Jag har noterat alltfler BMW i3 på vägarna samtidigt som e Golfen också verkar sälja rätt bra. Jag undrar vilken av dessa bilar som håller bäst kvalitet? Golfen är en gammal hederlig och lättsåld dvs är en populär och ett lätt väl men hur står den sig mot BMW i3? Båda bilarna kan man få för runt 250 000 kr då de är från 2015 / 2016 och har rullat runt 5000 mil. Vilken skulle du välja och varför?
Kommentarer
BMW:n då den troligen kommer få någon form av kultstatus.
Golfen är ju bara en vanlig Golf som försetts med elmotor medans BMW:n är från grunden konstruerad elbil.
En kort men sann analys! En Golf är en Golf trots att den drivs på el. Det var min reflektion när jag var spekulant - därför föll den bort med.
Ska man ha dem länge tror jag att BMWn blir dyrare att hålla rullande. Allt i dem är byggt i liten serie med avancerade metoder. Bara däcken är en indikation på det.
Sen skall man väl inte räkna med att ha några baksätes-passagerare med det dörrsystem som är i i3:an. Likaså är det mycket udda saker - t ex däcksdimensionen som Mäkinen nämner. Men kultstatus kan den mycket väl få vad det lider.
i3:an är en kul bil för att den är så udda och att INGEN tar den för en bil i mängden.
Golfen är som sagt bara en Golf, ser ut, fungerar och känns som vilken Golf som helst, men den brummar inte.
Jag har kört båda en del och skulle välja i3 för att den är udda, men den är allt annat än praktisk för annat än att flytta två personer från A till B.
Då är åter igen Golfen faktiskt en Golf...
Golf oavsett drivning är enligt mig totalt ointressanta bilar, dock är e-Golf en otroligt vettig bil på många sätt.
Men av dessa 2, utan tvekan i3, den är ful som stryk, har en inredning som ser ut som en mentalpatient ritat den, bakdörrar som är för invecklade, MEN, den har charm och karaktär, får Golf att kännas som ett tomt a4-papper i jämförelse mot en Picasso.
Och livet är för kort för att bara dricka mellanmjölk......
Sen om man ser långsiktigt tror jag som Guran, kultstatusen kommer göra den betydligt mer eftertraktad.
Trots allt är vi många som gillar "mellanmjölk" - speciellt när bl a förarmiljön är bra utformad och bilen är allmänt lättmanövrerad och med ett utseende som står sig bra under lång tid - det är väl liksom grejen med ett "mellanmjölks-utseende".
Rent konstruktionsmässigt så är i3 en spännande bil. Hade jag valt en i3 hade jag kollat på en med en range extender dvs. en liten motor så att man slipper räckviddsångesten.
I3 Rex finns väl knappt att få tag på då dom som köpte en I3 sällan köpte den för längre turer utan att använda som citybil.
Den låga försäljningen av den var anledningen att man slopade den i modellprogrammet.
En annan elbil som kan/bör värderas i är faktiskt Hyundai Ioniq Electric. Samma prisnivå och en elbil som är utvecklad för att vara det. Ägarna verkar också vara nöjda med den.
Jo, Ioniq Electric borde kunna vara ett intressant alternativ. Sen vill jag minnas att när i3 kom med det större batteriet så utgick REX-varianten.
Sant, jag är väldigt nöjd.
Slänger också in Ioniq som ett bra alternativ. Känns som att den kanske underskattas på grund av att den har ett litet batteri. Men samtidigt är den otroligt energieffektiv och laddar väldigt snabbt. Den kombinationen gör att man får ut många mil på väldig korta laddstopp.
TILLÄGG: Dessutom underskattning på grund av att det är en korean. Många lever ju fortfarande i villfarelsen att europeiska bilar ligger på en annan nivå.
Rekommenderad en Ioniq till en kollega i Norge då hennes älskade Fabia blev påkörd med skrotning som följd.
Mötte efter nån månad ett sprudlande glad kollega som tackade för tipset på en så bra billig elbil. Hennes barn hade bla. varit ute med avsikten att fort köra slut på batteriet, men gett upp.
Vilken jag hade valt beror mycket på vad bilen skulle användas till. Är det en andrabil, så hade det definitivt blivit en i3. Så mycket roligare att köra. Däremot om det är enda bilen i familjen, hade nog slaget stått mellan Golfen och Ioniq. Jag har lite svårt för Ioniq:en utseendemässigt men det som skrivs om den är att den är mycket effektiv, tror det blir en bra bruksbil helt enkelt.
Swiften skulle in för ny vindruta i morse, så jag ringde och frågade hur det gått, och vad hon fick för lånebil, det är alltid kul att fråga, för det är ingen självklarhet vilken bil hon åkt i.
Svaret idag blev "En automatisk BMW utan motor, och en jävla iPad"
Jag kopplade inte direkt vad det var, men när hon berättade att de åkt och handlat med den, och inte lyckats få upp bakdörrarna "Idiotisk bil, det finns inga dörrhandtag" och fått lasta maten i skuffen.
När jag nu förstod var det var undrade jag hur den var att köra "Konstig, den stannar ju när man släpper gasen"
Att hon åkt en udda och ganska exklusiv bil, för att vara en lånebil på en glasfirma, var inget hon noterat, i hennes ögon är en bil en bil, och man åker dit man ska.
Så tyvärr, detta inlägg tillförde nog inte tråden nått nyttigt, mer än att den saknar dörrhandtag ;)
Skön beskrivning Rikard! :-)
Ja, i3:an är ganska corny... Förstår inte varför de valt att ha så pass mycket udda lösningar som de inte tagit till någon annan modell, som typ dörrarna. Om det fanns något bra med dem, varför har inte 1-serien dessa?
Men som sagt tidigare, den är charmig i sin tokighet och är en ikon inom tidiga elbilar!
Jag tror att BMW gjorde helt rätt när de tog fram i3 att göra den "annorlunda" , annars hade den försvunnit i den grå massan. Vill man sticka ut måste man ha nåt extra som sticker ut. Sen fanns ju faktiskt bakdörrslösningen redan inom koncernen vid tillfället så den kom ju inte bara för i3. Jag tycker fortfarande i3 är tokful, men utan tvekan blir jag lite glad varje gång jag ser en, inte fasiken reagerar jag när man möter en e-Golf.....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.