Vi Bilägares forum

Begbilar med många snabba ägare

Begbilar med många snabba ägare

God morgon! Efter att familjens yngre förmåga fått sitt körkort och kör på egen hand, har jag tänkt uppgradera den nuvarande s k övningskörningsbilen till någonting något nyare (och en smula säkrare också). Inget kostsamt egentligen, vi talar om 20-30 kkr eller så. På Blocket kan man då hitta bilar som ser ut som vettiga köp vid en titt på annonsen, men som i t ex ett fall haft 4 (!) ägare sedan april i år, med ägarperioder från 2 veckor upp till 2 månader ungefär. Alla i Storstockholm. I april i år sålde en "längre" ägare bilen, som han då haft sedan -09.

Vad är det som ligger bakom den här typen av ägarmönster? Jag kan förstå säg två ägare; någon får tag på bilen billigt, säljer den vidare till en kompis som tar ut den på öppna marknaden, säg. Men *fyra* ägare??

Naturligtvis kan jag ringa och fråga, men det är alltid trevligt med en second opinion generellt om varför sådana här snabba "flyttkedjor" finns.

Uppdaterat: 2016-09-26 08:52

Kommentarer

Det kan nog vara vettigt att kolla vilka de där ägarna är. Det finns en möjlighet att den som haft bilen i sju år bytte in den till en märkeshandlare vid köp av ett nyare fordon, nästa kan vara en mindre handlare med fokus på äldre fordon.

Det kan också vara någon som köper bilar i klump från större handlare och sen säljer dem på privatmarknaden. I Stockholm skulle det kunna vara så att någon tröttnat på att leta parkeringsplats och insett att det där med bil inte är lämpligt inne i stan.

Å andra sidan dräller det av privatpersoner som lever av att köpa och sälja bilar, men de brukar inte "hinna" skriva över dem på sig själva.

Uppdaterat: 2016-09-26 09:07

Finns det inte en gräns för hur många bilar en privatperson kan sälja, innan skattemyndigheterna blir intresserade?

Uppdaterat: 2016-09-26 10:08
Lås inga trådar.

Aha, är det så det går till! Skatten är bara en tusenlapp ungefär, så det är ingen stor sak men skall så klart kollas. Annat vore det med en gammal dieselbil med höga C02-värden, de kostar ju multum att skatta. Av de här fyra ägarna är det bara den senaste som någon firma knuten till sig vad jag kan hitta, en mindre bilmekfirma. De andra saknar bolagsengagemang.

Uppdaterat: 2016-09-26 10:50

PS. Det är en Ford Focus, en -06:a, så utbudet är ju stort. Blir man avskräckt från just det här exemplaret så finns många andra. En fördel!

Uppdaterat: 2016-09-26 10:52

Jo, har man många bilar på ett år, kan dom få upp ögonen....

Men att bevisa att man tjänar pengar på dom är svårt, då ska det vara dyrare bilar, man kanske bara gör dåliga affärer med bilar som går sönder hela tiden....

Man ska vara uppmärksam och ringa ts om skatten.

Ställer man av och på och byter ägare kan den rulla på skattekredit, säljs som "nyskattad" men det är bara i 3 veckor....

På ts sida står den som skatt betald, har själv gått i den fällan.

Köpte en bil med 2 snabba ägarbyten, säljaren gav en fullt trovärdig förklaring, hade köpt den för 14000 "skattad" av en bilnasare.....

Efter två veckor startade den inte, han fick besked av nån amatörmek att larmenheten var kass, kostar skjortan.....

Eftersom jag visste att immobilizer aldrig har med larmet att göra på originallarm, lag på att det ska vara 2 separata stöldskydd, så förstod jag att det var nåt enklare än så, och det var det, en kabel med kortis.....

Fick den för 3000, "skattad", trasig....

När ägarbytet gjorts fick jag brev om att det var körförbud.

Fick ringa säljaren och förklara obehaget av ett eventuellt hembesök, så jag fick mina 1700.....

Bilnasaren hade ställt på bilen, annonserat den som skattad, sålt den snabbt och lämnat köparen med skatten....

Flera snabba ägare kan också indikera gammal skatteskuld, det syns heller inte på ts sida, skulden faller på den då registrerade ägaren, men bilen går inte att ta i trafik för ny ägare innan den betalts......

En bilhandlare mellan två ägare ger två ägare, antalet ägarbyten är det man ser....

En nybil kan förste ägaren/brukaren vara tredje man på om den varit förregistrerad hos generalagent, förts över på handlare sen.

Sånt görs ibland för att justera försäljningssiffror, slippa avgifter eller få subventioner före årsskifte osv....

Appen biluppgifter ger bättre historik, alla ägarbyten syns med datum och tex, 35 årig man i säffle, eller bilföretagets namn.

Den ger lite bättre info, men skatteskulder får man bara veta per telefon.

Är bilen skattad, och i trafik sen en månad eller mer,och inget körförbud finns bör det problemet vara löst.

Men säljes avställd med flera ägarbyten föranleder grundlig kontroll!

Uppdaterat: 2016-09-26 10:52

ducce - tyvärr har man numera tagit bort en del ägarrelaterade uppgifter även hos biluppgifter.se .

Uppdaterat: 2016-09-26 10:55

Kan bara vara nasare som kapar åt sig en skärv, inget fel i det, alla ska leva....

Var försiktig bara!

Uppdaterat: 2016-09-26 10:56

Jo såg det nu pi, nuvarande ägare är tex 35 årig man från säffle, de tidigare står bara som ny brukare.

Dock med tidpunkter för bytena, så historiken är bättre än hos ts!

Men det enda säkra är att ringa ts och uthärda telefonkön.....

Uppdaterat: 2016-09-26 11:06

Tidigare kunde man ju också se vilka övriga fordon som nuvarande ägare äger - men även det är borttaget från biluppgifter.se.

Uppdaterat: 2016-09-26 12:03

Men nu vet man ju inte personens identitet c k utan man utgår ifrån en bil - och tidigare kunde man enkelt se hur många ytterligare fordon som den (anonyme) fordonsägaren hade via biluppgifter.se. Men den funktionen liksom ålder på tidigare ägare är numera borttagna.

Uppdaterat: 2016-09-26 13:04

På Transportstyrelsens hemsida kan man begära ett mejl med ägarhistorik, alla namn och tidpunkter för byten. På ratsit.se kan man se vilka fordon (bara typ, inte regnummer) som är registrerade på den adress som en specifik person bor på. Vad jag minns kan man även se fordon (åtminstone antal) registrerade på företag på Ratsit.

Uppdaterat: 2016-09-26 13:11

Ratsit funkar kanske, men inte på mig i det avseendet.....

Jag och min fru finns på adressen, så långt rätt.

4 bolag också, helt rätt, ett är mitt och de övriga är lantbruket som är hyresvärd.

Men inga privatägda fordon finns på adressen, stämmer icke, jag äger 3 och min fru 1.....

Så det ger jag inte mycket för.

Tror dock infon försvunnit därifrån samtidigt aom från biluppgifter, kanske blivit nån dom om brott mot PUL.......

Uppdaterat: 2016-09-26 15:44
ToRy skrev:

God morgon! Efter att familjens yngre förmåga fått sitt körkort och kör på egen hand, har jag tänkt uppgradera den nuvarande s k övningskörningsbilen till någonting något nyare (och en smula säkrare också). Inget kostsamt egentligen, vi talar om 20-30 kkr eller så. På Blocket kan man då hitta bilar som ser ut som vettiga köp vid en titt på annonsen, men som i t ex ett fall haft 4 (!) ägare sedan april i år, med ägarperioder från 2 veckor upp till 2 månader ungefär. Alla i Storstockholm. I april i år sålde en "längre" ägare bilen, som han då haft sedan -09.

Vad är det som ligger bakom den här typen av ägarmönster? Jag kan förstå säg två ägare; någon får tag på bilen billigt, säljer den vidare till en kompis som tar ut den på öppna marknaden, säg. Men *fyra* ägare??

Naturligtvis kan jag ringa och fråga, men det är alltid trevligt med en second opinion generellt om varför sådana här snabba "flyttkedjor" finns.

Förklaringarna kan nog vara många men det mest klara är väl att folk vill tjäna pengar.

Har en god vän som jobbar på en stor märkesbunden bilfirma. De tar alla byten de får in men, de säljs direkt. Hur? De har en lista med "privatnasare och mindre bilhandlare" som jobbar med lågprissegmentet av alla bilar som cirkulerar. Bilar som stora firmor tar in på "nåder" och aldrig tänkt ta in i sina fina salonger. Ibland säljs inbytet vidare redan dagen därpå. Min vän ringer första person på listan. Hej, vi har en XX bil, vill du ha den? Den kostar 12000:- Bestäm dig nu. Oftast säljs bilen direkt, betalas inom 30min och hämtas senast dagen därpå. Vill/kan inte person nr1 på listan köpa, så går frågan till nästa person osv.

Sen säljer denna person bilen för säg 14000:- Låter kanske lite men nyckeln i dessa affärer, är snabbhet. Snabba pengar. Så lite jobb som möjligt för en summa pengar. I princip hämtas bilen, körs hem och lite pappersarbete, 2000-4000:- in på kontot. 1 timmes arbete totalt. Nästa ägare gör likadant, nästa med, när detta skett några gånger, oftast 3-4 gånger på kort tid, ibland på nån vecka men oftast på 1-2 månader, de snabbaste pengarna är de som är först i kedjan. Till slut är bilen uppe i "svenssonpris". dvs, inga snabba pengar kan göras längre. Då säljs den till nån på blocket. Det finns självklart varianter på dessa försäljningar. En del tar mer betalt men lägger i gengäld mer tid osv.

De är lätta att "avslöja". Ställ frågor om hur bilen är skött och historik så är det ju tvärstopp. De ärliga säger då att de ägt bilen "ett kort tag" och handlar med bilar. Det är inte förbjudet att göra så här, det behöver inte vara moraliskt fel heller så länge köparen vet vad de köper. Problemet är ju att ingen av säljarna i en sån här kedja, inte kan eller ens är intresserad av att veta något om det de säljer. Det är pengarna de kan få som är intressant och det är väl tyvärr då det blir missförstånd och problem som resultat. Normalfallet är att det sällan är handlare som lämnar några garantier, det är privatstatus på sådana affärer och då är det ju inte snyggt. Nån har tjänat otillbörliga pengar på nånannans okunskap - inte heller detta olagligt men förkastligt ur en sälj och köp perspektiv. Vad som troligen är olagligt är att de som gör dessa affärer och lever på det, inte bidrar med skatt. Förr var det nog en del kontroller på om hur många bilar nån ägde eller snarare hade ägt. Som redan påpekat är det ju i princip omöjligt att klargöra vad som tjänats pengar på och inte. Gråzon?

Tror därmed inte att en bil som haft många ägare, MÅSTE VARA DÅLIG, men, den byttes in av en anledning (som så ofta). Ingen av försäljarna har väl bidragit med något positivt under den tid de ägt den så några förbättringar eller reparationer lär inte ha gjorts. Det ingår inte i agendan.

Uppdaterat: 2016-09-26 16:20
/Hilife

Ungefär sådär, där kommer det här med att ställa på, sälja snabbt under kredittiden, och skita i resten....bilarna säljs oftast avställda.

Då används gärna en målvakt som registrerad ägare, så slipper man fogden....

Har köpt en del bilar så, genom kontakter sen jag jobbade i bilbranschen, men jag har tagit hela kakan själv, dvs sålt på blocket.

Ibland en med fel på, reparerat och sålt, dock alltid så seriöst som möjligt.....oftast har jag själv kört dom ett tag, nuvarande sen i februari, så det är mer gratis bilägande än snabba cash jag jobbar för.....

Köpt för 6, reparerad för 3, skattad osv, kan säljas för 20-25 på blocket, en skaplig affär....

Men jag kunde ha dragit iväg den för 9 på en halvtimme.....snabb affär.....

Uppdaterat: 2016-09-26 16:48

@hilfe, helt otroligt vad folk håller på!!

Vid köp av begbil, även vid köp av handlare, försöker jag alltid få tag på den senaste "riktiga" ägaren på telefon. Då är det inget problem om andra ägt bilen senare. Det går så klart inte alltid, men oftast har jag fått kontakt med den ägaren, och de har alltid varit vänliga och berättat om ev. problem. Men för det mesta är det bara någon som velat ha en nyare bil.

Uppdaterat: 2016-09-26 18:11

Finns tyvärr en värre anledning till många snabba ägare. Den sista rätte ägaren blev blåst på affären och gick miste om både bil och pengar. Hände en bekant till mig. Därefter bytte bilen snabbt ägare fyra gånger, såg jag i bilregistret. Vet inte hur ofarligt det är att köpa en sån bil sen, men min bekant fick i alla fall aldrig se den bilen igen, trots att man vet vem som äger den nu. Tydligen kunde inte rättsväsendet göra något åt saken... Sista ägaren anses väl ha köpt den i god tro... http://www.bilsport.se/artikel/se-upp-bilbedragare-i-farten/

Uppdaterat: 2016-09-26 19:18

Det är nog alltid en bra ide att ta sig besväret att ringa tidigare ägare. Man blir lite lätt skadad över tid och tror att allt är en konspiration men ofta är det kanske bara så att folk är rastlösa och vill ha nått annat. Med andra ord I-landsproblem :)

Jag hittade en bil som verkade ok på en firma i Borås häromåret. Hade letat rätt länge efter modellen. Den hade dock inte den inredning (stolar) jag sökte men åkte och tittade ändå. Bilen var rätt fin men dyr. Dåligt servad dock och tyvärr hade ju inte bilfirman nån koll. Jag kontaktade tidigare ägare och hon var väldigt tillmötesgående. Vi pratade en bra stund och hon bekräftade att de haft sjukdom i familjen och "inte hunnit med" bilen. Istället för att göra service och rep hade hennes man sålt bilen till denna bilfirma. De hade fått 15 tusen, firman begärde 36500:-

De hade alltså, vad jag förstod, bara tagit emot bilen (hennes man hade kört den från gbg till borås) så de hade inte ens en transport att bekosta. De dessutom tog firman skatten på bilen (den hade varit nyskattad - 1900:-). 15 tusen hade varit helt ok pengar men inte firmans pris. Uppe på firmans pris, räknade jag ut att man skulle få lägga skatten (förstås) men även service och rep för c:a 15-17 tusen. Då hade bilen tangerat 50 "klar" och, det blev ju helt fel när den borde stått i 25-28 i vettigt skick. Det blev inte affär. Kunde inte rättfärdiga ett köp. Tog inte ens en prisdiskussion med firman. Bilen stod EXAKT en vecka och såldes sen. Nån köpte den (och fick galet stora kostnader på köpet). Antagligen någon som inte hade mina cyniska bilköparögon. Bilen var ju fin men, ja jisses vad den skulle kostat pengar de kommande 2-3 åren. Säkert många köpare som inte bryr sig alls eller inte har förmågan att se dessa kostnader, men i mina ögon, är det ändå lite fördolt lurendrejeri, kan inte komma från den känslan. Inget olagligt återigen. Jag tyckte den var galet prissatt med de förutsättningarna men, jag hade fel för den såldes ju.

Uppdaterat: 2016-09-28 08:50
/Hilife

Det är precis sådant där som man vill få reda på! Latenta reparationer och service som behöver göras men som inte syns (än) i besiktningsprotokollen, missljud, intermittenta problem som glapp mm som är hopplösa att hitta under en kort provkörning (och likaså att fixa!), etc etc. Ovärdelig info!

Uppdaterat: 2016-09-28 09:12

Så är det ofta hilife.....

Du och jag "missar" nog många väldigt fina bilar för att vi har koll.....

Å andra sidan kanske vi sparar några kronor......

Uppdaterat: 2016-09-28 10:00

Kom att tänka på detta att jag vid förra bilköpet stod inför en "ny" 6månader Ford Focus med extra allt för ett bra pris, för bra...

Stockholm, märkes firma men bilen hade haft 6 ägare under ett halvår...jag tänkte som så att jag ringer men tänkte snabbt om att det är ju riggat för att man ska ringa förblindad av det låga priset o allt är givetvis guld o gröna skogar.

Nej jag stod över för när det gäller vanliga bruksbilar så står de som spön i backen.

Uppdaterat: 2016-09-28 12:10