...är en formidabel djungel!
Det går att läsa hur många test som helst men utan lite kvalitetsinput från vana ägare känns det svårt. Jag behöver hjälp/input. Franskt, Rostskyddstest, autoindex, bensin eller diesel, ny eller begagnad - BU ELLER BÄ??? Har du ett förslag på bil som är hyfsat ny och passar in på beskrivning nedan? HJÄÄÄÄLP!!!
Hoppa över bakgrunden om ni inte vill ha den...
Bakgrund:
Jag har haft ett par bilar genom åren (VW Passat -84, VW Golf -85, Cheva Astro -90ish, Volvo 440 -95 och Citroen Xsara Picasso -05) och alla utom den senaste har jag köpt med billigt och gammalt och som funkat bra (Astron visserligen i Portugal efter Sveriges uttåg i kvarten mot Nederländerna -04)...
Min nuvarande bil Xsara Picasson från -2005, har varit ett riktigt måndagsexemplar. Köpte den privat (läs, jag blev lurad) -2010 på våren och den var 5 år och hade rullat närmare 17 000 mil. Nu på nästan 22 000 mil har jag bytt:
- Bromsbackar bak,
- Bromshydraulik (lade av i stadstrafik på väg mot ett rödljus så jag fick bromsa med benkraft... ca 2 cm tillgodo till bilen framför)
- Växelvajrar/stag är ihopsatta med buntband
- ACC är paj och har alltid varit (rör fram till kondensatorn har rostat av)
- Styrservon (bara en gammal torr slang som började läcka)
- Förutom det har den en massa elfel som gör att den ibland inte startar så man få koppla ur batteriet så datorn startar om och diverse småfel som att handtaget till bakluckan är trasigt (är i plast med små plastfästen i plåten som lätt går av) m.m...
Bilköp:
Jag är inte märkesanhängare utan vill ha en bra fungerande bil som man kan lita på. Självklart ska vanligt underhåll kostas på och service göras med jämna mellanrum, men den måste funka och hålla. Den behöver vara flexibel i den mån att jag är lång och min fru är kort. Detta vill vi ha.
Krav:
AC/ACC
Snål - på drivmedel helst miljöbilsklassad
Bra packutrymme men inte kombi (vill helst få in marsvinsburen som är 100*50 cm)
Vi vill gärna ha:
Kamkedja (hata kamremmen)
Lullull som backkamera och sensorer
Gärna så kort som möjligt då den står ute på gata och man behöver fickparkera
Gärna högt insteg men inget måste så länge man ser bra runt om (om man är kort)
Budget: 130 000 - 170 000ish
Bilar vi tittat på och gillar i stil och som det finns snåla versioner av:
Nissan Qashqai
Renault Captur
Honda Civic
Toyota Auris (halvkombin)
VW Golf
mfl...
Ytterst tacksam för värdeful input i denna djungel, kanske framförallt gällande kvalitet på nyare bilar och vilka märken/modeller som är pålitliga och vad man bör beakta.
Vänliga hälsningar,
Leo
Kommentarer
Skall alla kriterier vara uppfyllda så återstår väl i stort sett bara Toyota Auris i nån av de lite bättre utrustningsnivåerna - i alla fall om du inte skall behöva leta landet runt. Golf har ofta kamrem (finns också bensinare med kedja men den motorvarianten är något tveksam enl forumets förståsigpåare) och rätt ofta backkamera (i kombination med dragkrok), Captur har jag hittills inte sett med backkamera, Civic kan möjligen ha det i nån högre utrustningsnivå vilket också kan gälla Qashqai - men frågan är om du får en sån inom din budget... Så - kolla Auris för där har du nog störst utbud om alla krav skall vara uppfyllda.
En Auris är ju pålitlig, dessutom kommer ett facelift under året, så nuvarande modell kanske blir lite billigare att köpa.
Om du har tittat på en Qashqai så kanske en Nissan Pulsar kan vara aktuell. De har ju erbjudande nu med att du får en "topputrustad" för 179 tkr. Mellanmodellen finns från 155 tkr. Det är ju en ganska ny bil men den har fått goda omdömen i flera test, bl.a. Vi Bilägare.
En Skoda Octavia halvkombi också kan vara av intresse om det är lastutrymme du letar efter?
En fabriksny KIA ceed kanske?
Skoda Octavia finns nog knappast med backkamera - om det nu var ett absolut krav. Dom brukar mest ha backsensorer.
3,1415: Jodå, ett tillval på modesta 2400 kr i kombination med parkeringssensorer. Men det brukar ju vara standard på var och varannan ny bil nu för tiden.
Jag sa "knappast" och eftersom budgeten också "knappast" duger till en ny bil beställd efter egna specar så vill jag nog vidhålla att sannolikheten att hitta en Octavia med backkamera är avsevärt lägre än för t ex en Golf. Tyvärr så är det inte standard ännu med backkamera på var och varannan bil och särskilt inte inom budgetens ramar. Ofta måste man upp i högsta utrustningsnivån i den mån det finns. Undantaget är nog Toyota som har rätt många modeller och utföranden med backkamera. Har själv backkamera på min Golf Variant -12 och när jag köpte den hösten 2011 så var det nog i stort sett bara Golfen i den klassen som gick att få med backkamera utan alltför blodiga pristillägg.
Backkamera behöver man inte, men det är väldigt bra att ha och skulle den gå sönder går det faktiskt att backa ändå med hjälp av speglarna.
Men backsensorer vill jag absolut ha och skulle de gå sönder, vilket jag aldrig varit med om, så går det även där att backa..
Jag tycker inte att de ger någon falsk trygghet.
Tack för bra input!
Helst kamera eller sensor men vi har det inte nu och det har ju funkat bra än så länge, så det är inget måste.
Jag har hellre en gediget byggd bil som håller länge. Kvalitet går före utrustningsnivå alla dagar i veckan.
Kamkedja känns viktigare då detta ofta är dyrt att fixa (bor i Stockholm) och framför allt om man ska göra det på en märkesfirma.
Renault Capture i sin flådigaste utrustningsnivå med lilla motorn finns för runt 170 000 just nu. Den verkar ju ha fått gott omdöme på flera ställen (visserligen med stora motorn) och har fått högsta betyg här på vi bilägare i rosttestet. Dock har jag läst en del elakt om märket Renault, dom ligger långt ned på Autoindex, och den känns lite för designad (mao lagt krut på det som syns). Kommentarer?
Qashqai finns med kamkedja på nya 1,6 dieseln men då blir det dyrt...
Jag har hört gott om Kia men vi bilägare var inte imponerade av Kia Ceed's vinteregenskaper. Kommentar?
Får kolla upp Skodan...
Fortsätt mata mig med bra grejer :)
Tror att det mest är folk som aldrig ägt en bil med backkamera som inte tycker att det är nåt man behöver. Har nu kört 3,5 år med min Golf med backkamera och kan svårligen tänka mig att nästa bil skulle sakna den funktionen. Man får en helt annan koll över vad som händer bakom bilen så dess viktigaste funktion är nog rent säkerhetsmässigt när man backar.
Och att tala om "falsk trygghet" när det gäller backkameror är rent skitsnack - det är nog tvärtom så att den som anser sig vara en mästerbackare som klarar sig utan denna funktion är den som bygger upp en "falsk trygghet".
Denna - http://www.blocket.se/vastmanland/Toyota_Auris_Edition_50__Vinterhjul__motor_o__57543149.htm?ca=9&w=2 - är säkert ett bra köp - både Xenon-strålkastare och backkamera för ett klart överkomligt pris. Och 2 års fabriksgaranti kvar. Och prutmån finns säkert.
Kanske en Dacia, Gäsp...:) Bra rostskydd - kan behövas nere i södra Sverige....
Men Gäsp - du har väl sett att det finns en skribent här som varnar för allt "lull-lull" - och han måste väl vara specialist...:)
OK,
Backkamera och/eller sensor verkar ju tilltala de flesta (ink. undertecknad). Jag har kört en Volvo V40 av den nyare modellen ett par gr och den har backkamera vilket faktiskt är skönt.
Jag ska ge mig ut och provköra lite i helgen. Eftersom ingen av er sågar Renault (än så länge) ska jag köra en Capture (frugans favvo) och en Honda Civic (min favorit, men dyr) och om jag hinner blir det även en Auris.
Den du tipsar om Pi är fin, dock med lite större bensinmotor än jag tänkt, men med tanke på hur mycket vi kör om året så tar det ett tag att "köra in" 20 000 kr jämfört med en dyrare snålare bil...
Va inte rädda att fylla på med mer
Jag återkommer efter helgens provkörande...
En Toyota Avensis kanske? Nyaste versionen (2009-) är rätt snål för att vara så stor.
"snöa" inte in på det här med kedja eller rem då det finns viktigare saker att tänka på t.e.x om det skall vara bensin,diesel eller annat alternativ.
En kamrem sedan många år håller länge och den är inte heller särskilt dyr att byta jämfört med all annat teknisk utrustning som kan gå sönder långt innan i moderna bilar.
Långsiktig kvalitet existerar i princip inte längre trots ett större underhållsbehov än förr. Om du har tänkt att behålla bilen länge så lägg inget fokus på en massa utrustning som du kan klara dig utan.
Rekommenderar att du köper en ny bil med bra garantier och byter bort den efter 7-8 år.
Varför inte en Mazda med 10 års garanti?
Vill tillägga att allt är ju inte bara pengar, garantier och förbrukning. Det gäller ju att sitta bra och uppleva hur bilen passar till hur den kommer användas.
Vad hjälper lång garanti om du tycker sätet är hemskt? Vad hjälper låg förbrukning när inte barnstolen får plats. (som exempel)
Auris har nämnts, min svägerska hade en sådan och trivdes aldrig med den. Hon hade en Golf, och köpte sedan en V50. Båda tyckte hon var bättre att köra, mer trygga på vägen. Så, Aurisen blev bara en dyr parantes. Kostade 195.000 ny, och var bara värd 85.000 efter 3 år...
Senaste generationen Civic har backkamera från utrustningsnivån Sport, vilket är volymmodellen. Lägre utrustningsnivå säljs knappast alls.
Är för övrigt inne på min andra Civic och kan rekommendera modellen. Driftsäker och kul att köra.
"Uppdateringen" berör väl bl a autobromsfunktionen men den tycks ju redan finnas i vissa utföranden av Civic (ADAS 1). Fast provsitt/provkör först som alltid för oavsett om det är en bra bil så är det inte säkert den passar för alla förare. Och diesel passar ju inte alla för kör man ofta kortare sträckor så skall man nog undvika diesel p g a partikelfilter-problematiken.
Är det inte självskrivet att man provkör och provsitter en bil innan man köper den? Undantaget de som köper bilmodell redan innan lansering.
2014 Civic Sport med 1,6 diesel säljs ut för 189 900 kr, så ett fräscht begagnat exemplar som ryms inom budget lär inte vara några problem. 1,8 bensin är inte lika snål, men klart billigare i inköp och service. Bra alternativ om man kör mindre än 2000 mil per år.
muskorv - ja, för dig och mig är det självklart att provköra bilar men jag är inte så säker på att det görs av ALLA bilköpare, tyvärr. För det räcker tyvärr inte att provsitta bilen inne i bilhallen. F ö är jag lite förvånad över det du säger att Hondas bensinare är billigare i service jämfört med dieseln för jämför jag med mina bilar så är nog min nuvarande diesel den som haft lägst servicekostnader av mina bilar under senare år - och jag har hållit mig inom samma storleksklass på bilarna . Dock blir det nog en bensinare eller hybrid nästa gång för numera blir det (tyvärr) lite för många kortare körningar.
Har inte kollat upp servicepriserna, men har noterat att tillägget för service är högre för dieselmodellen om man privatleasar genom Honda
.
http://www.honda.se/cars/new/finance/honda-privatleasing.html
Det var höga servicekostnader må jag säga. Räknar man på 36 månader så blir det för dieseln ca: 13.700 kr för 4500 mil att jämföra med min Golf där jag betalat 6.250 kr t o m 6000-milaservicen. För att köra 3 år och 4500 mil så hade det kostat ca: 2500 kr i service för Golfen... Nåja - nu är vi lite utanför ämnet - som vanligt...:)
Jag tycker också att det är dyrt, men priset är nog inte riktigt jämförbart med om man servar och betalar bilen på vanligt vis (har inte haft i närheten av de servicekostnaderna på min Civic). Leasingalternativet ger samma pris rakt av medan det i verkligheten kan skilja en hel del mellan billigaste och dyraste auktoriserade verkstad.
Det relevanta är skillnaden mellan diesel och bensin.
Kamrem eller ej är litet för enkelt, numera håller remmarna väldigt långa bytersintervall på vissa märken.
Det finns en stor och tyvärr dold skillnad på verklig och upplevd kvalitet, min bestämda uppfattning är att europeiska tillverkare satsar på den sistnämnda och japanerna på den verkliga kvaliteten, i synnerhet om man lyckas få tag i en japantillverkad bil, vilket kanske kan vara svårt med de föreslagna modellerna, rost har dock alltid varit japanernas akilleshäl, men går ju lätt att förhindra och förebygga om man bara vill.
Efter bl.a tre Audi, BMW, Peugeot, Opel mm är jag nu väldigt nöjd med min 13 år gamla veteran-Mazda som nu snart passerar 20.000 mil utan märkbar påverkan, en modell där japanerna gjorde sitt yttersta för den verkliga kvaliteten, inte så mycket finesser jämfört med nyare bilar.
Jag skulle titta närmare på en Honda Jazz med tanke på önskemålen.
En bil jag var mycket intresserad av för ca 20 år sedan var Mazda 626. Det var en härlig bil att åka i.
Uppdatering:
Vi var och provkörde i helgen. 3 bilar hann vi med:
1) Honda Civic 1.6 i-DTEC - skön och kul att köra dock satt bakrutan så högt så att dottern inte kunde se ut och blev snart åksjuk. Jag satt bra men min fru var tvungen att åka fram max för att nå pedalerna och max upp för att se ut. resultatet blev att hon ratten (trots högsta läge) slog i knäna när hon skulle koppla och växelspaken hamnade så långt bak att hon slog i armen i säten som hade sådana där "vingar" som omslöt henne...
2) Honda Jazz elhybrid (automat) - En bil som skulle passa oss bra men man satt inte lika skönt och den var inte jättekul att köra. Den kändes plastig och lite trist, ungefär som våran xsara picasso som vi har idag...
3) Renault Captur 90 hk - Det här var faktiskt (mot alla odds) den skönaste bilen att åka i. Bekväma säten, högt insteg god sikt. Alla moderna finesser med backkamera, sensorer, navigationssystem, bluetooth m.m. Den stängde effektivt ut vägbuller, mycket bättre än jazzen och civicen där det faktiskt lät en del, speciellt när man körde över lite grus. Dock hördes motorn lite (dock ett trevligt surr) och jag skulle vilja köra en stund i 120 för att se om det blir störigt. Väldigt lätt servo vilket jag gillar (smaksak). Det hände absolut ingenting när man tryckte på pedalen och det skulle inte gå att ha bråttom ut från en korsning för det tog bra lång tid att få upp farten... Det finns en större motor, men den kostar mer, slukar mer och finns bara som automat...
På det hela så känns Captur som ett alternativ och vi tar med den tills vidare. Den måste dock gå igenom ett par provkörningar till innan den kommer på tal på allvar. Vi ska prova en Golf, och en Audi A3. Där får vi kanske inte samma prestanda för samma peng dock är väl det kvalitetsmässigt generellt bättre bilar, eller?
Läste en tråd där många ondgjorde sig över Renaults kvalitet. Har det förändrats de senaste åren?
// Leo
"större motor, men den kostar mer, slukar mer och finns bara som automat"! Skulle det vara någon nackdel med automat? En automatlåda är värd varje krona extra, det är ett mysterium att inte försäkringsbolagen ger en lägre premie på automatväxlade bilar.
Du kanske inte har någon vana från automatväxlade bilar, men prova Captur med större motor och automat, Golf med DSG, men glöm A3, det är bara en friserad Golf till högre pris, Då är det bättre att du provar Skoda Rapid eller Oktavia.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.