Vi Bilägares forum

Billigaste sättet transportera sig 18000 mil? Leaf eller Golf?

Billigaste sättet transportera sig 18000 mil? Leaf eller Golf?

Kör idag en Golf Variant TDI 105 som förbrukar 0,51 i årssnitt vid pumpen. Har ägt den sen ny och den börjar närma sig 7 år och 14000 mil nu, så maskinskadeförsäkringen gäller bara 1 år till och bilen har ett värde kring 75000. Nu funderar jag på vad nästa bil kan bli.

Bilen skall köras 11 mil per dag 2250 mil per år med laddmöjlighet hemma. I Göteborgstrakten så en elbil med 80% liv i ett 30kWh batteri borde funka året runt. En större bil finns i hushållet när man skall åka långt/alla 5.

Hittat 2 kandidater och räknat på 8år - 18000mil ägande:

12mån gammal Leaf med 500 mil på mätaren:
http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-leaf-acenta-30-kw-syncron-ac-1610-9380219

bil 244000*0,95
vinterdäck 8000
däckslitage 18000*1
service 18000*0,8
skatt 360*(8-4)
försäkring 5200*2+8000*4+4500*2 (halvförsäkring - helförsäkring-halvförsäkring
el 18000*2*1,2 (2kwh per mil för 1,2kr)
större mätarsäkring där jag bor 100*12*8
installation laddbox 3 fas 12000
summa: 389840 eller 21,7 kr/mil (+ tvätt och torkarblad etc som är lika för bilarna. )
varav up-front: 251800
utebliven avkastning på 3% före skatt. blir efter skatt: 45 347
summa inkl kapitalkostnad: 435187

13 mån gammal golf 1300mil 110tdi
http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-golf-tdi110-masters-demo-2379-10476552

bil 169000*0,90
vinterdäck 8000kr
däckslitage 18000*0,8 (lättare än leafen - kanske klarar sig med 3 uppsättningar vinterdäck istället för 4?)
service 18000*1,8 (matchr ca vad befintlig golf kostat)
skatt 1103*8
försäkring 4900*2+7500*4+4300*2 (halvförsäkring - helförsäkring-halvförsäkring
diesel 18000*0,47*16 (räknar med att den är lite snålare än dagens 0,51 golf och att dieselpriset snittar på 16kr)
räknar kallt med att dpf+kamrem bromsar etc inte behöver bytas. bara bytt skyltbelysning på nuvarande golf så...
summa: 399484 eller 22,2 kr/mil (+ tvätt och torkarblad etc som är lika för bilarna. )
varav up-front: 160100
utebliven avkastning på 3% före skatt. blir efter skatt: 28 832
summa inkl kapitalkostnad: 428316

Oavgjort, med 2-3% diff, eller har jag missat något? Skulle vara om batteriet leasades i den bil jag hittat - dom är jäkligt dåliga på att ange sånt...

Restvärdet/skrotningskostnaden då. räknar med att båda är värda kring 40000 efter 8 år. Lefen har ju batterigaranti så länge och den borde väl vara mer värd om 8 år än en dieselbil då även om andra elbilar kommer längre så finns det alltid dom som bara behöver en andrabil för 4 mil till/från jobbet och då blir det ganska överlägset med 3kr milen istället för 9kr/milen?

Vad är coolast - elbil eller klassikern Golf? Om dom kostar lika nu så borde väl elbilars volym äntligen få fart?

leaf tror mer på hållbarheten då dom tar 6910kr för 3 år extra garanti när golfen kostar 10400kr för samma

Hade man räknat på 2 helt nya bilar så:
leaf 30kw accenta 360000-40000
golf 115tdi dsg 239000
golf 1.0 110 dsg 215000 + 28800 för en dl extra bränse jfr tdi
81000kr skillnad på nybil i inköp oprutat. För beg var diffen 75000kr oprutat.

Annan input på billigt jobbpendlande?

Uppdaterat: 2017-02-02 09:49

Kommentarer

räknar man på en säker passat 140tdi med 4 år och 12000mil på nacken så landar man på:
http://www.bytbil.com/sodermanlands-lan/personbil-passat-2-0tdi-bluemotion-technology-variant-140hk-6517-10382955

bil 129000*0,95
vinterdäck 0
däckslitage 18000*1
service 18000*1,6
kamrem: 8000
bromsar runt om 10000
länkarmar och annat: 10000
extra besiktningsbesök 3*400
skatt 1572*(8-1)
försäkring 5600*4+4500*4 (helförsäkring-halvförsäkring)
diesel 18000*0,6*16
summa: 422754 - så 25000kr dyrare med en gammal storbil än en nyare smartbil...

Uppdaterat: 2017-02-02 10:02

Bara ett litet påpekande... Du har väl ingen maskinskade-försäkring kvar på en VW med 14.000 mil på mätaren - eller ? Vilket bolag i så fall ?
Och efter ytterligare 8 år/18.000 mil har du ingen batterigaranti kvar på en Leaf heller.
Bara för att du räknat upp många poster så tror jag tyvärr inte att du får nån bättre noggrannhet sett över 8 år/18.000 mil när bl a värdeminskning, service och reparationer är de stora posterna som dessutom är svåra att förutspå under 8 år. Tror att din kalkyl med många poster faktiskt lurar dig själv lite att tro att du fått med "alla" kostnader, tyvärr...
Känns tveksamt att det skulle gå att köra en nästan ny bil i dessa prisklasser drygt 2000 mil/år för 21--22 kr/mil...

Uppdaterat: 2017-02-02 10:18

Vw och villaägarnas har maskinskada till 15.000 mil

Leafen har batterigaranati på ca 75% räckvidd efter 8 år/16000 mil

Håller med om att reparationer är den största osäkerheten - på en förbränningsbil kan man räkna med att småfel som radiator, koppling etc kostar minst 10000kr och stora fel såsom turbo, växellåda, topplock/kamrem haveri upp mot 75000kr

på en elbil elimineras många småfel och det största felet; batteriet har man garanti på. Visst kan klimatanläggningens kompressor säkert kosta 25000kr att byta, eller nån laddregulator för 10000kr. men det är nog på det hela taget ganska väldimmensionerade doningar i en tidig elbil och färre rörliga delar?

äger man bilen från ny så är min erfarenhet att man tar hand om bilen och att den därmed håller bättre än dom som kan med och busköra kränga runt i rondeller och tokköra om på insidan för att dom ändå lämnar in den leasade bilen efter 2 år.

Har sparat alla kvitton kopplade till 7års ägande av befintlig golf tdi, men inte orkat sammanställa dom ännu. Inga reperationskostnader annat än skyltbelysning så skulle inte förvåna mig om jag ligger en bit under 25kr/milen.

Uppdaterat: 2017-02-02 10:48

Slår man ut värdeminskningen på så många år blir bilen betydligt billigare totalt sett per mil. Min elbil (e-up!) har tappat en del i värde, men kostar mindre än 2 kr/mil att driva framåt. Servicekostnaderna är under 1 kr/mil, men där är Leaf dyrare än VW. Min bilbytartarm håller på att vrida sig ur led, men tittar jag i plånboken kan jag inte sluta fascineras av den låga kostnaden.

Uppdaterat: 2017-02-02 11:12

servicen för min gamla golf vi 105 tdi har legat på 1:80kr/mil för de 4 servicar jag gjort. 2år/3000mil (jag har klarat mig till 3000mil och bara behövt fylla 3-5dl olja mellan varje service)

leafen skall servas var 12:e mån (Eller 3000mil). verkar ligga på 3000kr per gång med mycket liten varians. så för 8 år 24000kr istället för de 14400kr jag räknat ovan. Sen kanske man kan sluta serva bilen efter 3 år om bara batterigarantin gäller även icke servad bil. Bromsarna är väl det enda som behöver ses över och det kan man väl göra efter behov på mekonomen istället för ett 3000kr besök...

Uppdaterat: 2017-02-02 11:20

En elbil är ju klart intressantare idag (och om 8 år!) om man har möjlighet att ladda hemma. En gång elbil - alltid elbil?

Ett alternativ till Leaf är KIA Soul EV, om man står ut med utseendet.
https://www.blocket.se/vasterbotten/Kia_Soul_EV__110hk__68565460.htm?ca=17&w=3

Den fick väldigt bra kritik av Björn Nyland (Tesla-Björn på Youtube) angående räckvidd och utrustning.

Uppdaterat: 2017-02-02 11:31
Power to the people

https://www.youtube.com/watch?v=Xu_a2MPUtco

Uppdaterat: 2017-02-02 11:32
Power to the people
Grosser skrev:

En elbil är ju klart intressantare idag (och om 8 år!) om man har möjlighet att ladda hemma. En gång elbil - alltid elbil?

Elbil idag är ju en klart mycket sämre bil än en konventionell och kalkylen just nu bygger ju på att en extrema skattebefrielsen, som ju inte kommer vara om elbilar blir populära. Räkna på det skattebortfall när du tankar bensin kontra el och kör en mil. Staten ska på sikt förstås ha in dom pengarna.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:27

Numera har VW 2 år/3000 mil till första service, därefter 1 år/3000 mil enligt vad jag upplystes om på bilar fr o m årsmodell 2013.
Min point var att efter 8 år och med aktuella körsträckor så finns ingen batterigaranti kvar även om man köper bilen ny.
Sen finns det minst en till mycket dyrbar del på elbilen som kostar massor av pengar om den havererar och det är fartreglaget - alltså den del som matar på ström till motorn. Vet inte vilka garantivillkor som gäller just den delen på de olika märkena med t ex Kia har ju generellt 7 års garanti och då tycker man att även denna komponent borde omfattas för det är ju ingen regelrätt slitdetalj.
Men håller med om att "drivmedels-kostnaden" borde kunna vara tämligen låg med en elbil och t ex Kia Soul är rätt effektiv på att använda energin. Liksom en ny Hyundai Ioniq Electric men då talar vi ju om en högre investeringskostnad.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:30

Kia Soul EV med 27 kWh batteri och sämre aerodynamiska former än leaf så är jag tveksam till om jag kan ta mig 11-12 mil vintertid om 8 år med en Kia Soul EV? Den har iofs värmepump likt accenta leafen och sätter man farthållaren på 95 istället för 110 kanske den klarar sig med 8 år på nacken med. 7 års garanti på hela? bilen är ju nästan bätre än Leafens 8år på batteriet, men vilken batteristatus garanteras efter 7år för att man inte skall vara berättigad till nytt batteri?

ZOE finns väl också, men den är mindre och med stort batteri är den dyrare än Leaf.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:31

Vidstige - visst kan man spekulera som du gör men det kan ju också vara så att staten med hänsyn till miljösatsningar vill fasa bort förbränningsmotordrivna fordon och det kan ju då slå hårt på dessa. Men visst finns det en osäkerhet men vilket drivmedel som är osäkrast att satsa på för en 8-årsperiod är ju inte självklart.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:33
Vidstige skrev:

Grosser wrote:En elbil är ju klart intressantare idag (och om 8 år!) om man har möjlighet att ladda hemma. En gång elbil - alltid elbil?

Elbil idag är ju en klart mycket sämre bil än en konventionell och kalkylen just nu bygger ju på att en extrema skattebefrielsen, som ju inte kommer vara om elbilar blir populära. Räkna på det skattebortfall när du tankar bensin kontra el och kör en mil. Staten ska på sikt förstås ha in dom pengarna.

Tycker min kalkyl visar att om man är beredd att äga en bil i mer än 3 år. 8 år är ju fortfarana bara "förra" generationen - så är det liknande kostnad. Sen att inte elbilen passar som enda bil kan jag köpa - men som pendelbil är den perfekt när kostnaden väger över till dess fördel.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:35

attitude - såvitt jag sett så är Soul klart snålare på elen än Leaf så var inte alltför säker att det inte kommer att fungera. Av egen provkörning att döma så är Soul faktiskt snål också i praktiken. Och skall du åka el så är nog det första du får vänja dig vid att ta det lite lugnare för det betalar tillbaka sig ordentligt. Jag skulle nog sätta farthållaren på 90 i en elbil. Skall elbil fungera så måste man vara beredd att ändra sitt körbeteende.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:38

attidue, jo jag har också tänkt på det, bor i Stockholm. Som pendlarbil dagligen så är elbilen riktigt bra (om man kan ladda hemma). Fast då kanske en laddhybrid också räcker (alltså köra mest på el) och den har ju ett större register som bil.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:39
Pi skrev:

Numera har VW 2 år/3000 mil till första service, därefter 1 år/3000 mil enligt vad jag upplystes om på bilar fr o m årsmodell 2013.
Min point var att efter 8 år och med aktuella körsträckor så finns ingen batterigaranti kvar även om man köper bilen ny.

Min Golf -2011 har longlife med 3000 mil/2år under hela livet - tveksam till att man gått ifrån det.

Så länge jag har garanti på det dyra batteriet de 7-8 år jag skall ha bilen så tror jag att nästa köpare är beredd att betala 40000 för bilen om den har fungerande batteri vid köpet och priserna på utbytesbatterier halverats från dagens 100.000kr till kanske 50.000kr med arbete.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:39
Vidstige skrev:

attidue, jo jag har också tänkt på det, bor i Stockholm. Som pendlarbil dagligen så är elbilen riktigt bra (om man kan ladda hemma). Fast då kanske en laddhybrid också räcker (alltså köra mest på el) och den har ju ett större register som bil.

Poängen för mig är just att slippa släpa på en förbränningsmotor (och betala 100.000 för den och avgasrening) som om den inte används varje vecka dessutom riskerar att becka ihop...

Uppdaterat: 2017-02-02 12:41

attitude - visst får du vara tveksam men jag har också haft en Golf TDI -12 men numera en Golf SV TSI -15 och den var inne på första service 23/12 -16 (3000 mil) så informationen från VW är inte speciellt gammal. Det gäller som sagt bilar levererade som årsmodell 2013 och framåt. Visst kan det finnas undantag men det var vad som nämndes.
Tror inte riktigt på en laddhybrid i detta fallet eftersom den dagliga körsträckan är typ 3-4 gr den elektriska räckvidden.

Uppdaterat: 2017-02-02 12:47

attitude, sant, i ditt fall med 11 mils körning per dag så är elbilen vettigare. Skulle du dessutom slå till så vore det kul att följa dig här med dina erfarenheter av det. Vad gäller Leaf kan ju ett begköp vara det bästa. Vet du förresten om det finns nån officiell prislista vad det kostar att byta ut batterierna helt?

Uppdaterat: 2017-02-02 13:10
Vidstige skrev:

Grosser wrote:En elbil är ju klart intressantare idag (och om 8 år!) om man har möjlighet att ladda hemma. En gång elbil - alltid elbil?

Elbil idag är ju en klart mycket sämre bil än en konventionell och kalkylen just nu bygger ju på att en extrema skattebefrielsen, som ju inte kommer vara om elbilar blir populära. Räkna på det skattebortfall när du tankar bensin kontra el och kör en mil. Staten ska på sikt förstås ha in dom pengarna.

Jag väger in andra parametrar än de rent ekonomiska i mitt personliga ställningstagande för elbilar. Smidighet, körbarhet och teknisk utveckling.

Uppdaterat: 2017-02-02 13:14
Power to the people

Senaste versionen av Renault Zoe går ju att köpa med endera batterihyra eller med batteri inkluderat och prisskillnaden är ca: 80.000 kr för ett batteri på 41 kWh vilket rimligen ungefär borde motsvara vad batteriet kostar.

Uppdaterat: 2017-02-02 13:16
attitude skrev:

Kia Soul EV med 27 kWh batteri och sämre aerodynamiska former än leaf så är jag tveksam till om jag kan ta mig 11-12 mil vintertid om 8 år med en Kia Soul EV? Den har iofs värmepump likt accenta leafen och sätter man farthållaren på 95 istället för 110 kanske den klarar sig med 8 år på nacken med. 7 års garanti på hela? bilen är ju nästan bätre än Leafens 8år på batteriet, men vilken batteristatus garanteras efter 7år för att man inte skall vara berättigad till nytt batteri?
ZOE finns väl också, men den är mindre och med stort batteri är den dyrare än Leaf.

Idag kommer man knappt 10 mil i en Renault Zoe med (lilla) 22 kWh-batteriet, den har inte heller möjlighet till snabb DC-laddning, vilket diskvalificerar den som långresebil.

https://www.youtube.com/watch?v=SN_CWtjPGNo

Uppdaterat: 2017-02-02 13:21
Power to the people
Pi skrev:

Senaste versionen av Renault Zoe går ju att köpa med endera batterihyra eller med batteri inkluderat och prisskillnaden är ca: 80.000 kr för ett batteri på 41 kWh vilket rimligen ungefär borde motsvara vad batteriet kostar.

Fast för mig hade jag behövt unlimited leasing som kostar 115200 över 8år. Tror inte att man kan se 80.000kr diffen som batteripriset.

Zoe har bara garanti på 66% räckvidd om man äger batteriet själv.

Lite bättre räckvidd o billigare än Leaf dock så kanske värt att testa en ZOE på motorväg.

Prislista:
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-prislista.pdf

Uppdaterat: 2017-02-02 13:42

Slår man till på en Zoe nu med stora batteriet så får man tillbaka 40000 kr vilket gör att den kostar 300 kkr i praktiken. Jag tror det är väl använda pengar. Att den inte har DC-laddning kompenseras till viss del av att den laddas med trefas även hemma vilket ger jämnare belastning eller snabbare laddning där plus att det finns gott om trefasuttag spridda över landet.

Uppdaterat: 2017-02-02 13:58
Grosser skrev:

En elbil är ju klart intressantare idag (och om 8 år!) om man har möjlighet att ladda hemma. En gång elbil - alltid elbil?
Ett alternativ till Leaf är KIA Soul EV, om man står ut med utseendet.
https://www.blocket.se/vasterbotten/Kia_Soul_EV__110hk__68565460.htm?ca=17&w=3
Den fick väldigt bra kritik av Björn Nyland (Tesla-Björn på Youtube) angående räckvidd och utrustning.

kollade filmen och runt 6 min har han kört 8,5mil med 103km/h i snitt och har 5% batteri kvar. han hade plockat ut 22-23kwh ur batteriet på en nästan ny bil som borde haft 27kWh.

ioniq är slankare och har 28kWh batteri men kostar också aningen mer än 30kWh Leaf. 331900 + 40000 mot Leafens 320000 + 40000

Ioniq är ju lite fräshare dock. carplay/android auto, DAB adaptiv farthållare, rattvärme, värmepump (allt standard i lägsta utrustingspaketet)

Uppdaterat: 2017-02-02 14:33

Jo, hade jag köpt en elbil idag hade jag satsat på en Ioniq, detta eftersom Ampera-e dröjer till 2018 innan den börjas säljas i Sverige. Nästan att den hinner bli gammal till dess. ;-)

Uppdaterat: 2017-02-02 15:00
Power to the people

ionic är effektivare än leaf med 1,15kWh/mil mot 1,5kWh/mil i cert.

Ioniq har 5års garanti på allt utan milbegränsning

tittar man på en 37mån gammal leaf så är den idag värd 140.000. antag att ioniq vid 5år då är värd 100.000. (man brukar väl säga ca 1% värdetapp per månad efter 3år)
http://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-leaf-109hk-el-aut-gps-kamera-2kr-mil-2040-10479519

räknat på det 5 år säkra ägandet och 11250mil
värdeminskning vid 7% prutat 205867kr
vinterdäck 8000
däckslitage 4000 (- ett byte av vinterdäck bör räcka. kör på orginal sommardäck på golfen efter 14000mil)
service 11800 (var 1500mil - priser från http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=6951&sid=4d051808fa31ab0f61b8fd07eda6adf2&start=170)
skatt 360*(5-5)
försäkring 5200*3+8000*2 (halvförsäkring - helförsäkring)
el 11250*1,5*1,2 (2kwh per mil för 1,2kr)
större mätarsäkring där jag bor 100*12*5
installation laddbox 3 fas 12000
summa: 299517 eller 26,6 kr/mil (+ tvätt och torkarblad etc . )

lite dyrare att ha helt ny bil 5 år jfr 1 år gammal i 8 år då... men 0kr osäkerhet kan ju vara värt 3kr/mil...

jaja- självrisk vid parkeringsskador kan ju tillkomma - men det blir ju lika oavsett vilken bil man har (om den inte är byggd i aluminium som är svårlagat då)...

Uppdaterat: 2017-02-02 15:00

Jag ringde till mobility motors i Bromma och frågade om nissan leaf. Dom kunde inte ge nån uppgift om pris på batteri och menade att om det går sönder så kan det räcka med att byta någon modul. Dom kände inte heller till att någon leaf nånsin bytt batteri och dom hade hört om enstaka leaf som passerat 20k mil utan nåt problem. Dom hade förresten en beggad inne från 2013/2014 som gått 7k mil till priset 140,000 kr. Så ska väl gå 13k mil till utan problem.

https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Leaf_109HK_EL_AUT_GPS_KAMERA_2KR_MIL_71425242.htm?ca=11&w=1

Kan ju bli billiga mil om man köper en sån!

Uppdaterat: 2017-02-02 16:20

Kollat tesla björns film från Ioniq provkörning - verkar riktigt nice och 1.67kWh vid minus 4 och 88 km/h gör att den räcker 12,5 mil vintertid även med 75% kvar på batteriet.

trist att det är billigast att behålla nuvarande bil 2 år och 5500mil till
värdeminskning 7år till 9 år - 70000 till 40000kr
däckslitage - behöver både sommar och vinter däck 17/18 8000kr
service 2st för 6000kr totalt om man överger märkesverkstan
nytt batteri 1300
skatt 2*1207
försäkring 24*450
diesel 5500*0,51*16
besiktning 2*350

summa 104094 eller 18,9 kr/mil

Uppdaterat: 2017-02-02 16:24

Jag provkörde Soul EV på samma sträcka som jag provkör alla bilar. Snålaste bensinbilen var en Auris HSD som drog 0,41 l/mil medan bensinbilar i Golfklassen generellt drog runt 0,52--0,56 l/mil (detta var hösten 2015). Kian drog på samma sträcka 1,26 kWh/mil i fullt normal körning med AC m m aktivt - bara för att få lite referenser.

Uppdaterat: 2017-02-02 17:59

Leafen som i Sverige kostade 244.000 kostar i Tyskland 208.000.

Vad tillkommer förutom registreringsbesiktning, hotellnatt, båtbiljet, flyg/tåg-biljett
2000+1000+2500+2500 = 8000

Låter lockande att spara 28.000. Har man bilen i 8 år spelar ju inte importens värdeminskning så stor roll...

https://home.mobile.de/AHN-AUTOMOBILE-BITBURG#des_238935461

http://www.fordonsprovarna-kungalv.se/tjanster/priser/

Uppdaterat: 2017-02-04 09:00

En större fråga än prisskillnaden kan nog vara garanti-frågan - alltså om en tysksåld bil har garantin kvar även om den exporteras till Sverige...

Uppdaterat: 2017-02-04 09:43

attitude, för mig är grunden med bil frihet och frihetskänsla. Ett tips är att du inte målar in dig ett läge där du tvingas behålla en bil av ekonomiska skäl. Jag försöker numera planera mitt bilägande så att jag alltid kan byta bil när som helst, när jag vill. Vem vet, du kanske tröttnar på en Nissan Leaf efter t.ex. 3 år och vill prova nåt nytt.

Så har jag gjort med mitt nuvarande bilägande.

Uppdaterat: 2017-02-04 10:42

Håller till fullo med Vidstige i hans senaste inlägg. Och livssituationen kan ju ändas väldigt snabbt om inte annat. Och kalkylerna med många poster kanske kan förefalla exakta men det finns så mycket osäkerhet runt de olika kalkylkomponenterna så den är nog inte exaktare än en enklare kalkylmodell, tyvärr. Risken är bara att man lurar sig själv...

Uppdaterat: 2017-02-04 10:53

För min del är det bara ett transportbehov som behöver uppfyllas av denna andra bil. Sen får den såklart gärna vara säker och tyst med.

Att privatleasa och vara låst vid en bil förstår jag inte heller varför man skulle vilja.

Vår familj är färdigväxt med 3 barn, men om man byter jobb så pendlingsbehovet upphör så hade ju en polo lämpat sig bättre som andra bil.

Ett sätt till att lösa transportbehovet är ju med personabil. Då behöver man bara betala halva trängselskatten med även om denna bil bara passerar tullarna på fredagar. Lågt förmånsvärde kan kanske kompensera för högt värdetapp på tre år. Kanske värt att begära in en leasing kalkyl...

Nån som kör elbil som personalbil?

Uppdaterat: 2017-02-04 11:38

Provkörde Ioniq idag.

Lite dålig bakåtsikt men annars trevlig bil. 16kW effekt behövdes enligt bilen för att köra 110 km/h på motorvägen runt nollan.

Så 19mil i motorvägsfart borde vara möjligt. Vi behöver bara 11.5, men nu sätter sig frugan på tvären pga räckviddsångest och gubbig sedan. Hon som kommer köra den 4 dagar i veckan om det blir byte...

Finns det ekonomi i personalbilskalkylen så kanske man får försöka sig på att låna den så att hon ser att det funkar i praktiken.

Uppdaterat: 2017-02-04 15:45

Dålig bakåtsikt?
Den har ju både backspeglar och backkamera!

Uppdaterat: 2017-02-04 18:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ingen rengöring och litet fönster. Kameran funkade ok trots smuts i dagsljus när man skall backa.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-02-04 19:51

Smuts på back-kameran är man lyckligt förskonad ifrån. Har inte behövt rengöra den en enda gång ännu - trots ca: 3300 körda mil...:)

Uppdaterat: 2017-02-04 19:57

Ja Golf har en förnämlig lösning för backkameran, den borde konkurrenterna ta en titt på.
Men även om bakfönstret blir igengeggat har man ju de yttre speglarna kvar att använda och är man osäker vid backning och kameran smutsig är det ju enklast att göra rent den!

Uppdaterat: 2017-02-04 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre