Har varit inne på Volvo två gånger i mitt liv och bägge gångerna har bilförsäljarna varit helt ointresserade av att sälja något. Gick inte att få kontakt med dem. Jag vägrar att lägga mig på knä och be att de berätta lite om eventuella bilar jag kunde vara intresserad av.
Uppdaterat: 2016-07-12 12:42
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Om man inte vet så behöver man inte ha dåligt samvete. Att inte Teslasäljarna inte är så säljiga är nog en medveten strategi. Jag vet att när Nissan lanserade Leaf var det viktigt att sälja till "rätt " kunder, sådana som förstod hur en elbil skulle hanteras och vilka brister bilarna har. Allt för att få så nöjda kunder som möjligt.
Har varit hos olika Volvo handlare. Bilia i Handen så kommer det en försäljare och flåsar en i nacken och ska till varje pris åka med vid provkörning. Riktigt usla för man kan inte titta på bilen i fred och provkörning kommer inte på tal då försäljaren till varje pris ska åka med. Bilia Segeltorp riktiga proffs, du får kolla i fred samt provköra valfri modell. Dessutom ger dom bra pris vid kalkyl.
Bilia i Solna verkar omöjliga att få kontakt med. Alla sitter med stängda dörrar och pratar i telefon. Samma företag men helt olika bemötande.
Fast dom i Haninge är värst. Skulle aldrig köpa någon bil av dom. De tror att de säljer guld och inte personbilar.
Uppdaterat: 2016-07-12 14:48
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
En väldigt grov generalisering är att mindre handlare på mindre orter oftast är de trevligaste och kunnigaste. Visst - en väldigt grov generalisering men det måste man väl få göra ibland...:) Sen är det ju så att man själv i egenskap av mycket intresserad tekniker ofta är mera påläst än vad försäljarna är - oavsett vilka tekniska prylar man kollar. Så vissa avslöjar man ju rätt snabbt men jag brukar ändå vara snäll och inte påpeka deras kunskapsbrister...:)
Jag håller med Pi i den grova generaliseringen. En pampig lokal med mycket glasytor och många kundmottagare brukar innebära att man som kund upplever ett begränsat engagemang i allt från försäljning till service. T ex de flesta VAG-handlare jag besökt, eller nyligen diskuterade Hedin Bil. Man lever väl antagligen gott på tjänste- och företagsbilar och känner ingen större lust att hjälpa en privatperson.
Hos mindre handlare brukar det ofta kännas mer personligt och engagerat, antagligen för att det för dem svider betydligt mer att förlora en kund. Men, som sagt; generaliseringar. :)
Det är väl ett korrekt beteende att säljare ibland är avvaktande beroende på i vilket läge man själv är som potentiell köpare. Det de ALLTID bör göra, tycker jag, är att relativt snabbt kolla av med kunden om denne vill ha hjälp och sedan agera i enlighet med det avgivna svaret. I de allra flesta fall vet säljare om att det är så de bör agera. Sedan finns det givetvis handlare där säljarna är så mätta och dästa att de inte orkar springa ut ur sin bekväma kontorsmodul för att undersöka intresset. Då är det bara att välja en annan bilhandlare. Det finns gott om sådana. Ingen behöver bli utan bil i Sverige. ;-)
Kan hålla med muskorv och vår lokala VW-handlare passar bra in i hans beskrivning. Dock är kundmottagningen avsevärt bättre än försäljningen så den funktionen ger jag klart godkänd. Lyckligtvis slipper man ju oengagerade försäljare sen man köpt bilen så engagerade och trevliga kundmottagare på verkstan är en viktigare funktion för mig.
Den värsta sortens säljare är inte den okunnige, utan den okunnige som berättar saker som inte stämmer, för att verka som han har koll.....
Kan man inte svara på tekniska frågor, erkänn det, ta med kunden till verkarn eller nån annan som kan.
För mig känns det seriöst, en bilsäljare ska kunna helt andra saker än en tekniker.
Samtidigt visar man upp den kompetenta verkstaden, som Pi mycket riktigt påpekar, är det en viktig relation för kunden.
Har jobbat på vw-åf ett antal år, och sett väldigt duktiga och riktigt usla säljare.....
En av säljarna var extra duktig på att sälja tillbehör, bara för att han sammanförde kunder med oss som kunde den biten.
På den tiden sålde man bilstereo, larm, drag osv separat, då kom han in till oss med kunden, vi fick köra vårt säljsnack på den biten, vilket gjorde att han levererade bilar som var rejält saltade i pris, men kunden hade fått en rätt utrustad bil, och fått rabatt på hela paketet, och var troligen oftast nöjd.
En lat säljare skickade med en billig cd-spelare, för att kunden prutade.....
Sen kom kunden och köpte tillbehören 2 veckor senare, fick ingen rabatt och late säljaren ingen bonus......
I värsta fall köpte dom ju prylarna på mekonomen i stället..
Den duktige säljaren var ett geni, född till säljare!
Kom från ford, tog med sig ett stort antal kunder därifrån, dom köpte inte sitt märke, dom köpte av honom.
Senaste gångerna jag har köpt nya bilar har de närmsta handlarna valts bort enbart på grund av deras ointresse av att sälja bilar. "Din Bil" i Akalla är med bred marginal den minst engagerade och villiga VW-handlare jag stött på. Jag fick ingen information och fick tjata flera gånger för att få en offert från dem. Samma sak med Upplands Motor i samma område, men deras syskonföretag i Uppsala hade bättre approach.
Mitt problem är oftast att jag inte vet säkert vad jag vill ha så jag behöver få mitt intresse väckt för en produkt och det tycker jag är säljarens uppgift.
Jag är tvärtom, bestämmer mig oftast direkt, har koll och köper aldrig på firma, om det inte är ett "vidare till handlare ex", hos nån handlare jag känner......
Kunde lika gärna köpt bil i varuautomat.......
Det där med att du behöver träffa en handlare som kan lyssna och sen vägleda, lyser igenom i mc-tråden....
Skulle vara kul att vara säljare och ha dig som kund.
Även jag är nog lite a'la ducce - det är alltså inte säljaren som vägleder i nån större utsträckning utan jag själv som läser på, provkör och så småningom tar beslut på vilken bil jag vill köpa. Sen får säljaren försöka matcha det jag vill ha till ett acceptabelt pris - ofta inkl inbyte av den befintliga bilen.
En stor skillnad mellan mig och ducce är att jag oftast köper nya bilar och med tanke på prislappen vill man nog i alla fall provköra innan man bestämmer vad som kan vara aktuellt.
Det där med att du behöver träffa en handlare som kan lyssna och sen vägleda, lyser igenom i mc-tråden....
Skulle vara kul att vara säljare och ha dig som kund.
En utmaning!
När det gäller bilar har jag bättre koll än mc. Köpte första bilen för 30 år sen och oftast är bilbytena en reaktion på bilen jag nyss har haft. Låter bilen mycket blir nästa tyst, Är den trött blir nästa raskare osv... MC-intresset kom förra året så där vet jag knappt än vad jag ska ha den till.
Kommentarer
Har varit inne på Volvo två gånger i mitt liv och bägge gångerna har bilförsäljarna varit helt ointresserade av att sälja något. Gick inte att få kontakt med dem. Jag vägrar att lägga mig på knä och be att de berätta lite om eventuella bilar jag kunde vara intresserad av.
Det där med säljare är intressant och jag tycker särskilt med hänsyn till kunskaper om bilen i fråga.
Dom verkar sällan veta något alls egentligen, är det en medveten strategi?
Om man inte vet så kan man inte lastas för nåt som är dåligt typ.
Då kan man sälja "skit".
Om man inte vet så behöver man inte ha dåligt samvete. Att inte Teslasäljarna inte är så säljiga är nog en medveten strategi. Jag vet att när Nissan lanserade Leaf var det viktigt att sälja till "rätt " kunder, sådana som förstod hur en elbil skulle hanteras och vilka brister bilarna har. Allt för att få så nöjda kunder som möjligt.
Har varit hos olika Volvo handlare. Bilia i Handen så kommer det en försäljare och flåsar en i nacken och ska till varje pris åka med vid provkörning. Riktigt usla för man kan inte titta på bilen i fred och provkörning kommer inte på tal då försäljaren till varje pris ska åka med. Bilia Segeltorp riktiga proffs, du får kolla i fred samt provköra valfri modell. Dessutom ger dom bra pris vid kalkyl.
Bilia i Solna verkar omöjliga att få kontakt med. Alla sitter med stängda dörrar och pratar i telefon. Samma företag men helt olika bemötande.
Fast dom i Haninge är värst. Skulle aldrig köpa någon bil av dom. De tror att de säljer guld och inte personbilar.
trasten, samtidigt, om inte säljaren kan nåt särskilt om bilen och intresserade köpare inte heller vet så mycket, vem ska då veta?
Själv uppskattar jag en säljare som kan grejorna oavsett vad det är.
Särskilt viktigt om det är en säljare som säljer många olika märken som firman Hedenhös.
En väldigt grov generalisering är att mindre handlare på mindre orter oftast är de trevligaste och kunnigaste. Visst - en väldigt grov generalisering men det måste man väl få göra ibland...:) Sen är det ju så att man själv i egenskap av mycket intresserad tekniker ofta är mera påläst än vad försäljarna är - oavsett vilka tekniska prylar man kollar. Så vissa avslöjar man ju rätt snabbt men jag brukar ändå vara snäll och inte påpeka deras kunskapsbrister...:)
Jag håller med Pi i den grova generaliseringen. En pampig lokal med mycket glasytor och många kundmottagare brukar innebära att man som kund upplever ett begränsat engagemang i allt från försäljning till service. T ex de flesta VAG-handlare jag besökt, eller nyligen diskuterade Hedin Bil. Man lever väl antagligen gott på tjänste- och företagsbilar och känner ingen större lust att hjälpa en privatperson.
Hos mindre handlare brukar det ofta kännas mer personligt och engagerat, antagligen för att det för dem svider betydligt mer att förlora en kund. Men, som sagt; generaliseringar. :)
Det är väl ett korrekt beteende att säljare ibland är avvaktande beroende på i vilket läge man själv är som potentiell köpare. Det de ALLTID bör göra, tycker jag, är att relativt snabbt kolla av med kunden om denne vill ha hjälp och sedan agera i enlighet med det avgivna svaret. I de allra flesta fall vet säljare om att det är så de bör agera. Sedan finns det givetvis handlare där säljarna är så mätta och dästa att de inte orkar springa ut ur sin bekväma kontorsmodul för att undersöka intresset. Då är det bara att välja en annan bilhandlare. Det finns gott om sådana. Ingen behöver bli utan bil i Sverige. ;-)
Kan hålla med muskorv och vår lokala VW-handlare passar bra in i hans beskrivning. Dock är kundmottagningen avsevärt bättre än försäljningen så den funktionen ger jag klart godkänd. Lyckligtvis slipper man ju oengagerade försäljare sen man köpt bilen så engagerade och trevliga kundmottagare på verkstan är en viktigare funktion för mig.
Den värsta sortens säljare är inte den okunnige, utan den okunnige som berättar saker som inte stämmer, för att verka som han har koll.....
Kan man inte svara på tekniska frågor, erkänn det, ta med kunden till verkarn eller nån annan som kan.
För mig känns det seriöst, en bilsäljare ska kunna helt andra saker än en tekniker.
Samtidigt visar man upp den kompetenta verkstaden, som Pi mycket riktigt påpekar, är det en viktig relation för kunden.
Har jobbat på vw-åf ett antal år, och sett väldigt duktiga och riktigt usla säljare.....
En av säljarna var extra duktig på att sälja tillbehör, bara för att han sammanförde kunder med oss som kunde den biten.
På den tiden sålde man bilstereo, larm, drag osv separat, då kom han in till oss med kunden, vi fick köra vårt säljsnack på den biten, vilket gjorde att han levererade bilar som var rejält saltade i pris, men kunden hade fått en rätt utrustad bil, och fått rabatt på hela paketet, och var troligen oftast nöjd.
En lat säljare skickade med en billig cd-spelare, för att kunden prutade.....
Sen kom kunden och köpte tillbehören 2 veckor senare, fick ingen rabatt och late säljaren ingen bonus......
I värsta fall köpte dom ju prylarna på mekonomen i stället..
Den duktige säljaren var ett geni, född till säljare!
Kom från ford, tog med sig ett stort antal kunder därifrån, dom köpte inte sitt märke, dom köpte av honom.
Senaste gångerna jag har köpt nya bilar har de närmsta handlarna valts bort enbart på grund av deras ointresse av att sälja bilar. "Din Bil" i Akalla är med bred marginal den minst engagerade och villiga VW-handlare jag stött på. Jag fick ingen information och fick tjata flera gånger för att få en offert från dem. Samma sak med Upplands Motor i samma område, men deras syskonföretag i Uppsala hade bättre approach.
Mitt problem är oftast att jag inte vet säkert vad jag vill ha så jag behöver få mitt intresse väckt för en produkt och det tycker jag är säljarens uppgift.
Det borde ju vara hans uppgift.
Jag är tvärtom, bestämmer mig oftast direkt, har koll och köper aldrig på firma, om det inte är ett "vidare till handlare ex", hos nån handlare jag känner......
Kunde lika gärna köpt bil i varuautomat.......
Det där med att du behöver träffa en handlare som kan lyssna och sen vägleda, lyser igenom i mc-tråden....
Skulle vara kul att vara säljare och ha dig som kund.
En utmaning!
Även jag är nog lite a'la ducce - det är alltså inte säljaren som vägleder i nån större utsträckning utan jag själv som läser på, provkör och så småningom tar beslut på vilken bil jag vill köpa. Sen får säljaren försöka matcha det jag vill ha till ett acceptabelt pris - ofta inkl inbyte av den befintliga bilen.
Jag provkör inte ens ibland, köper när jag vet att jag kan sälja vidare utan större förlust.....
Men så är det ju inte heller i bilhandlarprisklass, om det inte är ett klipp att tjäna pengar på.......
Men efter många affärer på allt, är jag bra på att läsa folk, även på telefon.
Men jag har misslyckats nån gång.....
En stor skillnad mellan mig och ducce är att jag oftast köper nya bilar och med tanke på prislappen vill man nog i alla fall provköra innan man bestämmer vad som kan vara aktuellt.
När det gäller bilar har jag bättre koll än mc. Köpte första bilen för 30 år sen och oftast är bilbytena en reaktion på bilen jag nyss har haft. Låter bilen mycket blir nästa tyst, Är den trött blir nästa raskare osv... MC-intresset kom förra året så där vet jag knappt än vad jag ska ha den till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.