Vi Bilägares forum

Byta eller behålla diesel?

Byta eller behålla diesel?

Tjenare!

Nu har jag hamnat i ett dilemma som jag misstänker att även många andra sitter och grubblar i dessa tider. Har ägt en diesel Insigia från 2012 med 5000 mil i snart ett år, och är egentligen nöjd med bilen. Nu när det har börjat uppmärksammas i media om ökade dieselskatter och zonbaserade körförbud etc, börjar jag fundera på om det var en extra dålig investering att jag köpte just en dieselbil.

Vad tror ni? Skulle jag tjäna på i längden att köpa, har tittat på en Ford Focus (2015-17) bensinare, och lämna ifrån mig Insignian trots att jag egentligen är nöjd med den? Har dessutom räknat på att jag snart måste investera i nya sommardäck och nytt batteri. En investering på ca 10000kr. Focusen har även lägre skatt och skulle kosta mindre i försäkring.

Det kanske inte är någon jättekris med de nya dieselbestämmelserna nu, men jag tänker att ju mer tiden går desto värre blir det. Dyrare dieselpris? Snabbare värdeminskning på bilen?

Kom med förslag! :)

Uppdaterat: 2018-03-25 11:11

Kommentarer

Läs artikeln om vad miljözonerna egentligen innebär: http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-fungerar-miljozonerna
Läs även om de nya bilskatterna som är just det och inte några nya dieselskatter specifikt.

Motorstarka dieslar och bensinare blir dyra de första tre åren, därefter ligger de ungefär där de alltid har legat.
Miljözonerna börjar gälla 2020 och för 2022 blir det krav för EURO6 i miljözon 2 när det gäller diesel.

Debatten kommer att nyktra till tids nog. Gör inget förhastat.

Uppdaterat: 2018-03-25 11:27
Swemba skrev:

Debatten kommer att nyktra till tids nog. Gör inget förhastat.

Ja jag hoppas innerligt att du får rätt i detta. Den massiva desinformation som präglat debatten hittills måste ju före eller senare kullkastas.
Här är i alla fall ett medie som försökt.

https://www.expressen.se/nyheter/forskaren-miljozoner-behovs-inte-i-sverige/

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-25 11:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Klart det var en dålig affär att köpa diesel i en tid där man sen 2012 pratat om problemen i städer, tråkigt för dom som nu förlorar på affären och jag misstänker att priserna kommer att rasa rejält när företagen byter in sina bilar och lägger om till mer miljövänligt, marknaden kommer att översvämmas av dieselbilar och priserna dumpas....

Svårt läge men troligen oundvikligt....

Uppdaterat: 2018-03-25 11:34

Ja Simon och kostnaden vältras som vanligt över på medborgarna samtidigt som miljönyttan blir noll - eller till och med negativ.

Det tillvägagångssättet känner vi ju igen från CO2- hetsen.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-25 11:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fatta bra fyndläge att köpa dieselbil då! Passa på, köp! Och du får nästan alltid lägre förbrukning än motsvarande bensinare, dessutom är bränslepriset sedan länge så gott som alltid billigare på diesel jämfört med bensin.
Tankade för 13:66 för ett par dagar sedan. Bensinen drygt 14:60. =)
Skall man behålla sin bil länge så är det skit samma hur priserna hamnar - den är ändå inte värd några Rembrant-summor när det väl är dags att avyttra den.

Uppdaterat: 2018-03-25 11:46

Dieselbilar blir snart fyndläge att köpa ja.
Bilar med Euro6 klass är ingen fara tror jag.
Precis gjort bilaffär. Lämnar in en diesel 2013 och köper en diesel 2018

Uppdaterat: 2018-03-25 12:45

Att man har rätt att införa miljözoner är ngt helt annat än att göra det.

Uppdaterat: 2018-03-25 12:46

Skall f.ö bli kul att läsa vissa elements reaktioner när man väljer att utöka förbudet så att det även gäller bensensprutande hybrider och skitigt producerande elfordon.

Jodå. Det har redan uttrycks av företrädare för mp.

Förhoppningsvis blir det då en nyttig lärdom för er som applåderar dagens vanvettigt utformade drev.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-25 12:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Xanthopteryx skrev:

Fatta bra fyndläge att köpa dieselbil då! Passa på, köp! Och du får nästan alltid lägre förbrukning än motsvarande bensinare, dessutom är bränslepriset sedan länge så gott som alltid billigare på diesel jämfört med bensin.
Tankade för 13:66 för ett par dagar sedan. Bensinen drygt 14:60. =)
Skall man behålla sin bil länge så är det skit samma hur priserna hamnar - den är ändå inte värd några Rembrant-summor när det väl är dags att avyttra den.

Ja jättesmart, du tror inte de fortsätter att straffbeskatta dieselbilarna :)

Du måste köra otroligt mycket för att tjäna på en nyare dieselbil, plus att snart vilken kommun som helst kan införa förbud, så det låter inte vidare smart :)

Uppdaterat: 2018-03-25 12:48

Frågan är då om man skall tro på att det också kommer innebära förbud för allt annat än elbil, bränslecellsbilar och fordongas som dom också sagt.

Uppdaterat: 2018-03-25 12:56

Har ni inte läst, det är ju så att både laddhybrider och hybrider är utestängda.
Enbart rena elbilar, vätgasbilar och gasbilar är välkomna i hårdast reglerade zonen.

Hybrider före ett visst årtal som drivs med bensin är även stängda i zon 2.

Vi bilägare gjorde en utmärkt tabell:
Miljözoner
Klass 1: Finns idag, gäller endast tunga fordon.

Klass 2:
Från 1 januari 2020:
• Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 5 eller bättre
• bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre
• Elbilar
• Bränslecellsbilar

Från 1 juli 2022:
• Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 6
• bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre
• Elbilar
• Bränslecellsbilar

Klass 3:
Från 1 januari 2020:
• Elbilar
• Bränslecellsbilar
• Bilar som kan drivas med fordonsgas i Euro 6

Uppdaterat: 2018-03-25 13:09

Det roliga är ju att Mazdas nya motor kommer vara en kompressions-tänd bensinar, det tänkte dem inte skulle komma...

Uppdaterat: 2018-03-25 13:10

Jodå junkers. Jag har läst.

Och framförallt har jag läst vad som blir nästa steg, nämligen att förbjuda alla bilar oavsett de drivs av vätgas, el eller bensin.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-03-25 13:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Simon no1 skrev:

Xanthopteryx wrote:Fatta bra fyndläge att köpa dieselbil då! Passa på, köp! Och du får nästan alltid lägre förbrukning än motsvarande bensinare, dessutom är bränslepriset sedan länge så gott som alltid billigare på diesel jämfört med bensin.
Tankade för 13:66 för ett par dagar sedan. Bensinen drygt 14:60. =)
Skall man behålla sin bil länge så är det skit samma hur priserna hamnar - den är ändå inte värd några Rembrant-summor när det väl är dags att avyttra den.
Ja jättesmart, du tror inte de fortsätter att straffbeskatta dieselbilarna :)
Du måste köra otroligt mycket för att tjäna på en nyare dieselbil, plus att snart vilken kommun som helst kan införa förbud, så det låter inte vidare smart :)

Eftersom att diesel är bättre för miljön så, nej. Först måste detta få kallna lite och sedan kommer sanningen fram att ojdå, vad många bensinare som blev förbjudna för det första och vad hemska avgaser de har för det andra!
Vi gick från en Mazda 6 bensin 155 hästar kombi manuell till en Volvo V90 Diesel 190 hästar kombi automat fyrhjulsdrift.
Aningens högre skatt men uppskattningsvis minst! 3-6.000 kronor lägre bränslekostnad per år (beroende på hur mycket vi kör, och så tillkommer det faktum att dieseln än så länge är lägre i pris). Dessutom är försäkringen flera tusenlappar billigare per år!
Man behöver inte köra så hiskeligt mycket längre på många bilar i dag faktiskt. Sedan finns såklart andra alternativ också, såsom Octavian som nämnts många gånger där det är låg skatt (än så länge) och rätt låg förbrukning.
Dessutom kan diesel köras helt fossilfritt redan i dag. Bensin kan köras 5-10% fossilfritt (sommartid, lite lägre vintertid).
En modern bensinare släpper ut fler partiklar än en modern dieselbil. En modern dieselbil (med adblue) släpper ut mindre NOx än en modern bensinare.
Det är bland annat därför det kommer krav på partikelfilter på bensinare också.
Och när elbilarna börjar bli fler kommer man att hitta sätt att skatta upp elbilarna också.

Blir för övrigt intressant att se hur skyltningen kommer vara i dessa förbudsområden. Dubbdäcksskyltningen i dag är ju lite vilda västern där man inte riktigt följer lagen alla gånger.

Uppdaterat: 2018-03-25 14:17

X - här kostar både diesel och bensin 14,19 så ingen skillnad i literpriset.

Uppdaterat: 2018-03-25 17:09

Fast det är ofta "rea" på diesel. Vet inte varför. Kanske efterfrågan har gått ner och ett överskott uppstår?

Uppdaterat: 2018-03-25 17:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag tog ut en förmånsbil (diesel och tvåhjulsdriven) i mitten av februari och jag planerar att köpa ut den av firman om 1½ år när jag drar mig tillbaka av åldersskäl. Lagom stor bil för oss och i mitt tycke otroligt bränslesnål med en såpass stor motor. Åkte ned hemifrån till Karlskrona i går, en tripp på 240km och den gick på 4,9L/100km, snitthastighet 86km/tim. Det är visserligen en Euro6 så jag behöver inte bekymra så mycket för miljözoner ännu, men jag känner mig rätt lugn och hoppas ha kvar den ett bra tag.

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-25 17:51
Lite krokigt är också rakt
Easterlily skrev:

Tjenare!
Nu har jag hamnat i ett dilemma som jag misstänker att även många andra sitter och grubblar i dessa tider. Har ägt en diesel Insigia från 2012 med 5000 mil i snart ett år, och är egentligen nöjd med bilen. Nu när det har börjat uppmärksammas i media om ökade dieselskatter och zonbaserade körförbud etc, börjar jag fundera på om det var en extra dålig investering att jag köpte just en dieselbil.
Vad tror ni? Skulle jag tjäna på i längden att köpa, har tittat på en Ford Focus (2015-17) bensinare, och lämna ifrån mig Insignian trots att jag egentligen är nöjd med den? Har dessutom räknat på att jag snart måste investera i nya sommardäck och nytt batteri. En investering på ca 10000kr. Focusen har även lägre skatt och skulle kosta mindre i försäkring.
Det kanske inte är någon jättekris med de nya dieselbestämmelserna nu, men jag tänker att ju mer tiden går desto värre blir det. Dyrare dieselpris? Snabbare värdeminskning på bilen?
Kom med förslag! :)

Gör dig kvitt Insiginian nu av två skäl diesel och Opel!
Bil är inte att se som en investering däremot så kan man lindra fallet med att välja rätt.
Märket Ford är inte rätt val, dem sjunker likt din Opel Insignia som en gråsten.
Att gå ned ned i storlek är annars rätt, VW gruppens bilar och Toyota kan aldrig bli helt fel men med VW så har dem sitt värde så att göra ett fördelaktigt inbyte där är svårt.
Volvo säger jag också, beg V40 V60 kan aldrig bli helt fel, dem har alltid köpare men om du spikat 10 000 så är du rejält låst.
En Dacia Logan MCV eller Duster typ..dem är populära och att du kan få dig en sproilans ny om du tänjer lite på pluskan och förmodligen bättre vid ett inbyte gentemot vad övriga märken står villiga till.

Uppdaterat: 2018-03-25 17:56

Men inte skall du väl byta bort Opeln. Den har ju redan tappat rejält och är knappt inkörd, sedan vill vissa hävda att det är Opel är skräp, men troligen inte ett dugg sämre än en Folkvagn.
Är du nöjd med bilen skall du väl behålla den. Den tramsiga dieseldebatten är ett storm i ett vattenglas. Men visst bor du i någon av Sveriges tre större städer kan det väl bli lite krångligt om du vill åka på kommunala vägar om dom inför något förbud. På Statliga vägar lär det aldrig bli något förbud för bilar med visst drivmedel eller EU klass på avgasreningen. Kostar alltid pengar att byta.
Nya däck och batteri är normala slitdelar som måste bytas med tiden oavsett bilmärke. Och du lär ju ändå få avdrag på priset om sommardäcken är slut.
Skatt och försäkring är väl bara marginalkostnader på bilägandet.

Uppdaterat: 2018-03-25 20:05

Jag kommer att behålla min dieselbil både av ekonomiska men även miljöskäl.
Alternativet är väl att köpa en nyare dieselbil särskilt om priset sjunker. Min egen bil har inte så stor fallhöjd.

Uppdaterat: 2018-03-25 20:33
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Behåll bilen, Insigna är en säker bil och helt onödigt att göra så stora kapitalförluster. "Ingen Fååård på våran gård"....

Uppdaterat: 2018-03-25 21:22
Styggavargen

Hörde någonstans att om mp inte klarar sig igenom till regeringsställning efter valet skulle hela dealen falla och dö? Socialdemokratin ville ju inte ha detta. Om det är i hamn och det faktiskt finns "risk" för miljözoner lär det ju införlivas fortare än fort, främst i gbg där bilhatet hela tiden spränger nya vallar. Å andra sidan kan man fråga sig, vem ska kolla efterlevnaden av det förbudet, d.v.s. att bilister där har euro6 klassning på bilen? Automatiska kameror med bötfällning via regnr? Förslaget har tydligen fått massiv kritik i många remissinstanser, transportstyrelsens egna organ säger att det inte finns behov av sådana förbud och zoner i Sverige, och att vi inte på något plan är jämförbara med te x Tysklands storstäder där problemen är gigantiska (vissa dagar).

Angående TS och din Opel. Är du nöjd och den går fint, byt inte bort den. Det lär vara den sämsta affären i detta resonemang. Kör den i 4 år till. Blir det då stopp 2022 för dessa bilar, tja, då har du haft en fantastisk bil länge och åkt bra. Säg då att den gått 15-17 tusen mil. Då är tappet i värdet redan gjort. Du har alltså då redan kört de bästa milen i bilen. Det svider nog mindre med ett byte då än nu. Det finns olika käpphästar men jag kan nog sympatisera med den hästen som säger att den mest miljövänliga bilen är den som redan är tillverkad, körs och används, repareras och körs till den är slut istället för att ideligen tro att man kan bli mer miljövänlig genom att köpa nytt. Det blir ju smått komiskt när man hör folk som säger att de byter bil på grundval att den drar 0.1l mindre per mil och att den nya är "mer ekonomisk". Nu lär det väl bli krig med det uttalandet men jag tror du har många bra mil i din Opel och en sak är säker, någon påverkan av beslut kan man ändå inte ha så det som med allt annat. Vi hamnar ofta i en sits där vi ska ”skylla oss själva” enbart för att vi gjort som vi blivit styrda att göra, sen ska vi betala igen och igen.

Fyndlägen på dieselbilar lär väl bli ett faktum. Har själv letat bil ett tag och marknaden svämmar över redan. Nu gör det inget för min del eftersom jag tänker köpa en bättre beg Dieselbil. Urvalet är monstruöst. Svårt att välja. Det har i princip endast sålts dieselbilar under 8-9 år nu och det avspeglar sig i hur det ser ut i bilhallarna och även hos privatsäljarna. Måste dock säga att ett sådant där JÄTTEPRISRAS har inte infunnit sig (ännu). Kanske handlar om att säljarna ska inse att det är en annan marknad som stundar. Vad vet jag. Det lär dock finnas ett överskott på mycket fina dieselbilar framöver, det står nog över allt tvivel.

Uppdaterat: 2018-03-27 09:45
/Hilife

Sitter också med en diesel med euro 5.
Men jag vet inte riktigt vad frågeställaren bor?
Bor i Gbg området och S och M i Göteborgskommun är mot förbud säger de just nu i alla fall. Eftersom de skulle drabba för många individer och de skulle bli en klassfråga vilka som kan köra i stan. Men politiker går väl knapppast att lita på. Sen kör jag i princip aldrig i centrala gbg utan bara lederna runt om, så jag behåller min. Svårt att se att de förbjuder diesel på E6an och eftersom den går igenom hela staden så kan man sitta lugnt i båten.

Uppdaterat: 2018-03-27 10:24
Easterlily skrev:

Tjenare!
Nu har jag hamnat i ett dilemma som jag misstänker att även många andra sitter och grubblar i dessa tider. Har ägt en diesel Insigia från 2012 med 5000 mil i snart ett år, och är egentligen nöjd med bilen. Nu när det har börjat uppmärksammas i media om ökade dieselskatter och zonbaserade körförbud etc, börjar jag fundera på om det var en extra dålig investering att jag köpte just en dieselbil.
Vad tror ni? Skulle jag tjäna på i längden att köpa, har tittat på en Ford Focus (2015-17) bensinare, och lämna ifrån mig Insignian trots att jag egentligen är nöjd med den? Har dessutom räknat på att jag snart måste investera i nya sommardäck och nytt batteri. En investering på ca 10000kr. Focusen har även lägre skatt och skulle kosta mindre i försäkring.
Det kanske inte är någon jättekris med de nya dieselbestämmelserna nu, men jag tänker att ju mer tiden går desto värre blir det. Dyrare dieselpris? Snabbare värdeminskning på bilen?
Kom med förslag! :)

Behåll bilen för det är en kvalitetsbil och euro 6. Galenskap att sälja med ett så dåligt andrahandsvärde, "bara för att det är en Opel".

Uppdaterat: 2018-03-27 12:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Anthonberg skrev:

Sitter också med en diesel med euro 5.
Men jag vet inte riktigt vad frågeställaren bor?
Bor i Gbg området och S och M i Göteborgskommun är mot förbud säger de just nu i alla fall. Eftersom de skulle drabba för många individer och de skulle bli en klassfråga vilka som kan köra i stan. Men politiker går väl knapppast att lita på. Sen kör jag i princip aldrig i centrala gbg utan bara lederna runt om, så jag behåller min. Svårt att se att de förbjuder diesel på E6an och eftersom den går igenom hela staden så kan man sitta lugnt i båten.

Det skulle förmodligen vara bra att helt stänga vissa områden och gator för ALL biltrafik. Linnégatan går ju att köra men det känns väldigt fel eftersom det är mycket folk i rörelse där. Men vägvisningen från t ex E45 till Sahlgrenska går nog tyvärr över Linnégatan. Haga KAN man förmodligen köra in i men då riskerar många damcyklande grönklädda rastafaris att stryka med. Och varför får man fortfarande köra på Avenyn och Hamngatan runt Märra och även vid Kungstorget, Grönsakstorget osv? Allén skär som en kniv genom centrum och där kör folk som om det vore ett Monaco Grand Prix.

Så småningom kommer nog de centrala delarna av städer att bli helt bilfria och det skulle nog inte vara helt fel. Om man tänker efter.

Uppdaterat: 2018-03-27 13:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Håller helt med dig! Och skulle man sätt trängselskattstationern där istället för som det är nu så skulle jag absolut vara för t-skatten också vilket jag gissar majoriteten skulle vara.

Uppdaterat: 2018-03-27 16:11

Tycker det är intressant att om man nu väljer säg en laddhybrid/hybrid efter 1 juli o man får rabbat, för att i nästa sväng veta att den inte är ok att klara alla miljözoner senare. Trots att det i dagsläget kanske är miljömässigt bland de bättre valen.
”Miljödiesel-fasch i repris?...”

Uppdaterat: 2018-03-27 16:23

se og kom af med det giftige møg, Har I aldrig ligget bag en DIESELBIL. ?

Uppdaterat: 2018-03-27 17:41
ksoderlund skrev:

Tycker det är intressant att om man nu väljer säg en laddhybrid/hybrid efter 1 juli o man får rabbat, för att i nästa sväng veta att den inte är ok att klara alla miljözoner senare. Trots att det i dagsläget kanske är miljömässigt bland de bättre valen.
”Miljödiesel-fasch i repris?...”

Att man ger sådana rabatter till laddhybrider är galet, vad säger att den som köper en verkligen laddar med el? Man kan ju teoretiskt köra på bensin hela tiden

Uppdaterat: 2018-03-31 22:21

Köper jag som privatperson en laddhybrid så har jag lagt klart mera pengar i det köpet än om jag köpt en vanlig, fossilbränsledriven bil. Klart att jag vill ha "pay back" på de extra pengar jag lagt på köpet och den får jag genom att ladda batteriet dagligen för att kunna köra på el istället för fossilt, dyrt bränsle. Hur en person som har en laddhybrid som tjänstebil resonerar kan dock vara en annan sak men de flesta tjänstebilister får antagligen betala bränslet själva och då har ju även dessa ett klart incitament att ladda regelbundet.

Uppdaterat: 2018-04-01 08:28

Klart man kör på el med tjänstebil också.
Räknar med att köra runt 250 mil per tank.

Uppdaterat: 2018-04-01 08:33

Slantar man upp dom extra 100 tusen för en laddhybrid så är det väl givet att man kör på el så mycket man kan för bästa payback.

Om du oftast dagligen kör landsväg så behåll opeln och förhasta dig inte med ett byte till en kanske törstig bensin bil.

Jag bytte bort dieseln då jag flyttade in till stan pga att jag ofta aldrig lämnar stan på två tankningar numera och det var helt rätt för mig då jag märkte hur dåligt motorn mådde med att sällan bli driftsvarm mellan starterna.

Dessutom bytte jag till en hyfsat billig stor bensin bil som tar bränsle som en snål diesel.

Vid mitt nästa bilköp om ca 2år blir det en laddhybrid som jag då oftast kommer att kunna köra 100-150 mil enbart på el innan jag behöver starta bensin motorn för dom längre turerna.

Och jag räknar också med att om två år kan alla tillverkare erbjuda en ”vettig” laddhybrid så det bör finnas många alternativ att välja på och kanske också att fler aktörer pressar priserna.

Att i dagens läge lägga ut en stor extra slant på en ren hybrid känns för mig ytterst tveksamt när det finns istort sett lika snåla alternativ för mindre pengar.

Likadant att som i dag köpa en halvdålig ladd hybrid med dålig teknik och som med hela familjen i och som inte kommer under litern på långkörningen går fet bort.

Att behålla dieseln är nog rätt om du inte enbart kör i stan eller känner att du inte funderar på nåt nyare.

Uppdaterat: 2018-04-01 09:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo jag förstår att man tänker så, men när man står finklädd så är man kanske inte så sugen på att ta hand om en skitig elkabel, dessutom om man åker en bit och stannar mitt i en stad, hur får man tag i eluttag, det är ju inte så att det kryllar av uttag, nä jag tror det är risk för att det kommer att fuskas en hel del som med de som köpte etanolbilar och körde på bensin...

Uppdaterat: 2018-04-01 19:16

Simon - jag tror att du har fel - i vart fall för oss privatköpare. För det första så sker den mesta körningen i samband med nån form av "pendling" till och från arbetsplatsen och för dom flesta räcker det nog att ladda hemma under natten. Jämfört med att varje kväll ansluta el-motorvärmaren så är ju inte skillnaden speciellt stor. Och varför skall man först lägga ut en massa pengar för att sen inte försöka få tillbaka lite av det man betalade extra för. Nja - känns tyvärr lite "surt sa räven" eftersom Toyota f n inte har nån plugin-bil som fungerar som familjebil.
För E85-bilar var det ju egentligen ingen ekonomisk vinst med att köra på E85 men att köra på el är ju definitivt en ekonomisk vinst - och dessutom väldigt trevligt.

Uppdaterat: 2018-04-01 19:24

Ja om man nu nödvändigtvis tycker att hybriden är ett alternativ så är det just en laddbar variant som är intressant. Den går ju ofta en 3-4 mil på el och därefter kopplar den in fossildrift om man vill eller behöver köra längre. På så vis kan man köra utan restprodukter i tätortsmiljö och det är ju värt en del för de 6 miljoner människor som exponeras för höga avgaskoncentrationer.

Där jag bor är det många som också laddar vid matbutiken och även vid större köpcentra. Så tillgängligheten på laddstolpar ökar.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-04-01 20:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

I det här fallet så hoppas jag så klart att jag har fel :)

Uppdaterat: 2018-04-01 21:37

Bra, Simon...:)

Uppdaterat: 2018-04-01 22:25

Aldrig en ny bil nu det borde va rådet till alla. Nästa zon är väl enbart för autonoma bilar..

Uppdaterat: 2018-06-12 10:49
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 Automatisk, 140hk, 2007