Vi Bilägares forum

Bilar med gassvar?

Bilar med gassvar?

Finns det moderna bilar där gaspedalen känns som att den är direkt kopplad till motorn?
Elbilar har ibland den känslan jag är ute efter där minsta flytt av högerfoten omedelbart ger svar från pannrummet. Bland det värsta jag haft var en Audi S6 2,2t med automatlåda. Där kändes det som att en nedtryckning av gaspedalen gav en signal till en tysk ingenjör på semester i Brasilien vars underhuggare skulle invänta hans svar innan de tillät motorn att öka varvtalet vilket med lite tur kunde kombineras med att lådan valde en växel som påskyndade accelerationen.

Jag provade en Golf GTE och där fick jag bra reaktion på att trycka ner gasen, men när man släppte pedalen var det förbundsdagen som skulle fatta beslut om det var tillrådligt.

Att inte ha kontroll över motorns kraft gör att jag känner mig tveksam till om det verkligen är jag som kör. Min e-up! går att ställa i olika körlägen och den har jag alltid i det läge där den ger bäst respons på min körning.
En Honda Civic TypeR från början av förra decenniet gav också rätt känsla. En bekant tyckte det kändes "hysteriskt, det räcker om en tånagel växer så ökar farten".

Nån som har ett tips på lämplig vagn till mig?

Uppdaterat: 2016-11-21 12:10

Kommentarer

Nån utan turbo är första kriteriet....inte helt lätt idag....när stora familjebilar ska dras av 1-liters tripplar.....

För där är ju fördröjningen en del av tekniken, ett tryck ska byggas upp, detta ges kommando till av gaspedalen till ingenjören som ska piska underhuggarna till att sätta fart på turbinen, som.....

Min passat är likadan som du upplevde audin, under 2500 känns gaspedalen som ett fotstöd.....

Man kan få en sån att gå som du vill, med stödgas, hålla motorn på 3000 och uppåt, då jävlar går den fint....men inte snålt.....

Eftersom en inblandning av mekanik i elektroniken stökar till det, är väl gasvajern ett minne blott.

Och då är man utlämnad till en kedja av elektriska impulser och elektromekaniska ställmotorer och deras samspel, som ska programmeras av nån som har samma feeling som du......

Uppdaterat: 2016-11-21 12:52

Idealet är väl en Flying Toilet, men de kanske inte är så vanliga i moderna bilar.

https://youtu.be/ABVmz9znRy4

En Porsche GT3 funkar väl som jag vill, men min plånbok är inte med på noterna. Möjligen är jag en kvarlevande dinosaurie som vill köra själv.

Uppdaterat: 2016-11-21 13:53

Håller med om att dagens bilar är lite... fundersamma, men för min vardagliga gärning så är det okej, jag behöver inte instant access när jag skall till jobbet...

Körde en V40T5 igår och den var nästan bra, med manuellt läge och paddlar så hände det ungefär det jag ville... Nu var det vinterdäck på den så det begränsade framfarten lite, men för att vara en turbobil så reagerade den ganska bra, men fortfarande inte som en gammal hederlig 240 med dubbla Webrar...

Uppdaterat: 2016-11-22 08:16
*Robban

Låter som du frågar efter BMW:s sista 3 liters sugsexa, var visst på 258Hk. Drog tyvärr för mycket bensin, mer än turbovarianten på drygt 300hk i verklig trafik. Det närmaste bland nybilar idag är de nykonstruerade V-6or som görs i USA men som då i stället påstås ha hopplöst sega automatlådor.

Uppdaterat: 2016-11-23 18:00

Jag har kört en del BMW 130i och motorn är ganska trevlig i karaktären, men maken till bil att vara ovillig att svänga är svårt att hitta. Det är lite som att försöka ratta en Volvo 164 aktivt.

Uppdaterat: 2016-11-24 08:32

Mazda? Typ MX5-an eller nåt som är gjort för att köra med och inte åka i?

Uppdaterat: 2016-11-29 12:01
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Mazda kör ju fortfarande sugmotorer till stor del på bensinsidan. Jag har en äldre Mazda 6 med 2,5l bensinfyran och den är enligt mig betydligt rappare än de flesta moderna downsizade turbo-maskiner.

Men den kräver också lite varv för att få lite ordentlig acceleration (notera dock att för normalkörning pinnar den på bra på lågvarv) Gör iofs mig inget för de har underbara manuella lådor.

Uppdaterat: 2019-06-28 15:26

Med dagens överladdade motorer ihop med automat så finns det ingen som hellst anledning att sukta efter gammal sugmotorteknik. Båda mina 2-liters dieslar svarar såpass snabbt att vid en kickdown så tar det inte ens ett ögonblick innan bilarna skjuter fart med fullt laddtryck på turbon. Det sitter turbo med variabel nozzelteknologi i båda två, något som var revolutionerande när det kom i Porsche 911 turbo för några år sedan men är nog snart standard i alla överladdade motorer. Man reglerar laddtrycket genom ändra geometrin på turbon istället för att använda en wastegate med tryckklocka. Det gör att turbon i princip är anpassad för att passa vilket varvtal som hellst där motorn arbetar.

Min fd. Seat 1,2tsi 105hk hade gammal hederlig wastegate, om än elektriskt styrd, men där kunde man känna en viss form av turbolag, dvs. fördröjning. Men med hyffsad slagvolym och ovan nämnda turboteknik så är all form av fördröjning i princip borta.

Uppdaterat: 2019-06-28 16:11

Diesel och automat är som att åka buss. Man kan välja ungefär vart man ska, men framfarten är bara att acceptera. Det funkar till vardags, men kul är det inte.

Uppdaterat: 2019-06-28 17:37

Mäkinen, har du provat en 335D och har den inställningen så vet jag inte hur du tänker.

Uppdaterat: 2019-06-28 18:42

Jag är nog benägen att hålla med L.Mäkinen här. Av de dieslar jag kört så finns har ingen haft någon vidare gasrespons. Det inkluderar en V6 Audi diesel.

Dock tror jag bilens vikt kan spela in lite här och luras. Lätta bilar upplevs enligt mig som rappare och dit hör sällan dieslar.

En överladdad bil som jag ändå tycker kändes hyfsat rapp var Alfa Giulia Veloce. Och maken till härlig styrning ska vi inte tala om...

Uppdaterat: 2019-06-28 19:23

En sak som jag noterat, helt ovetenskapligt, är att mina dieslar inte rullar med något direkt vaccum i insuget. Inte så att turbon laddar konstant med övertryck men mina bensinare har alltid haft vaccum på typ -0,4-0,6 i insuget och vid fullgas så har man sett en viss fördröjning på laddtrycket. På dieslarna så räcker det att blippa på gasen så har man övertryck i insuget. Å andra sidan jobbar ju en diesel med helt andra laddtryck än en bensinare och registret är ju betydligt kortare så turbon kanske är lättare att anpassa till en diesel för snabbt laddtryck.

Om jag i sommar får tillräckligt med fritid så kan jag logga lite livevärden som trottelposition, laddtryck och varvtal för att se hur snabbt dieseln svarar.

Uppdaterat: 2019-06-29 08:26

FXX,

Det låter som ett experiment jag skulle uppskatta att läsa om. Jag tycker att det är lika intressant med eventuell fördröjning av att man lättar på gasen.

I slutet av SAABs bilproduktion testade jag en 9-3 bensinare. När jag åkte i 90 på högsta växeln och fällde gaspedalen dröjde det 15 sekunder innan det gick att se på hastighetsmätaren att farten ändrats. Släppte man från fullt kändes det som att man bara minskat till 80% av max i några sekunder.

Uppdaterat: 2019-06-29 09:38

Ja det är nackdelen med bensinare med långt varvtalsregister där man måste anpassa turbons storlek efter bra mellanregister och hyffsad max effekt.

Idag är det lite lättare då dom flesta bilar har automatlåda och vnt-turbo som jag nämnt tidigare. Två turbo, en mindre och en större, är ganska vanligt idag också, för att få snabb respons och långt register. Tom. Volvos ganska effektmoderata D4 på 181hk har dubbla aggregat.

Vnt för den som vill veta mera https://www.garrettmotion.com/turbocharger-technology/how-a-turbo-works/broadest-turbo-range/vnt-turbochargers/

Uppdaterat: 2019-06-29 11:25

Jag kör en MB SLK 55 AMG och körde tills igår en DKW 3,0 TDI med 272 hk. DKW:en var jämförelsevis betydligt rappare i steget när man fällde plattan i mattan. Innan AMG:en fått upp flåset (ja, det inträffar strax över 4.000 varv) så hinner man ta en pissepaus. Nu finns det sätt att eliminera detta, men att påstå att en modern dieselrova har "fördröjning" är faktiskt inte sant.

Uppdaterat: 2019-06-29 19:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gäller det även vid justeringar som inte är bara av och på? De flesta moderna bilar jag kört filtrerar mina signaler ganska kraftigt.

Uppdaterat: 2019-06-29 22:08
L. Mäkinen skrev:

Gäller det även vid justeringar som inte är bara av och på? De flesta moderna bilar jag kört filtrerar mina signaler ganska kraftigt.

Det beror på hur man ställt in bilen - Eco, Comfort, Automatic eller Dynamic. I Eco blir det lite gummiband, men i Sport är det fin-fint. Även Automatic ger mig det jag vill ha, då läget är väldigt adaptivt;-) Flippar du sedan över automatlådan till manuell......

Uppdaterat: 2019-06-30 09:55
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Testat Teslan Mäkinen? Om du vill ha direkt respons mellan gas, både av och på, och det som händer tror jag inte du finner nåt mycket kvickare. När jag provkörde både e-Tron och I-Pace var det avsaknaden av detta på båda två jag först reagerade på, att de på nåt skumt sätt byggt bort denna fördel med eldrift, men troligtvis ett sätt att inte skrämma de gamla fossilbilsägarnas övergång för mycket mot det nya....

Vad gäller fossibilar tror jag min gamla Saab 9000 CSE med stora fullturbon och Automat var det långsammatse jag vart med om vid gaspådrag......men jädrar vad den gick när väl kommunikationen kommit fram till motorrummet....

Vill minnas min XK8 som en av de direktare...och Boxster S:en när man väl var över 4000 varv men under det rätt seg faktiskt..

Uppdaterat: 2019-06-30 12:55

Mäkinen har ju kört eldrivet nåt år så principen med att de svarar rätt snabbt känner han nog till - även om effekten i hans e-Up var ytterst beskedlig. Men på den tiden vill jag minnas att e-Up enligt Bilregistret hade kraftigare motor än Tesla Model S...:)

Uppdaterat: 2019-06-30 16:07

Pi: Det var just pga hans kommentar om sin e-Up jag ställde frågan....och gick vidare i att även olika lebilar är programmerade att kännas olika tyvärr....

Uppdaterat: 2019-06-30 16:41

Jag har testat tre olika Tesla och de svarar bra på inputs. Så gjorde även min e-up! och när jag provade andra elbilar av samma generation saknades den "krispiga" känslan. Då tänker jag på i3, Leaf och Zoe. Trillingarna från Japan/Frankrike vill jag inte prata om.

Uppdaterat: 2019-06-30 16:53

Dieselmotorer varvar oftast inte lika mkt samt blir inte lika varma som bensindito byter man bara olja samt sköter filterservicesarna så brukar dieselmotorer hålla ihop bättre, för transport se https://www.xn--flyttstdningistockholm-64b.nu/ . Det som är akilleshälen är dieselpumpen, pajar den kan det bli kostsamt. Men som sagt sköter man bara service samt inte tankar skit så skall det inte vara några problem.

Uppdaterat: 2019-10-12 16:07
Chauffören är den farligaste delen av en bil.