Tjena
Ny här och har lite frågor kring köp av begagnad Mercedes.
Först och främst, är det helt galet att spendera runt en 40000 - 50000 på en E klass från 2005-2006? Hört att det ska vara en del problem, bla med rost.
Kommer jag att bli ruinerad om något går sönder?
Hur många mil är godtagbart?
Finns det några andra alternativ med samma komfort men mindre problem i samma prisklass?
Tack på förhand.
Kommentarer
Jag rekommenderar att du satsar på modellförändringen som kom 2007 och 2008 års modell. Då gjordes mycket tekniska förbättringar under skalet bl,a bromsarna som det kunde klagas på tidigare. 220 dieseln blev på 170hk och det gjordes en kvalitetsuppryckning totalt. Rostproblemen var främst på W210 modellen fram till 2003.
Är det rimligt med 70000-75000 för en e klass 2007 med 20000 mil? De flesta som säljer ligger däromkring. Självklart finns det massor att tänka på och kolla upp innan man åker iväg för titta på en.
Prisfrågan är alltid svår att svara på vad som är rimligt. Jag skulle nog vara försiktig med en diesel i dom årsmodellerna, dom vara dyra i skatten redan då och hur de kommer att bli efter Bonus-Malus vågar man inte gissa.
Vad som är lite intressant är att Mercedes har en nanoklarlack på metallictillvalet, vilket är en extra hård klarlack motståndskraftig mot fina repor. Min var helt repfri efter 20 000 mil. Försök också att få xenon med ILS, halvljuset förlängs vid motorvägsfart, väldigt bekvämt.
Rost på beg. bilar brukar inte vara så svårt att avslöja, kan man inte göra det själv så finns ju möjlighet att besöka något kontrollställe. BP ställer väl fortfarande upp och det kan ju vara värt pengarna om man är intresserad.
Elektronikproblemen är värre, de kan ju smyga på helt utan förvarning och kan ju komma på vilken bil som helst.
Men vill man åka med en stjärna i fronten får man vara beredd på att glansen kan kosta, men jag har bekanta som åkt väldigt många mil utan större problem, så man ska inte överdriva kostnaderna, men service på märkesverkstäder är dyyyyr.
Saabnisse: det är konstigt att många säger att det är dyrt serva Mercedes på märkesverkstan. Anar det skiljer mycket vilken kedja av åf man besöker. Min E220 -10 jag hade var en av de billigaste bilar jag haft vad gällde service. Då servade jag hos Småländska bil i Växjö när jag bodde där.
Vad jag har förstått så är det en risk att köpa en 10-15 år gammal e klass. Om man kan mecka själv och våga bli lite skitig så kan man spara ett par hundra lappar. Man ska gärna ta med sig en kodläsare och koppla in den när man kollar en e klass, så man slipper köpa en med massor elektronik fel. Sen såklart betala någon för att få den kollad.
Men jag har ändå bestämt mig för att köpa en. Kommer säkert ta några månader innan jag hittar en som är duglig och inte behöver flera tusen kronor i reperationer. Vill bara tacka för åsikter och tips, vad man ska akta sig för.
Ska även kolla in Lexus och Audi, även om jag inte är ett stort fan.
Ja om det är en felfri bil man söker så bör man nog lägga mer än 50 på sitt köp. Det gäller särskilt större lyxigare bilar. För de pengarna har de ofta rullat långt.
Rost hittar man i stort sett på samtliga, möjligen med undantag för Volvo som brukar klara milen bättre än tyskarna och japanerna.
Men även en Volvo för de pengarna och många mil kommer kräva service och underhåll.
Så jag skulle nog övervägt något annat såvida du inte kan acceptera högre underhållskostnader.
MVH AL
Skulle nog påstå att det är totalt livsfarligt att köpa begagnad Mercedes utan att bilen är totalt genomgången av expert. En Mercedes har all potential att ruinera dig ekonomiskt när felen slår till.
Undersök vilka årsmodeller som kantats av lustiga fel, och håll dig undan dessa utan kompromiss.
Service och reparation är två skilda saker. Fotnot.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.