Hej, jag och sambon väntar nu vårat första barn och är ute efter en bil. jag är lite kluven när det gäller bilköpet och vet inte riktigt vad vi ska ha. en kombi eller en halvkombi (om barnvagn och lite packning får plats)
det som jag är ute efter i en bil är att den ska vara säker, ha farthållare, hyfsat snygg och inte gå sönder hela tiden, och när den väl gör det så ska det kanske inte vara svindyrt att laga. vilken bil passar in på detta ?
pris upp till 60000 hade vi tänkt oss,
har kollat lite på passat 2006-07 och lite på skoda octavia. har dock läst lite om att passat skulle ha problem med att dom går sönder hela tide :/ vad skulle ni alla rekomendera ?
finns det några andra modeller som jag bör kolla mer på?
hade bra
mvh/Christian
Kommentarer
Saab.
9-5 eller 9-3 spelar kvitta.
Mazda, toyota m.fl japaner är skottsäkra.
Passaterna har jag också bara dåliga efarenheter av sett till hållbarheten, däremot är konstigt nog skoda väldigt bra.
okej tackar för tipsen :) skulle du kunna ge exempel på några modeller som kanske är bättre än andra ? :)
av alla dom japanerna som finns där ute :)
juste vad tycker ni om att köpa bil hos handlare ? är väldigt novis när det gäller bilar så vet inte om jag vågar köpa privat, skulle inte märka om bilen var tok paj och dom tar överpris :P
Jag skulle nog hoppa Passaten och ta en 9-5
.
Octavia. Haft en -06 Combi RS, har fn en -06 HB RS och en 1,4 TSI HB. Har funkat problemfritt för mig.
Edit. 1,4 TSI är -09.
Jag brukar rekommendera alla som är ointresserade av bilar att köpa Toyota. I de flesta fall har det inneburit fortsatt vänskap. Fast ska det inte vara svindyrt att laga kanske man ska undvika japaner.
För egen del hade jag nog köpt en Ford Mondeo. Svårt att få mer bil för pengarna.
Trasten: tittade lite på priserna på 9-5 dom är ganska billiga, hur håller dom och tillverkas det fortfarande reservdelar till dom?
L West: okej hur tycker du att dom är köra? Hur mycket låter dom när man kör, har en clio från 00 så allt är nog bättre när det gäller ljudet :p hur är det med reservdelar till Octavia, billigt eller dyrt ?
L. Mäkinen: så japaner håller bra men om dom väl går sönder så blir det dyrt?
Okej någon speciell årgång ?
Vad har dom för för och nackdel? :)
En storleksordningen 10 år gammal Avensis tror jag är ett bra val. De är förbannat tråkiga att köra, men i likhet med järnspett så brukar de göra sitt jobb.
En Mondeo av ungefär samma årgång är trevligare att köra. De kan kännas rappligare ihopsatta, men delarna brukar hålla bättre än de känns.
Om man vill ha lite mera hästkrafter kan jag rekommendera en RS, redan i standardutförande en rask bil med hyfsad utrustning. Buller beror långt på vilka däck man har under men dom är väl på "normalnivå" med lämpliga däck. Reservdelspriserna är enligt min erfarenhet acceptabla, enda jag bytt är bakhjulslagren på RS:en och vattenpumpen på den andra men då snokade jag runt tills jag hittade förmånligaste reservdelarna.
RS är dock (helt naturligt) ganska stötig men klart trevlig när man vill gasa på lite... (lätt att chiptrimma om man vill, blir en betydligt rappare bil :)Combin är ju mycket rymlig, borde passa en (blivande) barnfamilj. Har bara haft bensinbilar.
Dom håller ihop bra. Det finns reservdelar fortfarande och gott om begdelar.
Den är rymlig, bekväm (endast Volvo kan konkurrera med komforten i den här klassen!), säker och rolig att köra genom sin kraftiga motor och det bästa att den är så välkänd att den går att reparera med gott resultat på de allra flesta bilverkstäder, Det finns nyare, betydligt mer sålda bilar som tyvärr repareras med tvivelaktigt resultat beroende på bristande kunskap.
Men åk och prova, det är det säkraste sättet att hitta vad du letar efter
Alla jag känner som har (haft) Passat 06-12 har haft mycket problem. Både smågrejer och större som motorras och koppling/svänghjul till DSG och månadslånga verkstadsbesök. Inget säkerställt underlag förstås, men tillräckligt för att åtminstone jag skulle välja en annan modell.
Golf och Octavia verkar betydligt mindre problemfyllda, bortsett från kamkedjorna och mjukvarufusket.
Skulle som flera andra i tråden titta på en Saab i prisklassen. Eller någon japansk bil, typ Honda Accord, Mazda 6, Toyota Avensis eller Subaru Legacy.
L. Mäkinen: avensis och mondeo tycker min "kära" sambo tycker inte att dom är så fina :P
L West: okej ska ta och tänka över då om jag vill ha en lite roligare bil eller lite mer komfort :) tack för infon
Trasten: okej va bra :) men finns dom inte i andra färger än beige, svart och röd ? :P
Saabnisse: okej bra att verkstäderna kan laga någon bil ordentligt då iaf ;) jag ska ta och ge mig ut och testköra lite tror jag nog allt :)
muskorv: jag kommer nog inte att köpa en passat, har läst lite till och alla verkar ha problem med dom :P så jag skiter nog i dom ;)
jag har kollat lite på Mazda 6 och tyckte att den så ganska trevlig ut :) lite sportig och tjejen tyckte att den såg bra ut med (till viss del octavia med) har läst att den kan ha lite problem med rosten men sånt kanske blir löst efter första gången när dom var tvungen att byta ut saker på garanti ?
just nu står det nog mellan sab 9-3 octavia och Mazda 6 (octavia och Mazda 6 ligger i top hos tjejen pga färgval) :P
vad skulle ni välja och ka man köpa bilen privat eller ska man ta sig till en bilhandlare istället för att få lite mer säkerhet på bilköpet ? är det värt dom extra kronorna som det förmodligen kostar ?
en sak till, kan man efterbehandla en bil med rostskydd ? vad kan sånt kosta i såna fall ? någon skrev även att tectylbehandling kan hjälpa mod väg ljud ?
En seriös bilfirma är förmodligen lite tryggare än ett privatköp, medan en mindre seriös firma kan vara motsatsen. Kolla upp vilka garantier firman lämnar och jämför med t ex Blocketgaranti som man kan få vid privatköp.
När det gäller rost på Mazda 6 tror jag att det framförallt var första generationen som hade problem.
Skulle personligen inte lägga pengar på kompletterande rostsskyddsbehandling. Lägg hellre pengarna på att köpa en lite nyare bil. Är du nojig mot rost finns det garanterat många begagnade bilar där tidigare ägare kostat på extra behandling.
Att dämpa buller i efterhand har aldrig visat sig fungera.
Saab 9-3 må vara bra men ack så trång i baksätet - så kolla detta först om det är en viktig punkt.
Kolla in en Opel Vectra kombi, du hittar fina för mellan 60-70000kr som har gått kring 5-6000mil. Årsmodell 07 eller 08:or. Där har du gått om utrymme såväl i bagagerum som i baksäte.
Lätt att få tag på reservdelar och framförallt funkar de bra.
Optimus har rätt, kolla en Vectra kombi om du tvekar inför en 9-5, det är annars en bil som jag tror skulle passa perfekt. Som Pi skriver tror också jag att 9-3 blir något för liten för en barnfamilj, men det avgör ni bäst själva.
Ut och prova och köp den ni trivs bäst med.
Det spelar ingen större roll om man köpt världens mest felfria bil, om man inte trivs med den är den i princip värdelös!
Att jag glömde Vectra måste ju bero på allmän förvirring. Jag hade en 2.0T för några år sen och den valde jag för att det var den bil i prisklassen som bullrade minst enligt min ljudmätare. För mig som kör mycket är det en viktig egenskap och en av anledningarna till att jag numera kör elbil.
Vectra får för övrigt de flesta andra kombibilar att verka onödigtvis trånga i bagageutrymmet.
muskorv: ska ta och titta lite på vilka firmor i närheten av Sthlm har fått bra betyg, har sätt några firmor som lämnar 6-1 år garanti på bilarna och det låter ju riktigt bra, okej, då tittar jag inte på dom första generationerna då ;) läste på lite mer om buller och det ända sättet som några tipsar om är att lägga dämpmattor i dörrar och lite överallt, resonans minskar iaf så man slipper en dörr som är en klanglåda :P
pi: jo det är nog tyvärr en hyfsat viktig punkt, händer att vi har lite långa vänner i bilen så är nog bra med lite benutrymme :P
Optimus: har tittat lite på dom och dom verkar riktigt trevliga, hittade inga som bara hade gått 6000mil men nästan, såg också att rostskyddet på dom verkar ganska bra och vissa delar är i aluminium istället. och bensintanken i plast. finns det några fällor med dom ? var det kedja på vissa av dom ?
Saabnisse: jo får ta och testa bägge på samma gång och så får man se vad som känns bäst :) vanliga fel och fallgropar med sab 9-5 ?
L.Mäkinen: läste att det var lite elfel på vectra, var det bara dom första bilarna eller har det följd med till 07-08 ? finns det något som var mindre bra med dom ? :P och vad bör man fråga om hos bilhandlaren? så att man inte missar något som rasar dagen efter :P
Fallgropar med Saab 9-5. Oljesludge är inte vanligt efter 04 så det är lugnt. Lyssna efter kedjerassel om den gått långt och oljenivå. Undvik xenonljus, nivåsensorerna brukar ruttna ( fettade in mina på min medan dom var färska ). Bakvagnsbussningarna brukar ge sig. Kolla om dom är bytta. Kolla att ac fungerar. Köp aldrig en 9-5 med Opels 2,2l diesel. Köper du en med 1,9 diesel kolla virvelspjället + axel. Jag kommer nog på mer om en stund....jo kolla att handbromsen känns bra. Sitter i trumma bak och kärvar ibland.
Undvik inte xenonljus! Nivågivarna kan ge sig men kostar inte mycket att byta. Däremot är xenonlamporna dyra om man inte köper lågpris och det är lite besvärligt att byta den högra. Vänster tar fyra minuter, höger en halvtimme! Kolla främre bussningarna i bakre länkarmarna, de ska vara lila eller blå, då är de bytta till uretan. Tändmodulen kan spöka vid 15000 mil, men är inte så dyr om man inte köper original förstås, den är lätt att byta , fyra skruvar.
Tidiga 9-5 (före-03) hade trassel med pixlar i färddatorn, men det syns ju lätt, dyrt att åtgärda om man inte gör det själv.
Och helt riktigt, handbromsen är ett Opelarv och är inte den bästa, vajrarna kan rosta fast, kolla funktionen, den bromsar aldrig bra, men den ska fungera.
Nivågivarna kanske inte är dyra men att byta kabelhärvorna till dom är det, om man inte gör det själv. Den bakre får man skarva under bilen. Gå inte efter kabelfärgen för man måste ta en härva till fram och modifiera.
Tar man en slangskruvmejsel och demonterar luftmassemätaren så tar det inte så lång tid att byta xenon på höger sida heller.
Jag har nyss bytt högerlampan och det är klart att man tar bort slangen och luftmassemätaren, men den jädra kontakten till lampan har ju för sjutton alldeles för kort kabel, man bör ha små aphänder för att det ska gå bra, det är inget för grovarbetare!
Tur att man har pianofingrar=)
Det har jag också haft, till att bära med!!!! Huuh
Jag körde bara knappt 5000 mil med min på lite drygt ett år så inget hann gå sönder förutom en spindelled som Carspect hade synpunkter på och bakre ljuddämpare som gav upp. Det får nog ses som normala slitdetaljer. Jag hade en 2.0T och den drog 0,78 liter/mil i snitt på de mil jag körde.
Hehe så bör man undvika lamporna eller inte ? Blev lite förvirrad där :p jag har iof ganska små händer så kanske inte blir något större problem för mig ? :p
L.Mäkinen: okej, jo det kan det nog ses som, jag kör under 1500 mil om året så den lilla ökningen med bensin på min clio bör inte göra någon större skillnad i plånboken :p
Jag måste bara få arslet ur vagnen och åka förbi någon bilhandlare, tror att jag kommer gå den vägen som sagt eftersom jag är så pass novis på bilar,
Men finns det några firmor som ni kan tipsa om eller kanske några som man absolut inte ska gå till ??
Ja det finns nackdelar med xenon, men fördelarna överväger.
Främsta nackdelen är ju priset på lamporna ca 600-1200:-. Visserligen håller de betydligt längre än vanliga halogenlampor, men inte så mycket längre att det uppväger prisskillnaden.
Största fördelen är ju ett betydligt bättre ljusutbyte.
När det gäller byte behöver det ju inte vara värre att byta xenon än halogen, det mesta beror ju på korkade strålkastarkonstruktioner.
Sedan gäller det ju också att inte ha spänningen tillslagen när man byter xenon och man ska låta bli att tappa dom!
Vectras 2.2 motor ska man se upp med. http://teknikensvarld.se/12-tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-116688/ Bläddra ner till Opel.
Ja, Mondeo är lite undervärderad. Jag har en granne som nyligen bytt bort sin, han var väldigt nöjd efter nära 20000 mil.
Nu har han bytt ner sig till en liten V50! Men det är ingen familjebil.
Jag skulle nog säga att det är bränslepumpen som är den stora faran på den motorn!
Christer - jag hänvisar bara till vad jag läst och som jag länkar till. Skjut inte budbäraren. ;-P Har ingen egen erfarenhet av Vectra, men skulle jag köpa en hade jag valt 2.0T.
Christer - har du läst min länk? Verkar som du tror den bara handlar om kamkedjan... Då får jag väl citera! På slutet står: "För Opel gäller även ett annat problem med denna motor. Bränslepump och tryckregulator är av dålig kvalitet och de är dyra. Byte av bränslepump och tryckregulator samt arbete kan kosta över 10 000 kronor."
Det är ju bra att man har fått ordning på det tillslut. Det var ett jäkla bytande av pumpar och regulatorer ett tag! Många uppgivna kunder.
2,2-an är väl samma motor som satt i Speedster? Där hade några hundra problem med kamkedjan, men en ändring gjordes under första året. Enda problemet jag hade med min Speedster var övertryck i växellådan vid bankörning.
Fast den har begränsningar som familjebil.
Jag har haft en rad folkor; Santana, Passat B3, B4, B5 och B6. Tycker kvaliteten överlag har varit bra.
Övergick till Kia Venga för typ 3 år sedan, men det var inte för att jag var missnöjd med B6:an utan för att VW Touran och Tiguan var mycket dyrare än Vengan.
Klas
Titta på Saab eller Opel alternativt Ford. En japan eller korean är ofta bra val. Skall du ha en bil i den prisklassen så välj bensin och glöm inte att kolla kostnaden för skatt och försäkring, annars kan du få en riktig chock.
...kolla även servicekostnaderna - där kan det skilja väldigt mycket.
En Saab är lätt att serva själv! Billigt!
För dig Trasten - men kanske inte för alla...
Men speciellt för nyare bilar kan det skilja rätt avsevärt i servicekostnader.
På en 9-5 sitter det mesta lättåtkomligt. Byte olja, filter, stift kan de flesta klara av. Kan man skruva en skruv så klarar man det!
Tackar för alla svar, förlåt at jag varit väldigt inaktiv, funderar på att åka och provköra något idag, såg denna saab med 3 års garanti ??? hur vågar dom lämna de ? eller gäller det bara på några små saker ? :P http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_2_0T_REA_RACE_3_ARS_GARANTI_63691791.htm?ca=11&w=2 vet någon hur som är som bilförsäljare?? kan man lita på att dom är bra? fiddel med service bok eller mätare ?
Dom lämnar ingen garanti egentligen, det är en försäkring och premien ingår i priset.
Ungefär som man köper till på en tv hos elgiganten...
Det finstilta är mycket och välformulerat, av typen "växellådsras ersätts om det ramlat in en tegelsten mellan kugghjulen kl 11 på förmiddagen onsdag eller fredag."
Lita på att en bilhandlare är bra kan man aldrig, nån har köpt en bil som gått felfritt där, och rekommenderar dom varmt, en annan körde punka efter 7 månader, och kallar dom skitstövlar för att dom inte skickade bärgningsbil....
Bilhandlare fifflar nog sällan med serviceböcker, och aldrig med mätare, det är för dyrt om man blir upptäckt med urkundsförfalskning.
Det är isåfall tidigare ägare som gjort sånt, och det kan du råka ut för hos bilia.....
Bilen ska ha gått 10000 mil på 8 år, väldigt lite för en saab.
Då är det bara att titta, den ska vara riktigt fin, då stämmer det nog.
Titta tex på ratten, den ska se nästan oanvänd ut, saab håller hög kvalitet på inredningen.
Likaså stolklädslar, uppåt 30 börjar dom se använda ut.....
Tycker den är dyr för att vara 8 år, även om den inte gått mycket.
Kort sagt, åk dit och bilda dig en uppfattning!
Du måste sätta dig in i vad garantin omfattar, men det är säkert en bra bil. Att dom skulle fifflat med mätarställning och servicebok kan ju inträffa, men är knappast troligt.
Du har ju regnumret så då kan du få historik från Carfax!
Jag tycker det är ett ganska normalt pris på den där Saaben, speciellt om den är snygg.
Naturligtvis kan en Saab gå sönder, men att den skulle vara så dålig som Shogun påstår med erfarenhet av en håller jag inte med om.
Jag har erfarenhet av ganska många och vet därför vad som kan krångla, men det är inte värre än på någon annan bil snarare tvärtom på de modeller som tillverkats efter 2004.
Skulle man gå efter ett ex så var nog min grannes Avensis det värsta som funnits. Värre skräp har aldrig tillverkats enligt honom.
Nu var det mest hans fru som körde den och hon var ganska nöjd och jag tror inte det var så mycket fel på den, men han avskydde bilen.
Nu har han en C5 och den har haft en hel del fel, men den bilen älskar han!
Det gäller alltså att hitta en bil man trivs med, man ska sitta bra i den och där är Saab och Volvo överlägsna i den här prisklassen.
Appen biluppgifter ger bashistorik,3 senaste ägarbytena, 3 senaste bes med mätarställning mm. gratis.
Brukar kolla i den innan jag ringer på blocketannons.
Såna som mörkar sitt regnr ringer jag inte.
Om du kollar på Toyota Avensis; undvik motorerna på 1.8, samt 2.4 liter
Vilket gör att endast motorn på 2.0 liter finns kvar. Observera att jag endast pratar om bensinmotorerna i detta inlägg. 1.8 hade problem fram tills år 2006, kolla alltså på årsmodell 2007 och framåt om du är ute efter 1.8. Problemen med 2.4 blev aldrig åtgärdade.
För säkerhets skull skulle jag dock undvika 1.8 även efter 2006.
1.8 hade problem med ökande oljeförbrukning med tiden, till slut ohållbar förbrukning
2.4 hade väldigt svaga topplocksbultar som gärna gav upp, med havererad motor som följd.
Källor på mina påståenden: http://www.toyotanation.com/forum/104-5th-6th-generation-2002-2006-2007-2011/325124-official-2002-2006-camry-2-4-liter-2azfe-stripped-head-bolt-thread.html
(toyota camry hade bland annat även 2.4 motorn)
http://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/105794-04-avensis-18-vvti-oil-consumption/
(angående 1.8:ans problem)
Jag vet att båda länkarna ovan leder till forumsidor, men faktum är att det är bilägarna själva som upplever problemen och kan beskriva problemen på sådana nivåer som biltillverkarna oftast undviker.
Håller med saabnisse, 9-5 efter 2004 är en bra bil av dom billigare begagnad, med mindre problem än många andra, säger min erfarenhet efter att ha ägt väldigt många. Japanarna med något år på nacken ser jag inte som speciellt trevliga, men beror så klart på vad man prioriterar mest på en bil.
Tack för alla kloka ord igen :) appen var skit bra föresten!!! Tackar länkarna
Jag ska åka och provköra Saaben ikväll tror jag, vet att jag frågade förut om vad man ska fråga om på bilar men frågar igen,
Alla tipps och trix för att hitta eventuella fel på en Saab 9-5 är bra välkomna :) och vad som kan gå sönder så att man kan fråga när den delen senast är bytt
På den bil du länkade till finns det inga direkta typfel. Det som du kan kolla är om främre länkarmsbussningarna i bakvagnen är bytta till uretan, men det vet dom nog inte, Man kan se det om man kryper under och om de är rena ska de vara färgade blå eller lila. Men de är inte så dyra att byta och det är ingen panik att göra det heller, Om bilen gått några hundra mil med slitna bussningar ändras hjulvinkeln på bakaxeln och man kan, om man är duktig, känna gropar i bakdäckens yttre delar av slitbanan. Men jag tror att 2007 har fått de nya bussningarna i tillverkningen och då ska det inte vara några problem.
I övrigt gäller det att kolla serviceboken och förvissa sig om att motorn fått rätt olja och att den blivit bytt vid rätt tidpunkt.
Det är lackskada på huv från sten kanske vanligt ?? Ett dörr uppslag på ena sidan inte allt för grovt, samt att det är en stor spricka i rutan, säljaren sa att man får ta det som ett stenskott på bilförsäkringen?? Är det fortfarande ett bra pris ??
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.