Jag behöver lite råd. Hämtade V70in från service idag och med 15 000 mil på mätaren så vill den utöver har ytterligare tillsyn till en kostnad på över 10 000 kr. Förra året var det samma sak. Då var det hjullager. I år bakvagnsbussningar och bromsklossar runt om trots att jag bytte bak för två år sedan och fram för 4 år sedan i samband mer service hos auktoriserad ÅF. Har tidigare kört XC60 och har samma erfarenhet från denna. Massor av grejor som ska bytas hela tiden vilket gör att reparation utöver service hamnar på 10-15 tusen per år. Ganska drygt.
Så nu överger jag Volvo för något annat.
Några förslag på PROBLEMFRIA bilar som bara behöver bränsle och oljebyte?
Har tittat lite på Lexus RX som ju toppa listan över nöjda ägare. Jag vill ha en väldigt tyst bil, annars hade RAV4 hybrid varit klockren.
Kraven är en tyst bil, gärna SUV, som är befriad från tid på verkstan.
Vi kör under 1000 mil/år så det spelar ingen roll vad förbrukningen är. Vi drar dock husvagn som ska bytas till en tyngre variant som kommer väga ca 1800kg.
Tips på bil?
Kommentarer
Du har redan nämnt bilen.
Håller med föregående skribent
Lexus 450h AWD: Max dragvikt bromsat släp 750 kg, obromsat 2000 kg. Ni kanske hellre behöver en diesel-SUV, om tungt husvagnsdragande är ett krav.
Ja, jag vet inte, men här finns andra uppgifter.
https://www.dragbilarna.se/bil/lexus-rx-450h-35-24v-ecvt-comfort-edition-suv-2012-automat-1BT/
Tack för svar så här långt! Man verkar få dra 2000kg lite beroende på årsmodell, men då måste man ha BE, men då får jag ta det. Uppgraderade till B96 tidigare för att få köra förra ekipaget.
Någon som har en RX och kan lite om vilka årsmodeller som är bäst? Vågar man köpa en långmilare? Jag är lite skeptisk till fyrhjulsdriften då det bara är el på bakhjulen och vad jag förstått driver inte det konstant. Bor i norr och har ofta stor användning av fyrhjulsdriften från Haldex som fungerar riktigt bra på V70in.
4WD på en Lexus är ett skämt, men funkar generellt ganska bra i de flesta situationer (bara man fått upp lite fart). Kör du fast - är det kört;-)
Jag tycker att den nya CX-5an ser riktigt bra ut och 10-årig garanti är alltid bra (har inte läst villkoren förvisso) men har alltid vänt Mazda ryggen pga bullriga bilar. Men den senaste modellen kanske inte är så bullrig trots allt. Jag ska titta närmare på den.
Kör ju Miata på sommaren :)
Ja det är ju det som är så trist :( För det mesta klarar man sig ju utmärkt med en sådan bil, men på vintern är det skönt att ha en hyfsad 4wd och inte minst när man ska backa husvagnen uppför en ledig slänt på en campingplats i Norge. Ni som vet vad jag pratar om ni vet.
En MB GLE 350D kan vara ett alternativ.
Eller den mindre GLC 220D, en sådan har jag. Komfortabel och hyfsat tyst, dock inte som en Lexus. Men den får dra 2500kg och har en pålitlig gammal oljebrännare.
Om den går sönder vet jag inte ännu, min har fungerat och har en bra 4-hjulsdrift.
Ingen av mina bilar under 40 års bilägande har ännu gått sönder med dyra reparationer som följd. Men då har jag aldrig ägt en Volvo
träsket
Äger själv ingen Volvo men tycker d låter lite mycket..
Lämnar du till samma ställe varje gång?
Eller kör du på dåliga vägar och bromsar mycket?
Har själv varit med om verkstäder som "hittar" fel som egentligen inte finns....
Mobilens "rättstavning".. ska vara trasker
Skulle jag märka att jag förbrukar mycket slitdelar så kanske jag i första hand skulle fråga mig vilken körstil jag tillämpar. Om svaret då är att körstilen är mjuk och med respekt för bilens förmåga så skulle jag absolut byta till annat bilmärke. Problemet är bara att ungefär samma skit sitter på alla bilar.
Och trots dessa låga miltal per år så får ts ändå byta en hel massa delar för tiotusentals kronor vid varje service, undrar ju lite nyfiket hur körsättet egentligen ser ut...
Så ändra körsätt och behåll nuvarande bil, bästa och billigaste lösningen...
Körsättet påverkar väl inte att bilen rullat 15.000mil och nu behöver få diverse slitdelar utbytta.
Där har säkert Guran rätt, körsättet på verkar nog inte slitaget på de delar TS beskriver.
Volvo har haft dåliga hjullager på många modeller, men jag trodde det var löst nu.
Klart att körsättet kan påverka. Vi har alla varit unga och fått byta delar på löpande band.
Hjullagren påverkas knappast av körstilen, det har varit usla lager på. flera Volvomodeller, men jag trodde de hade löst det sedan länge.
Sant. Men andra chassidetaljer har jag (!) lyckats haverera pga körstil. Drivknutar t ex. Och även ett och annat stag som gått av. Jaja.
Ung var det länge sedan jag var och inte heller då hade jag ett aggressivt körsätt. Visst har alla de som påpekar relationen mellan att saker går sönder och hur man kör en relevant poäng, men i detta fall är det inte problemet.
Sen är många av de problem som bilen är behäftad med inte speciellt relaterade till körsätt, som exempelvis hjullager.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.