Där måste jag hålla med saabnisse i inlägg #4. För 9-3 är i mina ögon inte ens jämförbar utrymmesmässigt i baksätet med en hyfsat modern Golf-klassare (men där håller säkert inte saabnisse med mig).
A4;an är ingen dålig bil och 1,8t spisen är en trevlig maskin.
Däremot hade jag nog testkört och känt efter noga om hur du upplever komforten, allt för många A4 har s-line paket som innebär att den är något sänkt från fabrik. Rullar den dessutom med med 18" hjul så kan det bli rejält stötigt, så provkör först och känn efter.
Ett alternativ kan vara att gå på Seat Exeo som är samma bil som den A4;an du kollar på men med en seatlogga i grillen, sannolikt bättre pris och fanns inte med s-line paket.
Uppdaterat: 2017-02-19 11:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Har haft båda. Audin känns lyxigare, och har sportigt chassie. Värdelösa stolar, pendlade 12 mil om dagen. Bra bränsleförbrukning (hade en 1,8T), låg på ca 0.75l/mil på de 6000 mil jag loggade. Skitdåligt lyse.
Saaben vi har är en 9-3 2,8t så bränsleförbrukningen är ju klart högre, men motorn är trevlig och värd pengarna tycker vi. Snittar ca 0.95. Betydligt bättre stolar, men mindre körkänsla om man tycket det är roligt att köra bil. Möjligheten att kunna släcka all instrumentbelysning vid mörkerkörning är guld värd, att inte fler biltillverkare tar fram detta otroligt enkla redskap för säkrare körning är ett mysterium. Mycket bra lyse.
Båda har sina fördelar och nackdelar men är generellt trevliga.
Båda bilarna har varit mycket driftssäkra. Audin gick AC-kontrollern sönder på, bytte ut med begagnad del, landade på ca 3000kr. SAABen har nån givare till ABS strulat på. Kostade nån 1000-lapp. Audin körde vi 12000 mil med, Saaben har gått totalt 8000, varav 4 är "våra" mil.
Kommentarer
9-5 2.0 SC om det gäller familjebil. De du föreslår är för små.
Du har alltså aldrig åkt Saab?
Där måste jag hålla med saabnisse i inlägg #4. För 9-3 är i mina ögon inte ens jämförbar utrymmesmässigt i baksätet med en hyfsat modern Golf-klassare (men där håller säkert inte saabnisse med mig).
9-3 är riktigt trång i baksätet medan en golf är ganska stor.
Jodå Pi, eftersom jag åker både 9-3, A4 och nyare Golf så vet jag vilken som är störst.
Men som familjebil beror det ju på hur stor familjen är, men inte skulle jag skaffa en 9-3 eller A4 om jag hade små barn i barnstol.
Men A4 är ändå något större, men den blir inte bekväm i det här fallet, det finns många bättre familjebilsalternativ.
Jag tycker man bör ha en något högre bil för bekvämligheten när man ska baxa med ungar i tjocka vinteroveraller.
A4;an är ingen dålig bil och 1,8t spisen är en trevlig maskin.
Däremot hade jag nog testkört och känt efter noga om hur du upplever komforten, allt för många A4 har s-line paket som innebär att den är något sänkt från fabrik. Rullar den dessutom med med 18" hjul så kan det bli rejält stötigt, så provkör först och känn efter.
Ett alternativ kan vara att gå på Seat Exeo som är samma bil som den A4;an du kollar på men med en seatlogga i grillen, sannolikt bättre pris och fanns inte med s-line paket.
Audis maskin kommer förr eller senare att ge upp medans saabens är en evighetsmaskin.
Ja det var därför jag rekommenderade 9-5 SC.
Har haft båda. Audin känns lyxigare, och har sportigt chassie. Värdelösa stolar, pendlade 12 mil om dagen. Bra bränsleförbrukning (hade en 1,8T), låg på ca 0.75l/mil på de 6000 mil jag loggade. Skitdåligt lyse.
Saaben vi har är en 9-3 2,8t så bränsleförbrukningen är ju klart högre, men motorn är trevlig och värd pengarna tycker vi. Snittar ca 0.95. Betydligt bättre stolar, men mindre körkänsla om man tycket det är roligt att köra bil. Möjligheten att kunna släcka all instrumentbelysning vid mörkerkörning är guld värd, att inte fler biltillverkare tar fram detta otroligt enkla redskap för säkrare körning är ett mysterium. Mycket bra lyse.
Båda har sina fördelar och nackdelar men är generellt trevliga.
Båda bilarna har varit mycket driftssäkra. Audin gick AC-kontrollern sönder på, bytte ut med begagnad del, landade på ca 3000kr. SAABen har nån givare till ABS strulat på. Kostade nån 1000-lapp. Audin körde vi 12000 mil med, Saaben har gått totalt 8000, varav 4 är "våra" mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.