Vi Bilägares forum

Avensis 1,8 CVT eller V70 D2

Avensis 1,8 CVT eller V70 D2

Hej!

Klurar på att byta upp mig.

Kör en Avensis kombi 2010 med 1,8 motorn och CVT-automat. Har gått 9300 mil nu.

Har hittat en nyare Avensis, 2014 års med Edition 50-paket och samma motor/växellåda. Har också hittat en V70 2014 med D2 och automat. Båda kostar 179 tusen. Skillnaden är att Avensis gått under 4 tusen mil o V70 snart 8000 mil.

Man sitter ju bra mycket skönare i V70. Den har dessutom nåt city safety vad det nu innebär. Den heter Kinetic så verkar vara sparsamt utrustad. Det är väl iofs Avensis också även om den har nåt paket. Backkamera har den i alla fall.

Vad hade ni valt?

Uppdaterat: 2017-05-09 19:45

Kommentarer

Det måste väl ändå vara roligare med något annat än i princip samma bil där största skillnaden är lite lägre mätarställning?

Uppdaterat: 2017-05-09 20:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, det är väl så. Men jag har aldrig haft ett mer problemfritt bilägande sedan jag övergav Audi och VW till förmån för Toyota. Den jag har nu har gått utan det minsta problem i 3 år. Den innan dess också. Förbrukningen skiljer ju dock en del. 0,7 blandad för Avensis och kanske 0,4 för V70. Billigare skatt på V70 dessutom (1200 mot 1400).

Avensis 1,8 är ju ingen raket, men med CVT blir det ändå ganska okej. V70 D2 däremot, den är nog ganska trött för den bilen väger ju ganska mycket. Har dock inte provkört, dock åkt med i sådana som taxi några gånger.

Uppdaterat: 2017-05-09 20:36

Om skatteskillnaden är viktig bör du även ta hänsyn till kommande höjning. http://www.vibilagare.se/nyheter/sa-slar-nya-bilskatten-mot-aldre-bilar Bensin kommer att höjas med 352kr, om förslaget går igenom, och på en D2 höjs skatten med ungefär 1288kr... Så där rök den vinsten...

Förövrigt tycker jag du ska provköra båda bilarna ordentligt. Endast du kan avgöra vilken som tilltalar dig mest.

Uppdaterat: 2017-05-09 20:53

Ah, okej. Tack för info om skatten.

Fast egentligen är skatteutgiften en droppe för mig som kör så lite. Värdeminskningen är tuffast.

Borde nog egentligen behålla min nuvarande bil, men det känns lite läskigt när de börjar nära sig 10 tusen mil. Värdetappet därefter bör väl accelerera. Tror många söker efter bilar med max 10 tusen mil.

En annan fördel med Volvon är att den är bränslevärmare såg jag nu.

Uppdaterat: 2017-05-09 21:20

D2:an kommer inte att dra 0,4 utan snarare 0,55. Den är helt ärligt väldigt undermotoriserad och gillar inte att man lastar eller hänger något bakom.

Provkör, du måste känna själv vad du trivs med.

Uppdaterat: 2017-05-09 21:24
*Robban

Skatteutgiften är lika hög vare sig du kör mycket eller lite. Och kör du lite så är väl diesel inte bästa valet... En V70 T4 kanske passar bättre? Och dessutom piggare än båda du nämner. ;)

Om du tycker det är läskigt när bilar börjar närma sig 10.000mil, varför tittar du då på en V70 som gått 8000mil? Låter lite märkligt...

Uppdaterat: 2017-05-09 21:40
EnannanRobban skrev:

D2:an kommer inte att dra 0,4 utan snarare 0,55. Den är helt ärligt väldigt undermotoriserad och gillar inte att man lastar eller hänger något bakom.

Provkör, du måste känna själv vad du trivs med.

D 2an kan nog dra mer än 0,55 och kanske upp till 0,7 faktiskt beroende på hur långa sträckor du kör på vintern,

Jag skulle nog inte välja volvon och som sagt 8000 mil??

Uppdaterat: 2017-05-09 22:04

Absolut. D2an är en motor som kan vara törstig i kombination dieselvärmare vid viss ogynsam körning på vintern

Uppdaterat: 2017-05-10 05:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för inputs. Menade nog mest att det känns läskigt med värdeminskningen. Båda är ju kvalitetsbilar som bör hålla ihop hyfsat bra iaf mot 15-18 tusen mil. Volvon kanske dock håller värdet bättre, även om den har högre mil. Känns som att de tar väldigt bra betalt för V70, även om de gått långt. Men en bensinare är nog vettigast för mig. Får nog bli en Avensis igen då. Alt. om man skulle kika efter en Mazda 6 eller Huyndai i40 (men de finns knappt med bensin verkar det som). Lite synd att Avensis inte ens har p-sensorer. Det har ju tom. syrrans Opel Corsa som är 5 år gammal.

Uppdaterat: 2017-05-10 08:38

Båda verkade väl dyra danne. Måste du ha så stora?

Vill du ha Toyota och bättre andrahandsvärde så varför inte titta på en begagnad Auris hybrid/HSD, finns även som kombi.

HSD är dessutom ännu mer driftsäker och hållbar, liksom förstås klart snålare än Avensis 1,8.

Uppdaterat: 2017-05-10 09:31

Min avensis fra2010 Benz. 2,0 158hk har både paddleshift og sport funktion er en4 fantastisk bil .hR også p sensorer med Bob lyd og kamera

Uppdaterat: 2017-05-10 09:32

Varför byta? Om du är rädd för värdeminskning så är den mycket mindre ju äldre bilen blir. Att byta bil är dyrt! Vad vinner du på en 4 år nyare bil? Kör du lite, vårda bilen och hitta en bra verkstad som inte fuskar och blåser dig så håller bilen längre. En fungerande bil under lång tid är de billigaste alternativet förutsatt att underhållskostnaderna hålls nere.

Uppdaterat: 2017-05-10 09:41
Styggavargen

Javisst är det helt oekonomiskt att byta när du kör så lite. Ta hand om bilen och rostskydda den så åker du antagligen billigt länge.

Den enda anledningen till byte är väl att få något roligare och komfortablare än Avensis, men det kostar förstås.

Och strunta i diesel.

Uppdaterat: 2017-05-10 09:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Avensisen i edition 50 känns aningen för snarlik din tidigare kan jag tycka. Undersök om du får den senaste faceliftade avensisen för rabatterat pris istället. Men sen är det väll vilket körmönster du har som spelar in. Avensis 1.8 manuell upplever jag som väldigt slö. Jag skulle kika på att åka Auris i sin senaste kostym.

Uppdaterat: 2017-05-10 16:23

Kanske kan vara värt att nämna att Auris HSD kommer ha 360 kr i årlig fordonsskatt även om nya bonus malus träder i kraft nästa år. Så borde även det vara en slags garant för bra andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2017-05-10 17:59

Köp för guds skull ingen Auris HSD, vi är ju två på detta forum enbart som bytt bort skiten.

Köp en Skoda Octavia med den snåla bensinsnurran som ny istället eller ngt liknande.

Uppdaterat: 2017-05-10 21:12
junkers skrev:

Köp för guds skull ingen Auris HSD, vi är ju två på detta forum enbart som bytt bort skiten.

Köp en Skoda Octavia med den snåla bensinsnurran som ny istället eller ngt liknande.

Ja faktiskt så får han en ny octavia med tre års nybils garanti för dom pengarna och en snålare motor än båda dessa bilar och lika rymlig och förnuftigare bil och alla moderna krock skydds sensorer och all vad det hör till.

Äger en sådan bensin bil och är helnöjd och med låg förbrukning på ca 0,5 l

Uppdaterat: 2017-05-10 21:23

junkers, är inget skit med Auris hybrid.

Mycket trevlig bil.

Drivlinan är riktigt bra och snål.

Kombin gott om plats i bagage.

Men man bör väl undvika då modell med saftey sense.

Liksom undvika 17" fälgarna på sommarhjulen, 16" är bättre (går snålare och tystare).

Här Vi bilägares långtest och summering av bilen.

http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtestrapport-toyota-auris

Drog 0,52 liter per mil i snitt sett över hela testet, kanske den snålaste Vi bilägare testat nånsin.

Uppdaterat: 2017-05-10 21:58

Skitbil, alternativet är så mycket bättre.

http://atteviks.se/Bilar/Skoda/KAMPANJER/Nya-Skoda-Octavia/

Uppdaterat: 2017-05-10 22:38

Skoda har sämre driftkvalitet och drar mer soppa.

Högre fordonsskatt också.

Sen är det väl en 15,000 kr för att få automaten.

Vad vi pratade om här var väl begagnade bilar, typ då en Auris hybrid från 2014.

Här ett exempel på en för 140,000 kr (med panoramatak).

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_1_8_HSD_Touring_sports__7002Mil__73093848.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2017-05-10 22:56

Med automat?

Verkade ju vara ett krav för TS.

Uppdaterat: 2017-05-10 22:57

Går att få en ny skoda för drygt 170000:- med 3 års garanti, betydligt bättre affär.

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_TSi115_Combi_Ambition_69113685.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2017-05-10 22:59

Ja det tillkommer men är nog ändå en bättre affär.

Värt att kolla i vart fall.

Avensis 1,8 CVT är dock helt ok men fasen vet om inte den före senaste faceliften faktiskt är bättre även om den inte är lika snygg.

Aldrig Auris, den före faceliften är hemsk inuti, billig känsla och den faceliftade har en del otrevligheter. Den icke faceliftade får du skiten med omprogrammering av däck dessutom.

Begagnad automat:

https://www.blocket.se/kronoberg/Skoda_Octavia_Kombi_TSi_115_Automat_Dragpaket_72793081.htm?ca=16&w=3&last=1

Uppdaterat: 2017-05-10 23:05
junkers skrev:

Ja det tillkommer men är nog ändå en bättre affär.

Värt att kolla i vart fall.

Avensis 1,8 CVT är dock helt ok men fasen vet om inte den före senaste faceliften faktiskt är bättre även om den inte är lika snygg.

Aldrig Auris, den före faceliften är hemsk inuti, billig känsla och den faceliftade har en del otrevligheter. Den icke faceliftade får du skiten med omprogrammering av däck dessutom.

Begagnad automat:

https://www.blocket.se/kronoberg/Skoda_Octavia_Kombi_TSi_115_Automat_Dragpaket_72793081.htm?ca=16&w=3&last=1

En demo bil 500 mil med tre års garanti och en sådan lånade jag innan jag köpte min och är du försiktig så kan du enkelt kör den på under 0,5 och med eco på 0,45. Bränsle värmare och fathållare, blåtand vagnskadeförsäkring i tre år och det som behövs. Slå till!!

Inget att fundera på mot toyotan, kan du lägga upp 189 tusen så gör det och dessutom om du är snabb kan du säkert få ner priset 5000:-. En förhållandevis tyst och praktisk bil

Uppdaterat: 2017-05-11 05:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Auris er da en fin og stærk bil , hvorfor siger og skriver dette o. F

Uppdaterat: 2017-05-11 11:05

Kan man köpa en ny bil för ungefär samma pengar är allt annat vansinne. En modern bil med ett par år på nacken oavsett fabrikat är nog ett bra köp om den gått lite och ser väl skött ut med service bok.. Toyota är bra bilar och det är dom flesta i dagens läge men om man köper begagnat skall man skall nog köpa med så få mil som möjligt och så bra pris som möjligt för skicket och milen. Det finns vansinnes historier om alla bilar där ägarna fått bita i det sura äpplet och betala stora pengar i reparationer och Toyota är inget undantag. Som sagt kan du köpa en ny eller nästan ny med fabriks garanti några år så köp den och Octavian är en normal trevlig och praktisk bil utan krusiduller och bling bling och med den lilla nya motorn så kommer du att få en hyfsat snål bil om du inte kör som en rånare.

Uppdaterat: 2017-05-11 13:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Shogun, dock kan man väl tycka att junkers har en poäng i sin sakkritik på detaljer. Tänker, däcktryckssytem, 17" hjul och safey sense, saker man kan undvika tills det blir bättre. Jag tycker också man upplever en bil rätt annorlunda om man köper den begagnad kontra ny, Toyota tycker jag glänser främst som begagnat. Då har man mer tolerens med småfel och udda lösningar. I grunden är ju Toyota och HSD riktigt bra grejor som är snåla och driftsäkra nåt otroligt. Dessutom låg fordonsskatt även med bonus-malus. Känns också mer framtidssäkert än att köpa en Avensis 1,8 CVT just nu. Men att säga att den är skit tycker jag inte är seriöst. Det klagas på dom som kritiserar VW men jag har t.ex. aldrig påsått att Skoda är skit. Är det den nivån forumet ska ha? Allt är svartvitt, VW är skit eller Toyota är skit. Världen är binär, suck.

Uppdaterat: 2017-05-11 13:32

mso1000, det jag menar lite med Toyota är att styrkan ligger i brukande i långa loppen, svagheten är väl främst dålig "kvalitetskänsla". Alltså att bilarna som helt nya kan kännas lite "billiga" i förhållandevis vad man ändå måste betala för sprillans bilar. Förvisso kan man ju tycka att alla nya bilar är för dyra men det finns ändå skillnader i känsla, utförande, funktioner etc. Jämför man med VW/Skoda så är väl då styrkan där mer åt det nyare hållet istället, alltså att upplevelen är att dom ger mer för pengarna som nya jämförelsevis med Toyota. Tycker detta gäller särskilt nu när ju Toyota är inne i ett generationsskifte och dom flesta modeller börjar bli till åren, vilket då gäller både Avensis och Auris.

Detta var en slags grov betraktelse och generalisering men jag tror den stämmer hyggligt.

Sen vad gäller HSD just så är väl styrkan främst stadskörning, så där får man väl då försöka värdera vilket körmönster man har.

Uppdaterat: 2017-05-11 14:23
Vidstige skrev:

Shogun, dock kan man väl tycka att junkers har en poäng i sin sakkritik på detaljer. Tänker, däcktryckssytem, 17" hjul och safey sense, saker man kan undvika tills det blir bättre. Jag tycker också man upplever en bil rätt annorlunda om man köper den begagnad kontra ny, Toyota tycker jag glänser främst som begagnat. Då har man mer tolerens med småfel och udda lösningar. I grunden är ju Toyota och HSD riktigt bra grejor som är snåla och driftsäkra nåt otroligt. Dessutom låg fordonsskatt även med bonus-malus. Känns också mer framtidssäkert än att köpa en Avensis 1,8 CVT just nu. Men att säga att den är skit tycker jag inte är seriöst. Det klagas på dom som kritiserar VW men jag har t.ex. aldrig påsått att Skoda är skit. Är det den nivån forumet ska ha? Allt är svartvitt, VW är skit eller Toyota är skit. Världen är binär, suck.

Jag håller med fullständig, det finns nästan inga skit bilar i dag.., Det finns vissa enstaka modeller eller motorer eller så på dom kända fabrikaten,,, Jag menar som vag dsg lådorna första modellerna som släpptes och ett antal år framåt och lika så Toyotas dieslar är väl också tveksamma med törst och några ras men alla märken har några plumpar/svackor på nåt sett och det är ju bara att googla runt några timmar så hittar man både det ena och det andra på alla märken.

Dessutom skatten är jag lite påläst på men Octavian bensin har en skatt i dag på under 400:- och jag tror efter malux går den upp några hundringar men som sagt skall man köpa nu så får man nog läsa på om skatten så man inte åker på en extra fast års kostnad på nån eller några tusen lappar om året eller mer i vissa fall...Sedan om bilen råkar ha bensin värmare (guld),, om du någonsin haft en då förstår du inte hur alla kan vara så dum som inte fattar att man kan kliva in i en varm bil i alla lägen, Hahaha.

Sedan vet jag inte riktigt om det glänser nåt extra med beg Toyota men Toyota HSD är inget dåligt beg köp som du säger med rätt körning är dom nog lite snålare också MEN om man köper bil ut och TESTA bilen ett dygn så du får rätt uppfattning och känsla för förbrukning och sitt komfort,värme, mm

Uppdaterat: 2017-05-11 14:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Vidstige skrev:

mso1000, det jag menar lite med Toyota är att styrkan ligger i brukande i långa loppen, svagheten är väl främst dålig "kvalitetskänsla". Alltså att bilarna som helt nya kan kännas lite "billiga" i förhållandevis vad man ändå måste betala för sprillans bilar. Förvisso kan man ju tycka att alla nya bilar är för dyra men det finns ändå skillnader i känsla, utförande, funktioner etc. Jämför man med VW/Skoda så är väl då styrkan där mer åt det nyare hållet istället, alltså att upplevelen är att dom ger mer för pengarna som nya jämförelsevis med Toyota. Tycker detta gäller särskilt nu när ju Toyota är inne i ett generationsskifte och dom flesta modeller börjar bli till åren, vilket då gäller både Avensis och Auris.

Detta var en slags grov betraktelse och generalisering men jag tror den stämmer hyggligt.

Sen vad gäller HSD just så är väl styrkan främst stadskörning, så där får man väl då försöka värdera vilket körmönster man har.

Det kanske stämmer men då jag aldrig kört en gammal modern Toyota så kan jag inte bedöma det men det stämde inte på 80-90talet tycker jag vad det gäller Toyota modell större men som en Yaris 99 överglänser ju alla andra små bilar av asiatisk och även europeiska små bilat vill jag säga då jag skruvat en del i dessa före 00 talet.

Uppdaterat: 2017-05-11 14:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo jag funderade på Octavia, som är en trevlig bil. Men automat är som sagt ett krav för mig, och jag vågar faktiskt inte DSG. De har dåligt rykte, även om de skulle vara okej numera. Tänker när man ska sälja den begagnad om 3-4 år.

Auris är för liten i baksätet, då jag måste ha plats för en barnstol.

Faktum är att det blev en Avensis igen, uttagen sommaren -14 med 3700 mil på mätaren. Lite tråkigt byte kanske, och Avensis är ju dyr som beg, men det är ju ett supertryggt köp med 5 års TKG-garanti kvar. Jämfört med min 10:a är interiören ett snäpp upp, och schysst med touch/navigator inbyggt, samt framför allt backkamera. Avensis kan vara en utmaning i parkeringsgaraget faktiskt då den är lång och har lite halvdålig sikt bakåt. Känner mig nöjd, förutom att den var dyr.. men å andra sidan brukar beg.priserna håla i sig så om 4 år får jag nog skapligt för den med max ca 8 tusen mil på mätaren om mitt körmönster inte förändras från idag.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-05-17 14:15

Troligen ett bra köp!

Uppdaterat: 2017-05-17 16:29

Har nu hunnit köra en del med nya, och kan konstatera att fjädring och styrning är rejält mycket bättre i 2014 års jämfört med 2010 års. Gillar även stolarna med skinn/alcantara. Ljudisoleringen och också mycket bättre, man hör inte motorn alls lika mycket. Backkamera utan styrlinjer är dock en besvikelse.

Uppdaterat: 2017-05-26 21:25

Infotainment är inte Toyotas starka sida och backkameran är rent ut sagt usel.

Den tar ju så lång tid att starta att man backat klart innan man ser ngt speciellt som den bootar om vid motorstart...

Uppdaterat: 2017-05-26 22:09

Satt lite i samma sits, hade en Avensis 07:a med 2.4 bensin automat som jag haft i 2½ år. Provkörde en del olika märken och modeller men blev också en Avensis igen. Hittade en 2012 (facelift) med 2.0 cvt, kombi, dragkrok, fullservad och 1 ägare för precis 144 tusen. Dock blev det med tygklädsel för lädret var så jädra kallt i vintras trots stolsvärme

Uppdaterat: 2017-06-01 23:49