Så här är läget: Sonen och hans sambo har en Peugeot 307 -05 som väl närmar sig 16000 mil. Kamremsbyte vid horisonten, en värmefläkt som fungerar när den vill trots tre verkstadsbesök, dåliga både sommar och vinterdäck. Alltså en slant att lägga ut under närmaste året. Jag tänker personligen att det billigaste är att fixa den och köra vidare, trots utgifter på kanske 15 lakan. Själva är de inne på att byta till en mindre bil då 307:an är stor, och förhållandevis törstig, drar 0,95 blandad körning med deras körmönster (mest stad). Kanske mest för att de inte litar på bilen längre,,,
Jag har föreslagit dem en äldre Toyota Corolla eller Yaris som ett bra alternativ, alternativt en Renault Clio eller Skoda Fabia - då får man ju en lite nyare. De har tummen mitt i handen när det gäller bilar, liksom jag, så billig service och driftsäker är ett måste. Gärna nån som vilken släggmek som helst kan ge sig på och dona med - så lite blingbling som möjligt.
Inga krav på utrustningsnivå, även om AC säkert uppskattas. Någon med erfarenheter att dela med sig av, eller förslag på andra modeller? Budgeten ligger på max 35, helst under 30. Och ja, storleken spelar kanske inte största rollen, utan skatt, förbrukning och servicekostnader.
Billig bil till student?
Uppdaterat: 2016-03-29 18:41
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Kommentarer
Även om vi haft lite strul med en Corsa -02 så är det ju i grunden en vettig bil med kamkedjemotor (1,2-motorn) och i denna generation även med ett bra rostskydd. Dessutom snål på bensindropparna och med en värme som kommer nästan rekordsnabbt. Hustrun gillade i alla fall bilen frånsett frånvaron av AC på vårt exemplar - och lite otur f ö. Men vill inte tro att vårt exemplar var typiskt för den generationens Corsa.
Det viktigaste borde vara säkerhet...
Son och sambo
Corsa är kanske inte så tokigt. Det finns en 99:a i släkten som går som ett urverk, och snittar 0,5 enligt ägaren, i alla fall när frun kör... Lite smårost, och har nog bytt styrleder med jämna mellanrum, men det är ju inte så fasansfullt dyra grejor.
Säkerhet, absolut. Men vilken bil i den prisklassen är säkrast? Och samtidigt billig i drift....?
Dito. Jag skulle utgå från Folksams lista och därefter sålla fram "bästa" alternativet för dem. http://www.folksam.se/testergodarad/varatester/hursakerarbilen/1.142920
Corsa bytte väl generation 2001 vill jag minnas och det var en helt ny bil med mycket bättre rostskydd. Vi hade en -98 före vår -02 och dess rostskydd var långt ifrån imponerande och det var främsta orsaken till att den byttes bort. Sen tror jag att den nya 1,2 l motorn introducerades med den nya modellen men där är jag lite osäker. Välj inte den gamla 1,4 i alla fall.
Pi, tror att de har 1,2 motorn i sin 99:a men är lite osäker jag också.
Kollade lite i Folksams lista och vare sig Fabia eller Toyotorna verkade bli helt diskvalificerade ur den aspekten, Hyundai Accent placerade sig bra också, verkar också rymmas inom prisklassen. En sådan hade svågern en period och trivdes bra med ända tills kopplingen la av nånstans runt 10000 mil... Otur eller týpfel?
Hursomhelst så är nog den gamla 1,4 l-motorn vanligare i den tidigare generationen. Men 1,2 l-motorn i Corsan är helt klart snål - trots att den får varva en hel del.
Fabia runt årsmodell -02 och framåt hade väl även den ett bra rostskydd vilket kan vara bra om man skall köpa en lite äldre bil. När vi köpte Corsan (-03) så var det tyvärr inte så många småbilar som hade hyfsat rostskydd förutom den då rätt nya Corsan och Fabian - och möjligen Polon.
F ö har ju Corsa av denna generation och lite framåt mycket gemensamt med Fiat Punto - om man nu kan tänka sig att chansa lite. Punton är trevlig men har ingen aning om hur den håller ihop. Dock brukar dom vara rätt billiga och jag har svårt att tro att den modellen är nåt riktigt stolpskott.
ck, Focus är ett bra alternativ. Har ju en kombi-08 själv som ibland lånas ut för långkörningar och som de gillar. "Problemet" är att de tycker den är stor - och inte lätt att snålköra. Jag ligger med bensin på 0,77 blandad och med etanol 0,98 de perioder jag använt det. Blir ju lite dyrare i service med täta oljebyten också. Men man får väldigt mycket bil för pengarna, det håller jag med om. Har varit lite inne på Fiesta, men i alla fall tycker inte jag att de är prisvärda. Och de hade ju inte bra resultat i Folksams undersökning heller (tack för länken, för övrigt).
Ska man ha en bil när man är student?
Undrar om det finns s.k. billig bil.
Ta bara en sån sak som däck, ska man köra på skitdäck för att det är billigt?
Bästa rådet är att avstå.
Hur mycket kör ni? Vad är bugdet?
Jag hade, som Pi är inne på, tittat närmare på en Corsa från 02 och framåt. Vi hade en sådan i några och den var 100% felfri, vilket inte säger så mycket. Men jag fick ett bra intryck av den - enkel teknik, väl ihopskruvad och hyfsat komfortabel med rimlig säkerhet. Undvik dock den s.k. automatlådan i så fall (ett robotiserat elände).
Budget är ca 30 000 för inköpet. Skulle tro att körsträckan blir runt 1000 mil om året, mestadels stadskörning och kortare resor.
Ja, Vidstige, det vore det bästa om de kunde avstå. Håller med om det fullt ut, men just nu behöver de bil av olika orsaker som jag inte känner är viktiga för frågan, och som jag inte kan ifrågasätta. Bara en av dem är student för närvarande, var kanske oklar med det, Men såklart ingen toppekonomi för dem ändå, och en bil är absolut inte det de helst lägger pengar på. Men just nu behövs den, i alla fall året ut. Och som sagt, min åsikt är att de borde lägga pengarna på att reparera upp 307:an som är rostfri och fräsch på det stora hela. Men med en del irriterande småfel, piper o blinkar, käkar lampor, fläkten som fungerar bara ibland... och drar förhållandevis mycket bensin. Men ett bilbyte tjänar man inte in på lägre driftkostnader...
Antifeministen, de finns inte i rätt prisklass. I vart fall har vi inte hittat någon under 45 000. De är ju relativt nya på marknaden.
Jag tänkte ju rent spontant på typ en Toyota Aygo/Citroën C1 eller Peugeot 107...
T.ex
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_aygo_66025512.htm?ca=18&w=3
Fy f-n vad jag blir trött på råd om Dacia! Då tycker jag Vidstiges råd var bättre, att avstå!
Men nu var det ju knappast vad TS frågade efter.
Men som Lason frågar, vad är det för budget?
En nybesiktigad Lada kanske?
Årsmodell 2005 Pris: 5500:- http://www.blocket.se/orebro/Lada_112_65952352.htm?ca=8&w=3
Årsmodell 2005 Pris:10000:- http://www.blocket.se/varmland/Lada_112__7000mil__65444190.htm?ca=8&w=3
Budget ca 30 -35 000 som max, gärna billigare.
Lada tror jag vi avstår... Aygo/C1 kan vara intressant, trodde de låg högre i pris.
Tobo, bra idéer! Kan vara vettigt att tänka utanför boxen.
Den andra du länkar till för 10,000 kr som bara gått 7000 mil verkar vara ett klipp.
Kan ju bli en lite komisk grej också när man pluggar att man kör en rysk bil (nåja, är väl rätt mycket Fiat), finns nog många åsikter om Ryssland just nu.
Toyota Aygo är billig i drift men rätt plågsam att köra.
Men buller och träbänkar är väl förvisso nåt en student är van vid med tanke på alla lågbudget-fester.
Nej då Anti, du ska givetvis tycka vad du vill, men ursäkta mig, det blir tröttsamt att läsa om Dacia i var och varannan tråd.
Du måste inse att det i samma prisläge säljs enorma mängder begagnade bilar jämfört med nya Dacia och dessa beg, bilar är oftast avsevärt säkrare, komfortablare och bättre utrustade med det "bling-bling" de flesta vill ha.
Helt enkelt tidsanpassade.
Du kanske skulle ta och prova en sådan.
Finns det ingen bilpool, typ Sunfleet eller dyl, i området som skulle kunna vara ett alternativ? Okej att månadskostnaden stiger något, men det uppväger att man får köra nya och säkra bilar.
Grosser, jag ska föreslå dem att kolla upp det. Jag har ingen aning faktiskt, men idén är inte dum.
Hmm, så har vi diskuterat lite... Nu ska Peggan tvättas o poleras både in och utvändigt, sommardäcken sättas på och sedan ska det ut o kollas. När de själva kollat lite nu så känns Fabia eller Corsa som de vettigaste för deras del, men eftersom de vill byta in sin så blir naturligtvis mellanpriset de kan få hos Ärlige Ärland avgörande. Vad tror ni om en sån här?
http://www.blocket.se/orebro/Kia_Picanto_1_1_Eco___65hk___Ac_65799364.htm?ca=8&w=1
Jag har kört Picanto nån enstaka mil och kompletterar man med ett par Bose QuietComfort per passagerare så är det säkert en vettig bil.
Hmm, nej den föll bort, de har kört Picanto och har ingen positiv upplevelse av den. Jaja, jag har vidarebefordrat tipsen, nu får de jaga... Berättar väl så småningom hur det utvecklar sig, och om jag/vi eventuellt vill ha återkoppling om en specifik modell.
Den nyare modellen av Picanton (från 2011 eller nåt sånt) är klart trevligare. Hörselkåpor behövs kanske i Aygo/C1/108 men inte riktigt lika nödvändiga i aktuell modell av Picanton. Men det är en liten och billig bil så man får ju inte allt.
Jag har bara kört generation två av Picanto så om den andra är värre vill jag inte ha någon sån. Huruvida Aygo-syskonen bullrar mer vet jag inte, men när jag provkörde förra generationen av dem avbröt jag resan i höjd med första 110-skylten.
Jag är nog för kräsen för att köra fossildriven småbil.
Fabia i sin modernare form har en massa bling-bling (tack och lov), men behöver inga hörselkåpor.
Det fina med detta är att inte ens den mest bakåtsträvande "anti"- whatsoever kommer att kunna köpa en bil utan detta förhatliga "bling-bling". Se där, hur vi kan spara en massa skattepengar på hur vi slipper vårda dessa "anti" för dyra pengar när de har, som vanliga människor, fallerat i trafiken.
Jag vill rekommendera att de tittar på en Citroen C2 alt. en C4. Citroen ger en massa bil för pengarna och är inte så dåliga som ryktet säger. Slipper nog billigast undan då. Dom stannar ju inom familjen på så sätt. Annars följ Opelspåret.
Opel Corsa skulle jag rekommendera. Har ju själv senaste modellen av Audi A6 och den har en massa onödig elektronik som jag inte gillar. Exempelvis startknappen kunde jag vara utan men som tur är stängs inte motorn av när jag öppnar förardörren som på andra A6:or. Start/stop funktionen hatar jag men som tur är finns det en knapp att stänga av eländet. Har även hittat ett sätt att hålla multimedia displayen nere vid start av bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.