Dags att köpa ny bil, men jag är vilse i djungeln! Prisklass 250-300" (lite mer är inget problem, men då ska det vara något speciellt).
Jag kör ca 3000 mil/år. Familj med 3 barn så man måste kunna sitta tre i baksätet (just nu två bälteskuddar).
Kör idag en Peugeot 508SW där vi får plats. Lite trångt men det går och eftersom jag oftast kör ensam vill jag inte köra familjebuss.
Såklart har jag sneglat på el, hybrid, laddhybrid o.s.v. men det känns som jag kör för långt. Pendlar ca 5 mil enkel resa/dag.
Kia Optima plug-in skulle funka ur den aspekten men jag känner mig inte bekväm i Kia. Svårt att sätta fingret på vad men den känns "billig", som att sitta i en kaffeburk.
Är dielsel bästa valet trots dieselpriset bara stiger och stiger?
Bomba med förslag på fabrikat och modeller och gärna lite bra argument.
Såklart vill jag ha lite utrustning och hyfsat låg förbrukning.
Kommentarer
Tveklöst en diesel då du vill ha stor bil och kör mycket.
Förslag Peugeot 5008, prisvärd rymlig snål på soppa 287k för en GT-line diesel med automat
2x5 milenkel resa per dag.
En vettig snål diesel skulle jag köpt.
Jag skulle efter sondering låna hem alternativen över natten och köra dom2x5 milen och utvärdera och köra 20 till.
Folk köper konstigt många gånger utan att ha testat.
Gnuggar ögonen...nej det måste stå fel;)
Jag säger VW Passat diesel, ett år gammal och du får 80-100.000 ”rabatt”.
Har en Golf Alltrack själv, 184hk diesel, 3,5 mil till jobbet, idag visade datorn 0,53 när jag kom hem. Kör inte utmärkande snålt. En Passat med 2wd ligger klart under 0,5 på samma körning.
Jag gillar Passat och jag gillar inredningen, men jag klarar inte stolarna i fem mil!
Det måste man undersöka själv.
Mondeon är avsevärt mer komfortabel och jag tycker det är en trevligare bil och även om den ligger i en högre prisklass kan det ibland gå att göra ett bra pris.
Provkör!
Prova tdi Superben.
Komfortabel och stor och väljer den alla dagar istället för mondeon och även passat och volvon.
Oftast välutrustade.
Ja Superb är ju stor och rymlig, men komfortabel? Mja det är något man måste avgöra själv innan köp.
Jag tycker den ligger en bra bit efter Mondeo och Passat, men det är ju stor bil för pengarna även om den inte är lika billig längre.
Men det är ju bara att prova, som mso1000 skriver köper ju folk ofta fel, man måste köra en längre sträcka och känna efter!
Fast nu när jag tankade var dieseln 1,28 dyrare än bensin, suck.
Hur länge håller detta på med så dyr diesel.
Håller detta i sig är dieseln död förutom på 2tons suvarna.
Jag kör också min octavia 1,0tsi på kring 0,5 också på ren landsväg utan motorvägsfart men ingen kör ju ren landsväg.
Fast FXXjag bytte bort dieseln eftersom det funkar dåligt i 90% stadskörning.
Dieseln och bara kortare stadskörningar är sämst och inget att rekomendera.
Vi har sagt det många gånger förut. Köper man en nyare bil, som idag lätt betingar över 200K i pris, så är värdeminskningen så stor att man måste köra många tusen mil om året och betala bränslet ur egen ficka för att det ska ha nån direkt betydelse för vilket bränsleslag man väljer eller vilken förbrukning bilen har.
Jag bytte ju själv från en bensinsuv med 1,05 i förbrukning till en dieselfolka med 0,55. Halverad förbrukning men folkan är ju tusenlappar i månaden dyrare i värdeminskning så den är ju dyrare att köra med ändå.
Stadskörning och diesel har inte så stor betydelse om man har värmare. Räcker med nån längre tur på 2-3 mil var fjortonde dag för att filtret ska regeneras.
From. årsmodell 2019 är väl partikelfilter standard på bensinarna från Vag, Volvo m.fl. också? Hur detta fungerar vet jag dock inte, om det ska regenereras eller inte. Men då får man ju samma problem där.
Kortkörning med diesel utan värmare håller jag med om är förkastligt. Då är det bensin som gäller.
Jag testade Superb idag. Fokus var på utrymmet bak. Visst var benutrymmet riktigt bra men bredden var en besvikelse. Mittplatsen var inte större än 508:an vi har idag.
Utan att ha barnen med kollade jag Passat också. Visuellt såg den faktiskt bredare ut än Superb. Speciellt mittplatsen. Någon som kan verifiera?
Märkligt, den hyllas ju i pressen för...bredden på baksätet..
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-skoda-superb-tdi-190-style-190027/
https://www.svd.se/test-tjanstefel-att-inte-rakna-med-superb
Enligt Teknikens värld är axelbredden i baksätet på Skoda Superb 142cm, Passat 139. MB E 143. Ford Mondeo och Volvo V90 har förövrigt också 139cm axelbredd. Sen beror det ju på hur dynan är utformad och hur hög kardantunnel bilen har, om det går bra sätta 3 barn i bredd.
En MPV med separata stolar bak hade förmodligen funkat bäst för 3 barn, men nu vill inte TS ha det... Kanske finns det nån SUV med separata stolar i baksätet?
Tillochmed octavian har 139cm bredd i baksätet.
Jag tror man måste testa med familjen och barstolar för att få en riktig uppfattning och inte förlita sig på centimeter angivelser i brochyren.
Stämmer. Ja, man bör testa själv eftersom cm inte säger allt. Som jag skrev så kan ju dynans form påverka både positivt och negativt. Ett plattare baksäte bör ju vara bättre för bälteskuddar och bilbarnstol än ett som har ett baksäte format för att två vuxna ska sitta bekvämt med upphöjd mittplats.
Jag hittade ett mått i höfthöjd baksätet Superb som säger 152cm.
Peugeot 508 sw säger 146cm.
Passat 151cm.
Golf 144cm.
V90 142cm.
Skulle vilja säga att Ford är för litet benutrymme samt bredden i baksätet är litet.
Peugot 5008 är baksätet TOK för litet, framför allt Benutrymmet.
Passat och Superb återstår.
Skall du behålla bilen bara några år så är andrahands värdet på Passat mycket bättre.
Ta med familjen eller frun och ett barn. Test sitt bilarna, testkör.
Sbälvklart en bil som är 6-12 månader gammal med max 1000-2000 mil är ju rena guldgruvan att köpa.
Dissel eller bensin, gör en kalkyl på det, räkna på bilarna, månadskostnad osv.
Det intressanta måttet är väl ändå bredden på baksätets dyna, dvs den del där själva ändalykten skall vila. Att det bredare uppe vid axlarna påsen vuxen person måste väl ändå vara helt ointressant om man skall frakta små människor i baksätet.
Helt rätt Guran. Men tyvärr var det bara axelbredden som redovisades i testet jag hade tillgång till. Men jag tänker att det ändå ger ett hum om vilka bilar som är bredast i baksätet, vilket FXX mått i höfthöjd bekräftar. Bäst är naturligtvis att testa själv, som sagts tidigare. Ta med bälteskuddar o barnstol till bilhallen o testa!
Många är nöjda med sin Passat GTE, svårare att hitta en lågmilare i begagnatsortimentet upp till 300kkr dock. Dock kommer du kanske realistiskt 35-38 km på elen sommartid vilket är i underkant idag.
Rekommendationen är dock ren eldrift, det är en riktig sparbössa idag.
Angående bredden i baksätet på Superb så är ytterplateserna breda men mittplatsen smal. Plus som någon skrev, hög kardantunnel.
Intressant tips Guran. Kör själv en Peugeot 500sw och den är snål och rymlig men även om jag inte behöver tre sittplatser bak så är det naturligtvis praktiskt om man kan få in en vuxen mellan barnstolarna. Det går med nöd och näppe med 508:an men det är tveksamt om konkurenterna är så mycket bättre med tanke på kommentaren om Superb så byte till en annan kombi av den anledningen känns onödigt.
Importera en Chrysler Pacifica vore lite kul.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.