sitter nära ett utvecklingsteam/designteam vet hur saker ska göras. Dock så sprider ju sig sådan kunskap snabbt med manualer på nätet osv.
Men i fallet batteribyte på telefon så har jag svårt att se att någon verkstad gör det bättre och billigare än Apple själva med orginaldelar. Och även där har ju Apple med vinsttänket, dom gör det till en låg kostnad för att hålla telefonen vid liv så dom kan tjäna pengar på dig.

Jag försöker väl tänka mig ekonomi ur ett större perspektiv, visst kan det vara ekonomiskt för dig att göra service själv och jag servar t.ex. hojjen själv för att jag blivit bränd för många gånger hos klåparverkstäder samt att jag tycker det är kul.
Men sett från ett miljö, säkerhet och resursperspektiv så är det förkastligt att kassera en bil så fort det blir ett litet fel på den.
Dom enda som tjänar på det är ju tillverkarna, som bara tjänar pengar på att just sälja nytt.

Uppdaterat: 2017-09-24 17:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Absolut, sen får man väl klura på hur vi hittar dit. Jag är genuint orolig för just säkerhetsaspekten kommer hanteras av tillverkarna.
Det är bara att ta en titt på hur det är med våra telefoner, Apple patchar hyffsat snabbt men det finns miljoner telefoner där ute som är i riskzonen och som kommer fortsätta vara det för att tillverkarna inte tar något ansvar.

Apple gör inte egna batterier men dom går i god för att den batchen batterier som används deras telefoner håller den kvalitet som den ska hålla. Och just när det gäller batterier så är kollen ganska hård då det innebär så stora risker.
Apple tar 805 kronor för ett byte och garanterar då att det blir rätt gjort och att telefonen även är vattentät efter bytet.(iPhone 7 och uppåt).

När det gäller Biltemas bromsbelägg kan jag inte annat än att hålla med dig, sicken skit (pratar nu MC belägg dock). För någon hundring till får man bra kvalitet.
Förstår inte folk som vågar tumma på kvalitet på belägg, speciellt inte när man byter själv och den tiden man lägger ner.

Uppdaterat: 2017-09-24 18:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Valid fråga Styrman rörande ägande av MC, funderade på det så sent som för några dagar sedan när vi pratade tjänster i framtiden.
Även om det kanske låter konstigt så känns ändå MC som att det är relativt långt bort från bilen. Det kanske beror på vårt synsätt i Sverige där vi anser att en MC som gått 2000 mil (sporthoj) är "gammal".
Sen är det väl först nu som man ser att hojjarna faktiskt börjar bli lika moderna som bilar med traction control osv.

En del av mig vill säga JA till MC som tjänst, men det beror på att jag är så sannslöst trött på dåliga verkstäder och den konstanta bristen på reservdelar.
Men en större del är nog fortsatt NEJ just till MC som tjänst för att dom ännu inte är uppkopplade och relativt bortkopplade från tillverkaren och precis det du beskriver med mappning osv.
Sen känns det spontant som att MC är något mer personligt. Men det verkar ju som tillverkarna säljer väldigt mkt delar nu oxo, man kan få sin hoj rätt personlig om man köper den ny.

Just beläggen till MC har jag ingen egen erfarenhet av, men har sett hur en kille tappat bromsverkan på en bandag på sin fina sporthoj med nyinköpta waveskivor. Hur man kan pynta 4-5000 för ett par skivor och åka till Biltema för belägg förstår jag inte, men men, han kanske hade glömt eller var tvungen att akutköpa, Biltema har ju ofta saker hemma.

Uppdaterat: 2017-09-24 18:41
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En kompis köper alltid belägg från Biltema till sin frus bil i förhoppning om att de ska slitas snabbt. Det minimerar risken för att oken kärvar ihop med hennes körstil.

Jag skulle gladeligen ha en mc på abonnemang. Det är ju bara en maskin som ska ge mig lite glädje en stund då och då.

Uppdaterat: 2017-09-24 21:45

Det kommer alltid att finnas entusiaster, även när det gäller bilar. Men den stora massan som kör hoj och bil gör sällan mkt med sina fordon mer än att tankar, servar och ser glada ut.
Eventuellt så kan dom någon gång i året plocka bort sina McDonaldspåsar och rutten frukt, men det är för att det börjat lukta illa eller att bilen ska säljas ;-)

Sen är nog hojjen generellt mer ett entusiastfordon, iallafall i Sverige.
Men allt eftersom hojjarna efter 2019 får mer krav på sig rörande utsläpp och sannolikt börjar bli mer uppkopplade så kommer nog det börja ändra på sig även där.

Uppdaterat: 2017-09-25 07:26
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Styrman_jansson skrev:

Reverend Benny wrote:
Sen är nog hojjen generellt mer ett entusiastfordon, iallafall i Sverige.
Men allt eftersom hojjarna efter 2019 får mer krav på sig rörande utsläpp och sannolikt börjar bli mer uppkopplade så kommer nog det börja ändra på sig även där.
I de hojkretsar jag rör mig i så gör de flesta lite smått och gott själva.
Varför hojar och bilar ska bli mer uppkopplade förstår jag inte överhuvudtaget.
Bilar på senare år på något sätt växt från ett transportmedel till en teknikfest. Till följd av bl.a. detta har även bilarna
blivit tyngre och tyngre. Något som påverkar utsläppen. Detta har man löst genom att plocka in mer och mer avancerade och komplicerade motorer och även försökt bota genom att använda sig av diesel för att hålla nere förbrukningen.
Vi har alltså skapat en massa behov som gör bilar krångligare, mindre miljövänliga och till sist även dyrare. En utveckling åt fel håll tycker jag.
Varför inte göra en bil "unplugged". Ett vasst chassi med god komfort, en relativt stor sugmotor med hög kompression för att hålla nere bränsleförbrukningen (eller kanske till och med eldrift), få men enkla och välplacerade instrument och knappar ( inga stora skärmar med swipe-funktioner och annat skit som tar fokus från körningen) i bra material, vad är det för fel på trä till exempel? Simpel manuell växelåda (även här för att hålla ner bränsleförbrukningen) med tighta fina lägen. Ta alla pengar man sparar på elektroniskt skräp och lägg det på att göra bilen av aluminium eller höghållfasthetsstål för att hålla ner vikten (bra både för körglädjen och bränsleförbrukningen).
Troligtvis får man en körglad, komfortabel bil som är relativt bränslesnål. Men du får boka serivcen själv. Men det fixar verkstaden runt hörnet, det är ju trots allt en enkel bil...

* Jag vill ha autobromsfunktion för fotgängare, cyklister, älgar, rådjur e.t.c. Det räddar liv!
* Jag vill ha adaptiv farthållare. Det gör körningen mer avslappnad. Det räddar liv!
* Jag vill ha antisladd och abs. Det räddar liv!
* Jag vill ha tekniska hjälpmedel för att kunna parkera på jobbets hopplösa trånga värdelösa parkering, och på andra ställen, så jag slipper känna mig stressad över att inte få en plats, över att inte kunna ta mig ur, över att buckla och repa min och andras bilar.
* Jag vill ha krockkuddar, bältessträckare, en bil som försöker förhindra att jag krockar med andra bilar eller kör i diket. Det räddar liv!
Och så vidare.
Och då blir det ju massor av datorer tyvärr. Svårt att undvika.
Och det blir en jävla massa knappar för än det ena och än det andra. Knapphysteri hatar jag - det är rörigt och gör det mer osäkert att köra då man måste leta efter rätt knapp till saker och till. En väldesignad skärm som knapparna finns på gör det lättare.
Se på den V90 vi har: Det är massor av digitala knappar. De jag typ aldrig behöver knappa på, de har jag 'gömt' så jag slipper se om man inte 'drar' upp på skärmen.
De jag använder lite oftare har jag placerat i gruper enligt vad min hjärna uppfattar som smart, lättavläst och lätt att komma ihåg.
Jag slipper dessutom ha massa tomma knappar för funktioner som jag inte har i bilen.

Det jag däremot anser att INGEN behöver, det är massor av kromade lister, 22"-fälgar, tonade rutor, glastak med taklucka, ädelträ i instrumenteringen, integrerade avgasutblås, och så vidare.
Börja med att ta bort allt blingbling som faktiskt inte tillför ett skit till säkerhet och komfort (komfort räddar liv!).

Uppdaterat: 2017-09-28 17:23
Xanthopteryx skrev:

* Jag vill ha autobromsfunktion för fotgängare, cyklister, älgar, rådjur e.t.c. Det räddar liv!
* Jag vill ha adaptiv farthållare. Det gör körningen mer avslappnad. Det räddar liv!
* Jag vill ha antisladd och abs. Det räddar liv!
* Jag vill ha tekniska hjälpmedel för att kunna parkera på jobbets hopplösa trånga värdelösa parkering, och på andra ställen, så jag slipper känna mig stressad över att inte få en plats, över att inte kunna ta mig ur, över att buckla och repa min och andras bilar.
* Jag vill ha krockkuddar, bältessträckare, en bil som försöker förhindra att jag krockar med andra bilar eller kör i diket. Det räddar liv!
Och så vidare.
Och då blir det ju massor av datorer tyvärr. Svårt att undvika.
Och det blir en jävla massa knappar för än det ena och än det andra. Knapphysteri hatar jag - det är rörigt och gör det mer osäkert att köra då man måste leta efter rätt knapp till saker och till. En väldesignad skärm som knapparna finns på gör det lättare.
Se på den V90 vi har: Det är massor av digitala knappar. De jag typ aldrig behöver knappa på, de har jag 'gömt' så jag slipper se om man inte 'drar' upp på skärmen.
De jag använder lite oftare har jag placerat i gruper enligt vad min hjärna uppfattar som smart, lättavläst och lätt att komma ihåg.
Jag slipper dessutom ha massa tomma knappar för funktioner som jag inte har i bilen.
Det jag däremot anser att INGEN behöver, det är massor av kromade lister, 22"-fälgar, tonade rutor, glastak med taklucka, ädelträ i instrumenteringen, integrerade avgasutblås, och så vidare.
Börja med att ta bort allt blingbling som faktiskt inte tillför ett skit till säkerhet och komfort (komfort räddar liv!).

+1 på det Xanthopteryx

Uppdaterat: 2017-09-28 18:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

VIsst är det skönt att vi kan välja fritt så att alla kan få den bilen dom vill ha, får nog anses vara en förmån att vi har det så bra.
Men....totalt off topic, val är inte alltid bra, var borta hos min färghandlade och skulle leta på en tapet, han berättade att han hade 16.000 st att välja på. Det är då jag inser att min hjärna trivts i DDR, två val....tapet eller no tapet.

Uppdaterat: 2017-09-28 19:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hur var det nu igen med Care by Volvo?

Uppdaterat: 2017-09-28 20:14
*Robban

Just dödavinkelvarningen är det jag uppskattar mest, men då som medtrafikant. Har varit med om allt för människor som kastar sig ut och där man undkommit med att man varit beredd.
Blir glad varje gång den där orange indikationen i backspegeln lyser upp då jag kör förbi.

Men har aldrig kört någon bil med just funktionen så kan inte bedöma hur pålitligt det är.

Själv är jag en fan av just integrationen mellan mobil och infotainment, men lite som vi var inne på innan. Det måste komma lagkrav och finnas incitament så att tillverkarna supporterar sina it-lösningar i bilen och levererar uppdateringar.
Parkeringshjälp i form av kamera och sensorer är bra skit, kanske inte använder så mkt det här hemma men utomlands så är det till stor hjälp vid trånga gator osv.

Jag gillar teknik och framförallt när man lyckats integrera saker så det bara fungerar. Men det ska inte ta bort körglädje eller störa, det ska bara finnas där.
Ett bra exempel är min kollega som nu testar en Yamaha MT-10 till jobbet som har alla hjälpmedel som finns.
Killen kommer från en rejält pimpad gixxer både motormässigt och utseendemässigt. När jag frågade lite lyriskt "hur känns hojjen, är den något att ha" så svarade han med ett ord "gubbhoj" med hänvisning till tekniken.
Visserligen går allt att tweaka, men ändå. Att behöva läsa en manual för att få till en bra och direkt gasrespons och få av anti wheeliemodet var inget som tilltalade kollegan.

Uppdaterat: 2017-09-28 20:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nu har den här tråden halkat helt ur spår.
Det är väl ide' att få den på plats igen!

Uppdaterat: 2017-09-28 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vadå, we care about eachother i tråden ;-)
Nej men sant, vi kanske ska spåra tillbaka till Care by Volvo.

Mina 5 cent är, addera ytterligare en tjänst till Care by Volvo som dom kallar Supported by Volvo där dom fokuserar på att göra bilen bättre och/eller hålla systemen uppdaterade.
Att glida runt med en bil som kanske har något så banalt som en BT bugg som kan sätta saker ur spel och som ALDRIG kommer patchas för att bilen är för gammal och bortglömd ska inte få förekomma.

Uppdaterat: 2017-09-28 21:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Styrman_jansson skrev:

Spännande inlägg då det var just en V90 hyrbil som fick mig att skriva detta inlägg. Efter att ha upptäckt att man via touchskärmen kunde justera passagerarsätet från förarsidan så tedde sig hela bilen som bara löjlig. Det enda bra jag kunde komma på med den är att den var bekväm. Men det har Volvo alltid varit. För övrigt kändes V90 som att köra i ett slagskepp. Tror väldigt många har betydligt större och tyngre bilar än man behöver. För övrigt fungerar reglagen i farsans gamla Saab 96 -62 än, jag är inte lika optimistisk till om touchskärmen i en V90 fungerar om 50+ år...
ABS ser jag som ett självklart hjälpmedel. Även om det det faktisk kan ha sina nackdelar. Jag minns när jag som... ska vi säga yngre lånade en bil med ABS för första gången. Normalt körde jag en Saab 900 -88 och på vintern var det riktigt trevligt att vänsterbromsa in i kurvorna vid lite mer inspirerad körning. När jag försökte mig på samma beteende i bilen med ABS och märkte att bakhjulen inte alls låste sig fortsatte bilen rakt fram ner i ett dike... Absolut mitt fel att försöka provocera fram lite överstyrning men utan ABS hade det gott fin fint. Men visst jag villa ha ABS.
Adaptiv farthållare håller jag som direkt farligt då det nästintill uppmanar förare att släppa uppmärksamheten från vägen och trafiken.
Krockkuddar ser jag som en självklarhet. Att skita i att ta på sig bältet är upp till sin egen dumhet. Jag tar på mig bälte oavsett hur mycket lampor som lyser eller hur mycket irriterande pling och plong tjuter.
Autobroms ställer jag mig neutral till. Varför inte konstantbroms? Det skulle rädda samtliga liv i trafiken...
Dödavinkelvarning är det första jag stänger av om möjligt i en bil efter så mycket falsklarm p.g.a. hagel m.m.
Parkeringshjälp har jag tydligen i en av mina bilar men uppenbarligen har det gått utmärkt att parkera själv. Även på mycket trånga platser. Visst har jag fått göra om
lite då och då, men då lärde jag mig något. Att hantera min bil. M.a.o. så kan vi konstatera att det var ett skapat behov, helt onödigt och som jag betalat för och som haft en miljöpåverkan vid produktion.
Jag säger inte att man ska skita i varenda säkerhetssystem. Men vi skapar så mycket funktioner och teknik bara för att vi kan. Ta till exempel elektriskt styrd baklucka. Hur mycket i vikt addrerar inte en sådan detalj, och vad innebär det i bränsleförbrukning? Istället får jag ställa ifrån mig sakerna jag har i händer på marken och öppna luckan själv innan jag kan ställa in dem. Fine, lite obekvämt, men mitt beteende kanske i detta fall kan minska utsläppen något. Dessutom så gör det mig inget att få röra lite på mig. Det ska vara nyttigt har jag hört...
Det som först och fråmst påverkar utsläppen eller säkerheten i en bil är varken motorn som sitter i eller hur mycket elektronik man stoppar i. Det är beteendet på den som väljer bil och hur den kör den. Här är det också intressant att du skriver att du ”vill ha” en massa saker i din bil. Det är det som är problemet. Vi vill ha så mycket och är inte beredda att offra vår bekvämlighet för minska utsläpp eller välja bort bekväma system såsom adaptiva farthållare för att öka vår uppmärksamhet i trafiken. Där finns det mycket att jobba med.

Adaptiv farthållare ser jag definitivt som säkerhetshöjande.
Jag kan som sagt koncentrera mig på trafiken istället för att hela tiden parera hastigheten till framförvarande. Jag märker själv att jag inte är lika trött nu när jag kört en stund, särskilt när det är rusning med alla idioter som ska klämma sig in två dm framför.
Och alla funktioner som ökar säkerheten sparar på resurser och miljö. Vad kostar EN krock med EN skadad människa? Enorma summor resurser och pengar.
Jag måste tyvärr ha bil. Jag har då valt en bil som är säker för mig och mina medtrafikanter och som jag kan åka och köra utan att bli lika mentalt trött som tidigare. Det är bekvämlighet såklart men också bra just för att jag är mer uppmärksam på det viktiga i trafiken.
Huruvida min döda vinkel kommer falsklarma eller inte vet jag inte men den verkar robust gjord så vi få väl se.
Angående parkering: När jag jobbat natten eller 13 timmar dag så vill jag inte lägga ännu mera mental energi på att trixa med parkering. Jag behöver energin för att köra säkert. Även i vanliga fall tar parkering mycket energi för mig (och ja, jag kan parkera - har tagit mig in på ställen alla andra ser som omöjligt).
Alla ärende vi olika och för mig tar bilkörning i trafik (andra bilar, människor etc) oerhört mycket energi från mig och allt som kan hjälpa mig att spara energi och att fokusera på trafiken är bra för samhället och miljön i slutänden då det minskar risken för en olycka.
Det är rätt häftig känsla att ha kört en halvtimme i tät och rörig trafik och vara hyfsat klar i huvudet istället för alldeles mosig!

Uppdaterat: 2017-09-28 21:35

Lägg ner nu grabbar, dax för en tekniktråd. VI är rätt långt från ämnet nu

Uppdaterat: 2017-09-28 21:41
*Robban

Jag känner att jag låter lite som en gammal repig skiva, men tror ändå att den dagen tillverkarna kan tjäna pengar på bilarna efter att den rullat ut ny från bilhallen till sin första ägare så kommer saker att ändras, men först då.
Analogin till mobiltelefoner/datorer stämmer kanske inte till 100% men om man kollar in Apple så är det faktiskt ett av de bolag där man ökat livslängden i snitt på mobiltelefoner. Förr så byttes dom ut var 12 månad, Nokia och övriga tjänade bara pengar på att sälja nya telefoner. Men nu så tjänar Apple bra med pengar på att hålla telefoner uppdaterade och vid liv.

Samma tänk går att överföra till mycket av det vi köper, först då kommer vi se en nedgång av slit och släng-livsstilen.

Uppdaterat: 2017-09-30 15:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.