Vi Bilägares forum

Behålla VW iD4 2021 eller byta till Ioniq 5?

Behålla VW iD4 2021 eller byta till Ioniq 5?

Korta versionen av frågan: behålla en iD4 från 2021 eller byta nu till en Ioniq 5 (typ 2022 eller 2023)?

Långa versionen med bakgrundsfakta osv:

Vi har idag en VW iD 4 från 2021 (vi köpte den juli 2023). Har gått 6250 mil. Varit en jäkla jobbig pjäs pga bromsservo som fått bytas, krängningshämmarstag x 2 och ett annat fel jag inte minns vad det var men som gav ett biljud när vi rörde på ratten. Och två battericeller är bytta också. Det har ju minst sagt gjort att vi inte riktigt litar på just vår bil, vet ju att många andra rullar toppen utan problem.

Till sak. Extraförsäkringen vi köpte bilen med i juli 2023 går ut snart och utan den hade alla dessa fel kostat oss massor av pengar, nu har försäkringen tagit dom. Samtidigt kanske det mesta är utbytt nu så att det inte blir mer problem?

Men. Vi är lite villrådiga nu. 

1. Ska vi behålla bilen och hoppas den rullar, och köra "slut" på den så att säga. (Vi planerar alltså att behålla bilen. Detta då det nog är det sätt vi kan ha en bra elbil kommande år då vi köpt bilen kontant och inte vill leasa till en dyr månadskostnad.)

ELLER

2. Köpa en Ioniq 5 som har lite mer garantier kvar och köra slut på den istället? 
    Att byta bil innebär att vi får betala en mellanskillnad på knappt 100k (50k själva, 50k höjer vi vårt låga bolån med). Men förhoppningsvis får vi en bil som det inte är massor av tjafs med. (Egentligen vill vi ha en Kia men en EV6 är ännu dyrare så Hyundai är ju nästan samma kring garanti osv...)

Vi har lagt sjukt mkt tid på detta utan att komma fram till något, så kan någon ge oss någon form av input är vi tacksamma! Antingen kring frågan eller med en helt ny vinkel! Tack på förhand!

Uppdaterat: 2025-03-05 15:07

Kommentarer

Jag har haft en Ioniq 5 och kört det 8000 problemfria mil.

Men bilarna är inte problemfria men har bra garantier.

Vanligaste problemen är 12V batteriet, men har varit en kampanj med utbyte av det.

ICCU, enheten som styr bilens laddning är ett återkommande problem på tidiga årsmodeller. Går även det på garantin

Men i övrigt så skall du åtminstone satsa på en 2023 års modell som har större batteri och bättre stötdämpare.

Fortfarande en riktigt bra elbil som tar hyfsat lite ström på och snabbladdare med en rasande fart.

Men kolla priset noga.

Det finns helt nya 2024 års modeller för 556kkr.

Uppdaterat: 2025-03-05 18:32

Sammi, mitt råd är att sälj din Folkvagn och köp något asiatiskt. Du slipper då de flesta problemen som kommer uppstå ju längre du väntar!

Uppdaterat: 2025-03-05 21:23

På detta forum finns alltför många VW hatare som kommer att ösa galla över dig och ditt VW bil.

Mitt råd som är att behålla din VW ID4 eller byta till en annan ID4 som är en stor, säker och trygg bil.

Jag har erfarenhet av två st ID3 där den första kördes i nästan 30 000 i stort sett problemfria mil. Vi bytte 12V batteri och elmotorn till laddluckan. Det är allt, på 30 000 mil.

Därför köpte vi en ny ID3 -25 som nu rullat ca 6 000 problemfria mil.

Ägt / köpte en ny asiatisk bil och vad jag har för erfarenhet av den är orsak till att vi därefter skippar asiatiskt till förmån för tysk kvalitetsbil.

Uppdaterat: 2025-03-06 06:54

Swensson, har du köpt en Mercedes ?

Uppdaterat: 2025-03-06 07:54

Mr:

Nix inte ännu men vi är inne på vår andra ID3:a och visst är Mercedes en verkligt bra kvalitetsbil.

Uppdaterat: 2025-03-06 08:49
Swenssons skrev:

Mr:

Nix inte ännu men vi är inne på vår andra ID3:a och visst är Mercedes en verkligt bra kvalitetsbil.

Exakt, folkvagn bygger bra bruksbilar. MB (inte dom små modellerna) så kan du börja benämna dom premium och kvalitet.

Samma med asiaterna, bra bruksbilar utan den kvalitetskänsla som en MB ger. Skall du ha premium på Asiaterna får du så klart kolla på större Lexus, Infinity mfl.

Men tillbaka till frågeställaren så finns det nog ingen anledning att byta bort en gammal elbil mot en nästan lika gammal för att få ett par års garanti.

Uppdaterat: 2025-03-06 08:59

Krängningshammarstagen är ett vanligt problem med VAGs elbilar. Har även bytt på min Enyaq. Enligt verkstaden så är det förbättrad variant på stagen så förhoppningsvis håller de.

Uppdaterat: 2025-03-06 20:14

Sammi, detta är nu jätteenkelt.

Pröva en nyare ID.4 och Ioniq5 - köp den du gillade bäst.

Kör du helst en bil du gillar...eller chansar på att den du TROR, verkligen kommer visa sig felfri? (den kan ju vara ännu sämre)

Uppdaterat: 2025-03-06 20:24
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Kör du helst en bil du gillar...eller chansar på att den du TROR, verkligen kommer visa sig felfri? (den kan ju vara ännu sämre)

Tror du missade frågan.

Han har ju en ID4, som tydligen inte varit helt felfri, och funderar på att köpa en Ioniq5 pga att den har fem års nybilsgaranti.

Uppdaterat: 2025-03-06 20:29

Ja, frågan om en annan bil skulle vara felfriare. Man kan ha otur och få ett måndagsexemplar.

Uppdaterat: 2025-03-08 09:43

Köp en Toyota BZ4X vetja istället, dessa är billiga och servar du varje år har du 10 års garanti på mycket men inte allt.

Uppdaterat: 2025-03-08 15:52
V8-Power skrev:

Köp en Toyota BZ4X vetja istället, dessa är billiga och servar du varje år har du 10 års garanti på mycket men inte allt.

Ett inte alls så dumt köpråd.

Den har ungefär samma räckvidd som Ioniq 5 och ID4.

Enda abret med den är om man ofta åker långt och behöver snabbladda, det är den inget vidare på.

Men i dag är det mycket elbil för pengarna.

Uppdaterat: Igår 16:54

Toyota BZ4X kostar från 469 900 kr. Tror att den nu är sänkt med 100 000 kr. Snart lanserar Toyota den mindre elbilen Urban Cruiser, samma bil i grunden som eldrivna Suzuki Vitara. Kan Toyota sälja den en bit under 400 000, så har de sin första säljsuccé på elbilar.

Uppdaterat: 2025-03-08 17:05
Axa skrev:

Ja, frågan om en annan bil skulle vara felfriare. Man kan ha otur och få ett måndagsexemplar.

Exakt! Därför ska man köpa en bil man trivs med. Dvs det jag skrev

Uppdaterat: 2025-03-08 18:20
Mr Snoid skrev:

Tror du missade frågan.

Han har ju en ID4, som tydligen inte varit helt felfri, och funderar på att köpa en Ioniq5 pga att den har fem års nybilsgaranti.

Se mitt svar ovan till Axa

Uppdaterat: 2025-03-08 18:21

Mr Snoid skrev:

Tror du missade frågan.

Se mitt svar ovan till Axa

Jag var tvungen att läsa ditt första svar ett par gånger till.

Då förstod jag vad du menade. Och håller med, självklart skall man köpa den bil man gillar och inte tro att det är grönare på andra sidan bara för att den ena bilen krånglat.

Verkar som alla elbilar krånglar mer eller mindre frekvent och alla modeller verkar lida av sina typfel.

Uppdaterat: 2025-03-08 18:45