Hej på er!
Som ni kanske läste i en annan tråd har jag en Skoda Yeti som varit allt annat än problemfri. Tanken var att bilen skulle hänga med i minst 3-5år till men nu känns det ohållbart. Varje gång jag reparerat något och tänker; "Nu lär det väl inte hända något mer på ett tag" så dyker nya överraskningar upp. Dessutom så präglas varje bilfärd med den av tanken "vad som ska gå sönder den här gången".
Ni kan förstå att man blir sugen på att byta. Men problemet är att min kravställning knappt rimmar med marknaden idag, och att jag velar lite mellan billigt och praktiskt och lite lyxigare och roligare. Fördelen med det senare är att jag troligtvis kommer behålla en sådan bil längre vilket egentligen borde bli mer ekonomiskt.
Innan ni läser nedanstående ha i bakhuvet att skulle jag inte behöva kompromissa så mycket med "praktiska saker" så skulle det nog bli en BWM 523/528 ( årsmodellerna där man fortfarande hade den raka 6:an kvar) eller an Alfa Romeo Giulia. Naturligtvis med manuell låda.
Bilen jag söker ska helst uppfylla nedanstående;
- 4WD ( jag drar husvagn och det gör ganska stor skillnad).
- Inte för tung, max runt 1500kg helst. Delvis så är det en förutsättning för att få dra min husvagn på B-kort och dels tycker jag många bilar som väger mer känns som "pråmar" på vägen.
- Helst inte diesel. Jag avskyr ljudet, gången och karaktären. Men som begagnatmarknaden ser ut nu så kanske man får krypa till korset.
- Gärna gas, etanol eller hybrid.
- Är lätt skeptisk till SUV ( även om jag råkar ha en nu ;) ). Men återigen, så som marknaden ser ut så kanske man får ge sig här.
- Inga rymdskepp. Här går de flesta Toyota, Honda o.d. bort.
- Manuell växellåda. Ja, jag föredrar att köra själv. Men nu är vi där igen. Om en bil som är rätt i övrigt råkar ha en automat så visst kan det vara aktuellt.
- Ej något från VW-gruppen. De har visat vad de har att erbjuda och jag är inte intresserad.
- Vi är fem i familjen. Dock ingen med bakåtvänd barnstol längre.
- En bra motor. Notera här att bra inte automatiskt = stark. Som referens älskar jag 170hks 2,5l bensinfyran utan turbo i min andra bil, en Mazda 6. Varvvillig men ändå relativt stark från låga varv, bra svar på gasen samt att den går att köra förvånansvärt snålt om man vill ( lyckats köra ca. 10 mil 70-väg på 0,52l/mil). Att bilen har en underbar manuell låda kopplad till motorn skadar ju inte heller.
- Bör finnas med läderklädsel ( lättare att hålla rent med barn)
- Max runt 10-12000mil.
- Inte intresserad av att betala pengar för massa elektronik. Skärmar, startknappar och filhållningstjofsan vill jag inte betala för. Bilar som alltför ofta säger "pling-plong" går "fetbort".
Budget då? Ja här kommer det svåra in. Jag skulle inte har några problem att lägga 200k på bilen rent ekonomisk. Dock hägrar ett husbygge runt hörnet som gör att man gärna vill hålla lite i slantarna. Kanske är då runt 100-130k mer realistiskt.
Bilar jag funderat på;
- Subaru Legacy/outback runt 2010-2012; Finns som gasbil ( dock bara med CVT låda tyvärr). Dock relativt dyr samt inte så snål. Dieslarna dras med lite motorproblem. Bra 4WD och kul att köra. Ett wildcard här är även nyare Levorg men den finns bara med CVT-låda...
- Mercedes GLK 2009-2012; Dyr och de flesta är dieslar ( här skulle jag väl kunna leva med det om priset var rätt). Kanske trång för 5 men å andra sidan får vi plats i Skodan. Gillar stuket och verkar vara välbyggda.
- BMW 5-serien; Önskedrömmen vore en 2010-2012 med raka sexan samt X-drive men jag tror inte den bilen tillverkades :(. Måste dock vara en sedan för att den inte ska bli så tung att jag inte får dra husvagnen. Vilket iofs inte gör mig något men begränsar utbudet.
-BMW 3-serie GT; Upplever faktiskt denna som rymligare än 5-serien. Dock mkt pengar. Har inte kollat närmare på dem dock.
- Mazda 6 AWD 2015-; Snygg både in och utvändigt, kvalitén på topp samt inte så tung. Dock går AWD bara att få med diesel och kombi. Varför får man inte njuta av deras underbara 2.5's sugfyra i snygg sedanförpackning tillsammans med AWD? Och varför måste man ha automat om man hittar en med läderklädsel? Ändå en stark kandidat. Lite mkt pengar.
- Mazda CX-5; Här kan man plötsligt få 2,5l's bensinfyran med AWD, dock endast på lite för nya bilar prismässigt. Mer realistiskt blir en -13 med 2.2L dieseln. Rymligt och kul att köra för att vara en SUV. Dock känns den "stor" när man kör den. Ser väl OK men tycker designen gör sig bättre på 6:an.
- Mecedes E-klass 4-matic, årsmodell runt 2010-12( innan faceliften). Ett wildcard som jag slängde in därför att jag sett att det ibland kommer upp en del till "fyndpriser". Dock tunga så då får man ta B+ kort om man ska dra husvagnen.
- Opel Insignia 4x4; Verkar vara grymt prisvärda och välbyggda. Sedanen ser helt OK ut. Egentligen en stark kandidat tills man inser att bilen väger typ 1,8 ton. Så återigen här får man lägga in ett B+ kort i kalkylen.
Ni får ursäkta om inlägget är lite svamligt. Har som sagt egentligen inte tänkt byta något bil men Skodan ger mig så mycket mental och ekonomisk ångest just nu att det börjar bli ohållbart...
Kommentarer
Hur tung är din husvagn, totalvikt? Det där med att dra husvagn med enbart B-kort är inte helt enkelt, vet jag av egen erfarenhet och många av bilarna på din "önskelista" går nog tyvärr bort, såvida det inte har en väldigt lätt husvagn. Intressant tråd dock, eftersom jag själv vid varje bilbyte brottas med samma dilemma. :) Golf Alltrack var det första jag kom att tänka på, men sen kom jag till helst manuell låda och inget från VW gruppen... Jag funderar vidare! ;)
För dina krav finns bara Subaru, med rätt val där så har du 1500kg tjänste/2000 total som gör att du kan maxa den med 1500 på kulan med B-kort. 4WD, känd som ganska problemfria, inget blingbling, klart. In på blocket och leta!!
Jag har en relativt lätt husvagn, 1240kg totalvikt.
Subaru känns som sagt som en stark kandidat. Dock så fick jag precis syn på en trevlig Mazda 6 för bara "lite" mer pengar än jag tänkt mig nu ;)
Om du funderar på Mercedes GLK, tycker jag du ska titta på BMW X3 också. Är ni 5 i familjen så kommer GLK:n bli väldigt trång där bak, medan X3:an faktiskt har ett riktigt rymligt baksätet. Jag som är 1.85 lång kan sitta bakom mig själv utan problem. Har själv en X3:a och är mycket nöjd.
Desmoholic
Har du testat en BMW med rak dieselsexa?
Du öppnar ju en helt annan marknad om du trots allt kan skippa kravet på 4WD. Kör du husvagn mest sommartid och kanske ändå inte så många mil varje år så fungerar ju trots allt en 2WD-bil också bra. Och en Golf Alltrack, frånsett att den inte är aktuell för dig, lär du inte få för de pengar du vill lägga ut. Och Subarus bensinare är inte direkt kända för att vara snåla på soppan, tyvärr.
PI vad grundar du Saburus bränsletörst på, tar dom mer soppa än en likvärdigt stor permanent fyrhjulsdriven bil med bensinmotor?
Fast nu talade vi ju inte om så speciellt stora och tunga bilar om jag förstod TS krav, Guran. Och jag har läst tester av "Subbor", har kamrater som äger sådana och har testat lite själv och bränsleförbrukningen har varit klart högre än många europeiska konkurrenters lite modernare motorkonstruktioner. Men det var som sagt bara en liten anmärkning - sen får man själv avgöra betydelsen för en själv. Slutligen - konkurrenterna har ju ofta alternativ med snåla dieselmotorer vilket gör skillnaden ännu större...
Manuell och husvagn? Den önskan ser man inte ofta..
Det är väl så att det knappt finns några andra bilar i den storleksklassen med samma konfiguration av bensin och permanent fyrhjulsdrift.
Har bestämt för mig att jag läst om Golf Alltrack med bensinmotor och den stora bensintörst som även den har.
Så min slutsats är att fyrhjulsdrivna bensindrivna bilar med högre markfrigång tar ganska mycket bensin.
En Levorg borde väl vara ett ypperligt val, CVT låda med ”fasta” lägen. Fyrhjulsdrift, bensin. Svårsålda, så det borde finnas viss prutmån.
Soppatörsten är enligt Spritmonitor något lägre snitt än en Golf Alltrack bensin.0,9 kontra 0,95.
Fast Levorg är väl lite för ny för önskvärda 100-130k... Tillräckligt stor för 5 pers? Annars är ju vikten ett problem med 4wd och B-kort, vilket gör att man får fler träffar i Golfklassen. BMW 5-serien och X3 blir t.ex. för tunga... Subaru Legacy 2.5i kombi funkar, men har CVT. Subaru Forester 2.0 funkar också och finns som manuell. Kia Sportage 2.0CRDI AWD manuell har också 1360kg kvar för släp med B-kort. Den finns även med bensin 2.0 AWD. Men ingen av dom var kanske särskilt kul... ;) Jag funderar vidare. ;)
Bakhjulsdrift sägs ju funka bättre när man drar husvagn än framhjulsdrift, om man avstår 4wd, så vad tror du om BMW 3-serien alt. MB C klass kombi? Tillräckligt rymliga?
Men vad sägs om den här då: Saab 9-3X 2.0T Biopower. 4wd och manuell låda. 1330kg kvar med B-kort, av bilens 1600kg dragvikt. Tyvärr hittar jag bara en vid en snabb sökning...:
https://www.bytbil.com/kalmar-lan/personbil-9-3x-2-0-turbo-xwd-crossover-209hk-drag-1233-12864029
Blir inte många bilar med så specifika krav men här är några:
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=dragkrok+not+volkswagen+not+skoda&cg=1020&w=3&st=s&ps=11&pe=14&mys=&mye=&ms=&me=20&cxpf=&cxpt=&fu=1&pl=&gb=1&cxdw=1&ca=11&is=1&l=0&md=th&sp=1
Nej. Dock, kanske aningens mindre kultiverade, diesel V6:or.
Är väl trevligare än 4:orna men köper inte riktigt konceptet med stora flercylindra dieselmotorer i vanlig personbilar. Meningen med diesel är väl att de ska gå snålt, men då är ju 4:orna ofta snålare... Och bensinsexorna är ju så mycket trevligare enligt mig om man inte bryr sig om förbrukningen.
Sedan är jag tveksam om balansen i en rak 6:a är tillräcklig för att motverka "traktorgången". Men absolut borde jag provköra.
Som sagt. Jag inser att man inte kan få allt man vill, och köper man begagnat så är det mer viktigt med "rätt bil" än att allt stämmer precis. Kanske slutar med en oljebrännare ändå. Då kan man ju fylla med HVO också så sparar man miljön lite med.
Jag är lite kluven. Du har en Skoda som krånglar men du vill köpa en 10 år gammal lyxbil med 4wd för att slippa krångel. Det är väl precis dessa bilar man ska UNDVIKA för att slippa krångel?
Ja visst går tankarna på det. Kanske blir nog bara runt 150 mil med husvagnen varje säsong. Och det kommer ut en del lågmilade BMW 523:or (F10) lite då och då till bara strax över budget.
Men det är svårt att gå tillbaka när vant sig vid 4WD, speciellt på vintern. Vi kommer inom en nära framtid dessutom bo lite mer offside ( läs 2mil från större bebyggelse), och rätt skönt att veta att man tar sig iväg på morgonen vintertid.
Tål att funderas på.
Vill och vill. Jag har mer tittat på vilka bilar som finns som någotsänär passar mina krav. Återfinns väl både Subaru, Opel och Mazda på listan som kanske inte betraktas som lyxbilar, eller? Min förhoppning med t.ex. med en BMW 5XX är väl att den förutom uppfyller kraven även ska vara relativt välbyggd för de pengarna, men det kanske inte är det man betalar för? Och visst finns det en oro för höga driftskostnader med just dessa. Jag inbillar mig att hittar man en som är relativt basic utrustad finns det mindre som kan krångla. 6:an i F10:an verkar vara ganska problemfri när jag googlat runt till exempel. Dieselfyran inte lika problemfri. Men det ligger kanske något i det du säger och då får jag stryka dem.
Ska jag vara helt ärligt skulle ytterligare en Mazda 6, trots diesel och automat, kännas som det tryggaste köpet. Den jag har nu är nog den mest välbyggda bilen jag någonsin ägt. Förhoppningsvis håller de nya minst lika bra.
De är för små. Gäller tyvärr även 9-3X.
Efter att ha läst det senaste låter det som Mazda 6 blir ett bra val. Och den finns med manuell med 4wd. Hittade denna:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-6-2-2-awd-navi-drag-komfortstolar-moms-6058-12940809
Jo fast vill man ha skinnklädsel så är det optimum som gäller och då går priset upp och den finns bara med automat ;). Men som sagt, jag får nog anpassa mina krav till marknaden.
Ska fundera vidare.
Tycker också att du ska provköra en. Min Morbror har kört sin f10 530d i snart 9 år nu. Han bytte bil vartannat år innan han köpte den. Klockren växellåda, snål på landsväg/motorväg och ett ganska härligt orr. 0-100 på 6.3s är inte heller fel :)
Förstår att man föredrar bensinaren, det gör jag också, men utbudet är litet.
En V70 Summum har skinnklädsel. En 2009 får man för under 100-ingen. Eftersom du nämner 523/528 så verkar förbrukningen inte ha nån betydelse så en manuell 2,5FT på 231hk som kan köras på etanol (som du gillade), typ en 2011-2012 ligger på 120K. Säkrare bil för barnen hittar du nog inte heller. Du kan lasta mängder. Billiga delar säljs på Biltema. En gammal femma som är hur stryktålig som hellst. Gott om kraft för husvagnen, dock bara 1240 på B-kort.
Annars har du T4 för etanol som kan dra 1310, typ denna.
https://www.wayke.se/objekt/f103d1df-a582-46cd-b1b9-218a9c82a1c9/volvo-v70-t4-f-manuell
felpost
Det ligger en del i det du skriver men om jag skulle ranka världens tråkigaste bilar så skulle nog V70 kanske inte komma 1:a men bland topp 10. Säkert ingen dålig bil praktiskt/komfortmässigt sätt men urtråkig. Det skulle vara för insugningsljudet från femman som iofs inte är helt oangenämt ;)
Dessutom blir 4WD alternativen för tunga för att dra något på B-kort.
Förbrukningsmässigt så vill man naturligtvis ha en snål bil. Men jag kan tänka mig att kompromissa om jag t.ex. skulle få en rak 6:a. 523 har dessutom relativt OK förbrukningssiffor. Bättre än en V70 T5 iaf. Blandat 0,76 för BMW mot 0,96 för Volvon... Hur nu detta stämmer med verkligheten förstås...
Men om vi återgår till din undran om driftskostnader för t.ex. BMW och Mercedes? Jag har alltid trott att en liten del av priset skulle bero på att de håller bättre? Men det kanske inte är så. Jag har aldrig ägt något dylikt men du, FXX eller någon annan, kanske har erfarenheter av det? Ingen skulle bli gladare än jag om jag kunde stryka några alternativ från listan ;)
Men BMW'n går inte att köra på Etanol. Och körglädjen, du kör idag en Skoda Yeti, jag vet inte om jag skulle klassificera den i mitt fack över körglada bilar:)
Att dyrare "premiumbilar" faller stort i värde när dom blir gamla har att göra med att då kommer reparationskostnaderna ifatt. BMW tillhör väl den kategorin bilar som har diverse delar som kan bli extremt dyra att byta. Jag har absolut inget emot BMW men resonemanget att köpa en bil från 2010 som man ska äga länge med låga driftskostnader rimmar lite illa. Dessutom är bilarna så gamla att dom faller utanför ramen vad maskinskada ersätter hos dom flesta f-bolagen så går växellådan så kostar det som en nyare småbil att laga. (överdrivet sett)
Sedan verkar du lite tveksam huruvida 523/528 finns med X-drive, när dom tillverkades med sexa osv. Hade du varit seriös i ditt resonemang så hade du lätt kunnat se precis allt detta och mer därtill på Autopowers eminenta modellguide.
Jag vill inte mästra dig på något sett, men du verkar ha sånt extremt brett spektra på bilfunderingar att det är svårt att veta om du är seriös eller bara "dagdrömmer" dig bort från din Yeti.
Nej Yetin är väl inte riktigt körglad på det sättet. Det var inte heller syftet med den, det är heller inte den bil jag själv kör mest i hushållet ( jag kör mest Mazdan som är riktigt trevlig på en krokig väg). Men, om vi nu ska till att byta ut Skodan så gör det ju inget om det skulle råka bli en något mer körglad vagn om jag säger så.
Det jag undrade i mitt tidigare inlägg var om man, förutom "lull-lull" och kanske lite roligare kördynamik/komfort, även fick lite hållbarare mer välbyggda bilar om för priset om man valde t.ex. en Mercedes eller BMW. Jag menar det måste väl finnas en anledning till att det t.ex. sålts så många Mercedes som taxi, eller? Eller så är det någon märkesfixering vad vet jag. Jag har aldrig ägt någon varken ny eller gammal och tänkte att någon här kanske visste och kunde dela med sig? Är inte det tanken med ett forum?'
Men vi kan släppa BMW:n. Den kom in på listan därför att de råkade hade en variant ( sedan och med vissa motorer) som råkade passa in i på nästan alla av mina kriterier (t.ex. få dra husvagnen på B-kort).
Det är just detta som är mitt dilemma, jag vill nog inte ha riktigt det de flesta villa ha och då blir listan lite udda och spretig. Och desto svårare att bena i. Därför mitt inlägg här. Kan vi stryka några alternativ så, kanon!
Beträffande dagdrömmeri så har jag drömt ett tag om att Skodan ska sluta gå sönder hela tiden, men detta verkar förbli en dröm. Då får jag släppa den och agera på ett annat sätt.
MB som taxi var väl populära på 80-talet och lite in på 90-talet pga. deras dieselmotorer. Lågvarviga sugdieslar med relativt stor volym kontra effektuttag, dom höll länge. Idag har det spelat ut sin roll. Volvo är väl den dominerande bilen bland taxi, även om dom flesta märkena idag rullar som taxi. Så jag vet inte om ditt resonemang stämmer på den punkten idag.
Trivs du med din Mazda så är det nog enklaste, bästa att köpa en likadan. Jag tror en gammal tysk premiumbil är ett sämre köp ur dom flesta vinklar tyvärr.
Det man får hos BMW eller Mercedes för merpriset är väl snarare en högre grad av förfining. Hjulupphängningen är mer påkostad, karossen är vridstyvare, m.m. Men håller ihop bättre gör de knappast. Det är inte heller bättre hållbarhet man betalar för, utan bättre sitt- och fjädringskomfort, bättre vägegenskaper m.m.
Man får även rost direkt med från fabriken om man väljer Lexus...
Tyvärr skall man inte kolla på den länken Shogun postade då det är en amerikansk undersökning och motsvarar inte alls våra europeiska undersökningar. Finns J.D power europe fast dock inte lika omfattande tyvärr.
Enligt statistiken så ser vi olika fel på olika kontinenter verkar det som eller vad det beror på. Sedan så är det bara fel/bil och inte kostnad/bil heller tyvärr.
Även om statistiken är Amerikansk så borde det finnas viss substans i den. Och oavsett statistik så ligger alltid dom där japanska och asiatsiaka bilarna i topp. Att hävda annat är bara förnekelse. Sen har Volvo otvivelaktigt haft många problem med sina nya modeller.
En detalj med amerikanska undersökningar är att de omfattar bilar som sätts samman där och många modeller som har samma namn som här, men i praktiken är andra bilar. Dessutom säger mina fördomar att amerikaner i likhet med fransmän ser bilar som förbrukningsvara. Där är vi inte i Sverige ännu.
Precis det är helt olika undrsökningar, krav, kriterier så att jämföra statistik med Amerika med Europa är inte rättvist. Har aldrig varit och kommer aldrig att vara.
@Pi
Jag byter här tråd och vad har du byt från VW Golf SV.
Du skriver en röd, bensindriven och automatväxlad sedan av mellanklass-modell.
Jag gissar att du köpt en Audi A3 sedan eller Skoda Octavia sedan, om jag minns rätt eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.