Vi Bilägares forum

Audi A1 1.2 tfsi

Audi A1 1.2 tfsi

Hej

Jag är lite sugen på denna modell. Tycker den är liten, ball och trevlig och det skulle vara kul att för första gången köpa en Audi.
Men, jag har hört rykten om att VW-koncernens tsi motorer inte är det bästa när det gäller kvalité, bl.a. att kamkedjor går sönder på dem.
Gäller det även denna modell?

mvh
Robin

Uppdaterat: 2015-09-20 00:32

Kommentarer

Denna spis har troligen kamrem

Uppdaterat: 2015-09-20 09:36

VAG ändrade konstruktionen på sina 1,2 och 1,4 motorer 2014. Så fr.o.m. den årsmodeller ska de ha gått från kamkedja till rem. Huruvida det betyder att allt är frid och fröjd får tiden utvisa. VAG har iaf gått ut med att de tar på sig ansvaret för motorer med brustna kamkedjor - MEN, kolla att bilen har full servicebok från auktoriserad verkstad så undviker du ev problem med att service inte skötts korrekt el liknande.

Uppdaterat: 2015-09-20 09:46

Nu är lag lite ute på hal is men är inte bilmodeller baserade på MQB-plattformen försedda med de uppdaterade motorerna - t ex Golf 7:an som kom lite tidigare än 2014 ?

Uppdaterat: 2015-09-20 09:53

Vi är nog ute på samma is Pi, men är av samma uppfattning. Och tittar man på bilar som inte är MQB såsom Seat Ibiza och Skoda Rapid så verkar dom köra kamkedja fortfarande. Däremot så verkar nya fabian som inte är MQB köra den nya 1,2 med kamrem.

Jag har själv erfarenhet av en dålig kamkedja från 1,2 TSI motorn, då i en Ibiza med 1,2 105HK motorn. När jag pratade med DinBil så hävdade Audi säljaren (det är på den avd. dom behandlar Seat verkastadsbesök) att Audi inte haft några problem med den motorn alls medans Skoda och Seat haft det. Och på frågan om "är inte det samma motor fast med annan styrprogramvara?" så hävdade han att det var större skillnader än så.
Läser man forum så verkar det som att just 105 och 110 HK motorn verkar mer benägen att ha felet, men det kan ju bero på att det är en mer populär motor än 90HK varianten som sitter i Audi A1.

Motorn i sig är supertrevlig att köra, riktigt skön, men som mayors säger, är du intresserad av en så kolla servicebok och kolla med Audi innan.
Har du lite mer pengar över så hade jag nog tittat på 1,4 liters motorn, fast då den lilla modellen som är den enklare varianten utan kompressor.
Inte mkt snabbare än 1,2 visserligen men ändå lite piggare samt de flesta bilarna med den motorn har sannolikt bättre utrustning.

Har kört en del A1 med just den motorn både med och utan s-tronic, och gillar båda varianterna skarpt. Superskön bil som är kul att köra.
Det enda plumpet i protokollet om man funderar på att ha den som enda bil är att bagageutrymmet är sämre planerat än en Volvo c30(dvs riktigt dåligt). Polo, Ibiza, och Fabian är mer praktiska på den fronten.
Så mina tips, om du kollar begagnat är att leta efter den lilla 1,4 liters motorn och med bra utrustning, kolla speciellt stolarna så du får någon av de sportigare varianterna då basic är rätt trista.
S-line paket är snyggt men beroende på tillval kan det även göra bilen rätt hård. Visst kul ibland men det är lite väl hårt ibland om man har trevliga fälgar till bilen.

Happy car-hunting

Uppdaterat: 2015-09-20 11:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Oljebyte varje 15000 km och 5w-40 olja är bästa medicinen mot uttöjd kedja

Uppdaterat: 2015-09-20 14:05

@a128
Drar kedjan ihop sig igen då? ;-)

Uppdaterat: 2015-09-20 14:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - tror att bl a Rapid från 2016 fått den nya motorn för dom anger 110 hk precis som bl a Golf och Fabia. Och Rapid 2016 har ju dessutom autobroms så Skoda har nog gjort en lite större uppdatering inför denna årsmodell. Men åter - bara spekulationer...:)
F ö gillar även jag A1:an men det ytterst begränsade bagageutrymmet hindrar den från att bli min "vardagsbil".

Uppdaterat: 2015-09-20 21:45

105HK och 110HK finns i både rem och kedja, men det verkar som 2016 är året då Rapid och några till får den nya EA211 motorn (den med rem).
http://www.automotiveworld.com/news-releases/skoda-geneva-motor-show-2015/
Jag vet att ämnet behandlats tidigare och det enda sättet att se om det är rem eller kedja är att se på vilket varvtal du har max vridmoment, där kan man se skillnaden då det diffar på motorerna. Det är samma vridmoment på båda motorerna också men vridmomentkurvan ser annorlunda ut.

Om TS kommer köpa av en Audihandlare kanske dom kan svara på det också.

Uppdaterat: 2015-09-20 22:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
leifer skrev:

Är också bättre kupévärme i dom nya TSI-motorerna med rem.

Intressant, speciellt för oss nordbor. Dom kanske slog två flugor i en smäll och uppdaterade lite annat smått och gott när dom ändå höll på.
Det verkar också som att dom helt skippat namnet TFSI när det gäller den nya motorn och bara skriver TSI numera.

Uppdaterat: 2015-09-20 23:14
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny - att 105 hk finns för båda motorversionerna håller jag med om men är du verkligen 100 % säker att det finns en 110 hk-version av den gamla kamkedje-motorn ? Utan att ha studerat vridmomentkurvor är jag ändå klart tveksam till detta eftersom den motorn dök upp i främst Golf i 2015 års modell och sen i nya Fabian. Men visst kan jag ha fel...

Uppdaterat: 2015-09-21 10:18