Hallå Bilägare!
Jag kan i stort sätt inget om bilar. Likväl ska jag skaffa mig en.
Jag skulle bli överlycklig om jag fick råd på vilket märke samt modell som är ett bra köp för mig.
Mina förutsättningar:
Jag ska jobba i Borlänge i sommar som reporter. Men bor i Stockholm och har för avsikt att åka ner varje helg, ca 20 mil enkel resa.
Kommer att använda bilen sparsamt i tjänsten. Men framförallt ska den fungera som ett pendlingsredskap till och från Stockholm.
Min tanke är att köpa den nu i juni och sälja den i slutet av augusti, när jag flyttar tillbaka till Stockholm. Det jag mest är ute efter är bränslesnålhet och viss komfort, samt att jag inte förlorar så mycket pengar på att sälja den efter 2 månader.
Jag kan tänka mig att lägga ca 15000 på bilen.
Behöver jag specificera mig mer vad gäller önskemål och preferenser så ska jag försöka göra det.
Så om ni har tid och lust. Kasta på mig vettiga och seriösa förslag!
Kommentarer
He-he, den var bra, "inte förlorar så mycket pengar på att sälja den efter 2 månader.
Jag kan tänka mig att lägga ca 15000 på bilen."
Då kan du köpa vad som helst, du kan inte förlora mer än 15000:- om du inte börjar kosta på den en massa reparationer förstås.
Varför inte hyra en bil de få tillfällen du behöver den?
Hade hoppas på seriösa svar. Vänder mig någon annan stans. Tack ändå.
Det var ett seriöst svar!
För 15000:- får du inte mycket till bil och om du inte kan något om bilar kan du knappast räkna med att hitta något som fungerar den tid du behöver bilen.
Att sedan sälja den utan att förlora mycket!
Ja lycka till.
Tycker nog att saabnisses svar var seriöst i detta sammanhang och med dom förutsättningar som gavs.
För vem kan ge dig tips på ett speciellt märke när din budget är 15.000 kr ? Då är det bara skicket på det specifika exemplaret som är nåt värt - inte nåt tips på nån speciell modell. Och bilens bränsleförbrukning är ju rätt ointressant när man skall äga den under 2 månader och köra kanske 400 mil.
så alla håller med om att det är bättre att hyra bil 10 helger i sommar? det var det jag tyckte var mindre seriöst i svaret
Håller helt med saabnisse (och Pi) - Första svaret var inte bara seriöst, det var helt korrekt också.
Frågeställaren var i alla fall ärlig - Han/hon är säkert duktig på många saker, men bilar är (som tydligt angivits) inte en av de styrkorna.
Däremot kan trådskaparen få en vettig bil och (troligtvis) den största delen av pengarna tillbaka om han/hon köper en mindre Micra/Yaris/Jazz/Civic i prisklassen runt 35 000 - 40 000 kr - Yarisen är då av årsmodell 2005-2006 och miltalet ca 10-12 000 mil. Micran är nog något nyare gissar på en 2007 (kanske -08) med ca 6-7 000 mil på mätaren (av en privat handlare, och engagerar sig i att leta lite)
De andra är också bra bilar - Det är bara att leta runt, ju mindre motor, ju mindre problem (generellt)
Ska du bara ha en bil för 10 helger - Ja.....då är nog svaret att hyra (ev låna av en bekant) en bil det allra bästa beslut du kan ta.
och hur ni läser in "inte förlora för mycket" vet jag inte. Men kan ju förtydliga och säga att jag inte vill förlora 10 000 på affären. Känns det tydligare då?
Men ok. Jag omformulerar mig då. Och ber om sparsamhet med elitism. Jag presenterade mig som okunnig vad gäller bilar men är hyfsat smart vad gäller människobemötande. Ber om ursäkt för dåligt och okunnig formulering.
Vad tycker ni jag ska tänka på när jag köper bilen(kommer ej hyra bil 10x3 dagar)?
Och kan tillägga att jag under veckorna kommer använda bilen eftersom jag har den i min ägo. Hur mycket jag kan och får använda den i tjänsten har jag svårt att svara på idag.
Till hösten vill jag inte se skymten av någon bil, då jag tycker det är helt meningslöst att ha bil i Stockholm ;)
Då ska du köpa en liten bil, med liten motor (enligt mig är detta en bil av märket Toyota,Mazda,Nissan,Honda)
Du ska stega upp ett snäpp i prisklass - För 15k får du helt enkelt inte den bil du är ute efter.
Du ska leta noga och sondera terrängen noga på blocket och läsa begagnattester - Jobbar du så hittar du den perfekta sommarbilen (om jag förstår det rätt så vill du sälja den sen med mesta delen av pengarna tillbaka. Då är det en småbil i 35-40 000 kr klassen av årsmodell 06-08 som gäller. De bilarna finner alltid nya köpare.
sincic_80, om du köper en bil för 15,000 kr så är det inte alls säkert att du sen kan sälja den så lätt.
Säkrare då är att du köper en bil för 5000 kr och sen helt enkelt skrotar den.
Men du får ju räkna med nåt enkelt och tänka utanför boxen.
Vilken region bor du i?
Jag upprepar återigen min okunskap men skulle vilja veta vad som är dåligt med att tex köpa bilen i denna blocketannons.
Kommer jag bara få 5000 kr för den i höst? Kommer den inte hålla? Varför är det en dålig affär.
Vad vet jag, ni kanske inte tycker att det är mycket till bil, men jag har inga som helst problem att åka omkring i den, så länge den fungerar.
https://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_V70_2_4_170_hk_67383167.htm?ca=14&w=1
Tack för utförligt och bra svar (utan elitisminslag;) )
jag bor i sthlm men kommer vara nere i Östergötland en del den närmaste tiden
I dessa prisklasser är det som jag redan sagt den enskilda bilen och dess skick som avgör - nåt annat råd avseende märke m m är närmast omöjligt att ge.
Men kolla hyrbil ändå - endera weekend-hyra eller korttids-hyra (2 månader). Är rätt övertygad om att det blir billigare än att chansa på en 15.000 kr bil för sen tillkommer skatt, försäkring och i värsta fall även service och reparationer. Och då får du en moderna och fräsch bil även om det är en småbil.
ok då förstår jag.
Jag resonerar utifrån egna erfarenheter. För några år sedan så köpte jag en volvo 740 för 10 000 och fick efter två månader 10 500 för den. Men var väl ren tur då antar jag.
Ja - det var det säkert, sincic_80. Men då har du ju ändå erfarenhet av bilköp.
sincic_80, skulle rekommendera nåt mindre och enklare.
Kanske en japan, dom brukar vara driftsäkra och enkla att fixa och hyfsat snåla på soppa.
Gärna nyligen skattad och besiktad.
Typ denna för 5000 kr
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Carina_2_0_GLi_67405363.htm?ca=11&w=1
Sen förstås provköra ordentligt.
När jag kollar den på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ så ser jag att den haft 9 ägare och att det inte är en 2002 årsmodell (är en -01:a) men det kanske spelar mindre roll.
Min personliga åsikt (utan att ha en aning om den specifika bilen, utan generellt om biltypen/milen/åren) är att du förmodligen köper dig en bil som med stor risk kommer att ge dig problem. Men detta är ju såklart en generell bedömning (du kan ju ha tur också).
I vilket fall - Se till att ha med dig någon som är bilkunnig och kan läsa av motorgång/hur avgaserna ser ut/hur växellådan känns/fjädring/rostpunkter etc etc innan du skriver på några papper.
tack för svar
Här en Nissan Primera som ser hygglig ut och inte så många mil för 5000
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_PRIMERA_99_67232320.htm?ca=11&w=1
Toyotan verkar intressant. Snygg också ;)
Nissan var nyare, såg också nu att Toyotan hade automat.
Behöver väl inte vara så fel förvisso, är väl en konventionell automat med momentomvandlare.
Mycket chansning i den prisklassen. Antingen så håller den eller rasar ihop. Så vida man inte kan tänka sig en mindre bil typ Opel Corsa.
I prisklassen mellan 5000 och 150 000 kr är det väldigt lätt hänt att man råkar ut för reparationer som kostar halva bilens värde. Kan man inte skruva med bilar rekommenderar jag att man antingen köper en bil med garanti på eller köper så billigt att man har råd att kasta bilen om något går sönder.
En reparation springer lätt upp i 10 kkr oavsett vad man har för bil.
Volvon du länkade till borde kunna fylla dina behov, du borde också kunna få tillbaks pengarna......
Vidstiges förslag är faktiskt inte dumt denna gång, får jag motvilligt erkänna,......
En 5000 kronors japan klarar troligen jobbet, och gör den det får du garanterat tillbaks hela summan!
En fungerande bil kostar nämligen 5000 spänn....
Se till att den är skattad och besiktigad ett halvår, så blir det nog en bra affär....
Den ska vara körbar när du säljer den, därav bes och skatt minst ett halvår.
Acställd är den värd....nada....
Fick själv en mazda 323 -98 gratis, besiktigad ett par månader, avställd, att ha som ersättare till min trasiga passat.
När det var dags körde jag till carspect och se på fan, blankt papper!
Finns faktiskt inte mycket som kan gå sönder i den, ingen bekväm eller kul bil, men billig och soppasnål!
En sån kostar just runt en femma, besiktigad och skattad ett halvår.....
I prisklassen 5000-15000 kr bör man hålla sig till bilar utan krångliga (läs dyrbara) konstruktionslösningar.
Många japanska bilar samt Volvo 740/940 tillhör den kategorin. däremot är Volvo V70 en bil, som om man har otur, kan kosta mycket pengar i underhåll.
Värt att tänka på när du redan nu vet att du ska sälja bilen i höst är att värdet på billiga begagnade bilar påverkas en hel del av hur länge de är besiktigade, t.ex. den länkade Nissan Primeran är godkänd september ut, vilket inne bär att den är svårsåld om du inte kostar på den besiktning och de ev. reparationer som krävs för godkänd besiktning innan försäljning.
Den länkade Toyota Carinan har däremot godkänd besiktning t.o.m. februari nästa år, vilket innebär att den går att sälja under tidig höst utan att du behöver kosta på besiktning.
Kollade V70n du länkade till och fann detta: http://biluppgifter.se/fordon/TAC999 Den har bytt ägare väldigt tätt på slutet. 3 ägare på mindre än en månad... Den bilen skulle jag definitivt undvika!
Tipset om hyrbil kan visa sig smartast och kosta minst. Ett dyrt fel på lågprisbilen skjuter ekonomin i sank snabbt! Annars går det ju tåg mellan Stockholm och Borlänge! Behöver du verkligen en bil för helgturer till Stockholm?
Poängen med 5000 kr var att man kan skrota bilen om man inte lyckas sälja den.
Är lite värre med en 15,000 kr bil, om den visar sig vara svårsåld på hösten.
Kan ju också uppstå nån skada och då blir frågan också om man ska fixa till den eller inte (går kanske inte att sälja annars).
Vad man absolut vill undvika är att hamna i en reparationsfälla, 15,000 kr bilen är liksom upplagd för det problemet.
En 5000 kr bil kan man ha och mista.
Letar man lite på blocket så går det att hitta bilar för 5000 kr som är väl så bra som många för 15,000.
Tror t.ex. Nissan jag länkade till ovan kan vara en sån.
Dessutom brukar Nissan från dom årgångarna hålla ihop bra och tuffa på enl min erfarenhet, så en sån som bara gått 15,000 mil kan ha många mil kvar.
Denna Primera ser riktigt fin ut, 13,500 kr, bara 6000 mil.
https://www.blocket.se/stockholm/NISSAN_PRIMERA_Lag_mil_67014219.htm?ca=11&w=1
Tycker förarstolen ser ganska sliten ut. Verkar ha gått kortare sträckor med många i och urstigningar. Fast prismässigt ligger den bra. Kanske manipulerad vägmätare?
Stämmer mätarställningen kan det vara ett klipp.
Enligt http://biluppgifter.se/fordon/swh495 så hade den rullat 2800 mil vid besiktningen år 2013.
Finns risk för att mätaren är "nollad" (eller utbytt) ett par år innan 2013.
Utan full dokumentation på bilens historia är jag aningen skeptisk tills motsatsen är bevisad.
Volvo v40 upp till 2000 är en annan sån bil, bara går och går.
Rätt bekväm också.
Med lite rost i skärmkanterna, 6-8000 nybesiktigad, och den bör inte falla till hösten.
Undvik turbo och 1,8 så är dom väldigt driftssäkra.
Fast att hyra bil eller åka tåg/buss känns som som den ekonomiskt säkraste lösningen - och kanske också den billigaste. Med ett så kortvarigt behov av bil (ett par månader) för att åka en fast sträcka 8 ggr t o r så skulle i vart fall inte jag dra på mig en gammal bil. Och det är ju inte bara inköpet som kostar - sen tillkommer minst drivmedel, skatt (kan vara betald av föregående ägare om man köper privat - annars kan det bli dyrt med gamla bilar) och försäkring (dyrt om man är ung och bor i storstad) - om man klarar sig ifrån reparationer vilket inte alls är säkert. Så jag rekommenderar åter TS att ta en allvarlig funderare över andra lösningar för sitt kortvariga transportbehov.
Nja, det ska nog vara ett j-a bra hyresavtal för att det ska vara ekonomiskt försvarbart med hyra.
Kan ts undvara bilen under veckorna, så kan man ju tänka sig att ta tåget till borlänge, sen ta weekendhyror därifrån, och ta tåget när sommarjobbet är slut....då kan man nog komma undan med 795 i veckan eller nåt, envägshyror hos tex herz blir svindyrt, försäkringsbolaget betalade en sån åt mig när jag och frun blev strandsatta efter sjukdom på semestern, och tågresa funkade inte. ...
Nästan 4000 kronor borlänge-skåne....
Men kan man vara utan bilen är ju tåg bekvämt.
Hyrbilsalternativet kostar garanterat pengar, egen bilalternativet kostar kanske pengar..
Man kan måla fan på väggen och veta att det garanterat blir reparationer osv, min erfarenhet är att en gammal 5000 kronorsbil klarar det, med lite tur...
Annars kan man skrota den, och köpa en annan, risken att det blir dyrare är inte särskilt stor faktiskt.....
Man kan se det som att köpa lotter för 5000 eller elda upp dom, det senare ger garanterat inte payback!
Men en bilkunnig kompis som hjälper ts leta och köpa, skulle vara nyttig!
Då kan vilken bil som helst funka, tom en fransk......
15000 kronorsalternativet är riskablare!
Håller med vidstige, inte ofta det händer.....
Typ en sådan Golf: https://www.blocket.se/varmland/Volkswagen_Golf_III__1_4i_Kombi_sedan_60_hk_66995398.htm?ca=8&w=3
Väldigt enkel och "basic", inte mycket som kan krångla.
Ser välvårdad ut, inte lika mycket "buske" som äldre Golfar brukar vara.
Bör gå att få tillbaka pengarna i höst.
Har man bara behov av att förflytta sig mellan Stockholm och Borlänge under 8 veckor så lär tåg eller ännu hellre buss vara det klart billigaste alternativet.
Kollade lite snabbt och t o r under en helg Borlänge--Sthlm kan man få för runt 350 kr. Räkna sen med att bara bensinkostnaden för denna tur säkert kommer att vara minst 400 kr så är väl valet rätt enkelt. Och det är bara bensinkostnaden... Att köpa bilar i denna prisklass är alltid en chansning och speciellt om man inte är så bilkunnig. I detta fall var väl bilköparen knappast en duccedriver, Lason eller saabnisse. Köper man från en bilhandlare så får man alltid betala bilskatten vilken kan vara rätt hög på en äldre bil om man har lite otur med skatteterminen för just den bilen. Och säljer man den sen privat så är nog det vanligaste att köparen vill köpa den skattad och klar... Så vill man ha så låga transportkostnader som möjligt mellan Borlänge och Stockholm så är nog bussåkande klart billigast.
Tobo, den var rejält gammal och kostade ändå 10,000.
Svårt att sälja till hösten.
Kollade förresten igår en del även på VAG men dom ser ofta betydligt slitnare ut i prisintervallet.
Man gör nog klokt i att hålla sig borta från Skoda/Seat/VW av flera skäl.
...och man gör nog ännu klokare i att avhålla sig från bil när man endast har behov av 8 weekendresor t o r Borlänge--Stockholm - sen upphör tydligen behovet. Visst är jag tjatig men varför trassla med en gammal "skunk-bil" för det ringa behovet... Man drar bara på sig kostnader och besvär helt i onödan.
Håller med Pi. Med Masexpressen reser man för ca159kr enkel väg. http://masexpressen.se/boka/avgang/ Hitta en bil som kan konkurrera med det priset blir nog omöjligt.
Tack för bra svar. Har givetvis kollat tåg och bussalternativet innan jag började fundera på bil. Avgångarna passar ej mina arbetstider. Vill kunna stanna i Stockholm till måndag morgon för att åka direkt till jobbet.
Håller med där, pi.
Men det var ju det där med att köra i jobbet, det fanns tydligen eventuellt ett behov av det.
Annars är nog tåget att föredra.....
Men med en duccedriver, lason1 eller saabnisse vid sin sida, skulle det kunna sluta bra!
Kanske en krogrunda till bägge för överskottet.....
Nu finns ju inte vi i stockholm, och ts har kanske inte nån sån till hjälp, då står vi till tjänst på forumet, även om jag inte vill rekommendera nåt specifikt utan att själv inspektera objektet.....
Ts vill kanske prova på att göra en affär, åtminstone jag och lason1 gör det för att det är kul.....
Man kan ju bli en erfarenhet rikare åtminstone!
jag åker och kollar på Toyotan idag.
Tror som ni säger att det är bättre att lägga sig runt 5000kr.
sinic_80, ok, berätta gärna sen vad du tyckte om den, vore kul att höra!
absolut. Ska försöka få med mig någon som inte är lika okunnig som jag. Så blir rapporten lite mer på er nivå ;)
Hoppas Toyotan känns ok. Med tanke på att den är nybesiktigad, har nytt avgassystem, nytt batteri och dessutom att vinterdäck följer med så känns det som mycket bil för 5000 kr.
Automaten, om den är ok, kan ju faktiskt vara ett plus, dvs slippa växla.
Tycks också vara så att automat skonar motorn i och med att den då jobbar på gynnsamma varvtal hela tiden.
Manuella lådor på äldre bilar tenderar också att vara rätt sega av använda pga slitage inkl trög koppling, skönt att slippa.
Jag rekommenderar nästan aldrig någon att köpa en begagnad bil eftersom jag inte vill ge råd utan att garanterat vet att det blir rätt.
Men i detta fall vågar jag peka på Opel, få bilar är bättre i 15 000 klassen därför att Opel är alltid underskattade, en Opel för 15 000 är ofta lika bra som en för 30 000 av annat märke.
De är inte svåra att laga eller åtgärda fel på och inte speciellt dyra att gör något åt heller i jämförelse med andra.
Enda att akta sig för är alla med 2.2 motorn, de första modellerna 2000-2003 kan i något enstaka fall ha sjunkit till 15 000.
Man bör inte köpa en bil där man är helt beroende av att inget blir fel, då ligger man riskabelt till i så låg prisklass.
Är det Toyota Carinan så är den nog såld för annonsen finns inte kvar längre.
Jo var det TS som köpte Toyotan? Verkade ju nästan så med tanken på när annonsen försvann.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.