Vi Bilägares forum

Bil för pendling 16 mil/dag

Bil för pendling 16 mil/dag

Hej!

Har nyligen börjat jobba 8 mil från min hemstad och kommer framöver att pendla minst 3 dagar i veckan. Vägen dit är landsväg, ca 80-90 km/h hela vägen, bor i Västerbotten så det kan vara en del vilt längs vägen samt periodvis sämre väglag nu såhär på vintern. Jag har därför kommit underfund med att jag behöver köpa en bil och det skall tilläggas att jag är totalt okunnig om allt som rör bilar (har skaffat användare här enbart för att få råd i frågan!). Jag har tidigare tänkt mig en småbil, typ Toyota Yaris, Hyundai i20 eller dylikt, för att jag fått höra att de är bränslesnåla och inte krånglar så mycket, samt passar mig då jag inte heller har behov av någon större bil som ung och ensamstående. Nu när jag vet att jag har många timmars bilkörning framför mig på ovan nämnda landsväg så har jag däremot börjat överväga en något mer krocksäker bil med åtminstone liiite mer komfort, men vill ändå hålla nere storleken så gott det går. Förutom den nytillkomna pendlingen så kommer det mest bli kortare resor och stadskörning. I nuläget har jag möjlighet att lägga ca 30-40 000 kronor på en bil.

Någon som har några tips eller tankar kring vilka bilmodeller som kan vara lämpliga för mig, vad jag ska hålla utkik efter/undvika och så vidare? Tacksam för svar!

Uppdaterat: 2021-02-03 20:55

Kommentarer

Jag ska svära i kyrkan och rekommenderar en Peugeot 407 med liten dieselmotor. Det funkar jättebra att köra i jämn fart och man åker bekvämare än i en småbil.

Räkna sen med att om det blir något fel på bilen ska den bytas ut och INTE lagas.

Alla billiga bilar kommer att gå sönder. Det är tur och vem som haft dem innan som avgör när det händer och inte var fabriken fanns många år tidigare.

Uppdaterat: 2021-02-03 21:46

Usch för att sitta i en yaris och pendla 8+8 mil per dag.

Frun hade en 07a och helt okey stadsbil men olidlig på långkörning.

Och snål är den inte utan färdatorn låg på mellan 0,62-0,69 hela tiden.

Uppdaterat: 2021-02-03 21:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

S40 eller V50 med D2-motorn. Helt okej bekväm och snål på dropparna är bara förnamnet.

Uppdaterat: 2021-02-03 21:58
Power to the people

En manuell Passat 2,0. Tdi. En pålitlig motor som är snål på soppan

https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/volkswagen_passat_2_0/94012113

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Här håller jag utan tvekan med Grosser, de går sjukt snålt med tanke på när de kom. Jag hade en V50 drive som de hette, och man fick ju nästan stanna och hälla ut soppa istället för att fylla på. ;)

Uppdaterat: 2021-02-03 22:49

En manuell diesel och du är hemma. Spelar mindre roll. Jag skulle annars rekommendera en Bmw 320d, som är erkänt snål på dropparna.

Uppdaterat: 2021-02-04 11:22

Om en V50 D2 är ett bra val så kanske man också kan kolla t ex en Focus med 1,6 l dieseln - säkert billigare men i mycket likartade bilar under plåten och om jag fattat det rätt med samma PSA-baserade motor. Och som sagt - priset på en Focus passar nog TS "börs" bättre gissar jag.

Uppdaterat: 2021-02-04 11:35

Ja, PSA's 1,6 diesel är väldigt snål, frugan har en sån i sin C4, samma maskin sitter som sagt i V50, V70 och Focus, 307 och 308, även nån Mazda om jag minns rätt.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/citro_n_c4_1_6_hdi_nybesiktad_drag/93789584

Frugans bil ligger strax över 0,40 nu på vinter, strax under på sommaren. Känns gott att ha kört 110 mil, och fortfarande ha 20-30 mil kvar i tanken. Vägskatten är 1103 kr/år.

"Snåldieslarna" har låg skatt, t.ex. V70 drivE med 110 hk snåldiesel kostar bara 1500 kr/år.

Notera att vägskatten varierar mycket mellan olika modeller och år, men med 16 mil per dag blir ändå skillnaden liten per mil.

Skulle jag dagpendla 8 mil enkel resa, skulle jag definitivt välja en större bil än Yaris. 2 timmar om dagen i en liten obekväm bullrig bil vore en pina vecka in och vecka ut.

Uppdaterat: 2021-02-04 13:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Med så många mil får man räkna med att bilens värde sjunker extremt snabbt oavsett vilket värde man börjar på. Jag pendlade 5 mil enkel resa i en Ford Ka för ett antal år sen. Den drog lite bensin, men gav mycket huvudvärk pga buller.

En annan sak att tänka på både för psyket och för plånboken är att inte köra för fort. De flesta bilar drar en massa extra när man passerar 110 km/h.

Uppdaterat: 2021-02-04 13:24

Precis som L. Mäkinen säger, skall du pendla de sträckorna varje dag, så lägg dig hellre 5 under gällande begränsning, det gör under under för förbrukningen, och du förlorar marginellt i tid. Skulle minst välja något i golfklassen, inte mindre, du kommer tillbringa många mil i bilen, och då är en större bil mer bekväm. Kolla även in Skoda Octavia och Superb i Greenline-skrud. Lilla 1,6:an på 105 hästar, ingen raket, men hänger med bra, men med riktigt fina förbrukningssiffror.

Uppdaterat: 2021-02-04 14:09

Astra brukar vara funktionssäker, här ett par tips på blocket, både diesel och bensin

https://www.blocket.se/annons/vastmanland/opel_astra_1_7_cdti_110hk_5d_motorvarmare_drag/93874786

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/opel_astra_1_6__5_dorrrars__1_agare__laga_mil/93131915

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/opel_astra_gtc_1_6__5860_mil_/93330834

Uppdaterat: 2021-02-04 14:23

Eller varför inte en Ford Mondeo

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/ford_mondeo_sedan_2_0_tdci_durashift_est_130hk/93705890

https://www.blocket.se/annons/varmland/ford_mondeo_kombi_2_0_tdci_durashift_est_130hk/93875788

Uppdaterat: 2021-02-04 14:34

Glöm sen inte budgeten - 30.000--40.000 kr..... Det innebär nog att han får hålla sig till lite mindre attraktiva märken och modeller om inte bilen skall vara en riktig långmilare redan när han köper den. Personligen skulle jag kolla C4:an som Hultarn länkade till. Relativt ny även om jag hade föredragit lite färre mil.

Dock var ägarhistoriken lite oroväckande eftersom senaste ägaren bara verkade ha ägt den ungefär en månad...

Uppdaterat: 2021-02-04 17:13

Ja det var en svår uppgift, en som uppfyller alla önskemål tror jag knappt finns.

Personligen skulle jag lagt lite större vikt vid säkerheten än ekonomin, speciellt i ett land där vilt och hala vägar och andra bilar måste betraktas som faror man möter mest hela tiden under vintern, trevligt med pengar i plånboken men trevligare att komma hem igen skulle jag säga till mig själv.

Detta gör att vissa inte kan rekommenderas, varav några nämnts här, vill dock ogärna peka ut någon efter som det är lite känsligt.

En som är billig och snål är lätt att hitta, en som har mer komfort likaså, en som är oerhört säker, lite värre eftersom något mindre bilar blev uttalat bra på detta först några år senare än de det är tal om här, så det blir att välja det bästa som nu erbjuds...

Jag är inte absolut expert på dess årsmodeller eftersom jag inte höll på med bilar när de var nya utan arkeologi och kvinnohistoria, så... men på det jag vet skulle jag ändå ta på mig ansvaret att säga Astra, den är en kompromiss som erbjuder en tillfredställande nivå av varje önskemål (om den är utrustad med armstödet fram är den mycket komfortabel att sitta i, och Astra har förresten aktiva nackstöd som hjälper om man bli påkörd bakifrån) och är inte jättesvår att arbeta med om något krånglar eller går sönder, vissa bilar är mindre "reparationsvänliga" när de står på en verkstad, om man så uttrycker det.

Att den vanligtvis inte har några nämnvärda problem med rost är en del i säkerheten eftersom det kan påverka utfallet i en olycka.

Sedan finns det en detalj man väldigt sällan tänker på och det är på vintern, om man kör i snöfall eller kraftig snörök så kan hela "baksidan" aktern på bilen packas full med snö och dölja bakljusen och bromsljus och det är inte så bra, bakljus som är rundade och mjukt sveper runt hörnerna skapar en luftström som suger bort snö från bakljusen, det är bra ur säkerhetsynpunkt, det är också något att tänka på, Astran exempelvis... har sådana.

Uppdaterat: 2021-02-04 19:51
Pi skrev:

Glöm sen inte budgeten - 30.000--40.000 kr..... Det innebär nog att han får hålla sig till lite mindre attraktiva märken och modeller om inte bilen skall vara en riktig långmilare redan när han köper den. Personligen skulle jag kolla C4:an som Hultarn länkade till. Relativt ny även om jag hade föredragit lite färre mil.

Dock var ägarhistoriken lite oroväckande eftersom senaste ägaren bara verkade ha ägt den ungefär en månad...

Ja, nu kollade jag inte så noga på just det exemplaret, utan tog den som stod först.

Att kolla upp tidigare ägare kan vara bra för att få historik, det gjorde jag med både frugans bil och min egen, båda inköpta senaste halvåret.

Jag tycker C4:an är väldigt sympatisk, jag kör ju den en del. Plus att den är välutrustad med bl.a. blåtand och annat trevligt. Bekväm och "vuxen" på vägen. Gott vrid i motorn, och låga varv ger vilsam körning.

Vi provkörde Focus och Kia Venga i samma prisklass, men C4 var den som smakade bäst med skönaste säten. Vengan var smart paketerad, men hopplöst slö trots att effekten skulle vara densamma. Lägg sedan till mer buller och vindbrus..

Uppdaterat: 2021-02-04 21:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tusen tack för alla kloka råd och svar hittills! Tycker Citroen C4 och Opel Astra ser intressanta ut. Ser att flera rekommenderar diesel, någon som orkar förklara varför för en okunnig? Har också blivit tipsad om Skoda Fabia och Ford Fiesta, har ni några erfarenheter av dem?

Bra också med påminnelse om att det individuella skicket på en begagnad bil i min prisklass troligtvis spelar större roll än modellen. Precis som L. Mäkinen poängterade så jag har förstått att bilens värde sjunker rätt drastiskt med så mycket körning, känner mig därför inte så motiverad att vänta tills jag kan lägga ett större belopp. Riktar in mig mer och mer på köpa en mellanstor bil eller åtminstone större småbil. Fick nyligen låna en Peugeot 107 en vända till och från jobbet vilket inte alls kändes som en bekväm eller särskilt trygg upplevelse... :)

Uppdaterat: 2021-02-04 21:49

Jag rekommenderar diesel för att det går att köra dem med låg förbrukning och på långkörningar gör de sig bäst. I stadskörning känns de ofta råbarkade och vibrerar en del.

Uppdaterat: 2021-02-05 09:24

Håller med Mäkinen - och stadskörning med en manuellt växlad s k "miljödiesel" är inte speciellt kul eftersom man får växla rätt ofta p g a det begränsade arbetsområdet för dieseln.

Uppdaterat: 2021-02-05 09:27

Där håller jag inte med dig Pi.

I alla fall inte rörande nyare modeller.

PSA:s 1,6l diesel är väldigt smidig, jag blev riktigt förvånad över hur lättkörd och ”stark” den 508 med 110hk disel, som sonen köpt, var. Visserligen en 2015 års modell. Så modernare än vad som ryms inom TS budget.

Inte alls som de gamla ”snåldieslarna” som nästan var omöjliga att starta med utan att få motorstopp och ett varvtalsregister som var inom 1500rpm.

Så även dieselmotorerna har genomgått en rejäl evolution så som då små trecylindriga motorerna som har en väldigt fin körbarhet.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Takras skrev:

Tusen tack för alla kloka råd och svar hittills! Tycker Citroen C4 och Opel Astra ser intressanta ut. Ser att flera rekommenderar diesel, någon som orkar förklara varför för en okunnig? Har också blivit tipsad om Skoda Fabia och Ford Fiesta, har ni några erfarenheter av dem?

Bra också med påminnelse om att det individuella skicket på en begagnad bil i min prisklass troligtvis spelar större roll än modellen. Precis som L. Mäkinen poängterade så jag har förstått att bilens värde sjunker rätt drastiskt med så mycket körning, känner mig därför inte så motiverad att vänta tills jag kan lägga ett större belopp. Riktar in mig mer och mer på köpa en mellanstor bil eller åtminstone större småbil. Fick nyligen låna en Peugeot 107 en vända till och från jobbet vilket inte alls kändes som en bekväm eller särskilt trygg upplevelse... :)

Fabia och Fiesta är bra bilar, men inget jag skulle välja om jag skulle köra 2 timmar varje dag. Ännu mindre 107/Aygo/C1, Fox, etc. är mest lämpliga som stadsbilar, och de är inte snålare än större bilar i 90 km/h.

Gå hellre upp till "Golf-klassen" där Octavia, Astra, Focus, C4, 308, m.fl. finns. De är mycket bekvämare och tystare. Man sitter bekvämare, har bättre utrustning och större säkerhet.

Diesel? pga att du har lång körsträcka så sparar du bränslekostnader, och med en turbodiesel får du gott vridmoment som ger avkopplande körning. Behöver inte växla ner vid omkörning etc.

Som Guran påpekar är de smidiga idag, drar kraftfullt redan från 1000-1200 varv.

Som Mäkinen säger så är de lite "råa" vid tomgång, men då du kör långt är det inget bekymmer, och de snurrar på låga varv så de hörs inte mycket.

Uppdaterat: 2021-02-05 10:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag kör ganska mycket stadskörning med min "snåldiesel" och har ca 18.000 mils erfarenhet numera. Visst får man växla upp men det gör man väl även på bensindrivna bilar? Det går säkert att låta en bensinmotor gå på högre varv jämfört med en diesel men det är knappast önskvärt i vardagskörning. Nedväxling kan man göra om man vill men jag finner ibland att jag kör min diesel på tomgång på t ex treans växel i ca 30-40 km/tim där det råder lägre hastighetsbegränsning. Allt beror ju på hur bilen är växlad men jag upplever inte dieselmotorers varvtalsområden som jobbiga eller svåra att hantera. Kanske det beror på att jag kör relativt lugnt och förhoppningsvis så smidigt det bara går. Ungefär som taxibilar "alltid" har gjort med diesel och genom åren med manuella lådor.

Uppdaterat: 2021-02-05 10:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong - har kört rätt långt med både sådana här små dieslar och mindre bensinare och min erfarenhet är att bensinarna har ett bredare användbart varvtalsområde - inte minst neråt. För höga varv är inget för mig. Även jag kör lugnt.

Uppdaterat: 2021-02-05 10:42

Undrar hur många av de rekommenderade bilarna håller sig inom frågeställarens budget på 30-40 000 kr? Jag är skeptisk...

Uppdaterat: 2021-02-05 11:32

Jag tror ekonomin i en sån här: https://www.blocket.se/annons/varmland/peugeot_407_sw_1_6_hdi_lagmil_besiktad/93938998 är svårslagen. Det är en gammal bil, men inte pytteliten.

Små dieslar har ofta så litet varvtalsområde att man hamnar under dragkraften fast man drar långt före byte av växel. Vid långkörning märks det inte.

Uppdaterat: 2021-02-05 11:42
40-talisten skrev:

Undrar hur många av de rekommenderade bilarna håller sig inom frågeställarens budget på 30-40 000 kr? Jag är skeptisk...

3 av mina 5 håller sig inom TS ekonomiska intervall. De andra två behöver prutas ca 2-4000 för att hamna inom ramen. Båda dessa är hos bilhandlare, skulle säkert tro att komma med cash och köpa rakt av skulle fixa detta. Så varför är du skeptiskt?

Uppdaterat: 2021-02-05 12:21
40-talisten skrev:

Undrar hur många av de rekommenderade bilarna håller sig inom frågeställarens budget på 30-40 000 kr? Jag är skeptisk...

En bil som är ute för uppåt 45 kan ofta prutas ner till 40, så det finns nog en del att välja på.

Uppdaterat: 2021-02-05 12:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
L. Mäkinen skrev:

Jag tror ekonomin i en sån här: https://www.blocket.se/annons/varmland/peugeot_407_sw_1_6_hdi_lagmil_besiktad/93938998 är svårslagen. Det är en gammal bil, men inte pytteliten.

Små dieslar har ofta så litet varvtalsområde att man hamnar under dragkraften fast man drar långt före byte av växel. Vid långkörning märks det inte.

Mja, jag har kört motorstopp med små turbobensinare, men inte med 1,6 dieseln. Den tar sig väldigt bra redan från 1000 rpm, och bilen säger ju till när den vill växlas upp (växelindikator), och då hamnar den neråt 1000-1200 rpm igen.

Det är stor skillnad mot de äldre. Min diesel i Expert från 1999 behöver runt 1700 rpm för att turbon ska börja ladda.

Uppdaterat: 2021-02-05 12:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi, ja jag blir lika förundrad varje gång jag läser om varvtalsområdet. Växellådan ser ju till att motorvarvet ligger hyfsat rätt. Så min erfarenhet verkar vara precis tvärtemot din. Jag gick från en bensindriven Passat med lågtrycksturbo till en dåvarande Peugeot 407 med en liten dieselmotor och upplevde att körbarheten ökade. Passaten var inte alls oduglig men dieselbilens vridmoment gav mig en bättre upplevelse.

Jag har även kört VWs trepip när min nuvarande var på glasreparation och visst var den motorn förvånansvärt OK men jag fick absolut veva runt mer med växelspaken i brist på vridmoment.

Uppdaterat: 2021-02-05 13:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Citroen finns också i en trevlig variant, C3 Picasso. Kräver visserligen lite prutarbete men...

https://www.blocket.se/annons/skane/citro_n_c3_picasso_1_6_hdi/93942978

Uppdaterat: 2021-02-05 16:11

Vad ska man med en mindre buss till, när man ska pendla ??

Bullrigare och högre förbrukning.

Uppdaterat: 2021-02-05 18:10
Guran skrev:

PSA:s 1,6l diesel är väldigt smidig, jag blev riktigt förvånad över hur lättkörd och ”stark” den 508 med 110hk disel, som sonen köpt, var. Visserligen en 2015 års modell. Så modernare än vad som ryms inom TS budget.

Inte alls som de gamla ”snåldieslarna” som nästan var omöjliga att starta med utan att få motorstopp och ett varvtalsregister som var inom 1500rpm.

Så även dieselmotorerna har genomgått en rejäl evolution så som då små trecylindriga motorerna som har en väldigt fin körbarhet.

Jag hade en lånebil härom veckan, en Astra ST 1.4 med CVT-låda, den hade definitivt karaktär som en dieselmotor trots att den tankades med bensin.

Uppdaterat: 2021-02-05 19:06
Power to the people
Grosser skrev:

Guran wrote:PSA:s 1,6l diesel är väldigt smidig, jag blev riktigt förvånad över hur lättkörd och ”stark” den 508 med 110hk disel, som sonen köpt, var. Visserligen en 2015 års modell. Så modernare än vad som ryms inom TS budget.

Inte alls som de gamla ”snåldieslarna” som nästan var omöjliga att starta med utan att få motorstopp och ett varvtalsregister som var inom 1500rpm.

Så även dieselmotorerna har genomgått en rejäl evolution så som då små trecylindriga motorerna som har en väldigt fin körbarhet. Jag hade en lånebil härom veckan, en Astra ST 1.4 med CVT-låda, den hade definitivt karaktär som en dieselmotor trots att den tankades med bensin.

Vart hittade du en Astra med CVT låda?

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

Vart hittade du en Astra med CVT låda?

Hos bilhandlaren som säljer både Hyundai och Opel.

Dock minns jag fel, ingen 1.4 utan en 1.2 med 145 hk enligt specifikationen.

Bild borttagen.

https://www.opel.se/personbilar/astra-sports-tourer/nya-opel-astra-sports-tourer/specifikationer/

Uppdaterat: 2021-02-05 20:01
Power to the people
Grosser skrev:

Guran wrote:Vart hittade du en Astra med CVT låda? Hos bilhandlaren som säljer både Hyundai och Opel.

Dock minns jag fel, ingen 1.4 utan en 1.2 med 145 hk enligt specifikationen.

https://www.opel.se/personbilar/astra-sports-tourer/nya-opel-astra-sports-tourer/specifikationer/

Intressant.

Det hade jag inte en aning om, och N-iklas har inte nämt ett ord om denna fantastiska växellåda :)

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

Det hade jag inte en aning om, och N-iklas har inte nämt ett ord om denna fantastiska växellåda :)

Det måste ju vara ett franskt påfund?

Uppdaterat: 2021-02-05 20:27
Power to the people

Jaså, jo det är en ny GM växellåda som kom till Astra 2019, tillsammans med nya Opelmotorer och en 9-växlad automat, en steglös låda som elektroniskt imiterar 7 steg så att den ska upplevas som en vanlig automatlåda (fast väldigt snabbt växlande) och inte upplevas som en CVT eftersom de ofta får kritik för sin karaktär.

En annan sak som kommit är att Insignia nu har cylinderavstängning, det har väl inte heller uppmärksammats, just, ingen sensation längre men nytt för Opel ändå.

Och både Astra och Insignia har nu ett elektro-hydrauliskt bromssystem, en än så länge mindre vanlig teknik som ett fåtal har och innebär blixtsnabba reaktioner, tekniken togs fram speciellt för självkörande bilar, GM:s teknik utvecklades för Cadillac och nya Corvette med mittmotor och det är den som Opel använder.

Uppdaterat: 2021-02-05 23:24

Jag körde också en Astra med 145hk och CVT lådan härom dagen. Säljaren som jag fick låna bilen av sa bara att det var en automatlåda, och jag hade nog inte själv kommit underfund med att det var CVT-låda, om han inte upplyst mig om det när jag var tillbaka med bilen. En riktigt pigg motor och CVT-lådan var som sagt en riktigt positiv överraskning.

Uppdaterat: 2021-02-06 15:38

Fast nu tror jag vi slirade iväg lite över 40.000 kr-klassen.. ;-)

Uppdaterat: 2021-02-06 19:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...