Vi Bilägares forum

Bil med krav på låg ljudnivå....mission impossible?

Bil med krav på låg ljudnivå....mission impossible?

Hej. Första inlägget blir en fråga (kanske mer än det)........har sedan en tid tillbaka letat efter bil att byta till från nuvarande; Honda CRV 2007. Orsak till detta är att jag upplever den som väldigt bullrig (väg-/däckljud?). Har inte känt så när vi skaffade den för tre år sedan men har under denna tid haft en period av utbrändhet och en konsekvens av det är en bestående tinnitus. Ja, det är bättre med bakgrundsljud då, men jag står inte ut med bullret i bilen längre. Kanske har föregående ingen koppling till bullerkänsligheten. Tills idag har jag provkört Lexus RX 450h - 2012, Lexus NX 300h - 2015, Toyota Avensis - 2013, MB C180 - 2012 samt Skoda Octavia 2014. Den bil som jag kunde tänka mig när det gäller "komfortabelt kupe'ljud" var RX 450h, de andra är inget att tänka på. Men....den var då inte helt "fläckfri" när det gäller buller. Det fanns allt tendenser till skrammelburk när vägen var lagd med sämre asfalt. Nu kanske jag sticker ut huvudet en del men - åker nån gång emellanåt med grabben och hans Volvo 940 och den känns ju onekligen skönare och tystare än många av dagens bilar. Beror alla dessa skrammelburkar på styvare chassie, större hjul/lågprofildäck, optimerad inredning, dålig/ingen isolering etc? Vilken bil bör jag kolla efter för max 200' som kan ge en rofylld åktur? Options och finesser är sekundärt. Krav - automat och bensinare. Ska jag backa tio-femton år till tidiga premium-/lyxbilar? Någon kommer väl att nämna en 940 också men, nej tack. Kanske är det budgeten som sätter stopp för "rätt" bil?! Tacksam för åsikter/förslag. Kanske ska tillägga att bilen ej används för pendling till/från arbete, bara fritidskörning/resor/allmän(?) vardagskörning.

Uppdaterat: 2019-08-08 19:48

Kommentarer

På "billigare" bilar så spelar profilen på däck stor roll. Idag är 16" standard men det är inte ovanligt att även 17" är det.
Sen så spelar ju typ av ljud roll, olika frekvenser kan upplevas som jobbiga och det är inte hur många dB som det handlar om.

Mitt tips är att leta på en vaniljbil, ta en bog-standard bil och ut och testa.
Är grabbens 940 en sedan så kan ju även det påverka ljudnivå och ljudtyp.

Uppdaterat: 2019-08-08 20:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Udda tips: Ford Crown Victoria / Mercury Grand Marquis / Lincoln Town Car. Dessa bilar är de nyaste "940-liknande" bilarna du kan få tag på. Finns upp till 2011 års modell. Mjuka, sköna och snudd på knäpptysta. Stora, klumpiga och värdelösa vid fickparkering och slingrig landsväg. Driftkostnader i klass med en V70 med en bensinförbrukning kring litern. Hållbara. Fråga taxichaufförerna och poliserna i Amerikat. De senare modellerna kan köras på E85 om så önskas. Problemet löst?

Uppdaterat: 2019-08-08 20:21

Nyare Mondeo påstås vara rätt tysta.

Uppdaterat: 2019-08-08 20:51

Tack för förslagen. Benny - jänkarna där, verkar inte finnas många till salu eller ligger de kanske till salu under diverse märkes-/bilforum? Pi - kanske kan vara nåt, ska kolla på dessa. Har faktiskt inte ägnat en tanke åt Ford.

Uppdaterat: 2019-08-08 21:33

Jag har kört en enda Lexus så jag är långt ifrån insatt i ämnet. Bilen jag körde var en fyrcylindrig modell. När jag satte mig bakom ratten trodde jag det skulle vara åtminstone lite extra men jag tyckte bilen kändes som vilken bil som helst. Lite mer ombonad än en vanlig Toyota kanske men detta klarar väl de flesta att uppnå.

Uppdaterat: 2019-08-08 21:35

Shogun - bägge Lexus modellerna jag provkörde var hybrider. GS och LS ska jag prova när sådana dyker upp i närheten. Har läst en del om GS modellen.....uteslutande positivt. Ja, buller är såklart helt individuellt upplevt. Åkte en längre sträcka (18-20 mil) i våras i en BMW 3xx touring -2018, ej helt säker på vilken 3 serie, och det var för mig en riktig bullermaskin (motorvägsfart 110+). Övriga medföljande tyckte att " njae, inte så värst bullrig men klart under förväntan."

Uppdaterat: 2019-08-08 21:44

#6 ; Fel av mig där Benny....jag menade förstås "Världens vackra" angående jänkarna.

Uppdaterat: 2019-08-08 22:47

Bmw 3 serien är en bullrande skapelse, speciellt som dom flesta är utrustade med jättestora fälgar.
Citroën DS5 är väl relativt tyst och komfortabel. Eller en C6.

Uppdaterat: 2019-08-08 22:53

Pizzan: Jänkarna dyker inte upp till salu särskilt ofta men det räcker att hålla koll på Blocket. Åk och provkör en även om den är för gammal och gått för långt för din smak. Dessa bilar utvecklades långsamt eller inte alls så de flesta årsmodeller känns nog likadana. Gillar du modellen kan du hålla utkik tills en i din smak dyker upp. Gillar du den inte kan du strunta i att leta vidare. Reservdelar till dem finns inte på Biltema men allt finns att beställa från Amerika och reservdelspriserna på importerade delar till amerikanare påminner ofta om Biltemas priser även när frakt och tull betalats.

Uppdaterat: 2019-08-08 22:59

Min första tanke är Mercedes S-klass (ett exemplar som inte är pimpat med enorma fälgar).

Uppdaterat: 2019-08-09 06:59

Svårt med tysta bilar i Sverige, eftersom få bilar klara av vår grova asfalt. Bland det tystaste jag kört i Sverige är nuvarande modellen av Audi Q7. Den klarar grov asfalt riktigt bra.

Uppdaterat: 2019-08-09 12:18

Kolla på Mondeo från 2015 och framåt...

Uppdaterat: 2019-08-09 21:21

Tack för alla tips och råd! Ska försöka kolla upp samtliga. Har läst lite på denna sida också, dock är en del gammalt....http://elevatingsound.com/

Uppdaterat: 2019-08-09 21:54

Eftersom ingen säger det får jag väl, Vill man ha låg ljudnivå är det 4-d sedan med vanlig bagagelucka som gäller.
Spelar ingen roll hur låg ljudnivå man lyckas ha i en med någon form av kombiakter, hade det varit en äkta sedan hade den varit ännu lägre.
Dessutom kan man ofta hissa ner bakrutorna på en sedan utan att bli sprängd av luftdunder.

Uppdaterat: 2019-08-10 00:38

Ofasiken då lärde jag mig något nytt. Deted rutorna bak håller jag med om. Sonen tycker om när det fläktar ibland och då LÅTER DET är det minsta man kan säga.

Uppdaterat: 2019-08-10 07:42

Jag vill protestera mot Niklas påstående. En tvådörrars sedan är tystare än en fyradörrars.

Uppdaterat: 2019-08-10 09:28

Tja i och för sig har jag endast hissat ner bakrutorna på Opelbilar, så där är väl en viss osäkerhet med andra märken men en Toyota Camry 1989 fungerade likadant i varje fall.

Det är väl så att jag aldrig åkt i någon tvådörras sedan i hela mitt liv.
Så det ligger inte nära till hands och något bekymmer med dålig ljudisolering vid bakdörrarna har väl aldrig heller förekommit, men en bil med mycket vindbrus och vägljud från bakdörrarna är förstås tystare utan men då är det kanske just den modellen som har vissa brister.

Annars är det ju resonanslådan bagageutrymmet som är roten till buller i det här fallet.

Uppdaterat: 2019-08-10 16:33

Opel höll ju ganska länge annars på med både 2-dörrars sedaner samt 3-dörrars kombibilar så det förvånade lite att den självutnämnde Opelexperten inte åkt i nån 2-dörrars sedan.

Uppdaterat: 2019-08-10 16:40

Att Volvon upplevs som tyst tror jag beror på att den här en massa mjukt fluffigt tyg i inredningen, och det är väl nått som nästan är utrotat i dagens bilar.
Mins när jag körde 2 Hyndai Tucson, en med plysch och en med skinn, den första upplevdes mycket tystare.

Uppdaterat: 2019-08-10 17:19

NU när det gått några dagar har till min stora förvåning flera minnen och till och med minnen om ljudnivå dykt upp, märkligt att de så noga sopats bort från allt medvetande.

REKORD 1980 2.0 S och Volvo 142 och en enda gång i Saab 90 - TOTALT glömt det.

Minst 5-6 gånger i vardera av de förstnämnda (samma bilar, alltså endast en av vardera) och dessutom enbart baksätet och eftersom vi hade en Rekord 81 fast 2.0 E kan jag jämföra ljudnivån och det var ingen skillnad, tror jag... fast var nu en skillnad så var det nog mer ljud i den med 2-dörrar, men det berodde nog på motorn, vår 81 var 5-växlad (elektrisk överväxel) medan 2-d bara var 4 och då blir det mer motorljud.

Klädseln var för den delen också plysch.

Uppdaterat: 2019-08-12 09:18

Mondeo hybrid testas i senaste TV.
"Det var länge sen jag körde en så bekväm bil"
Motorn brusade upp lite vid acceleration, men sen blev det tyst.

Uppdaterat: 2019-08-13 08:14

Bilar med det mest avancerade BOSE ljudsystemet sänder ut ett motljud som släcker ut vanliga "oljud" och skall ge lägre ljudnivå, nuvarande Insignia har det men har aldrig hittat någon som mätt upp hur ett sådant system fungerar i praktiken.

Uppdaterat: 2019-08-13 23:10

V70 T4 känns som en bra bil för dig En av de bra sakerna med V70 är att den har bra ljudisolering även på vår grova asfalt. Partisk, rymlig trygg. Reservdelar i varenda buske. T4 är snålare än femman och kom med sista årsmodellen 2014. Borde finnas finnabilr runt 200k med Classic utrustning.

Uppdaterat: 2019-08-19 10:12

Hej igen. Lyfter denna tråd istället för att skapa en ny...har ännu inte hittat "rätt bil" förutom en V70 2.5T som var en dröm att köra. Hade köpt den på stubinen om det inte var för att serviceboken var stämplad först på 17600 mil. Alltså helt okänd historik på service eller helt ignorerad. I övrigt var bilen i ett OK skick, lite skavanker fanns. Den hade gått 26000 mil. Jag tycker det är så jäkla svårt att hitta en bil i någorlunda närhet med följande önskemål/krav - bensin/automat/kombi(helst)/låga mil(helst under 20') och bra servicehistorik. Utbudet krymper drastiskt när man sorterar bort manuellt och framförallt dieseldrift. Gör jag fel som utesluter dieselbil? Körschema är typ...1000 - 1500 mil/år. Stadskörning 60-70% - landsväg/motorväg 40%. Jag bryr mig inte om bränslekostnaden som sådan, kör för lite för det. Jag är inte främmande för sex- eller åttacylinders bensinare t.ex . Men att kunna välja bland dieselbilar ökar utbudet enormt. Är dock lite rädd för att man äventyrar driftsäkerhet/slitage med körmönstret vi har. Tänker jag helt fel eller....."alla andra" (i stort sett) kör "hur som helst" med sina dieselbilar vare sig det är stadsbor eller folk som pendlar flera mil dagligen.

Uppdaterat: 2019-11-19 18:40

Ja du tänker fel

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Kör ca: 2000 mil/år och i de flesta fall sträckor > 1--1,5 mil åt gången men nog attans fick jag felsignalering när jag körde diesel att jag måste köra några mil på högt motorvarv för att rengöra partikelfiltret så helt fel tror jag inte att Pizzan tänker.

Uppdaterat: 2019-11-19 19:20

OK.....det är ju detta som är lite av dilemmat; Guran resonerar att dieselbil fungerar för oss men Pi lämnar reservation. Detsamma gäller släkt och vänner, man hör åsikter av skilda slag. Bilförsäljare har en samstämmig inrådan - Nej till diesel för oss.

Uppdaterat: 2019-11-19 19:29

Men....för att inte låta tråden spåra ur i en debatt om vilket bränsle som är lämpat i situationen så tror jag att det får räcka med detta. Det känns som att den frågan kan bli hur stor som helst. -Tack ändå.

Uppdaterat: 2019-11-19 19:31
Pi skrev:

Kör ca: 2000 mil/år och i de flesta fall sträckor > 1--1,5 mil åt gången men nog attans fick jag felsignalering när jag körde diesel att jag måste köra några mil på högt motorvarv för att rengöra partikelfiltret så helt fel tror jag inte att Pizzan tänker.

Tror det beror på vilket bilmärke du kör, årsmodell på bilen mm.
Dvs vilken typ av och hur regenereringen hanteras i just den modellen/fabrikatet. Och att bilen uppmanade dig att köra en lite längre stund var ju bara bra så att du inte fick problem med partikelfiltret. För du drabbades väl inte mer än att du uppmanades ta en lite längre tur?

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Tror också att detta med att korta körsträckor och dieselmotorer med partikelfilter, skulle vara så förkastligt är MYCKET överdrivet. Har t.ex, en granne som kör med en diesel Golf bara korta körsträckor typ 1 km 5-10 gånger dagligen och med någon resa till staden 3-4 mil bort var 14de dag, de senaste 5 åren och den bilen rullar max 1000 mil/år och den bara fungerar trots partikelfilter.
Och Pi:s exempel har jag aldrig råkat ut för med min Opel Insignia på 10 år med samma körmönster ungefär.
Så varför skulle inte en dieselbil fungera för dig Pizzan, förstår jag inte?

Uppdaterat: 2019-11-19 20:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Guran - varningslampan för partikelfiltret tändes och efter studie av instruktionsboken så framgick det att jag skulle åka några mil i hyfsat hög hastighet och på lite lägre växel - vilket jag gjorde. Så det blev inte några vidare problem just då i alla fall. Bilen var av -12 års modell och motorn en VW TDI 1.6.

Uppdaterat: 2019-11-19 20:49

Christer_1 - Det är möjligt att det skulle fungera oklanderligt med en dieselbil men det känns ändå som att det beror på ; 1.bilmärke/modell. 2. Beroende på vem man pratar med. 3. Motorpressen och tester ger inte heller ett rakt besked. 4. Rykten och myter. 5. Tur och otur. Även i detta forum som jag anser har en "större och mer mogen" kunskap så spretar åsikterna i frågan. Men, som sagt, jag skulle nog ställt frågan i forumdelen för bränslen. Finns en tråd där den passat bättre.

Uppdaterat: 2019-11-19 21:18
Pizzan skrev:

Christer_1 - Det är möjligt att det skulle fungera oklanderligt med en dieselbil men det känns ändå som att det beror på ; 1.bilmärke/modell. 2. Beroende på vem man pratar med. 3. Motorpressen och tester ger inte heller ett rakt besked. 4. Rykten och myter. 5. Tur och otur. Även i detta forum som jag anser har en "större och mer mogen" kunskap så spretar åsikterna i frågan. Men, som sagt, jag skulle nog ställt frågan i forumdelen för bränslen. Finns en tråd där den passat bättre.

Det är nog tyvärr så att letar man fel så hittar man dom bland alla pessimister eller om man googlar på problem på olika bilmärken eller dieselbilar m.m.
Man måste helt enkelt läsa på och prata med dom som faktiskt äger och kör olika bilmärken med t.ex dieselmotorer. Du kommer alltid att hitta dom som säger att dieslar är skräp och att dom inte passar till olika körmönster. Min erfarenhet av dieselbilar är inga som helst problem efter snart 20000 körda mil på 10 år med Opel Insignia 160hk diesel och Volvo XC60 190 hk diesel med partikelfilter. Dom bara fungerar och är underbara att köra med sin härliga kraft när man behöver den vid t.ex omkörningar.

Uppdaterat: 2019-11-19 21:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det ligger något i det du skriver....Ska försöka få mer objektiv info och utgå därifrån .

Uppdaterat: 2019-11-19 21:47

Har en kompis som har en V70 2010. Han kör nog inte mer än 600-700 mil om året, men det fungerar bra.
Det hör till saken att han nästan bara ägt Volvo och är övertygad att det finns inga bättre bilar.
Han är en teknisk idiot som sällan lyckats laga något, han skruvar oftast sönder saker och slänger dem sedan.
Nu har han en "personlig mekaniker" på Volvoverkstan som han litar blint på och därför låter bli att skruva själv.
Det fungerar alltså utmärkt med diesel och få mil per år, men det blir dyra mil!
Skatt och service ger höga milkostnader!

Uppdaterat: 2019-11-19 21:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade jag kört lite och inte brytt mig om bränslekostnaden så hade jag köpt en sån här: https://www.blocket.se/vi/88335393.htm

Edit: läste inte igenom annonsen ordentligt, det finns några tråkiga fel på bilen.

Uppdaterat: 2019-11-19 21:59
Apex skrev:

Hade jag kört lite och inte brytt mig om bränslekostnaden så hade jag köpt en sån här: https://www.blocket.se/vi/88335393.htm
Edit: läste inte igenom annonsen ordentligt, det finns några tråkiga fel på bilen.

En av dom sista bilarna jag skulle köpt även om jag kör lite.

Fasta kostnader på skatt mm på typ 15000:- om år och tillkommer då en bränslekostnad på 20-25:- milen.
Och bilen är inte ens snygg.
Och skulle ett verkstadsbesök behövas blir man ruinerad.

Uppdaterat: 2019-11-20 06:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Apex wrote:Hade jag kört lite och inte brytt mig om bränslekostnaden så hade jag köpt en sån här: https://www.blocket.se/vi/88335393.htm
Edit: läste inte igenom annonsen ordentligt, det finns några tråkiga fel på bilen.
En av dom sista bilarna jag skulle köpt även om jag kör lite.
Fasta kostnader på skatt mm på typ 15000:- om år och tillkommer då en bränslekostnad på 20-25:- milen.
Och bilen är inte ens snygg.
Och skulle ett verkstadsbesök behövas blir man ruinerad.

Nu tar du allt i så du nästan spricker :)
Du skulle behöva ett sådant mästerverk till motor som sitter i den bilen. Lite känslig och kan såklart bli dyr i reparationer om du inte mekar själv, men det är ju du bra på.
Så slå till!!

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Apex skrev:

Hade jag kört lite och inte brytt mig om bränslekostnaden så hade jag köpt en sån här: https://www.blocket.se/vi/88335393.htm
Edit: läste inte igenom annonsen ordentligt, det finns några tråkiga fel på bilen.

Själv skulle jag nog satsat på en sådan här:

https://www.blocket.se/annons/kalmar/porsche_panamera_4s_4_8_v8_pdk_400hk/86995791

Uppdaterat: 2019-11-20 13:40