Jag har några funderingar vad gäller inköp av en BMW i3.
Man kan tycka vad man vill om form och prestanda. Efter tillvänjning tycker jag den är "ok". Snygga bilar är nog en utopi numera. Tanken är att hitta en pendlingsbil som klarar 12mil duktigt backig motorväg per dag. Självklart vore en Tesla drömmen men jag har inte budgeten. Bevakningen på Blocket av I3 visar att man kan köpa en Årsmod 2019 eller nyare med 3000-6000mil och 120ah batteriad 170hk i trakterna mellan 250 och 330.
Vad jag undrar är, OM man behöver serva eller om man får problem med en sådan bil, lär inte allbilsverkstaden vara ett alternativ eller, är de det? Tänker att i3 funnits länge nu. Snart 10 år? Jag oroar mig inte stort över att "batteriet ska ta slut" och behöva bytas mm, jag har inte tänkt köra bilen längre än till 15000mil oavsett. Vad får man för fel på elbilar? Mjukvaruproblem? En sak jag kan skönja är att däcken (specialdimension) är dyra.
Ni som kör eller kört i3, vad har ni råkat ut för?
Kommentarer
Min brors kompis kör en BMW i3 sedan många år tillbaka och han har inte haft några fel alls på den. Enda kruxet med den är att den är / blir vindkänslig i motorvägsfart. Förövrigt är han väldigt nöjd med sin BMW i3.
Jag gillar i3, men har väntat med inköp.
Det kommer billiga Kinabilar som kommer tvinga ned priserna på elbilar, även på i3.
Så vänta lite
Bromsskivor går åt, de rostar bort. Fånigt små men tydligen dyra original, men det bör väl finnas billigare eftermarknadsgejer att köpa nu.
Ja sanslösa priser, skivor och belägg kostar från ca 3000:- runt om för piratdelar!
Sedan kostar ju jobbet att få det bytt också.
leasar en 2022 I3 - perfekt bil för mig just nu. ca 17-20 mil på vintern i Norrland, 27-29 mil på sommaren. Finns inga dubbdäck men inga som helst problem nu i vinter RWD. Bra sikt, bra insteg, tyst, komfortabel, körglad. Trångt baksäte. Liten skuff. Gillar den skarpt men det blir en Tesla Y när leasingen tar slut till hösten. Att serva är inget problem för en "allverkstad" snarare tvärtom då det inte finns så mkt att serva förutom bromsar/bromsvätska. Har inte upplevt att den är vindkänslig trots motorvägsfart (pendlar dagligen några mil på 110 väg)
Tesla Y test från Teknikens Värld står komfort onödigt hård fjädring och högt vägljud.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.