Vi Bilägares forum

Byta bil?

Byta bil?

Hej

Kör idag en BMW F20, 118D från 2013. Börjar bli sugen på att byta bil men vette tusan vad jag ska titta på, marknaden och valen är för stora och många. Prio är att den ska vara billig i drift, min nuvarande bil kostar bara ca 1100 i skatt per år och där omkring vill jag ligga kvar i möjligaste mån. Den drick 0,47/mil och är trevlig att köra men man får vara ganska tung i foten eftersom det inte är någon jättebiffig motor. Sedan jag köpte bilen har familjen utökats och BMWn är nu i minsta laget när man ska iväg med både familj och hund. Är inget utrustningsfreak men vill gärna ha basala grejer som är standard i dom flesta moderna bilar numera som menydisplay, blåtand, gärna rattvärme osv. Det jag gillar med BMWn är känslan av kvalité i kupén. Många andra bilar i lägre prisklasser känns som leksaker invändigt och det känns billigt och plastigt. Kör 10 mil motorväg per dag till och från jobbet så körglädje och köregenskaper/körsäkerhet är också något som värderas högt.

Hit me med era förslag. Inköpsbudget max 220'000 begagnat.

Uppdaterat: 2020-04-01 09:27

Kommentarer

Har du åkt BMW och värdesätter känslan

Så är väl valet enkelt. BMW320D Touring

Finns massor av bilar från 2017 med runt 6000mil på mätaren. Hur fel kan det bli?

Alternativt MB 220D med 9G-Tronic växellådan samma årsmodell, ungefär samma mätarställning till samma pris.

Gamal pålitlig motor med få problem.

Och en betydligt komfortablare, framförallt tystare i kupén, än BMW:n

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Har du åkt BMW och värdesätter känslan

Så är väl valet enkelt. BMW320D Touring

Finns massor av bilar från 2017 med runt 6000mil på mätaren. Hur fel kan det bli?

Alternativt MB 220D med 9G-Tronic växellådan samma årsmodell, ungefär samma mätarställning till samma pris.

Gamal pålitlig motor med få problem.

Och en betydligt komfortablare, framförallt tystare i kupén, än BMW:n

Tack för tipsen. Det är lite åt detta hållet jag kollat också. Är det något man ska se upp med när man letar efter just dessa modeller?

Uppdaterat: 2020-04-01 11:46

EGR ventilen och självantändning :)

är väl ett känt problem med BMW:s dieselmotorer.

MB:s gamla 2,2l diesel som sitter i 220d verkar vara en pålitlig maskin som också är lite snålare på soppan än BMW:s

MB:n är lite rymligare och framförallt har den ett mycket komfortablare chassie.

Se till att du testar en med den nya nioväxlade automatlådan.

BMW är BMW och du lär känna igen körkänslan och däcksbullret då de oftast är utrustade med minst 18” hjul eller större.

Två bra bilar och en smaksak utifrån vad man värdesätter i en bil.

Sedan finns så klart Audi A4 2,0tdi avant, men då får du framhjulsdriven bil.

Är du van och uppskattar bakhjulsdrift så är BMW och MB att föredra.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran: Är det inte 2,1l i 220? Det var det i min E-klass iaf, men kanske växt lite senare. Men håller helt med om att den motorn är väldigt snål för son storlek även om den inte är det modernaste i gångkvalitet.

Av just de 2 bilarna hade jag helt klart med valt C-klass före 3-serien som jag anser vara väldigt överhypad.

Uppdaterat: 2020-04-01 12:02

Guran + Henrik M: Tack för svaren. Blev lite sugen på en MB faktiskt. Även om jag gillar BMW så är jag inget märkesfreak och just kupébuller är en av sakerna jag ogillar med min nuvarande F20, en av få saker ska tilläggas. Vindkänslig är den också, mycket mer än man kan förvänta sig av en liten låg bil. Kör man på motorvägen och får kraftig sidvind får man hänga hårt i ratten för att inte bilen ska sticka iväg i sidled.

Uppdaterat: 2020-04-01 13:03

Jag hade nog också valt en C-klass. Den har nästan lika fin körkänsla som BMWn men är tystare och har en lyxigare interiör. Fjädringskomforten tycker jag inte skiljer särskilt mycket. Båda bilarna har ganska stötig fjädring med M-sport och AMG-paket med stora hjul och båda är bekväma med standardchassi. Adaptiva stötdämpare på BMWn och luftfjädring på MBn hjälper.

Själv hade jag också tittat på en fyrhjulsdriven A4. Tråkig design men en uberkompetent bil. Bekväm(samma här, utan sportchassi eller med adaptiv fjädring), tyst, trevlig att köra och har den skönaste drivlinan.

Uppdaterat: 2020-04-01 13:25
Henrik M skrev:

Guran: Är det inte 2,1l i 220? Det var det i min E-klass iaf, men kanske växt lite senare. Men håller helt med om att den motorn är väldigt snål för son storlek även om den inte är det modernaste i gångkvalitet.

Av just de 2 bilarna hade jag helt klart med valt C-klass före 3-serien som jag anser vara väldigt överhypad.

2143cm3 är den på exakt. Men den har benämnts både 2,2 (därav 220d) och 2,1l.

Visst så är den inte lika tyst som den nya MB 2l motorn eller VAG:s motsvarighet. Den låter som lika mycket en Volvo VEA diesel.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Apex skrev:

Jag hade nog också valt en C-klass. Den har nästan lika fin körkänsla som BMWn men är tystare och har en lyxigare interiör. Fjädringskomforten tycker jag inte skiljer särskilt mycket. Båda bilarna har ganska stötig fjädring med M-sport och AMG-paket med stora hjul och båda är bekväma med standardchassi. Adaptiva stötdämpare på BMWn och luftfjädring på MBn hjälper.

Själv hade jag också tittat på en fyrhjulsdriven A4. Tråkig design men en uberkompetent bil. Bekväm(samma här, utan sportchassi eller med adaptiv fjädring), tyst, trevlig att köra och har den skönaste drivlinan.

Jag väljer hellre en konverterlåda framför VAG.s DSG lådor på en begagnad bil, nja.

BMW:s ZF låda och MB:s 9-växlade som är utvecklad av ZF är betydligt mer pålitliga och komfortablare.

Håller heller inte med om stötigheten som är ett snäpp värre både på Audi och BMW med sportchassie kontra MB:s sportchassie.

Finessen med MB och AMG paket är att det inte automatiskt är sportchassie utan det är samma ”komforchassie” fast markfrigången är sänkt 15mm. Går naturligtvis att hitta någon med ett stötigare sportchassie för den som så önskar. Men det hänger inte med automatiskt som på BMW med M-sport paket.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Apex wrote:Jag hade nog också valt en C-klass. Den har nästan lika fin körkänsla som BMWn men är tystare och har en lyxigare interiör. Fjädringskomforten tycker jag inte skiljer särskilt mycket. Båda bilarna har ganska stötig fjädring med M-sport och AMG-paket med stora hjul och båda är bekväma med standardchassi. Adaptiva stötdämpare på BMWn och luftfjädring på MBn hjälper.

Själv hade jag också tittat på en fyrhjulsdriven A4. Tråkig design men en uberkompetent bil. Bekväm(samma här, utan sportchassi eller med adaptiv fjädring), tyst, trevlig att köra och har den skönaste drivlinan.

Jag väljer hellre en konverterlåda framför VAG.s DSG lådor på en begagnad bil, nja.

BMW:s ZF låda och MB:s 9-växlade som är utvecklad av ZF är betydligt mer pålitliga och komfortablare.

Håller heller inte med om stötigheten som är ett snäpp värre både på Audi och BMW med sportchassie kontra MB:s sportchassie.

Finessen med MB och AMG paket är att det inte automatiskt är sportchassie utan det är samma ”komforchassie” fast markfrigången är sänkt 15mm. Går naturligtvis att hitta någon med ett stötigare sportchassie för den som så önskar. Men det hänger inte med automatiskt som på BMW med M-sport paket.

Jag föredrar också en konverterlåda, men motorn i Audin går så tyst och är så flexibel så den drivlinan är ändå min favorit bland dessa.

Ok visste inte att man kunde välja amg-paket utan sänkt sportchassi, det är ju bra. Min känsla är dock att de flesta har det sänkta chassit.

A4 kan man få med 4 alternativ. Komfortchassi/sportchassi och adaptivt komfortchassi/adaptivt sportchassi.

Uppdaterat: 2020-04-01 18:54

Jag hade testat alla tre

Uppdaterat: 2020-04-01 19:10
Apex skrev:

Guran wrote:Apex wrote:Jag hade nog också valt en C-klass. Den har nästan lika fin körkänsla som BMWn men är tystare och har en lyxigare interiör. Fjädringskomforten tycker jag inte skiljer särskilt mycket. Båda bilarna har ganska stötig fjädring med M-sport och AMG-paket med stora hjul och båda är bekväma med standardchassi. Adaptiva stötdämpare på BMWn och luftfjädring på MBn hjälper.

Själv hade jag också tittat på en fyrhjulsdriven A4. Tråkig design men en uberkompetent bil. Bekväm(samma här, utan sportchassi eller med adaptiv fjädring), tyst, trevlig att köra och har den skönaste drivlinan.

Jag väljer hellre en konverterlåda framför VAG.s DSG lådor på en begagnad bil, nja.

BMW:s ZF låda och MB:s 9-växlade som är utvecklad av ZF är betydligt mer pålitliga och komfortablare.

Håller heller inte med om stötigheten som är ett snäpp värre både på Audi och BMW med sportchassie kontra MB:s sportchassie.

Finessen med MB och AMG paket är att det inte automatiskt är sportchassie utan det är samma ”komforchassie” fast markfrigången är sänkt 15mm. Går naturligtvis att hitta någon med ett stötigare sportchassie för den som så önskar. Men det hänger inte med automatiskt som på BMW med M-sport paket.

Jag föredrar också en konverterlåda, men motorn i Audin går så tyst och är så flexibel så den drivlinan är ändå min favorit bland dessa.

Ok visste inte att man kunde välja amg-paket utan sänkt sportchassi, det är ju bra. Min känsla är dock att de flesta har det sänkta chassit.

A4 kan man få med 4 alternativ. Komfortchassi/sportchassi och adaptivt komfortchassi/adaptivt sportchassi.

Som jag skrev så får du ett sänkt komfortchassie på MB med AMG paket, om du inte aktivt väljer ett sportchassi. dvs du ser ingen skillnad då båda är sänkta med 15mm.

Och jag håller med om VAG dieseln, den är len i sin gångkultur. MB:s nya 194hk tvålitersdiesel och VAG:s 190 är väldigt lika. Men den kom först med faceliften 2019 års modell på C-klass och då drar priset iväg till >300.000kr.

Och visst slamrar MB motorn vid jämförelse, men det är absolut inget som varken stör eller hörs vid normal framfart. Och framförallt en ytterst beprövad motor som sitter i de flesta Taxi Mersor och rullar problemfritt åtskilliga tiotusentals mil. Så motorn går absolut att leva med och är ett enormt lyft för TS jämfört med den gamla BMW 118D som han har, den låter som ett tröskverk och är riktigt trött i jämförelse.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Apex wrote:Guran wrote:Apex wrote:Jag hade nog också valt en C-klass. Den har nästan lika fin körkänsla som BMWn men är tystare och har en lyxigare interiör. Fjädringskomforten tycker jag inte skiljer särskilt mycket. Båda bilarna har ganska stötig fjädring med M-sport och AMG-paket med stora hjul och båda är bekväma med standardchassi. Adaptiva stötdämpare på BMWn och luftfjädring på MBn hjälper.

Själv hade jag också tittat på en fyrhjulsdriven A4. Tråkig design men en uberkompetent bil. Bekväm(samma här, utan sportchassi eller med adaptiv fjädring), tyst, trevlig att köra och har den skönaste drivlinan.

Jag väljer hellre en konverterlåda framför VAG.s DSG lådor på en begagnad bil, nja.

BMW:s ZF låda och MB:s 9-växlade som är utvecklad av ZF är betydligt mer pålitliga och komfortablare.

Håller heller inte med om stötigheten som är ett snäpp värre både på Audi och BMW med sportchassie kontra MB:s sportchassie.

Finessen med MB och AMG paket är att det inte automatiskt är sportchassie utan det är samma ”komforchassie” fast markfrigången är sänkt 15mm. Går naturligtvis att hitta någon med ett stötigare sportchassie för den som så önskar. Men det hänger inte med automatiskt som på BMW med M-sport paket.

Jag föredrar också en konverterlåda, men motorn i Audin går så tyst och är så flexibel så den drivlinan är ändå min favorit bland dessa.

Ok visste inte att man kunde välja amg-paket utan sänkt sportchassi, det är ju bra. Min känsla är dock att de flesta har det sänkta chassit.

A4 kan man få med 4 alternativ. Komfortchassi/sportchassi och adaptivt komfortchassi/adaptivt sportchassi.

Som jag skrev så får du ett sänkt komfortchassie på MB med AMG paket, om du inte aktivt väljer ett sportchassi. dvs du ser ingen skillnad då båda är sänkta med 15mm.

Och jag håller med om VAG dieseln, den är len i sin gångkultur. MB:s nya 194hk tvålitersdiesel och VAG:s 190 är väldigt lika. Men den kom först med faceliften 2019 års modell på C-klass och då drar priset iväg till >300.000kr.

Och visst slamrar MB motorn vid jämförelse, men det är absolut inget som varken stör eller hörs vid normal framfart. Och framförallt en ytterst beprövad motor som sitter i de flesta Taxi Mersor och rullar problemfritt åtskilliga tiotusentals mil. Så motorn går absolut att leva med och är ett enormt lyft för TS jämfört med den gamla BMW 118D som han har, den låter som ett tröskverk och är riktigt trött i jämförelse.

Fel. Taget direkt från MB:s konfigurator för C-klass:

AMG Line exteriör

- Sportavstämt chassi med sänkt markfrigång (15 mm)

Och det går vad jag ser inte att välja bort. 15 mm sänkt komfortavstämt chassi får man med avantgarde paket.

Jag hade nog inte köpt en C-klass med gamla motorn men visst fungerar den för de allra flesta. Precis som BMWs dieselfyra.

Uppdaterat: 2020-04-01 20:16
Apex skrev:

Fel. Taget direkt från MB:s konfigurator för C-klass:

AMG Line exteriör

- Sportavstämt chassi med sänkt markfrigång (15 mm)

Och det går vad jag ser inte att välja bort. 15 mm sänkt komfortavstämt chassi får man med avantgarde paket.

Jag hade nog inte köpt en C-klass med gamla motorn men visst fungerar den för de allra flesta. Precis som BMWs dieselfyra.

Gör ett nytt försök, lägg till AMG exteriört och interiört paket, sportchassie kräver ett aktivt val, ”Komfortchassi med sänkt markfrigång 15mm, ingår i grundpriset” och är det du får om du inte aktivt väljer sportchassi. Och vem köper en MB 220d med sportchassi? Såpass många gånger har jag byggt bilar med den konfiguratorn så jag har lite koll på det.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Apex wrote:

Fel. Taget direkt från MB:s konfigurator för C-klass:

AMG Line exteriör

- Sportavstämt chassi med sänkt markfrigång (15 mm)

Och det går vad jag ser inte att välja bort. 15 mm sänkt komfortavstämt chassi får man med avantgarde paket.

Jag hade nog inte köpt en C-klass med gamla motorn men visst fungerar den för de allra flesta. Precis som BMWs dieselfyra.

Gör ett nytt försök, lägg till AMG exteriört och interiört paket, sportchassie kräver ett aktivt val, ”Komfortchassi med sänkt markfrigång 15mm, ingår i grundpriset” och är det du får om du inte aktivt väljer sportchassi. Och vem köper en MB 220d med sportchassi? Såpass många gånger har jag byggt bilar med den konfiguratorn så jag har lite koll på det.

Stämmer. Bra gjort av MB.

Uppdaterat: 2020-04-01 20:56

Så kontentan är att man får en två år gammal välutrustad komfortabel Premiumbil med ca. 5000mil på mätaren för vad en ny Octavia med 1,0tsi motor kostar.

Bara för att sätta det i ett perspektiv. Den begagnade Mercan har tappat ca. 200.000kr mot nypris och blir helt plötsligt klart prisvärd.

Letar man sedan upp ett välutrustat exemplar med Burmester ljud, ”dieselvärmare” (som dom flesta har) Adaptiva ILS LED-lysen så får man en komfortabel bil man kan leva gott med i många tusen mil. Och som går på ca. 0,45l/mil på långkörning.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Mycket beror på vad mann värderar. Även med ett lika inköpspris på en välrustad Oktavia och en beg. topprustad premiumbil kommer att medföra en avsevärt högre milkostnad för premiumbilen. Skatt, försäkring, underhåll och reparationer höjer kostnaderna rejält.

Sedan måste man ju göra en personlig värdering om man tycker att komfort och känsla som premiumbilen ger är värt merkostnaderna. Det finns ju de som kan sitta på träplankor i en konservburk bara för att spara någon cl bränsle och det är väl ok bara de trivs med det.

Jag minns diskussionerna för många år sedan då sign. Yes hade köpt sin Phaeton just för att få en bil med hög komfort.

Han blev dissad här på forumet för att ha köpt en sminkad Passat och många talade om hur dyrt det skulle bli och hur dålig bilen var.

Han har lämnat forumet sedan länge, men innan han försvann redovisade han en hel del kostnader och bortsett från skatt och försäkring var de inte så höga, det förutsatte dock en del eget arbete och jagande på nätet efter delar.

Jag var och tittade på bilen, provsatt och blev erbjuden en provtur som tyvärr måste inställas av tidsbrist, men helt klart var det en bil som gick några steg längre upp på lyxskalan jämfört med vanliga premiumbilar.

Uppdaterat: 2020-04-02 10:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för alla era svar. Blir mer och mer sugen på en MB efter att ha skummat utbudet online lite. Det är ingen panik att byta bil så har gott om tid på mig att leta efter rätt bil med rätt utrustning till rätt pris. Räknar med att köra BMWn iaf ett år till.

Fortsätt gärna fylla på med förslag.

Uppdaterat: 2020-04-02 11:26

För att återknyta till vad jag skrev i #17 visar jag ett exempel på en sådan Phaeton som Jes hade.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_phaeton_nybes_ua_4wd_313hk_750nm/86080700

Helt märklig pengaförstöring, betala 1,2 miljoner för en bil som idag säljs för 55000:-!

Samtidigt kan man ju tänka på vilken extremt välutrustad bil det går att köpa för en liten peng!

Den har ju nästan allt man kan önska sig.

Uppdaterat: 2020-04-02 12:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Under skalet är väl Phaeton väldigt lika Bentley Flying Spur - om än något kortare och med lite lägre effekt i motorn - i alla fall när det gäller W12-motorn. Så känner man för en billigare Bentley kan det ju vara en väg att gå...:) Men statusen som namnet Bentley ger kommer man ju inte att få.

Uppdaterat: 2020-04-02 12:51
saabnisse skrev:

Mycket beror på vad mann värderar. Även med ett lika inköpspris på en välrustad Oktavia och en beg. topprustad premiumbil kommer att medföra en avsevärt högre milkostnad för premiumbilen. Skatt, försäkring, underhåll och reparationer höjer kostnaderna rejält.

Sedan måste man ju göra en personlig värdering om man tycker att komfort och känsla som premiumbilen ger är värt merkostnaderna. Det finns ju de som kan sitta på träplankor i en konservburk bara för att spara någon cl bränsle och det är väl ok bara de trivs med det.

Jag minns diskussionerna för många år sedan då sign. Yes hade köpt sin Phaeton just för att få en bil med hög komfort.

Han blev dissad här på forumet för att ha köpt en sminkad Passat och många talade om hur dyrt det skulle bli och hur dålig bilen var.

Han har lämnat forumet sedan länge, men innan han försvann redovisade han en hel del kostnader och bortsett från skatt och försäkring var de inte så höga, det förutsatte dock en del eget arbete och jagande på nätet efter delar.

Jag var och tittade på bilen, provsatt och blev erbjuden en provtur som tyvärr måste inställas av tidsbrist, men helt klart var det en bil som gick några steg längre upp på lyxskalan jämfört med vanliga premiumbilar.

Nja, jag håller inte riktigt med dig där. En nyare begagnad, som exempel MB C-klass, med ca. 5000mil på mätaren, och som tappat 200.000kr från nypriset, är troligen inte i behov för några reparationer inom den närmaste framtiden. Skatten är kanske en tusenlapp högre och helförsäkringen kostar nån krona extra. Och värdeminskningen har avtagit markant, medans den Nya ”billigbilen” har hela första årets prisfall att se fram emot.

Men som du säger så kan vissa sitta på plankor i en konservburk.

Men det verkade inte vara TS prioritet.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Förstå hur du känner, hade tidigare en BMW 118d E87 och det blir tröttsamt i längden att klämma in familjen i en 1-serie.

Lite över budgeten, men en bil som är värd en titt är nya Volvo V60:

https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-v60-d3-momentum-edition-voc-pdc-1101-14358769

Har provkört både nya 3-serien, nya A4 och V60 och jag gillar definitvt V60 bäst. Chassit är en mycket bra kombination av sport och komfort och stolarna är, tycker jag, bland de bästa i klassen.

Uppdaterat: 2020-04-02 14:03

Skogaägare: Sambon hade tidigare en Volvo XC70 från 2015, fullutrustad med D5 motor och ett riktigt monster, men det kostade ju därefter också vilket också var anledningen till att den såldes efter ett par år. Volvo är trevliga och har både bra köregenskaper och komfort.

Uppdaterat: 2020-04-02 14:20
Pi skrev:

Under skalet är väl Phaeton väldigt lika Bentley Flying Spur - om än något kortare och med lite lägre effekt i motorn - i alla fall när det gäller W12-motorn. Så känner man för en billigare Bentley kan det ju vara en väg att gå...:) Men statusen som namnet Bentley ger kommer man ju inte att få.

Naturligtvis har den inte samma status, men hur viktigt är det att få status?

Naturligtvis, för många är det ju det viktigaste i livet, medan det för de realistiska är något försumbart!

Men jag ville bara visa att det går att få betydligt mera premiumbil för mindre pengar om man tittar förbi de invanda Audi, BMW och MB.

Uppdaterat: 2020-04-02 15:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nya V60 är bara snygg. Trång och klaustrofobisk inuti och för mig hopplöst dåliga stolar. Lika skramlig motor som MB:s gamla. Den skämmer bilen, kan ju vara en anledning att Volvo friat till Daimler om att samarbeta om deras dieselmotorer. :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Smaken är olika, själv gillar jag inte MB:s stolar något vidare. För smala över ryggen och för dålig lutningsmån på sittdynan. Det är ju därför sådana här trådar är ganska vanskliga, alla rekommenderar sin egen favoritbil eller sitt eget favoritmärke, är ju därför det är viktigt att prova många olika bilar och inte bara sitt favoritmärke. Gillar själv BMW, så jag var lite förvånad att jag faktiskt gillade Volvo V60 bättre än nya 3 serie touring. Bara för att man gillar en bil från ett visst märke så betyder ju inte det att alla bilar från märket faller en i smaken. Har provat merparten av BMWs nuvarande utbud, men bara hittat en modell jag skulle kunna tänka mig att byta ut min nuvarande X3/a mot.

Uppdaterat: 2020-04-02 19:45

Skoda att du gillar Volvo beror på att BMW inte är vad det var förut och du har ju så långa ben så du kan sitta i en Volvostol trotts din kroppslängd. För mig som är ungefär lika lång vad jag kan minnas så är lutningen på MB tillräcklig och Volvostolen hopplös med en knöl som hamnar mellan skulderbladen och ett nackstöd som är fast och för lågt.

Så enda jag kan rekommendera rörande bilar är komfort i chassi och ljudnivå i kupén samt ljus, stereo Mm.men absolut inte sittkomfort.

Så för mig går en V60 ”fetbort” då den är hopplöst fel i körkomfort. Men snygg.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jo det stämmer nog att BMW har tappat det som drog mig till märket förut, nämligen det närmast perfekt avstämda chassit. Den enda modell jag kört i det nuvarande utbudet som för mig är en BMW, är 5 serie touring. Men även den tycker jag är lite för mjuk i fjädringen.

Både nya X3:an och 3 serien tycker jag är för hårda i dämpningen och blir lätt studsiga. X5:an är istället övermjuk med gungande rörelser och krängning i kurvorna. Det närmaste man kommer perfektion är 5 serien, men de V60 jag kört tycker jag ÄR perfektion chassi-mässigt och då har jag ändå kört det passiva chassit utan ställbar dämpning. Men även när de gäller chassi är smaken olika. Det jag tycker är perfekt avstämt tycker troligen andra är stötigt och det jag tycker är gungigt och sjösjukeframkallande tycker andra är bekvämt.

Uppdaterat: 2020-04-02 22:08

Onekligen har Volvo fått till ett trevligt chassi, men för min del tyvärr det enda. Dieselmotorerna är lika skramliga som min gamla MB maskin. En kraftigt överladdad bensinfyra är heller inte premium och Volvos fyror är ger inte alls samma känsla som BMW:s lika stora motorer. Det beror troligen på BMW:s varvillighet då dom sjunger med en helt annan ton vid 7000rpm, när en Volvon har storknat.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Kan tillägga att jag är 185 med väldigt långa ben och ffa lårben. Sätter jag mig i en bil som en annan person i samma längd har kört så tar knäna i ratten 9/10 ggr.

Uppdaterat: 2020-04-03 07:47

Såg att 330e ligger från 230 kkr fortfarande, kanske att det droppat ytterligare inom 1 år...

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=1020&q=330e&sort=price

Uppdaterat: 2020-04-03 09:49
Power to the people