Söker förgäves efter en kvalitets-bil utan onödig utrustning som servostyrning, servobroms, parkerings-robot och liknande.
Det närmaste, jag kommit var Subaru RX på 80-talet; den var utan styrservo och elfönsterhissar åtminstone och hade 100kW's (136 hk) motor till ca 1 ton bil.
Helst för 2 vuxna - gärna sittande i rad ....
Förslag?
: )
Bil för MÄN (?) med körkort
Uppdaterat: 2016-12-26 14:58
Kommentarer
Köp en Ford À från 1928-1931, finns några till salu och eftersom de flesta ännu idag är körbara måste det vara kvalitetsbilar.
De är också garanterat fria från varje form av servo och elfönsterhissar.
En Trabant är väl en bil för män, krävs ständig närvaro och kontroll för att köra den. Och krocksäkerheten i nivå med en motorcykel.
Men Vidstige, ett av kraven var ju en kvalitetsbil och nu går du ju helt mot din egen uppfattning!
messerschmidt 3-huling?
Jag kanske ska bygga den själv?!
Utgå från en BMWi3-REX för den rymliga, rostfria lättvikts-karrossens skull.
Klyva den på längden och smalna lite för MC-känsla.
Byta dörrarna till uppvikbara typ lilla Volpes.
Aktiv gyroskop-styrd fjädring.
Hmmm - nu blev det visst lite krångligt, hehe!
; }
Men klart är, att alla (?) bilar idag är onödigt breda, rostande och fyllda med fjompiga funktioner.
Dit räknar jag servostyrning, elfönsterhissar och parkerings-hjälp.
Och - hallå, snälla! - vem i - piiiiiip - skulle köpa självkörande bilar?
>:-p
Det finns ju färd-tjänst!!!
Peel P50 är nog den optimala bilen för dig. ingen elektronik alls i den.
Och ja, Messerschmitt ÄR ju ett alternativ.
Går nog å trimma.
Synd bara, att de sista kvar är så dyra!
= D
Servostyrning vill jag nog inte räkna in i avdelning fjompiga funktioner. Minns speciellt när jag köpt min första bil med servostyrning, tror det var så sent som -92, och jag hade den inlämnad på service och då fick låna en likadan bil men utan tillägget för servostyrning. Vad otroligt klumpig den var att manövrera när man skulle in på en trång parkeringsplats. Man vande sig som sagt snabbt.
Skall du ta bort servostyrningen så ta bort servobromsarna samtidigt så har du en "manlig" bil som bara en "riktig" karl kan köra.
Å andra sidan kan du köpa en Renault Twizy så har du en bil utan moderna bekvämligheter - som dörrar t ex. Fast den kanske inte är "manlig" nog...:)
Tack för tipsen!
Fattar pikarna, fast de är grova, hehe.
Och JA!, servo-bromsar räknar jag helt riktigt också som onödiga för en KARL!
Min ideal-bil är dessutom så lätt, att servo-funktioner inte behövs för NÅN, frisk människa.
Twizy och Volpe m.fl. är FÖR små: För lite plats för bagage eller passagerare.
Dessutom kommer en viking som jag inte UR dom så lätt utan brytjärn.
Men det lär se roligt ut ....
; }
Volvo c303. Förzinkad kaross, saknar alla former av hjälpmedel och i gjord i järn. Saknar även feminina saker som ljudisolering, låg förbrukning och fjädringskomfort... Rejälare än så blir det inte, om du inte vill ha en vanlig valp från 60-talet med stora hjul då, men dom gör knappt 100...
Ts, du påminner lite i ditt resonemang om en vi hade här under nicket Antifeministen...
Här är drömbilen. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=236510247&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25300&makeModelVariant1.modelId=4&pageNumber=3
Den HÄR minimala, men käcka el-bilen, då?:
Version med solcells-tak och back-up-motor driven av (m)etanol eller natur-gas, Zagato Volpe (räv).
Toppfart uppgavs till 70 resp. 100 km/tim.
Verkar lagom ombonad, fast utan onödiga, kraft-slukande servon.
http://www.zagatovolpe.com
www.youtube.com/watch?v=N58MTzJ16PE&ab_channel=VOLPECARchannel
Vet inte riktigt; den var ju på gång för 4-5 år sedan.
Det gick att förhands-boka intresse, vilket jag gjorde. Signal-röd.
= )
Priset på "topp"-modellen uppskattades då till ca 10.000 Euro.
Proportionerna inger ju onekligen viss munterhet, vana som vi är vid 1,5-tons-bilar.
Men aningen längre, och med bra stolar (typ BMW i3), skulle den nog gå åt som smör i solen,
nu när suget efter smalare, el-drivna 1+1-bilar ökar, som reaktion mot SUV-modet.
Projektet verkar ligga på is för tillfället, fast NU är nog tiden i fatt den, eller?
Kanske inte så macho som en Volvo terräng-bil med V8-motor och Recaro-stolar,
men modernare ....
Ja, den gröna Wartburg'en gillar jag!
Snygg renovering!
Motorn är antagligen en miljö-bomb;
undrar om den går å ersätta med el-hybrid ....
Morsan hade en Audi 80 på 70-talet i dessa sköna färger.
Inte som dagens vanligaste: asfalt-grått, hehe ....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.