Vi Bilägares forum

Automatväxlade manuella lådor

Automatväxlade manuella lådor

En bekant tänker byta bil. Hon undrade vad jag tycker om automatväxlade Ford Focus av 2016 års modell. Jag var tvungen att läsa på. Det verkar vara en mycket bra bil men Ford tycks ha haft stora problem med tillförlitligheten när det gäller automatlådorna. VAG's DSG-lådor har inget vidare rykte. Själv har jag haft med strulande automatiserade manuella lådor att göra i Citroën och Renault. Fråga 1: Finns det någon biltillverkare som fått till sina automatiserade manuella växellådor utan att det funnits barnsjukdomar? Fråga 2. Finns det några nyare bilar i storlek med Focus som fortfarande har en gammaldags hederlig automatlåda med momentomvandlare?

Uppdaterat: 2018-02-12 15:17

Kommentarer

Svar på fråga 2 borde kunna vara Mazda 3 även om jag inte testat automaten på den. Däremot på Mazda 2 och där var det en konventionell automat om inte minnet sviker. I segmentet under (B-segmentet) så har väl både Hyundai och Kia modeller med, tyvärr lite gammalmodiga, momentomvandlar-lådor kombinerade men likaså lite gammaldags sugmotorer så dom är nog inte speciellt snåla.

Möjligen kan Opel Astra också får med momentomvandlar-låda men det finns det nog andra specialister som kan svara på. Annars är det nog inte så många vanliga bilar i den klassen som har klassiska automater längre. Kanske också nån fransman ?

Uppdaterat: 2018-02-12 15:40

Har själv en andrabil i familjen, Opel Corsa 2016, med en robotiserad manuell låda(heter MTA på Opel språk). Den går också att växla manuellt, sekvensiellt trycka spaken uppåt eller nedåt. Märkligt är om man kör den i manuell mode, så är den kvickare och slirar inte så mycket på "kopplingen". Denna växellåda fanns i alla kvar i Opels sortiment fram till årsmodell 2016 även för Opel Astra, vet inte om den finns för 2017 och 2018(har inte kollat detta). Opel kom med en ny 6 vxl automatlåda för något/några år sedan som ett alternativ till denna MTA-låda, vet inte om den är av typen momentomvandlare eller ej.

Uppdaterat: 2018-02-12 15:41

Det jag hört och läst om Ford focus automaten är att den är ganska törstig.

Tror jag läste nån gång i brochyr att Ford automat var +15% på soppan.

Uppdaterat: 2018-02-12 16:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mazda har ju någon variant av automatlåda (vet inte vilka modeller den sitter på dock) som, vad jag lyckats klura ut, förefaller vara en kombination av typ momentomvandlarlåda, CVT och dubbelkopplingslåda.

Inte helt lyckats förstå hur den fungerar i praktiken men det finns på min intresselista helt klart.

Uppdaterat: 2018-02-12 16:25
Världens vackra... skrev:

En bekant tänker byta bil. Hon undrade vad jag tycker om automatväxlade Ford Focus av 2016 års modell. Jag var tvungen att läsa på. Det verkar vara en mycket bra bil men Ford tycks ha haft stora problem med tillförlitligheten när det gäller automatlådorna. VAG's DSG-lådor har inget vidare rykte. Själv har jag haft med strulande automatiserade manuella lådor att göra i Citroën och Renault. Fråga 1: Finns det någon biltillverkare som fått till sina automatiserade manuella växellådor utan att det funnits barnsjukdomar? Fråga 2. Finns det några nyare bilar i storlek med Focus som fortfarande har en gammaldags hederlig automatlåda med momentomvandlare?

Jag har haft fd Ford Fiesta 2014 körde 1 år och 10 månader och verkstadsbesökt 4 ggr som har problem med Powershift.

Det var ryser och rycker. Det finns också även Focus. Kolla nedan och läsa om problemet.

http://www.caradvice.com.au/546286/ford-powershift-transmission-issues-are-you-affected-what-steps-should-you-take/

http://www.caradvice.com.au/570740/ford-powershift-transmission-issues-explained-australian-boss-talks-on-troubles-and-remedies/

http://www.carconversation.com.au/opinions/ford-powershift-transmission-problems

https://www.youtube.com/watch?v=Z-kFZrOli2A

Uppdaterat: 2018-02-12 17:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Världens vackra... skrev:

En bekant tänker byta bil. Hon undrade vad jag tycker om automatväxlade Ford Focus av 2016 års modell. Jag var tvungen att läsa på. Det verkar vara en mycket bra bil men Ford tycks ha haft stora problem med tillförlitligheten när det gäller automatlådorna. VAG's DSG-lådor har inget vidare rykte. Själv har jag haft med strulande automatiserade manuella lådor att göra i Citroën och Renault. Fråga 1: Finns det någon biltillverkare som fått till sina automatiserade manuella växellådor utan att det funnits barnsjukdomar? Fråga 2. Finns det några nyare bilar i storlek med Focus som fortfarande har en gammaldags hederlig automatlåda med momentomvandlare?

http://www.caradvice.com.au/546286/ford-powershift-transmission-issues-are-you-affected-what-steps-should-you-take/

http://www.caradvice.com.au/570740/ford-powershift-transmission-issues-explained-australian-boss-talks-on-troubles-and-remedies/

http://www.carconversation.com.au/opinions/ford-powershift-transmission-problems

Uppdaterat: 2018-02-12 17:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Oj vad många bra svar. Tack! PI & Xanto: Nu har jag forskat lite om Mazdas automatlådor (Skyactiv-drive). De verkar väldigt komplicerade men jag hittar inga gråtande inlägg någonstans på internet som säger att de inte är hållbara. Mazda kanske har fått in en fullträff. Jag hittade en video som förklarar hur den fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=rqHGnfnQPk4

Optimus: Tack för Opel-spåret. Vilket betyg skulle du ge den lådan på en skala från 1-10? Mso: Jag skulle inte se en aning ökad bränsleförbrukning som ett större problem om bilen var av sådan art att den inte går sönder. Nu verkar ju automatväxlade Focusar både dra mer soppa och dessutom gå sönder. Dålig kombo.GF: Du har hittat samma information som jag fast dina källor är tydligare och bättre. Det är märkligt att inte Fords problem blivit lika uppmärksammade som VW's problemlådor.

Uppdaterat: 2018-02-12 17:38

Mazda har riktiga automatlådor.

Uppdaterat: 2018-02-12 17:43

Opel Astra 1.4T 150hk och 1.6T 200hk har automat med momentomvandlare.

Lika så 1.6CDTI 136hk om man vill ha diesel istället.

Det är bara med den minsta motorn 1.0T, som det sitter en robotiserad manuell låda ( Easytronic )

Uppdaterat: 2018-02-12 17:45

Bmw har konventionella 8-växlade ZF-lådor i alla modeller utom nya X1 och 2active tourer.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

När jag startade denna tråd för några dagar sedan hade jag aldrig kört en bil med CVT-automat. Nu råkade jag få köra en sådan i veckan. En Toyota satt den i och jag vet inte vad jag ska tycka... Den kändes inte dålig eller så men jag fick inga vibbar som sa att jag ville äga en bil med CVT. Det kändes märkligt surrande. Är dessa transmissioner hållbara eller svaga? Borde jag ha gillat den och i så fall varför?

Uppdaterat: 2018-02-15 21:45

Mercedes har CVT på vissa B-modeller och dessa är inte surriga, mycket beror tydligen på hur de programmeras.

Audi hade CVT på A6 en tid, men har slutat med den nu, men inte heller den tycker jag är surrig.

Men det är dyrt med oljebyte.

Jag minns första gången jag körde CVT, en Volvo 66, jag trodde aldrig jag skulle komma upp i fart, efter någon minut med plattan i mattan och ylande motor nådde jag 100! Kanske.

Men där var det ju kilremsvariator som på DAFs personbilsdivision som ju Volvo köpte och blev blåsta!

Man trodde att man köpt DAFs "Transmatic" som var en metallvariator av en konstruktion som licensierades till många biltillverkare, men patenten hörde till lastbilsdivisionen

Uppdaterat: 2018-02-15 22:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det var en Toyota hybrid så är jag övertygad om att du inte behöver oroa dig för CVT-lådans hållbarhet - det finns inga remmar i den om jag inte missminner mig. Däremot så är det ju högst personligt om man gillar den eller inte.

Uppdaterat: 2018-02-15 22:49
Världens vackra... skrev:

När jag startade denna tråd för några dagar sedan hade jag aldrig kört en bil med CVT-automat. Nu råkade jag få köra en sådan i veckan. En Toyota satt den i och jag vet inte vad jag ska tycka... Den kändes inte dålig eller så men jag fick inga vibbar som sa att jag ville äga en bil med CVT. Det kändes märkligt surrande. Är dessa transmissioner hållbara eller svaga? Borde jag ha gillat den och i så fall varför?

Det beror nog på vad man vill ha hos en bil. Är det sportigt beteende man söker passar nog en dubbelkopplingslåda bäst, som rappt skickar i växlarna. Omärkbart i fart, men tyvärr ofta mer eller mindre ryckiga i låg fart...

Men söker man komfort och mjuka växlingar så tycker jag CVT är riktigt trevlig och bekväm. Aldrig tillstymmelsen till ryck. Att dom upplevs "surriga" beror på att dom oftast sitter på sugmotorer som inte ger samma acceleration som en turbomotor. Men är man ute efter en "komfort-glidare" passar lådan bra. Momentomvandlarlådor kan väl sägas vara ett mellanting mellan dessa, enligt min erfarenhet. Numer jobbar dom med lockup och har blivit både snabba och snåla. Men vissa av dom har en viss ryckighet ibland har jag känt...

Uppdaterat: 2018-02-15 23:03

Fast att dubbelkopplingslådan skulle vara "ryckig" i låg fart - nja, inget jag upplevt i alla fall. Enda gången jag tycker dom är en aning "ovilliga" är när man t ex i garaget vill flytta bilen bara några få cm - där är t ex en manuellt växlad bil överlägsen. Men väl i rull även om det går långsamt - inga upplevda problem. Så generellt tycker jag att moderna dubbelkopplingslådor, i alla fall de jag kört i nyare VW-bilar, är väldigt trevliga. Men allra mjukast/gummibandsaktiga är ju CVT-lådorna om det är nåt sånt man önskar. Sen köper man ju inte bara lådan utan även motorn den är kopplad till så man får ju bedöma helheten.

Uppdaterat: 2018-02-15 23:19

Pi - Min V70, med PowerShift lådan (samma som Ford), var svår att starta utan ryck och sänkte man farten i en korsning men gick på gas utan att stanna helt blev det ryckigt. Om någon ovan körde den startade resan alltid med ett rejält skutt. Men i fart växlade den utan att det kändes. Tror VW lyckats bättre med dessa lådor, i varje fall på senare tid, för både nya Tiguan och Golf Alltrack jag provat växlade silkeslent. Men har läst att biltidningar även klagat på VW, så kanske finns det bättre o sämre exemplar...?

Apropå din sista mening, med helheten, så var min tanke att om man söker en "komfort-glidare" så är man inte ute efter extrema accelerationsresurser. Kör man mjukt då lider man inte av vare sig motor eller CVT-lådan. Och så slö är den ändå inte.

Uppdaterat: 2018-02-15 23:44

ViB klagade på både Audin och VWn i testet mot Opel Insignia i förra numret.

Ur testet: " Både Audi och VW lider en del av den ryckighet vid trafikljusstart som tycks ofrånkomlig i kombinationen vridmomentstark diesel/dubbelkopplingslåda. Det gäller särskilt i Passat som i normalt körläge gärna vill ”tänka” en tiondel eller två för länge innan den sätter fart – och då ofta gör det med ett ryck. "

Uppdaterat: 2018-02-15 23:55

Om vi skiter i kostnad och jada jada så vore det intressant att testa konceptet momentomvandlare med mycket tidig lockup och en dubbelkoppling.

Då kan du få silkeslen mjuk start, du kan slira som när en båt skall dras upp på en brant ramp, men så fårt du fått upp bara lite fart så har du sedan sömlösa växlar, och så när du bromsar in inför en rondell till exempel så går momentomvandlaren in igen och ger mjuk körning.

Mazda verkar ju ha tänkt något åt det håller där de Påstår(!) att deras nya låda har det bästa från dubbelkoppling, cvt och momentomvandlare.

Inte testat dock så jag vet inte i praktiken.

Uppdaterat: 2018-02-16 06:17
Rutger Jönåker skrev:

Pi - Min V70, med PowerShift lådan (samma som Ford), var svår att starta utan ryck och sänkte man farten i en korsning men gick på gas utan att stanna helt blev det ryckigt. Om någon ovan körde den startade resan alltid med ett rejält skutt. Men i fart växlade den utan att det kändes.

Just det likadant som min fd Ford Fiesta med PowerShift du menar som sitter Volvo V70. Just har slutat produkt ny Volvo med PowerShift dubbelkoppling är usel istället ny med momentomvandlare är mycket bättre med härligt silkeslen drivlina lika som BMW med ZF modellen.

Uppdaterat: 2018-02-16 07:09
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
saabnisse skrev:

Jag minns första gången jag körde CVT, en Volvo 66, jag trodde aldrig jag skulle komma upp i fart, efter någon minut med plattan i mattan och ylande motor nådde jag 100! Kanske.

Från 0 till 40 var Volvo 66 ganska snabba för sin tid, men jag kan ändå inte låta bli att tänka på att man borde kolla brevlådan när jag hör en bil med CVT. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjorven

Uppdaterat: 2018-02-16 08:53
Xanthopteryx skrev:

Om vi skiter i kostnad och jada jada så vore det intressant att testa konceptet momentomvandlare med mycket tidig lockup och en dubbelkoppling.

Då kan du få silkeslen mjuk start, du kan slira som när en båt skall dras upp på en brant ramp, men så fårt du fått upp bara lite fart så har du sedan sömlösa växlar, och så när du bromsar in inför en rondell till exempel så går momentomvandlaren in igen och ger mjuk körning.

Mazda verkar ju ha tänkt något åt det håller där de Påstår(!) att deras nya låda har det bästa från dubbelkoppling, cvt och momentomvandlare.

Inte testat dock så jag vet inte i praktiken.

Dock tycker jag inte att Mazda lådan verkar så speciell. Det verkar handla om att låta lockupen gå in så tidigt så möjligt och sedan har man en vibrationsdämpare för att filtrera bort oönskad vibrationer som kan komma av tidig lockup. ZF:s 8-växlade låda har haft detta sedan den kom. Min bil låser väldigt tidigt och ligger ofta på mycket låga varvtal (typ 1000-1100). Det går också att segdra från låga varvtal utan slirande eller nedväxling.

Uppdaterat: 2018-02-16 08:57

Jag vet fortfarande inte vad jag har för låda i Ford Transiten, den heter PowerShift, men jag uppfattar den som en momentomvandlar låda, och skulle det vara en automatisk manuell låda har dom lyckats väl.

Uppdaterat: 2018-02-16 11:02
Skodaägare skrev:

Xanthopteryx wrote:Om vi skiter i kostnad och jada jada så vore det intressant att testa konceptet momentomvandlare med mycket tidig lockup och en dubbelkoppling.

Då kan du få silkeslen mjuk start, du kan slira som när en båt skall dras upp på en brant ramp, men så fårt du fått upp bara lite fart så har du sedan sömlösa växlar, och så när du bromsar in inför en rondell till exempel så går momentomvandlaren in igen och ger mjuk körning.

Mazda verkar ju ha tänkt något åt det håller där de Påstår(!) att deras nya låda har det bästa från dubbelkoppling, cvt och momentomvandlare.

Inte testat dock så jag vet inte i praktiken.

Dock tycker jag inte att Mazda lådan verkar så speciell. Det verkar handla om att låta lockupen gå in så tidigt så möjligt och sedan har man en vibrationsdämpare för att filtrera bort oönskad vibrationer som kan komma av tidig lockup. ZF:s 8-växlade låda har haft detta sedan den kom. Min bil låser väldigt tidigt och ligger ofta på mycket låga varvtal (typ 1000-1100). Det går också att segdra från låga varvtal utan slirande eller nedväxling.

Det skiljer ju även hur de låser. En annan kopplingskonstruktion.

Alla har vibrationsdämpare i sig men när det normalt är en koppling som slår till så har man här flera kopplingar plus då lite annan konstruktion på fjädrarna som dämpar. Dessutom har man ändrat design på momentomvandlaren och krympt denna både i omfång såväl som i arbetsområde.

Uppdaterat: 2018-02-16 11:57
Rikard skrev:

Jag vet fortfarande inte vad jag har för låda i Ford Transiten, den heter PowerShift, men jag uppfattar den som en momentomvandlar låda, och skulle det vara en automatisk manuell låda har dom lyckats väl.

Det är en dubbelkopplingslåda, samma typ som på Mondeon och den växlar verkligen bra.

Din bil är ju ny, men det är kul att läsa om vad som händer när den gått ganska långt.

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=83040

Uppdaterat: 2018-02-16 18:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På vag är det numera oljebyte på 6000 mil.

Tidigare behövdes det inte och ingen plugg fanns.

Dyrköpt lärdom för vag och tidigare kunder. :(

Uppdaterat: 2018-02-16 18:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, det är samma körsträcka som gäller för Fords Powershift.

Uppdaterat: 2018-02-16 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Skodaägare skrev:

Xanthopteryx wrote:Om vi skiter i kostnad och jada jada så vore det intressant att testa konceptet momentomvandlare med mycket tidig lockup och en dubbelkoppling.

Då kan du få silkeslen mjuk start, du kan slira som när en båt skall dras upp på en brant ramp, men så fårt du fått upp bara lite fart så har du sedan sömlösa växlar, och så när du bromsar in inför en rondell till exempel så går momentomvandlaren in igen och ger mjuk körning.

Mazda verkar ju ha tänkt något åt det håller där de Påstår(!) att deras nya låda har det bästa från dubbelkoppling, cvt och momentomvandlare.

Inte testat dock så jag vet inte i praktiken.

Dock tycker jag inte att Mazda lådan verkar så speciell. Det verkar handla om att låta lockupen gå in så tidigt så möjligt och sedan har man en vibrationsdämpare för att filtrera bort oönskad vibrationer som kan komma av tidig lockup. ZF:s 8-växlade låda har haft detta sedan den kom. Min bil låser väldigt tidigt och ligger ofta på mycket låga varvtal (typ 1000-1100). Det går också att segdra från låga varvtal utan slirande eller nedväxling.

Jag har nu mer en Mazda med den sexväxlad automaten. Riktigt trevlig låda. Inte i klass med denZF låda Bl.a. BMW har. Har har haft ett par sådana oxå. Men med tanke på priset på bilen är den helt ok. Behövs egentligen inte åtta tio växlar. Hade oxå,en Audi A4 2,7 tdi med cvt låda. Inget fel på den heller. I kombination med dieselsexan fungerande den fint. Bara lite kinkig med manövrerande av två ton husvagn.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
Pi skrev:

Fast att dubbelkopplingslådan skulle vara "ryckig" i låg fart - nja, inget jag upplevt i alla fall. Enda gången jag tycker dom är en aning "ovilliga" är när man t ex i garaget vill flytta bilen bara några få cm - där är t ex en manuellt växlad bil överlägsen.

Ja, det stämmer också jag med manuellt växlad bil överlägsen. Har haft lånebil och provkört alla DSG med VW Golf 1.4 TSI, TDI, Polo TDI och Audi A1 1.2 TSI när det vill flytta lite bit bilen ca 10 cm med försiktigt släpp sakta upp broms känns orolig om man krocka framför bilparkering. Inte problem med Ford Powershift kan flytta ca 1 cm. DSG är mjukare uppväxling och nedväxling utan ryser och få rycker. Powershift är ganska mjukare uppväxling och nedväxling med händelse ryser för hårt.

Uppdaterat: 2018-02-17 11:29
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

Fast att dubbelkopplingslådan skulle vara "ryckig" i låg fart - nja, inget jag upplevt i alla fall. Enda gången jag tycker dom är en aning "ovilliga" är när man t ex i garaget vill flytta bilen bara några få cm - där är t ex en manuellt växlad bil överlägsen. Men väl i rull även om det går långsamt - inga upplevda problem. Så generellt tycker jag att moderna dubbelkopplingslådor, i alla fall de jag kört i nyare VW-bilar, är väldigt trevliga. Men allra mjukast/gummibandsaktiga är ju CVT-lådorna om det är nåt sånt man önskar. Sen köper man ju inte bara lådan utan även motorn den är kopplad till så man får ju bedöma helheten.

Jag har konsekvent i 20 år ratat automat.

Har genom åren testat många.

Men nu på sista bilen blev det dsg och dessutom den ökända 7 växlad med torr lamell.

Hoppas alla barnsjukdomar är borta.

Men ingen ryckighet alls.

Smidig i parkering med cm presition.

Bara att svagt släppa bromsen går den mm för mm.

Det mäst imponerande är trotts kallstart och minus 27 ingen seghet eller trög på något sett utan bara drog i väg med 1400 motorvarv.

Alla andra inklusive dom kraftigare dsg med våt lamell blir lite halvskumma första minuten eller första 10 minuterna i vinter kylan.

Det skiljer en del och jag hatar att ha en motor i stan som varvar 2500 varv första 10 minuterna och låter som en gammal daf.

Rätta mig om jag har fel men lite så tycker jag fast jag bara kört några.

Uppdaterat: 2018-02-17 17:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Alla andra inklusive dom kraftigare dsg med våt lamell blir lite halvskumma första minuten eller första 10 minuterna i vinter kylan.

Det skiljer en del och jag hatar att ha en motor i stan som varvar 2500 varv första 10 minuterna och låter som en gammal daf.

Rätta mig om jag har fel men lite så tycker jag fast jag bara kört några.

Något ylande har jag inte märkt av med automaten. Jag hade en 240 en gång där fläkten hade en förmåga att fastna, den ylade ganska friskt, men den var manuell.

Uppdaterat: 2018-02-17 17:53

har en 2,0 Avensis toyota med et fantastisk cvt med 7 trins automatisk, meget smidigt og hurtigt . Langt bedre end konens dgs og der er aldrig nogen fejl, bilen er fra 2009..

Uppdaterat: 2018-02-17 18:06

En del automater växlar/låser inte högsta växeln innan lådan uppnått lite temperatur, kanske det som uppfattas spm ylande.

Uppdaterat: 2018-02-17 18:13
mso 1000 skrev:

Pi wrote:Fast att dubbelkopplingslådan skulle vara "ryckig" i låg fart - nja, inget jag upplevt i alla fall. Enda gången jag tycker dom är en aning "ovilliga" är när man t ex i garaget vill flytta bilen bara några få cm - där är t ex en manuellt växlad bil överlägsen. Men väl i rull även om det går långsamt - inga upplevda problem. Så generellt tycker jag att moderna dubbelkopplingslådor, i alla fall de jag kört i nyare VW-bilar, är väldigt trevliga. Men allra mjukast/gummibandsaktiga är ju CVT-lådorna om det är nåt sånt man önskar. Sen köper man ju inte bara lådan utan även motorn den är kopplad till så man får ju bedöma helheten.

Jag har konsekvent i 20 år ratat automat.

Har genom åren testat många.

Men nu på sista bilen blev det dsg och dessutom den ökända 7 växlad med torr lamell.

Hoppas alla barnsjukdomar är borta.

Men ingen ryckighet alls.

Smidig i parkering med cm presition.

Bara att svagt släppa bromsen går den mm för mm.

Det mäst imponerande är trotts kallstart och minus 27 ingen seghet eller trög på något sett utan bara drog i väg med 1400 motorvarv.

Alla andra inklusive dom kraftigare dsg med våt lamell blir lite halvskumma första minuten eller första 10 minuterna i vinter kylan.

Det skiljer en del och jag hatar att ha en motor i stan som varvar 2500 varv första 10 minuterna och låter som en gammal daf.

Rätta mig om jag har fel men lite så tycker jag fast jag bara kört några.

Men inte är väl din låda kall när du startar, du kör ju motorvärmaren inför alla starter säger du. Så det är ju mer än motor och kupé som blir varm.

Inte ens min med converterlåda segar sig med ylande motor, om nu dieseln kan yla, när man kört värmaren en halvtimma. Vid vinterkyla och utan att ha kört värmare så låser den inte för än efter några minuters körning, men några tio minuter tar det då inte.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Guran.

Det är väl inga problem och ylande vet jag inte om jag nämt förutom på den toyotan C-HR när man kör på farthållaren vilket inte var angenämt alls.

Det jag menar är att tex motorn går på 2500 varv första två kilometrarna vid kallstart innan segheten släpper.

Och visst använder jag värmaren jämt men det händer att man kommer på att man skall iväg omg oavsett temperatur.

Och värmaren höjer nog inte lådans temperatur nånting.

Uppdaterat: 2018-02-17 22:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Automatväxlande manuella lådor??Eller är det manuella lådor med elektriskt assisterade clutchar?Tydeligen är detta missvisande då "manuell" betyder att man måste vaxla?En clutchlös manuell är en manuell växellåda och inget annat.Det måste vara i detta fall en kopplingslös i den betydelse att den "själv" frikopplar när man byter vaxel?Derimot är triptonic ett läge på en automatlåda där man "kan" shifta själv.

Kopplingslösa har ju funnits i 20 år men det är manuella lådor med el assisterade kopplingar "autoclutch".Här behöver man " bara lära sig slappa varvtalet när man växlar presis som en med 3 pedaler men med lite "finess" som med annan midernare utvekling.

Man kan inte vänta sig annat än att lite tid och kännedom till vilket märke man har vill så småningom gjöra helt bort med ovanheterna som alla mideller har om man inte har kjört likadant innan.

A-class på 90- talet var nog den första kopplingslösa manuella lådan.Även dom var med given fördel av mindre rörliga delar,ekonomi och då det viktigaste mer effektivitet utav små motorer då momentet och kraften är jämnare i varvtal osv.utan att tappa just det under vanlig koppling.

Uppdaterat: 2018-02-18 09:43
mso 1000 skrev:

Guran.

Det är väl inga problem och ylande vet jag inte om jag nämt förutom på den toyotan C-HR när man kör på farthållaren vilket inte var angenämt alls.

Det jag menar är att tex motorn går på 2500 varv första två kilometrarna vid kallstart innan segheten släpper.

Och visst använder jag värmaren jämt men det händer att man kommer på att man skall iväg omg oavsett temperatur.

Och värmaren höjer nog inte lådans temperatur nånting.

Jodå, värmaren gör även nytta på lådan, den sitter bultad på motorblocket Så hela paketet blir varmt.

Märker som jag skrev tidigare klar skillnad på min bil, med eller utan värmare. Med så går lockupen i direkt, utan så slirar den och varvar ca 1000rpm mer i några minuter

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Der er stor forskel på avensis og Chr cvt. Avensis har 7 trin Chr kun 5 så den støjer mere end den køre s

Der skulle være opdateringer på vej til denne Chr som slet ikke når avensis i glidende støjfri kørestil , avensis kører fantastisk med cvt 7 sport

Uppdaterat: 2018-02-18 10:44

Jag har en Golf SC -17 med 150hk diesel och en 7-stegad våtlamell DSG och den är precis likadan att köra som en traditionell momentomvandlalåda men utan gummibandskänsla.

Uppdaterat: 2018-02-18 11:16
Birger skrev:

Automatväxlande manuella lådor??Eller är det manuella lådor med elektriskt assisterade clutchar?Tydeligen är detta missvisande då "manuell" betyder att man måste vaxla?En clutchlös manuell är en manuell växellåda och inget annat.Det måste vara i detta fall en kopplingslös i den betydelse att den "själv" frikopplar när man byter vaxel?Derimot är triptonic ett läge på en automatlåda där man "kan" shifta själv.

Kopplingslösa har ju funnits i 20 år men det är manuella lådor med el assisterade kopplingar "autoclutch".Här behöver man " bara lära sig slappa varvtalet när man växlar presis som en med 3 pedaler men med lite "finess" som med annan midernare utvekling.

Man kan inte vänta sig annat än att lite tid och kännedom till vilket märke man har vill så småningom gjöra helt bort med ovanheterna som alla mideller har om man inte har kjört likadant innan.

A-class på 90- talet var nog den första kopplingslösa manuella lådan.Även dom var med given fördel av mindre rörliga delar,ekonomi och då det viktigaste mer effektivitet utav små motorer då momentet och kraften är jämnare i varvtal osv.utan att tappa just det under vanlig koppling.

Nu är ju kopplingslösa växellådor extremt sällsynt.

Det finns helautomatiska, halvautomatiska och manuella som grundregel.

Helautomatisk: Du gör ingenting.

Halvautomatisk: Du måste växla men bilen sköter kopplingen.

Manuell: Du måste göra allt.

Fåtalet kopplingslösa har funnits såsom en kombination av momentomvandlare och manuell växling eller frihjul. Frihjulet fungerar dock inte när man står stilla så då måste ne koppling användas.

Sedan kan man ha centrifugalkoppling eller med tryckplatta, våt eller torr och så vidare.

Och hur den regleras kan ju då vara medelst hydraulik, el eller apostlahästar.

Så rent krasst är det koppling i alla manuella lådor (förutom något antikt gammalt undantag som inte blev så lyckat, som med momentomvandlare).

Uppdaterat: 2018-02-18 11:25

Jorgenn du har ju helt missuppfattat Toyotas CVT

Avensis är en traditionell CVT med rem/kedja som fram till 2015 var helt steglös men kunde växlas manuellt i 7 fejkade steg.

Har inte kört någon nyare än 2015 men troligen har de gjort som Subaru med flera och satt dessa fejkade steg även automatikläget om det du säger stämmer.

Vad gäller C-HR så har den absolut ingenting gemensamt med en traditionell CVT utan är Toyotas E-CVT som funkar totalt annorlunda. Det är två elmotorer/generator som sitter på samma axel som förbränningsmotorn i en sanslöst enkel och smart konstruktion som ger steglös utväxling, om de sedan även där fejkar dessa steg vet jag inte eftersom jag inte provkört någon. Livslängden på E-CVT torde vara bilen ut pga den enkla konstruktionen.

Titta lite på Youtube på E-CVT så kanske du fattar mer.

https://m.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM

Kan vara så att de gått till en mer komplicerad konstruktion med gen 4 dock men fortfarande noll gemensamt med traditionell CVT.

https://m.youtube.com/watch?v=-dHeRJdrnI8

Edit:

C-HR borde ha den mer komplicerade E-CVT:n alltså

Uppdaterat: 2018-02-18 12:00

Junkers - C-HR finns ju även som 1.2T med CVT. Hur många steg lådan har i manuellt läge vet jag inte men i automatläge är den, såvitt jag vet, just steglös.

Uppdaterat: 2018-02-18 12:27

Peugeot och Citroën har bilar i Focus-storlek med vanlig automatlåda med momentomvandlare. Lådan heter EAT6 och är 6-växlad, det finns även en 8-växlad variant (EAT8) som har börjat rullats ut i de mer exklusiva versionerna. Dessa lådor tillverkas av japanska Aisin (som tidigare hette Borg-Warner) och har högt rykte för tillförlitlighet. Citroën har EAT6 i C4 Cactus II som snart introduceras på den svenska marknaden, den finns även i den utgående C4-modellen, samt i C3 Aircross och C4 Picasso/Grand Picasso. Peugeot har lådan i 308, 308SW, 3008/5008 m fl.

Här en genomgång av EAT6 lådan i Peugeot 308.

https://www.youtube.com/watch?v=VKq4zGVYPSY

Uppdaterat: 2018-02-18 12:44
Rutger Jönåker skrev:

Junkers - C-HR finns ju även som 1.2T med CVT. Hur många steg lådan har i manuellt läge vet jag inte men i automatläge är den, såvitt jag vet, just steglös.

Ja då har C-HR båda varianterna beroende på motorval då.

Uppdaterat: 2018-02-18 13:06

http://www.telegraph.co.uk/cars/advice/car-advice-with-honest-john/

Se parentes nedan...

(Undvik åtgärd

Jag hade inte känt till ett problem med överföringar i små VW-gruppbilar. Finns de i Polo / Fabia / Ibiza-stora modeller? PDG

Köp inte något med VW Group DQ200 sjuhastighets torrkoppling DSG / s-tronic som är monterad på VW-bilar från 1,0 till 1,8 liter. Ups, Miis och Citigo "automatik" har en ännu värre automatiserad manual. DQ250 sexväxlad våtkoppling DSG / s-tronics monterad på 2,0-litersmotorer är i allmänhet OK så länge vätskan och filtret byts vart tredje år. DQ500 sju -speed våtkoppling DSG / s-tronics monterad på högpresterande 2,0 / 2,5-bilar är bäst av partiet.)

Uppdaterat: 2018-02-18 13:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF.

Jag är ganska säker på att vag har jobbat bort barn sjukdomarna sedan några år på dq200 lådan.

Det är iaf en underbart fin låda som växlar helt sömlöst.

Det enda som man kan ha en synpunkt på är den sekunds fördröjning som blir när man skall i väg, men trampar man ner gasen lite försvinner den sekunden.

Det är förmodligen en eftergift för att få en hållbarare låda och eliminera slirning på lamellen av gubbkörnings syndromet.

Uppdaterat: 2018-02-18 15:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

GF.

Jag är ganska säker på att vag har jobbat bort barn sjukdomarna sedan några år på dq200 lådan.

Det är iaf en underbart fin låda som växlar helt sömlöst.

Det enda som man kan ha en synpunkt på är den sekunds fördröjning som blir när man skall i väg, men trampar man ner gasen lite försvinner den sekunden.

Det är förmodligen en eftergift för att få en hållbarare låda och eliminera slirning på lamellen av gubbkörnings syndromet.

Det var en återkallelse några år tillbaka där VW ersatt oljan i DG200 från syntetisk till mineral. Är det nu bara ett fall att samma växellåda används.

Uppdaterat: 2018-02-18 15:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Dom beställde Skoda Karoq. Samma garebox DQ200 som används i många VW-gruppbilar och efter många diskussioner var det tydligt för närvarande såld växellåda är mer solid än ny våtkoppling DQ380. Återförsäljare erkände att ny växellåda inte är lika bra DQ200 för nu. Mekanikens tidiga rapporter om ny feedback från våtkopplingens växellådor.

DQ200 kommer att göra bra så länge du inte hamrar det väldigt svårt. Det är rev motor upp innan du sätter 1: a växeln in och så vidare. Även DQ200-körsträckan kan förkortas med mycket låga hastigheter i stadstopp & körtrafik som är svagaste punkten för torrkoppling på grund av bristande luftkylning. Annat än det är inga problem totalt sett längre.

Uppdaterat: 2018-02-18 16:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://hp.net.au/home/product/harding-performance-dsg-software-7-speed-dq200/

Uppdaterat: 2018-02-18 16:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Dom beställde Skoda Karoq. Samma garebox DQ200 som används i många VW-gruppbilar och efter många diskussioner var det tydligt för närvarande såld växellåda är mer solid än ny våtkoppling DQ380. Återförsäljare erkände att ny växellåda inte är lika bra DQ200 för nu. Mekanikens tidiga rapporter om ny feedback från våtkopplingens växellådor.

DQ200 kommer att göra bra så länge du inte hamrar det väldigt svårt. Det är rev motor upp innan du sätter 1: a växeln in och så vidare. Även DQ200-körsträckan kan förkortas med mycket låga hastigheter i stadstopp & körtrafik som är svagaste punkten för torrkoppling på grund av bristande luftkylning. Annat än det är inga problem totalt sett längre.

Start/stop systemet borde vara extra bra då det inte blir någon som helst risk att kopplingen ligger och små slirar oavsiktligt vid tex trafikljus.

Uppdaterat: 2018-02-18 16:17