Tycker bara synd om den stackaren som köper den helt ovetandes om dess historia. Jag måste, för nyfikenhetes skull, kolla vad mitt försäkringsbolag, eller nått annat för den delen, har att säga. Det borde ju vara omöjligt att försäkra en bil som skrotats i ett annat land. Kan man som privatperson få reda på detta så borde försäkringsbolagen ha tillgång till detta.
Privatperson
Mitt försäkringsbolag (Folksam) var inte intresserad av denna. Däremot Moderna, men frågan är om det inte tar stopp om man väljer att gå vidare än att bara få prisuppgift.
Sen kan den ju dessutom inte vara av 2015 års modell när den är registrerad utomlands första gången 2014-02-09 så den bilen är nog ett stort No, No. Tråkigt för den som ev köper denna utan att känna till bakgrunden.
Står att den är klassad som "junk and salvage". Det betyder att försäkringsbolaget har löst in bilen för det har kostat mer än 75-90% av bilens värde att laga den. Det står, märkligt nog, enligt NMVTIS att det är en 2015 års modell. Togs i trafik 140227. 170330 krockades den, eller något annat, i Kalifornien. Försäkringsbolaget sålde den till Texas och sedan exporterades den till Sverige.
Det råder ingen direkt brist på svenska auktoriserade märkesnasare som försöker kränga bilar med liknande historik som den i det första inlägget. Gör alltid en ordentlig bakgrundskontroll på bilen, oavsett om den står hos privatperson eller bilfirma.
Jag har sett det där flera gånger, ibland har en ägare bara haft bilen en dag innan den går till en firma.
Tippar på att de köper bilarna privat, fast de äger en firma, sedan säljer de bilen till firman för mycket högre peng. På så sätt kan de plocka ur pengar ur firman utan att betala skatt för det. Sedan kanske till och med firman säljer bilen till "förlust" och kan då dra av skatt.
edit: såg nu att en person plockade ur den av en firma, hade den en månad och sålde den tillbaka till samma firma. Då är det något annat fuffens på gång. Troligtvis har bilen problem.
Det är vad jag tror i alla fall.
Kommentarer
Jo...(även om skärpan på bilden är dålig)
Stay away!
Det står försäkringsutredning, skrotutredning, avvikelserapport, sedan registreras den i Sverige 7 mån efter den har varit i skrotutredning.
.
Kanske vattenskadad, rökskadad eller skottskadad.
Bilen är ett perfekt val för den som vill ha en ny hobby.
Tycker bara synd om den stackaren som köper den helt ovetandes om dess historia. Jag måste, för nyfikenhetes skull, kolla vad mitt försäkringsbolag, eller nått annat för den delen, har att säga. Det borde ju vara omöjligt att försäkra en bil som skrotats i ett annat land. Kan man som privatperson få reda på detta så borde försäkringsbolagen ha tillgång till detta.
FXX - vem säljer denna ? En bilhandlare eller är det en privat säljare ? Antar att inget av detta framgår av texten i bilannonsen.
Privatperson
Mitt försäkringsbolag (Folksam) var inte intresserad av denna. Däremot Moderna, men frågan är om det inte tar stopp om man väljer att gå vidare än att bara få prisuppgift.
FXX- Är du inte intresserad av denna fina Saab? ;)
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5_aero__v6__aut__300_hk_77218752.htm?ca=15&w=1
Den verkar också vara "vattenskadad":-)
https://m.blocket.se/alvsborg/Volvo_V60_T5_Summum_78138138.htm?ca=11&w=3
Sen kan den ju dessutom inte vara av 2015 års modell när den är registrerad utomlands första gången 2014-02-09 så den bilen är nog ett stort No, No. Tråkigt för den som ev köper denna utan att känna till bakgrunden.
Står att den är klassad som "junk and salvage". Det betyder att försäkringsbolaget har löst in bilen för det har kostat mer än 75-90% av bilens värde att laga den. Det står, märkligt nog, enligt NMVTIS att det är en 2015 års modell. Togs i trafik 140227. 170330 krockades den, eller något annat, i Kalifornien. Försäkringsbolaget sålde den till Texas och sedan exporterades den till Sverige.
Det råder ingen direkt brist på svenska auktoriserade märkesnasare som försöker kränga bilar med liknande historik som den i det första inlägget. Gör alltid en ordentlig bakgrundskontroll på bilen, oavsett om den står hos privatperson eller bilfirma.
Tog carfax rapport när jag köpte min senaste bil och där framkom det mesta. Kostade runt 200 kr.
Inte lika skumt men ändock märkligt.
Vad kan ha hänt här?
https://www.car.info/en-se/license-plate/S/EXD988
Jag har sett det där flera gånger, ibland har en ägare bara haft bilen en dag innan den går till en firma.
Tippar på att de köper bilarna privat, fast de äger en firma, sedan säljer de bilen till firman för mycket högre peng. På så sätt kan de plocka ur pengar ur firman utan att betala skatt för det. Sedan kanske till och med firman säljer bilen till "förlust" och kan då dra av skatt.
edit: såg nu att en person plockade ur den av en firma, hade den en månad och sålde den tillbaka till samma firma. Då är det något annat fuffens på gång. Troligtvis har bilen problem.
Det är vad jag tror i alla fall.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.