Vi Bilägares forum

Bekväm pendelbil, budget cirka 240 000.

Bekväm pendelbil, budget cirka 240 000.

Halloj alla glada bilägare.

Jag har nu bott cirka ett år i Stockholm och klarat mig utan en bil väldigt bra. Jag står dock inför cirka 12 mils pendling (fram och tillbaka) nu inför sommaren och efter. Arbetet är stabilt och kommer arbeta där en lång tid framöver.

Detta kommer bli min andra bil (Tidigare stolt ägare av Volvo v50 -05). Denna gången har jag både lite mer kapital men också lite högre krav. Dels ska jag pendla en längre sträcka som nämnt tidigare, om det går hade jag gärna gjort detta relativt bekvämt och till en relativt låg bränslekostnad.

Jag har spenderat en hel del tid det senaste halvåret och har spanat in en del modeller, jag skulle gärna höra förslag från er angående exempelvis, om ni ägt något liknande, hur såg driftskostnaden ut, service, reparationer, osv.

Bilarna jag kollat in, och allt mer börjat zooma in på är för närvarande:
Bmw 118d (Ren pendling, oklart hur bekvämt det blir, är 193cm)
Bmw 320 (Fortfarande BMW, mer bekväm, lite större.)
Mercedes 180, 200 (Bekvämlighet, oklar driftskostnad, samt så ser de inte heller bäst ut invändigt)
Volvo V90/S90 (Volvohjärtat bankar i mig när jag ser de nya modellerna och flertalet verkar säljas inom min budget)
Mazda 6 (Lite oklart men någon kanske kan övertala mig, hade gärna sparat pengar om jag kan).

Dessa ovan är ett ungefärligt urval på de modeller jag börjat zooma in på, som ni märker så är bekvämlighets faktorn stor. Ska ändå dagspendla varje dag, igenom Stockholm, så ska jag ändå göra det så kanske jag ska sitta bekvämt ändå.

Om ni orkar, så kom gärna med erfarenheter eller om ni vet om liknande modeller.
Budgeten är som nämnt mellan 150 000 - 240 000kr. Anledningen till att jag lagt ribban lite halvhögt är för att komma åt de lite nyare bilarna, alltså gärna 2016 och framåt !

Mvh, Platon

Uppdaterat: 2020-04-07 18:28

Kommentarer

Du pratar bekvämlighet.

Båda BMW bilarna går bort. 1-serien hopplöst obekväm 3-serien rolig att köra men du är för lång (jag själv är 192 cm) mycket däcksljud och störigt chassi.

Volvon så klart en rejäl bil, D4 snål på soppa, men testa sätena. Mig passar dom inte alls.

Mazda 6, bullrig så det räcker och blir över. Men kul att köra.

MB C-klass, bekväm och tyst bil. Jag själv har en GLC och är en av de bekvämaste bilar jag ägt. Så en MB C-klass 220D sedan 2016 med runt 5000mil på mätaren ryms inom budgeten.

Bekväm, om du inte är överkänslig mot fasta säten. Lite ”gubbig” men enormt driftsäker motor som utan problem går under 0,5l/mil vid din körning.

Ett komfortabel inspel är Lexus IS 300h, den ryms också inom budget och är absolut ett kul alternativ.

Självklart är mina rekommendationer automatväxlade. Med körning genom Stockholm med köer så blir Lexus hybriddrivlina ett riktigt bra alternativ.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Skulle väl säga att S90 av de bilarna är en av de bekvämare, men som Guran med skriver, testa stolarna, en del längre verkar ha problem med dem. Jag är av normallängd och satt helt fantastiskt bra i komfortstolarna jag hade i min V90.

Sen har du ju ett förslag många glömmer, en av de sista årsmodellerna av C5:an. En riktigt bekväm bil där du får en 2017 med låga mil för runt 170-180 tror jag. Ofta med massagestolar och allt möjligt lull-lull.

Uppdaterat: 2020-04-07 21:25

Är man 193 cm så är det inte givet att någon bil passar komfortmässigt. Volvos nya, ultrakomfortabla stolar enligt samlade pressen, passar mig inte alls då jag får ont i ryggen av dom efter 20 minuter. Samma med Lexus RX stolar. Största problemet med de japanska oavsett mörke är att dom ofta saknar ett vettigt justerbart svankstöd, om än något förutom i toppversionerna.

Så min rekommendation om IS baseras på F sport eller Executive versionerna som i alla fall har ett trivialt justerbart svankstöd.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Planton, eftersom du kommer från en 2005 V50.

Åk förbi och prova en octavia style/premiumpaketet som demo och testa i en massa mil.

Du kan ju få en ny för 220 tusen eller en beg med 1000 mil under 190t och ändå 2-3 års nybilsgaranti.

Du är iofs 193 och jag 174 men det är en riktigt bekväm och tyst bil med bra utrustning för priset som dessutom går hyfsat sålt.

Testa en förutsättningslöst och det är ju inte fel med en sparad slant istället.

Jag har en 2018 1,0tsi och för mig 174cm riktigt bekväm med justerbara armstödet och jag kör ofta både 40 och 60 mil utan att jag känner av något.

Bara ett tips och testa gärna 1,0tsi först.

Mycket bra och ekonomisk bil för pengen.

Uppdaterat: 2020-04-08 09:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tolkar jag dig rätt att det är 6 mil enkel resa? Hur har du det med laddmöjligheter på jobb och hemma? En begagnad Optima laddhybrid är både bekväm och borde ta dig sommartid nästan hela resan på el, sett tester där de kommit 63-65 km blandat med den.

Såg de trillat ner runt din övre gräns i pris, välutrustad bekväm rymlig bil som folk överlag verkar väldigt nöjda med.

Uppdaterat: 2020-04-08 11:08

Mitt tips är kanske lite tråkigt, men välj ut några bilar som du tycker verkar vara bra på pappret och testa sedan. De flesta rekommenderar en bil som de trivs med själva och de är inte alls säkert att den bilen passar dig. Jag gillar t.ex. min egen BMW X3, men är inte alls säker att den skulle passa dig. Så mitt tips är att testa så många bilar du kommer åt och välj den som passar dig bäst.

Uppdaterat: 2020-04-08 14:10

Jag är nog ungefär som Skodaägare - alltså att jag sällan eller snarare aldrig rekommenderar andra att köpa likadan bil som jag själv har utan att man skall testa de man är intresserade av och göra ett eget val.

Uppdaterat: 2020-04-08 14:13

.

Uppdaterat: 2020-04-08 15:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja som Pi och S/ä säger att prova ett flertal bilar som du tror på utan att ha brottom vilket iofs kan vara lite svårare när det gäller privat/begangnat.

Uppdaterat: 2020-04-08 15:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag rekommenderar endast bilar som jag vet att jag med mina 192 cm ryms i och kan åka bekvämt. Med det går Octavian bort, tyvärr MSO den må vara hur förnuftig som helst, men som fullvuxen så sitter jag allt annat än bra i den. Ur sittkomfortssynpunkt är Golf väsentligt mycket bättre då stolen går att sänka lägre.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Jag rekommenderar endast bilar som jag vet att jag med mina 192 cm ryms i och kan åka bekvämt. Med det går Octavian bort, tyvärr MSO den må vara hur förnuftig som helst, men som fullvuxen så sitter jag allt annat än bra i den. Ur sittkomfortssynpunkt är Golf väsentligt mycket bättre då stolen går att sänka lägre.

Jag vet Guran, men jag har ibland hört tvärtom känsla från andra som är 190+ när du skrivit så om bilar du testat så man bör testa förutsättningslöst.

Och du vet väl att det finns två typer stolar på en octavia också.

Det är samma som när jag säger att bmw 1 serien är den sista bil jag skulle köpa på grund av insteg och sittkomfort för mig med mina ben och rygg med 174cm.

Nä testa gör man förutsättningslöst. :)

Uppdaterat: 2020-04-08 17:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Jag rekommenderar endast bilar som jag vet att jag med mina 192 cm ryms i och kan åka bekvämt. Med det går Octavian bort, tyvärr MSO den må vara hur förnuftig som helst, men som fullvuxen så sitter jag allt annat än bra i den. Ur sittkomfortssynpunkt är Golf väsentligt mycket bättre då stolen går att sänka lägre.

Jag vet Guran, men jag har ibland hört tvärtom känsla från andra som är 190+ när du skrivit så om bilar du testat så man bör testa förutsättningslöst.

Och du vet väl att det finns två typer stolar på en octavia också.

Det är samma som när jag säger att bmw 1 serien är den sista bil jag skulle köpa på grund av insteg och sittkomfort för mig med mina ben och rygg med 174cm.

Nä testa gör man förutsättningslöst. :)

Jag skulle heller inte köpa nån BMW 1:a. Men insteg är för mig helt oväsentligt, för min far som snart är 90 och vars båda knän är av titan så är det däremot lite krångligt att komma in i en låg bil.

Men han kom i fjol sittandes i passagerarsätet i hans grannes Z4. Så han klarade att ta sig både i och ur även den bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Jag skulle heller inte köpa nån BMW 1:a. Men insteg är för mig helt oväsentligt, för min far som snart är 90 och vars båda knän är av titan så är det däremot lite krångligt att komma in i en låg bil.

Men han kom i fjol sittandes i passagerarsätet i hans grannes Z4. Så han klarade att ta sig både i och ur även den bilen.

Ta sig ut och in i en bil en gång är väl en sak, men att leva med en sådan bil dagligen är väl pest.

Men att leva med en bil i förhållande till sittkomfort och ursteg är VÄLDIGT individuellt.

Uppdaterat: 2020-04-08 20:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Tja inte speciellt populärt, men Insignia 5-d (den "nya") uppfyller kraven enligt min egen erfarenhet, Opels designchef är lika lång och han har ritat bilen efter sina egna mått.

Uppdaterat: 2020-04-08 20:53
N-iklas skrev:

Tja inte speciellt populärt, men Insignia 5-d (den "nya") uppfyller kraven enligt min egen erfarenhet, Opels designchef är lika lång och han har ritat bilen efter sina egna mått.

En Commodore GSE Coupe, där har du den perfekta pendlarbilen :)

Och nya Insignia, som du skriver, är onekligen en trevlig arvtagare som förtjänar mycket mer uppmärksamhet än den fått. Den tar jag framför tio Octavior, riktigt bra säten och bekväm för 192cm lång man.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

N-iklas wrote:Tja inte speciellt populärt, men Insignia 5-d (den "nya") uppfyller kraven enligt min egen erfarenhet, Opels designchef är lika lång och han har ritat bilen efter sina egna mått.

En Commodore GSE Coupe, där har du den perfekta pendlarbilen :)

Och nya Insignia, som du skriver, är onekligen en trevlig arvtagare som förtjänar mycket mer uppmärksamhet än den fått. Den tar jag framför tio Octavior, riktigt bra säten och bekväm för 192cm lång man.

För ca ca 2-1/2år sedan.

En av dom bullrigaste bilar jag provat i modern tid på grova asfalten var nya insignia demobilen som återförsäljarna blev tilldelade med största tillvals fälgarna (tror det var 20”)

Snygg men katastrof som demobil.

Vill minnas att nya bmwx2 låg i samma buller känsla med sina stora däck.

Att beakta om man vill åka skönt.

3,6db högre buller mot octavian med 18”

Uppdaterat: 2020-04-08 22:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men gode tid MSO, det finns Insignior med mindre hjul. Och dom är tystare än din Octavia.

Jag har också provat Insignia, och den var inte alls så bullrig.

Du blir faktiskt lite löjlig då du alltid framhåller en medioker, men ändå förnuftig, Octavia som guds gåva till bilisterna. Och jag kan garantera att Octavia inte har tillnärmelsevis lika bra stolar som Insians AGR-klassade stolar.

Octavian är helt klart en billig bra bil, men Insignian är betydligt bättre på allt, förutom att ha bränslesnåla bensinmotorer. Mem Opels dieslar är inte att förglömma.

Lite tråkigt med märkesfanatism. Du kan väl testa en Octavia Rs med de största däcken så får du möjligen en likvärdig referens.

Så att skriva att den Insignia du testade var väldigt bullrig, den hade med största sannolikhet 20tums hjul med 35 profil, så som det skulle gälla för alla är bara löjligt.

Förövrigt tycker jag Insignians upplevda interiöra kvalitet är långt över vad någon Skoda kan erbjuda. Ser du sedan på hjulupphängning och vad som döljer sig under bilen så blir skillnaden än mer tydlig. Jag kan förstå att Opel inte tjänade några pengar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Vad jag vill mena är att prova flera olika bilar förutsättningslöst.

Vi är ju helt individuella och det är ju också bilarna på många sätt och summan pengar.

Men visst det är väl många som lagt upp en stor hög pengar för en begagnad bil och i efterhand fått bitter eftersmak både i kropp och börs.

Uppdaterat: 2020-04-09 08:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html