Hej jag och min flickvän kollar just nu en del på bilar och så hitta vi denna som båda gilla https://www.blocket.se/jonkoping/Volkswagen_Golf_TSI_122_Masters_1_AR_GARANTI_81091423.htm?ca=13&w=3
Så jag började läsa på lite om denna och hitta att just denna motor ska ha en del problem om läsar här https://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/
Borde man skippa just denna och leta efter en annan eller köpa?
Mvh Rasmus
Kommentarer
Ja, trots att jag är Golf-ägare så skulle jag nog tveka på den bilen och med de milen. Du lär inte ha nån maskinskadeförsäkring speciellt mycket längre och det är "risk-motorn". Kan gå bra men kan också bli dyrt...Om motorn varit åtgärdad (bytt en del komponenter) så borde det ha framgått i beskrivningen.
Min tanke är så här.
Bilen är snart 10 år, och har fått ny olja 5 ggr om servicen stämmer ( beröm till firman som tydligt berättar om bilens service)
Vår bil har gått lika långt, är 2 år nyare, och fått ny olja 8 ggr.
Vår bil har inga kända problem med kamkedjan.
Det har bilen du tittar på, och oljebyte är en viktig sak när det gäller kedjans hållbarhet.
Kan denna vara ett smartare val att välja då?
https://www.blocket.se/jonkoping/Opel_Astra_1_6_ECOTEC_5dr_79988081.htm?sa=1
Tråkig motor men antagligen ett hyfsat driftsäkert val. Dock borde du kunna finna ersättaren till denna relativt gamla generation i samma årsmodell men antagligen lite dyrare men jag skulle nog i alla fall kolla den nya generationen av Astra om jag vore spekulant.
Den generation du länkat till borde gå att hitta till bättre pris i liknande årsmodell och med motsvarande miltal. Som det mesta så är det ju också en prisfråga.
Ah okej, ska kolla vidare efter en nyare kanske då. Hur är Seat leon eller mazda 3 då? https://www.blocket.se/alvsborg/Seat_Leon_1_2_TSi_Style_81441551.htm?sa=1
Tänker på den då
Vi har haft Mazda i familjen i många år och varit väldigt nöjda. Tipsade en kollega om Mazda 3 för några år sedan och hon är fortsatt väldigt nöjd.
Rimliga servicepriser, dyra reservdelar men går sällan sönder är våra erfarenheter. Andrahandsvärdet brukar vara bra på gott och ont.
Är denna kanske mer prisvärd?
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_4_Turbo_140Hk_5Dr_Nyservad_81418485.htm?sa=1
Ja
Har en lika dan 2010 Astra J sport med samma motor.
Billig i försäkring, skatt och soppa. Går jäkligt komfortabelt, tyst i kupén och bra chassie.
Du får mycket bil för pengarna i en Astra J.
Låter ju bra, vet du om det är mycket problem med dem eller några kända fel?
Mazdan är den bil där du minst chans att det blir nått fel på den, men du måste provköra om den passar dig, ljudnivån i kupén är högre än tex Opeln.
Opel har idag väldigt höga reservdelspriser, men då modellen är en mycket vanlig bil i Europa finns gott om billigare reservdelar utöver orginaldelar.
Mazda är lite tvärs om, den mindre åtgången på dela, då modellen sällan går sönder, gör att det finns mindre mängd billiga eftermarknadsdelar.
Normala slitagedelar finns till alla bilar.
Opel har inga stora generalfel som tex VW har, det brukar mest vara småfel, ofta elektronik som stökar/glappar.
Mazda är betydligt enklare att skruva med än Opel, det gör reparationer billigare.
Glöm Seaten du länkade, den här samma motor som Golfen.
Okej tack så mycket, bra att veta det. Då står det kanske lite mellan dessa https://www.blocket.se/jonkoping/Mazda_3_1_6_5dr_105hk_81424321.htm?sa=1
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_4_Turbo_140Hk_5Dr_Nyservad_81418485.htm?sa=1
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6_6_MANADER_GARANTI_80789804.htm?sa=1
Har ni någon annan bra får ni gärna rekomendera det
Åk och provkör, du ska ju oxå trivas med din bil.
Det är alltid svårt att hjälpa folk välja bil. Daniel Östlund har uttryckt det väl
https://www.bytbil.com/nyheter/kronika-den-omojliga-kopguiden-12741
Kanske inte håller med riktigt lika mycket om att Mazda är problemfriare än t ex VW (=egen erfarenhet - inga hörsägner) men Opeln har nog en klar fördel jfr Mazda när det gäller lite äldre bilar (i alla fall) och det är rostskyddet. Dessutom är Mazda 3 av senaste generationen relativt ovanliga på beg-marknaden vilket säkert också håller uppe beg-priserna.
Av dina länkade bilar skulle jag personligen i första hand kolla på Astran med 1,4-motorn.
Jag tror såhär.
Alla bilar är en risk och om du kör och testar golfen kall och varm och inga missljud i motor och kanske en verkstads kille kollar och lyssnar och om du sedan byter olja ofta så är det inga problem.
Du skall också ringa föregående ägare och höra o han fick fylla på olja och hur ofta mellan bytena.
Satsa på den bil som känns bra.
Jag skulle undvika golfen. Just därför att det inte går att försäkra sig mot allehanda fel till följd av VAG's mindre bra motorkonstruktion. Även om motorn är tyst och fin nu så kan den ju vara drabbad av t.ex. för hög oljeförbrukning och det är svårt att upptäcka vid provkörning eller enklare kontroll. Märker du om någon månad när du får "tanka olja".
Man ringer dom två föregående ägarna och frågar hur ofta dom fyllt på olja.
Jag tror att man oftast får ett ganska ärligt och exakt svar på det och då passar man på att fråga lite allmänt runt bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.