Jag behöver tips på tysta och komfortabla bilar för långkörning. Eftersom det är långkörning så måste den vara säker och rätt så bränslesnål. Pris: inte mer än 80 00 kr (begagnad) :)
Om du inte har behov av gigantiskt lastutrymme: kanske någon dieselvariant av Volvo C30?
Jag hade C30 Flexifuel när det begav sig. Tyckte det var en mycket trevlig bil. Det finns förmodligen tystare bilar, men jag skulle inte kalla den bullrig.
Om du inte har behov av gigantiskt lastutrymme: kanske någon dieselvariant av Volvo C30?
Jag hade C30 Flexifuel när det begav sig. Tyckte det var en mycket trevlig bil. Det finns förmodligen tystare bilar, men jag skulle inte kalla den bullrig.
Det finns ju avsevärt många andra alternativ trots allt... Kolla Blocket och sätt dina begränsningar vid sökningen så kan du ju få lite idéer om vad du kan få för dina pengar. Därefter kan du ju fråga lite här igen - annars får du nog bara förslag på "favorit-bilar" från resp förslagsställare.
Det finns ju avsevärt många andra alternativ trots allt... Kolla Blocket och sätt dina begränsningar vid sökningen så kan du ju få lite idéer om vad du kan få för dina pengar. Därefter kan du ju fråga lite här igen - annars får du nog bara förslag på "favorit-bilar" från resp förslagsställare.
självklart. Bilar jag sett och fått förslag på än så länge: Volvo C30. C5. bmw 745. Volvo s80.
Vad menar du med långkörning ? Och hur långt per år räknar du med att bilen skall rulla ? Hur länge räknar du med att ha kvar bilen ? Är billigt bilägande viktigt eller är du villig att betala det det kan kosta att t ex ha en BMW 745 rullande ? Gissningsvis inte eftersom du har en rätt låg gräns för ett köp av bil i den klassen. Annars kan du få rätt fräscha lite mindre bilar som inte har så många mil under hjulen för de pengarna.
Om du vill ha mycket bil för pengarna så kan jag föreslå Opel Insignia 2.0T 220 hk. De ligger i just 80k och har mycket utrustning och är bekväm att köra. En klart underskattad bil. Går ganska snålt också om du inte har blyfot.
Kanske inte den tystaste bilen i sin klass men klart prisvärd.
En liten bil som Volvo C30 är kanske inte är så bra om du ska köra långa sträckor. Bilar med kort hjulbas brukar bli struttiga att köra längre sträckor.
Uppdaterat: 2016-08-19 13:10
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Bekvämare än den aktuella MB S400 CDI som pinjong hänvisar till går nog inte att hitta för 80k. Gäller då också att ha en fet plånbok för eventuella reparationer, vägtrafik skatt och försäkring. Fin Merca måste jag erkänna.
Uppdaterat: 2016-08-19 14:52
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Vi får väl se om TS svarar på mina frågor men med sina krav och en börs med 80.000 kr så gissar jag att han inte gillar risker för höga reparationskostnader - eller driftkostnader för den skull. I hans kläder så skulle jag nog tona ner långfärds-komforten lite och istället prioritera en lite nyare bil med inte så många mil - och då blir det nog en lite mindre bil.
Garanterat mycket för pengarna, jag tycker den är hyfsat tyst för en bil i golfklass, och jag hade inga problem att sitta bekvämt i 75 mil sträckkörning med en jag hyrde ifjol.
Jag är antifransos såtillvida att körställningen i franska bilar inte passar mig.
C5 är nog bekväm, men man bör prova ordentligt, jag får inte till det i en sån, sätet är bekvämt, men sittdynan kort och pedaler och ratt sitter inte där dom borde, för mig alltså.....
Gillar tyska bilar, och faktiskt känns megane sådan, som en golf ungefär.
Jag blev lite impad att dom fått till den i frankrike.
Jag körde en 1,2, tror den var på 90 hk, ingen raket men den var väldigt snål...
Mora-malmö på dubbdäck, tidvis snömodd och motorvägstempo i 40 mil, 0,44!
I min värld närapå oslagbart med en bensinare.
Sonen kör en från 2012, en 1,5 diesel, som också är grymt snål, på långtur under 0,4.
Vad gäller kvaliten har jag inga fördomar, dom håller ihop rätt bra, fransoserna, och går nåt sönder brukar det inte vara kostnader i tysk klass.. ..
Så jag vågar mig på att rekommendera nåt som inte är mitt favoritmärke.
Jag behöver tips på tysta och komfortabla bilar för långkörning. Eftersom det är långkörning så måste den vara säker och rätt så bränslesnål. Pris: inte mer än 80 00 kr (begagnad) :)
Min rekommendation får bli Volvo S60. Den är tyst, komfortabel och även säker. Möjligen inte så bränslesnål... Men på långkörning tog min 2.4 140hk manuell under 0,7 och det tycker jag är helt OK för en 5-cylindrig bensinare, som låter underbart.
Håller med Minimats1 vad gäller Opel Insignia, där har du en landsvägs riddare. Körde själv en sån under 4000 mil, perfekt på landsväg. Hittar du en 2.0T med 220 hk har du en underbar motor, samma som i de sista SAAB 9-5.
Egentligen duger vilken bil som helst från golfklass och uppåt.
Det beror på vad man menar med långfärdskomfort, ren lyxkänsla eller man tycker bra stolar, hyfsad rymd och bekväm fjädring räcker.....
Jag är vad man kallar välbyggd, och har svårt att sitta bra i bilar under mellanklass, åtminstone längre sträckor.
Megane är ett undantag, annars trivs jag bäst i större tyska bilar, passaten jag har nu möter mina krav på långfärdskomfort, och tystare bil har jag svårt att tänka mig i rimlig prisklass.....
Ljudnivån var ju viktig, och då är det nog lättare att säga vilka som inte är att rekommendera, som mazda 6, den är bekväm men ljudnivån är bedrövlig.....
Man bör nog undvika bilar med "sportpaket" då låga breda däck brukar ingå i det konceptet.
En styvare fjädring med hårdare bussningar osv, leder också mer ljud....
Sen finns det ju flera aspekter på komfort. Är kravet bara att förare och främre passagerare skall färdas bekvämt eller skall detta gälla även för baksätespassagerarna ? Samtidigt skall man vara medveten om att 80.000 kr är inte speciellt mycket pengar för en större/bekvämare bil och då får man räkna med rätt många mil under hjulen. Och skall man ofta åka långkörningar så finns ju möjligheten att man själv också kommer att tillryggalägga många mil och hur lyckat är det då att välja en långmilare ?
Är nog inne på ducces tankar att välja en bil i Golfklassen istället. Färre mil och nyare bil för pengarna, snålare och billigare rätt allmänt i drift och för de flesta tillräckligt bra komfort. Man kan som sagt inte få allt för 80.000 kr - för varför kostar i så fall t ex de flesta nya Volvo-bilar idag + 350.000 kr.....
Det finns ju avsevärt många andra alternativ trots allt... Kolla Blocket och sätt dina begränsningar vid sökningen så kan du ju få lite idéer om vad du kan få för dina pengar. Därefter kan du ju fråga lite här igen - annars får du nog bara förslag på "favorit-bilar" från resp förslagsställare.
Ja det märks ju att förslagen är rätt mycket i linje med vad man personligen själv väljer och tycker är bäst.
Det är i idealfall inget problem eftersom det är en fördel att uttala sig om något man verkligen vet något om.
Det är väl om någon börjar bli tjatig och enveten med väl mycket positiv PR för den egna ståndpunkten som det börjar bli något störande.
Gällande stora respektive små bilar finns det vissa stora bilar som har en mer tillbakadragen position och mindre skrikig image och dessa brukar ofta gå att köpa för mindre pengar än de tekniskt är värda.
En Volvo eller VW eller BMW eller liknade är vanligen dyrare i förhållande till skick och antal körda mil än en motsvarande bil med mer anonym image som oftast är både nyare och har gått mindre för samma pengar.
Snälla moderatorn, kan ni inte ta bort trollet nu? Piskar bara upp en onödigt dålig stämning, tillför aldrig nånting vettigt i sak. Och är förmodligen mannen med tusen nick.
Pi, om man ska välja så tar jag hellre en märkesnerd än ett troll. Det senare förstör bara och lever på att sänka sina medmänniskor för att försöka må bättre själv.
Annars håller jag med, en bil av lite högre kvalitet, som gått en del mil, där redan mycket reparationer gjorda redan , så den kan gå problemfritt länge, för sån körning är som du påpekar, det som sliter minst.....
Nåja - "alla" slitdelar är knappast utbytta på bilar som gått relativt långt och nog vore det väl lite märkligt om milen inte spelar nån roll - varför sjunker då bilpriserna för var mil man kör... Och börjar man med en ändå relativt dyr långmilare och man kör mycket själv så blir ju resultatet efter typ 3-4 år en bil som gått väldigt långt, antagligen kostat en hel del i reparationer (för den som inte mekar själv i alla fall) och som sen har ett minimalt värde. Sen kan ni nog utgå ifrån att den som ställer sådana här frågor på ett sånt här forum knappast är att jämföra "mekarmässigt" med duktiga hemmamekare som t ex Lason och ducce - så han får säkert betala för sina reparationer.
Priserna sjunker för att bilarna slits, men t.ex en glesbygdstaxi som gått 30.000 mil på 4 år kan ju många gånger vara bättre än en likadan bil som använts som familjebil i stan och gått 6-8000 mil på samma tid.
Men kan köpa argumentet med reparationerna.
Dock tror jag inte att det dödar kalkylen på en S-Klass, just denna 400 CDI som länkas kostar 8500 kr i skatt, antagligen bra nära det i försäkring också om man ska ha helförsäkring.
Diesel-V8 deklarerad till 9,6l/100km blandad körning.
Går kanske köra igen en likadan bensinare, men inte en chans att driften kan bli billigare än t.ex en C-klass, som också har fullt acceptabel komfort och är betydligt billigare i drift och reparationer... Om det ens behövs, min erfarenhet är att dom håller otroligt bra.
Uppdaterat: 2016-08-22 11:49
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Nåja - Sigges senaste inlägg fanns det ju en viss sanning i...
Knappast eftersom det är ansvarslöst att rekommendera något man inte själv är expert på.
Ta ansvar för sina råd är kanske ovanligt?
Och självklart om man är Opelhatare som nämnda figur är, så lider och plågas man självklart hemskt om en sådan stinkande sak kommer på tal, det är ju förståeligt.
Betvilar inte för en sekund att N-iklas är expert på Opel.
Min personliga definition av en expert är, en person som vet väldigt mycket, om väldigt lite. (Fråga aldrig en frisör om hen tycker du behöver klippa dig).
Betvilar inte för en sekund att N-iklas är expert på Opel.
Min personliga definition av en expert är, en person som vet väldigt mycket, om väldigt lite. (Fråga aldrig en frisör om hen tycker du behöver klippa dig).
Det är en specialist, det är ett betydligt mer exakt ord är det mer luddiga "expert".
För övrigt är det så att man inte ska förväxla det vanligen förekommande med det - enbart - förekommande.
Bara för att specialister normalt kan något om en enda ska utesluter det inte möjligheten att kunna mycket om många saker.
Kommentarer
Om du inte har behov av gigantiskt lastutrymme: kanske någon dieselvariant av Volvo C30?
Jag hade C30 Flexifuel när det begav sig. Tyckte det var en mycket trevlig bil. Det finns förmodligen tystare bilar, men jag skulle inte kalla den bullrig.
Tack!
Få bilar är skönare än C5 att åka långt i. De finns med snåla dieslar om man föredrar det.
Har också en hög säkerhet.
Är det 80 00 kr eller 80.000 kr som gäller ? Viss skillnad.
Ok Citroen eller volvo det är frågan..
80k
Det finns ju avsevärt många andra alternativ trots allt... Kolla Blocket och sätt dina begränsningar vid sökningen så kan du ju få lite idéer om vad du kan få för dina pengar. Därefter kan du ju fråga lite här igen - annars får du nog bara förslag på "favorit-bilar" från resp förslagsställare.
..och sen är ju som bekant smaken som baken, för hårda säten/för mjuka, För hård fjädring/för mjuk. osv...
Vi har alla lite olika tycken.
Jag gillar också sportiga bilar, men inte att åka långt i.
självklart. Bilar jag sett och fått förslag på än så länge: Volvo C30. C5. bmw 745. Volvo s80.
Vad menar du med långkörning ? Och hur långt per år räknar du med att bilen skall rulla ? Hur länge räknar du med att ha kvar bilen ? Är billigt bilägande viktigt eller är du villig att betala det det kan kosta att t ex ha en BMW 745 rullande ? Gissningsvis inte eftersom du har en rätt låg gräns för ett köp av bil i den klassen. Annars kan du få rätt fräscha lite mindre bilar som inte har så många mil under hjulen för de pengarna.
Gällande Volvo så går C30/S40/V50 DrivE (1.6l diesel 115 hk + manuell låda) väldigt snålt.
Har kört ett antal som hyrbilar för några år sedan och de snittade "konstant" 0.46-0.52 l/mil beroende på årstid och körsträcka.
De är ju inte några stora modeller men komforten är ändå hyfsad och Volvo-stolarna sköna.
Om du vill ha mycket bil för pengarna så kan jag föreslå Opel Insignia 2.0T 220 hk. De ligger i just 80k och har mycket utrustning och är bekväm att köra. En klart underskattad bil. Går ganska snålt också om du inte har blyfot.
Kanske inte den tystaste bilen i sin klass men klart prisvärd.
En liten bil som Volvo C30 är kanske inte är så bra om du ska köra långa sträckor. Bilar med kort hjulbas brukar bli struttiga att köra längre sträckor.
Håller med Minimats1. Lång hjulbas, gärna tung och stabil med en inte alltför enkel hjulupphängning.
https://www.blocket.se/kronoberg/Mercedes_S_400_cdi_67915282.htm?ca=15&w=3
Bekvämare än den aktuella MB S400 CDI som pinjong hänvisar till går nog inte att hitta för 80k. Gäller då också att ha en fet plånbok för eventuella reparationer, vägtrafik skatt och försäkring. Fin Merca måste jag erkänna.
Vi får väl se om TS svarar på mina frågor men med sina krav och en börs med 80.000 kr så gissar jag att han inte gillar risker för höga reparationskostnader - eller driftkostnader för den skull. I hans kläder så skulle jag nog tona ner långfärds-komforten lite och istället prioritera en lite nyare bil med inte så många mil - och då blir det nog en lite mindre bil.
8000:-?
Köp en Monark! Eller Cresent!! :-))
Provkör en Renault megane III.
Garanterat mycket för pengarna, jag tycker den är hyfsat tyst för en bil i golfklass, och jag hade inga problem att sitta bekvämt i 75 mil sträckkörning med en jag hyrde ifjol.
Jag är antifransos såtillvida att körställningen i franska bilar inte passar mig.
C5 är nog bekväm, men man bör prova ordentligt, jag får inte till det i en sån, sätet är bekvämt, men sittdynan kort och pedaler och ratt sitter inte där dom borde, för mig alltså.....
Gillar tyska bilar, och faktiskt känns megane sådan, som en golf ungefär.
Jag blev lite impad att dom fått till den i frankrike.
Jag körde en 1,2, tror den var på 90 hk, ingen raket men den var väldigt snål...
Mora-malmö på dubbdäck, tidvis snömodd och motorvägstempo i 40 mil, 0,44!
I min värld närapå oslagbart med en bensinare.
Sonen kör en från 2012, en 1,5 diesel, som också är grymt snål, på långtur under 0,4.
Vad gäller kvaliten har jag inga fördomar, dom håller ihop rätt bra, fransoserna, och går nåt sönder brukar det inte vara kostnader i tysk klass.. ..
Så jag vågar mig på att rekommendera nåt som inte är mitt favoritmärke.
Min rekommendation får bli Volvo S60. Den är tyst, komfortabel och även säker. Möjligen inte så bränslesnål... Men på långkörning tog min 2.4 140hk manuell under 0,7 och det tycker jag är helt OK för en 5-cylindrig bensinare, som låter underbart.
Håller med Minimats1 vad gäller Opel Insignia, där har du en landsvägs riddare. Körde själv en sån under 4000 mil, perfekt på landsväg. Hittar du en 2.0T med 220 hk har du en underbar motor, samma som i de sista SAAB 9-5.
Egentligen duger vilken bil som helst från golfklass och uppåt.
Det beror på vad man menar med långfärdskomfort, ren lyxkänsla eller man tycker bra stolar, hyfsad rymd och bekväm fjädring räcker.....
Jag är vad man kallar välbyggd, och har svårt att sitta bra i bilar under mellanklass, åtminstone längre sträckor.
Megane är ett undantag, annars trivs jag bäst i större tyska bilar, passaten jag har nu möter mina krav på långfärdskomfort, och tystare bil har jag svårt att tänka mig i rimlig prisklass.....
Ljudnivån var ju viktig, och då är det nog lättare att säga vilka som inte är att rekommendera, som mazda 6, den är bekväm men ljudnivån är bedrövlig.....
Man bör nog undvika bilar med "sportpaket" då låga breda däck brukar ingå i det konceptet.
En styvare fjädring med hårdare bussningar osv, leder också mer ljud....
Fast för brut 33 så är det alltid bara en stor Lexus som gäller så hans uttalanden får nog tas med en nypa salt.
Och han har ju kategoriskt dömt ut alla VAG-bilar.
Och nu talade vi om en bil för 80.000 kr trots allt...
Sen finns det ju flera aspekter på komfort. Är kravet bara att förare och främre passagerare skall färdas bekvämt eller skall detta gälla även för baksätespassagerarna ? Samtidigt skall man vara medveten om att 80.000 kr är inte speciellt mycket pengar för en större/bekvämare bil och då får man räkna med rätt många mil under hjulen. Och skall man ofta åka långkörningar så finns ju möjligheten att man själv också kommer att tillryggalägga många mil och hur lyckat är det då att välja en långmilare ?
Är nog inne på ducces tankar att välja en bil i Golfklassen istället. Färre mil och nyare bil för pengarna, snålare och billigare rätt allmänt i drift och för de flesta tillräckligt bra komfort. Man kan som sagt inte få allt för 80.000 kr - för varför kostar i så fall t ex de flesta nya Volvo-bilar idag + 350.000 kr.....
Ja det märks ju att förslagen är rätt mycket i linje med vad man personligen själv väljer och tycker är bäst.
Det är i idealfall inget problem eftersom det är en fördel att uttala sig om något man verkligen vet något om.
Det är väl om någon börjar bli tjatig och enveten med väl mycket positiv PR för den egna ståndpunkten som det börjar bli något störande.
Gällande stora respektive små bilar finns det vissa stora bilar som har en mer tillbakadragen position och mindre skrikig image och dessa brukar ofta gå att köpa för mindre pengar än de tekniskt är värda.
En Volvo eller VW eller BMW eller liknade är vanligen dyrare i förhållande till skick och antal körda mil än en motsvarande bil med mer anonym image som oftast är både nyare och har gått mindre för samma pengar.
Volvo V70 eller Saab 9-5. Finns inget som kan konkurrera med dessa vad gäller komfort för långkörning i den prisklassen.
Åtminstone inte om man bryr sig om totalekonomin.
Snälla moderatorn, kan ni inte ta bort trollet nu? Piskar bara upp en onödigt dålig stämning, tillför aldrig nånting vettigt i sak. Och är förmodligen mannen med tusen nick.
Nåja - Sigges senaste inlägg fanns det ju en viss sanning i...
Pi, om man ska välja så tar jag hellre en märkesnerd än ett troll. Det senare förstör bara och lever på att sänka sina medmänniskor för att försöka må bättre själv.
Ja, jag förstår ju inte hur man skulle kunna rekommendera nåt som man inte för sitt liv själv skulle vilja ha.....
Sen behöver man ju inte klassa ner allt annat för det.
De flesta bilar på marknaden har ju egenskaper som gör att nån vill köpa dem.
Frågan är hus kunnig TS i fråga är själv...
En BMW 7-serie eller MB S-Klass behöver inte vara dyrare att reparera än en golf, om man kan greja med den själv.
Grejen med en sån tjock vagn är ju att kvalitén är så pass hög att den håller hur många mil som helst om man sköter den.
Se f.ö inte varför man inte skulle kunna köpa en långmilare om man långpendlar. Det är ju den absolut snällaste sortens körning.
Sen var väl relativ bränsleekonomi en parameter.
Annars håller jag med, en bil av lite högre kvalitet, som gått en del mil, där redan mycket reparationer gjorda redan , så den kan gå problemfritt länge, för sån körning är som du påpekar, det som sliter minst.....
Nåja - "alla" slitdelar är knappast utbytta på bilar som gått relativt långt och nog vore det väl lite märkligt om milen inte spelar nån roll - varför sjunker då bilpriserna för var mil man kör... Och börjar man med en ändå relativt dyr långmilare och man kör mycket själv så blir ju resultatet efter typ 3-4 år en bil som gått väldigt långt, antagligen kostat en hel del i reparationer (för den som inte mekar själv i alla fall) och som sen har ett minimalt värde. Sen kan ni nog utgå ifrån att den som ställer sådana här frågor på ett sånt här forum knappast är att jämföra "mekarmässigt" med duktiga hemmamekare som t ex Lason och ducce - så han får säkert betala för sina reparationer.
Priserna sjunker för att bilarna slits, men t.ex en glesbygdstaxi som gått 30.000 mil på 4 år kan ju många gånger vara bättre än en likadan bil som använts som familjebil i stan och gått 6-8000 mil på samma tid.
Men kan köpa argumentet med reparationerna.
Dock tror jag inte att det dödar kalkylen på en S-Klass, just denna 400 CDI som länkas kostar 8500 kr i skatt, antagligen bra nära det i försäkring också om man ska ha helförsäkring.
Diesel-V8 deklarerad till 9,6l/100km blandad körning.
Går kanske köra igen en likadan bensinare, men inte en chans att driften kan bli billigare än t.ex en C-klass, som också har fullt acceptabel komfort och är betydligt billigare i drift och reparationer... Om det ens behövs, min erfarenhet är att dom håller otroligt bra.
Knappast eftersom det är ansvarslöst att rekommendera något man inte själv är expert på.
Ta ansvar för sina råd är kanske ovanligt?
Och självklart om man är Opelhatare som nämnda figur är, så lider och plågas man självklart hemskt om en sådan stinkande sak kommer på tal, det är ju förståeligt.
N-iklas, nu hade ju inte Simon sagt något negativt om Opel i den här tråden, han ställde bara en berättigad fråga.
Betvilar inte för en sekund att N-iklas är expert på Opel.
Min personliga definition av en expert är, en person som vet väldigt mycket, om väldigt lite. (Fråga aldrig en frisör om hen tycker du behöver klippa dig).
! ?
Simon???
Det är en specialist, det är ett betydligt mer exakt ord är det mer luddiga "expert".
För övrigt är det så att man inte ska förväxla det vanligen förekommande med det - enbart - förekommande.
Bara för att specialister normalt kan något om en enda ska utesluter det inte möjligheten att kunna mycket om många saker.
Att det är möjligt bevisas av historiska exempel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.