Vi Bilägares forum

bättre begagnad bil

bättre begagnad bil

Funderar på att eventuellt köpa en Volvo V50 ,har provkört en med automatlåda och motor på 170 hk.Tycker att bilen var trevlig att köra,vi behöver ingen stor kombi då vi bara är två.Skulle gärna vilja höra hur dessa bilar är att äga ,service,reparationer,bränsleförbrukning ,är det något särskilt man bör tänka på,någon årsmodell som bör undvikas.

Uppdaterat: 2016-05-24 19:43

Kommentarer

Jag gillar inte V50. Jag tycker den är för trång och för gammal för det pris man brukar begära. Det finns bättre bilar i samma prisläge.

Men det är min åsikt och det är ju inte jag som ska ha den. Trivs du med bilen och tror det ex. du får tag på är bra kan du ju köpa den.

Här är en hel del om den http://www.vibilagare.se/alltom/volvo/v50

Uppdaterat: 2016-05-25 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med saabnisse V50 är en för dyr bil för vad man får.

Man får både en större och en nyare bil för samma pengar om man väljer något annat.

Uppdaterat: 2016-05-25 08:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ni får gärna komma med tips på en kombibil, storleksmässigt vill vi inte ha allt för stor bil men inte för liten heller,gärna en bil som har hygglig effekt, för den skull ingen racerbil. Bilen får gärna vara förhållandevis tyst i kupen, ett önsketänkande är ju också att bilen inte skall vara allt för dyr att äga. Tänker oss en bil i prisklassen 60-80 tusen.Vi kör ca 1000 mil per år så en bensindriven bil är väl det rätta för oss.

Uppdaterat: 2016-05-25 10:12

Jag skulle gärna säga Golf, i alla fall om man är ljudkänslig, men att köpa en begagnad Golf i den prisklassen känns lite riskabelt med tanke på de problem som funnits med motorer och växellådor. Peugeot 308, kanske? Eller Ford Focus, men den är definitivt inte bland de tystare i klassen...

Uppdaterat: 2016-05-25 10:26
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Jag går mot strömmen och gillar V50, den är en tänkt ersättare till min gamla V40.

Men det är nog ingen billig/problemfri bil att äga, jag har plogat igenom hundratals annonser senaste året, och läst ut en del av det, det mest återkommande är hjullager, står ofta i annonserna att ett eller flera lager är bytt, har bilen gått 15" mil och ett lager är bytt kan man räkna med att dom övriga lagerna behöver bytas med tiden.

Gasspjället verkar vara ett evigt problem, samma där, är det inte bytt nyligen så är det en reparation man får räkna med.

Hittar man en bil med halvskinn där förarstolen inte är trasig, är nog bilen unik, eller inte gått så långt, och man får nog räkna med att stolen går sönder med tiden.

Jag åkte till fjällen för några månader sen i en BMW 3 serien, vet inte exakt årsmodell, den bilen är trängre än en praktisk Golf , 307, Focus el liknande, men känslan att köra bilen är nåt helt annat, i detta fall var det en 320D med optimerad motorstyrning (ca 200 hk) och automat, sjukt trevlig bil att köra helt enkelt.

TS undrade ju om V50 med 170 hk och automat, jag tror då att praktiska 307 inte är rätt alternativ, det var ju inte en praktisk bil som efterfrågades, utan en trevlig bil, då kanske BMW 3 serie kan vara ett alternativ ??

Uppdaterat: 2016-05-25 11:49

BMW i den prisklassen skulle jag fundera både en och två gånger på. 307 håller jag med om, men 308:an är betydligt trevligare. Hyundai och Kia finns ju i princip bara med diesel... V50 eller Golf kanske ändå kan var nåt. Saab 9-5?

Uppdaterat: 2016-05-25 12:08
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Har en C30 D5 179hk -07 automat och är supernöjd med den, tyst och bekväm även på 60-milaturer, är ju i princip en kapad V50...

Men, är man priskänslig så är nog V50 inte det billigaste valet, en vanlig service hos Volvo ligger runt 4000:- men reservdelar är inte dyrare jämfört med konkurrenterna, alltså BMW, Audi och MB, för det är så du får se på saken.

Och är last- och baksätesutrymme prio ett så finns det bättre val, fram däremot finns det inte så många bättre...

Har kört ca: 10.000 mil med våran som gått 19.000 mil totalt och inte gjort mer än vanlig service, byte av slitagedelar och en rengöring av AC:n p.g.a. odör.

Skaffa dock en med läder eller halvläderklädsel, för de med tygklädsel spricker gärna i sömmarna, ett typfel.

Annars är det inget särskilt att se upp med, och som vanligt vid beg.köp desto nyare årsmodell desto bättre.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Golf i den här prisklassen är inget om man är känslig för buller, annars är den ett bra köp.

Jag anser V50 klart överprissatt men den har bekväma stolar och där är det bara Saab som kan konkurrera för de här pengarna.

Försök hitta en 9-5 alt. en 9-3 kombi om du klarar dig med lite mindre utrymme, du kan få en bra bil för de pengar du vill lägga.

Ut och provkör!

Uppdaterat: 2016-05-25 17:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker V50 är en trevlig lite kombi och med den 5-cylindriga motorn riktigt go. Förbrukningsmässigt, med automat, antar jag att du får räkna med ca0,9/mil i snitt. Men ta en rejäl provtur innan du bestämmer dig! Jag var själv nära att köpa en för några år sedan, men efter att ha hyrt en över en helg och gjort en långtur strök vi den från listan tänkbara köp. Orsaken var stolarna. Ryggstöden är sköna, men sittdynorna fram är alldeles för små. Man sitter som i en grop med ändan och har låren ovanpå sidostöden, vilket på långtur orsakade träsmak och värk åt oss. Därför rekommenderar jag att gå upp på en S60/V70 istället om du vill ha Volvo. Dom har mycket bättre stolar/komfort. Men funkar V50 för dig så är det en mycket trevlig liten kombi!

Vet inte om 170hk med automat i så fall är den du främst vill ha? Går du ex ner på 140hk och manuell så får du ner förbrukningen en del, samtidigt som du fortfarande har den goa 5:an. Den har fortfarande "hygglig effekt" tycker jag, eftersom det är en mindre bil. Vill du åka ännu snålare med bensin så finns även Fords 1.8/2.0 4:or med manuell låda. Dessa finns även som flexifuel, går alltså att köra på E85. Men vill du ha lite mer effekt ska du kanske undvika 1.8/2.0... Spelar förbrukningen mindre roll så finns V50 även som T5! ;-) Personligen tycker jag att både 140 och 170hk är trevliga motorer.

Saab 9-3 kombi kan vara ett tänkbart alternativ i samma storleksklass, med enligt mig mer rejäla stolar än V50. Turbomotor är inte heller dumt. ;-) Andra alternativ i ungefär samma storlek kan vara BMW 3-serien, även om den förmodligen kostar mer, eller en VW Golf kombi.

Uppdaterat: 2016-05-25 20:18

Har en kompis som för några år sen hade en V50 som tjänstebil men han gillade inte alls stolarna utan körde mycket hellre sin frus Focus. Så det kanske ligger nåt i det Rutger sagt om stolarna.

Uppdaterat: 2016-05-25 20:53

Kan tillägga att tygsätena är dom jag upplever värst i V50, eftersom man sjunker ner mer i dom och hamnar ändå mer i "gropen". Helskinn är därför att rekommendera, eftersom det är mer "stuns" i dom och dom därför upplevs mer plana i sittdynan. Jag har även sett många V50 där ägarna har en stolsdyna eller runt fårskinn att sitta på, så tydligen upplever fler än jag att man behöver fylla ut/jämna till "gropen".

Uppdaterat: 2016-05-25 21:12