Är på jakt efter en ny, lite större bil och har sneglat på dessa modeller:
- Audi A6 2.0TDI (2012-)
- Volvo V70 1.6–2.0 (2012-)
Har idag en Audi A3 som har rullat på bra sedan 2007, men efter senaste tidens oroväckande nyheter om motorras på VAG-bilar så börjar man ju tveka till att skaffa en ny Audi.
Vilken skulle ni ha valt av dessa två modeller? Är det samma skrot och korn, eller är Volvos motorer mer hållbara?
Kommentarer
Tack för det trevliga svaret.
Någon annan som har ett mer seriöst svar?
Audi,varför inte en Superb?
Delarna tas från likartade hyllor..
Det beror på hur bilen ska användas.
Audi har haft problem med vissa motorer och i något fall även med ett specifikt effektuttag.
Volvos nuvarande dieselmotorer brukar iaf av journalistkåren utnämnas till bland de bästa/bästa i världen just nu och mina kollegor som kör med dessa är mycket nöjda.
Å andra sidan har du en modernare bilkonstruktion i A6 där V70 är till åren kommen (A6 är dessutom rymligare i baksätet)
Så där är ett val.
Körprofilen gör också en del. Överladdade dieslar mår generellt bäst av långa sträckor och så lite kortkörningar som möjligt. Är det mycket småkörningar så är en icke överladdad bensinare att föredra. Samtidigt - "alla" direktinsprutade bensinmotorer har problem med att de sotar igen (uppenbarligen tilltar problemet med större effektuttag) - det är direktinsprutningens baksida.
Det är det andra valet.
Köper du diesel - köp en välservad långmilare som tuggat landsväg - maskinellt är den i mycket bättre skick. Det gäller oavsett märke.
Hoppas att det kan bidra lite, lycka till!
Men nu var det ju en beg. bil det gäller och då har den inte nya motorn om det gäller Volvo. Den gamla fem.cyl. dieseln håller visserligen bra, men är törstig, speciellt de kraftigare motorerna och de mindre dieslarna har ganska begränsad livslängd på partikelfiltret.
Och som poppo skriver är V70 trängre än Audi och det är en äldre konstruktion som ersätts nästa år, men väldigt vanlig och har ju under många år varit Sveriges mest sålda bil.
Den har också överlägset bättre stolar än Audi, men där kan man ha helt olika uppfattning, det gäller att prova ett antal timmar i stolen och avgöra hur man trivs.
@ENTJ1:
Jag är inte så mycket för designen på Skoda-bilarna. Kalla det fåfängt, men så’n är jag :-) Sedan har jag lite dålig erfarenhet av en Fabia med rostproblem.
@poppo:
Tack för inputen! I dagsläget är det främst kortare resor på 2–40 km några gånger i veckan, samt enstaka på 150–300 km ett par gånger i månaden, som gäller. Men det kan ändras inom en snar framtid.
Så någon långkörarprofil är det nog inte frågan om.
@saabnisse:
Tack! Efter vad jag har läst så har V70 2012 och framåt självrengörande partikelfilter. Stämmer det?
Jag fattar inte ett dugg av det du skriver. Det här är mitt första inlägg på det här forumet och jag ber om goda köpråd. Har du inga sådana så kan du starta en egen tråd.
Tyvärr är det så att vissa på detta forum tror att alla som reggar sig och ställer köpråds frågor är en viss Uno.
Det är förbannat trist och tillslut är det bara dessa personer kvar.
När det gäller inköp av dessa bilar har jag inget att säga dig.
Lycka till med ditt val.
"@saabnisse:
Tack! Efter vad jag har läst så har V70 2012 och framåt självrengörande partikelfilter. Stämmer det?[/"
De större dieslarna har självrenande partikelfilter, men det innebär inte obegränsad livslängd.
Beroende på körcykel behöver de bytas mellan 15000-20000mil.
Eh? Vad insinuerar du egentligen?
Skall man köpa någon av de bilarna så skall man köpa dem nya. V70 är överprisad som begagnad och Audi A6 kan bli enormt dyr om något händer och service är inte heller direkt billigt.
Man gör en bättre affär om man köper något annat märke och får då en nyare bil för samma pengar som man får ge för de två bilar trådskaparen anger.
Förslag är Octavia kombi eller Mondeo kombi, kanske kia eller liknande och då får du väl nästan en ny sådan bil för samma pengar som en V70 från 2012. En ny bil är alltid en ny bil.
Hackenbush, även när det gäller bilköp så är det ju inte alla som är ute efter mest ekonomiska (då skulle bilparken se annorlunda ut). Är du ute efter en ny begagnad Audi A6 är inte en Kia ett alternativ - på samma sätt som att om du är ute efter en bra Amarone så är den inte utbytbar mot ett gäng pilsner - även om det är en bra pilsner och det passar bra i många sammanhang.
En -12 är ju en precis återlämnad tjänstebil så den har sannolikt servats som den ska (dessutom köper väl ingen idag en så ny bil om serviceintervallen inte följts? Och med tanke på longlife - tittar Duck-B på en med säg 10-12' på mätaren och den är servad i närheten av 3000 mil mellan tillfällena så är det rimligt. Är den servad en gång och har gått 4-5' på tre år, då skulle iaf jag titta på ett annat exemplar. Men visst, premiumbilar kostar ju premium även i underhåll vilket är trist när femte ägaren köper bilen för kanske 70'. Men på en så ny bil som en -12 ändå är torde det som är riktigt kostsamt (motor/transmission) fortfarande gå på garanti/vagnskada/goodwill?
poppo - de fel du räknar upp på slutet i ditt inlägg täcks aldrig av vagnskadegarantin och ytterst få s k premiummärken har långa garantitider så ett rent garantiåtagande är nog knappast troligt på en "premium-bil" äldre än 3 år. Felen kan under gynnsamma förutsättningar täckas av ett goodwill-åtagande men då skall man nog ha tur om bilen gått typ 10--12.000 mil eller mera - inte alls ovanligt på en f d företagsbil. Sen kan det även bli problem med maskinskade-delen i bilförsäkringen beroende på hur lång körsträcka denna täcker så det är i dessa fall av bilval viktigt att välja ett försäkringsbolag med hög maximal körsträcka för den delen i försäkringen.
@poppo
Visst stämmer det att mina bilpreferenser inte baseras enbart på ekonomi. Jag betalar gärna lite "premium-pris", men då vill jag också ha bra garantier och service från återförsäljaren. Jag är som sagt nöjd med min A3:a hittills. Den har funkat bra och inte kostat mig några större summor. Det som har drabbat mig är två elfel, som täcktes av nybilsgarantin, samt att ett hydraulaggregatsfel, som blev kostsamt för försäkringsbolaget. Den köpte jag när den var ett år gammal. Skulle jag köpa en A6:a -12 så är ju nybilsgarantin slut och det känns som lite väl riskfyllt att köpa en sådan som gått 8–10 000 mil, med tanke på senaste tidens kamremsdebatt.
Jag skulle kunna tänka mig en Toyota (Avensis), som säkert är bland de bättre märkena i fråga om pris/kvalitet/garanti, men tyvärr är bilarna ganska ospännande i mina ögon. Provkörde en -14 förra helgen och ja... det är säkert en perfekt bil för den som är pragmatiskt lagd. Dörrar och inredning fanns det inget att klaga på, men den plastiga ratten och färddatorns osexiga gränssnitt var detaljer som sänkte betyget i mina ögon. Toyotornas utseende är ju inte heller så spännande tycker jag.
Just nu lutar det åt en bättre begagnad V70 2012–. Inte heller det en überspännande bil, men med tillräcklig kvalitetskänsla för att blidka mig :-)
Köper du en begagnad V70 hos en Volvo-återförsäljare och tecknar Volvias försäkring så gäller maskinskadeförsäkringen tills bilen är 8år eller gått 15000mil, det som först inträffar, vilket är mer än hos många andra försäkringsbolag. https://www.volvia.se/privat/vid-skada/skadehandelse/sidor/maskinskada.aspx Bara ett tips ifall du väljer att köpa en V70. Idag har ju dessutom många handlare bra garantier även på begagnat. Har läst om 24 månader och 2000 mil på bilar upp till 5år och 10000mil. Vet inte om alla Volvohandlare har detta, eller om det bara är vissa...
Angående motorerna är jag inte riktigt klar över om du är ute efter bensin eller diesel. 1.6 - 2.0 som du nämner inledningsvis - där är dieslarna från PSA-Ford. Idag har Volvo en egen 4-cylindrig 2.0D, den s.k. VEA-motorn. Den kom 2014 till V70 och heter då D4 och har 181hk, men se upp, för beteckningen D4 finns även på äldre årsmodeller, liksom på 2014 och är då 5-cylindrig. Äldre dieslar från Volvo är samtliga 5-cylindriga. Läs på om vanliga fel på beg. tester på denna och andra bilsidor. Vet att vissa av dessa dieslar måste man hålla koll på oljenivån i motorn, eftersom den kan stiga och då kan motorn rusa tills den skär! Tror att både dom 4- och 5-cylindriga kan drabbas av detta, men är osäker.
På bensinsidan av 2012-års modell finns från T4=1.6T 180h,T5=2.0T 240hk - båda kommer från Ford, till T6=3.0 304hk som är svensk. Här kan du läsa mer om dom olika alternativen: https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/v70/2012/specifications
Lycka till, vilken bil du till sist än väljer!
Audi A6 ar en mycket battre bil en Volvo V70, sa dar skulle jag valja Audin utan att blinka. Dessutom ar dorrarna i aluminium och kan inte rosta. Aven motorhuv och baklucka ar av aluminium. Problem med kamrem ar forsta gangen jag hor. Min Audi A4 i mappen visa era bilar ar 12 ar och aldrig bytt kamrem, da bilen inte gatt 18.000 mil annu. Audi A6 som jag ager nu, ar den basta bil jag haft i mitt 30 ar langa bilinnehav. Saknas vissa bokstaver pa detta tangentbord sa ursakta stavningen.
Koper du bilen hos en Audi aterforsaljare far du 12 manaders garanti, det heter Audi Approved. En bensinbil ar vad du behover och det ar inte latt att hitta, fast dieslar finns det gatt om. Kan starkt rekommendera Audis multitroniclada som ar underbar. Gummisnodds kanslan finns inte kvar langre. Kolla bara att vaxelladsoljan ar bytt pa 6000 mil. Aven manuella ladan ar valdigt bra fast kopplingen ar kanske lite for tung pa diesel modellerna.
@ Rutger Jönåker
Tack för infon! Det tycks ju finnas fler begagnade V70-dieslar ute på marknaden än bensinare, så det lär väl bli en sådan. Skulle hursomhelst vilja ha en automat.
@ Minimats1
Tack för synpunkterna!
Hur upplever du skatt, service- och försäkringskostnaderna på A6:an jämfört med andra märken?
Skatt kostar 1040 kr per år. Servive gjör man vartannat år kostar mellan 5.000-7000 kr beroende på vad som behöver bytas. Försäkringen är ganska dyr kostar 8000 kr/helår i helförsäkring. Provkör båda bilarna innan du avgör. Jag bor i Stockholms förort vart bilar bränns ned då & då så försäkringen är nog dyr av den anledningen.
Skulle inte rekommendera att serva en bil vartannat år såvida du inte kör väldigt lite, säg 500 mil/år.
VAG har haft longlife i över 12 år nu, eftersom min gamla Audi A4 har det konceptet. Har aldrig haft några problem med motor/växellåda.
Personligen skulle jag aldrig köpa en en knappt 4 år gammal bil med nästan 6000 mil på mätaren som servats en gång.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.