Hej! Jag funderar på att köpa en Hyundai ix20 eller Toyota Yaris. Ganska ny, kanske en 2011-2013 ungefär.
Det lutar åt en ix20 eftersom dom finns med taklucka. Det verkar inte Yaris ens sålts med i Sverige.
Men jag undrar, är det ungefär samma kvalité på dom?
Jag vill ju inte offra kvalitén för mycket för att få utrustning.
För några år sen hade jag en Toyota Corolla kombi som var jätte bra, det var aldrig fel på den.
Nu har jag en Mercedes C180 från 2002.
Jag har inte råkat ut för några stora fel fast jag kört många mil med den, men det är ständigt massa småsaker som krånglar.
Så det vore skönt med en snål småbil med samma kvalité som Toyotan jag hade, men med den utrustningnivån som Mercedesen har.
Är nästan nya japanska/koreanska bilar lika bra som dom var för 10-15 år sen?
Det var jätte snällt om någon kunde ge mig råd / dela med sig av egna erfarenheter.
Kommentarer
iX20 är väl lite större och inte minst högre. Kolla också Kia Venga - i stort sett samma bil som iX20.
Yaris ska jämföras med i20 och personligen hade jag tagit en i20 alla dagar i veckan pga den överlägsna kvalitetskänslan. Gäller dock enbart den senaste modellen som kom 2015 om jag minns rätt.
Skoda Fabia kommer också klart före Yaris men samma där, senaste modellen gäller.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-hyundai-i20-12-84-hk-171534/
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-skoda-fabia-12-tsi-2-168930/
Är generellt sätt Hyundai bättre efter 2015? Är alla moderna bilar som min Mercedes på grund av att dom har massa elektroniska saker som inte bilar från 80- och tidigt 90-tal har? Eller har andra märken bättre kvalité trots likvärdig elektronik?
Kia Rio är i samma klass. Kolla "Special Edition" - trevlig version om man inte behöver automatlåda. Men den har en synnerligen trevlig manuell, 5-växlad låda. Kia har ju dessutom 7 års garanti - om man följer serviceplanen. Sen finns ju också t ex nya Mazda 2 - trevlig bil det också och den har liksom bl a Fabia autobroms. Yaris må fungera bra (förhoppningsvis) men annars ser jag ingen anledning att välja just den i småbilsklassen.
Jag har kört Yaris gen 1,2, och kör nu nr 3(gen).
Den Toyota återförsäljare jag har haft å göra Med är väldigt tillmötesgående om det vart någon. Klokt å välja en bil med lång garanti som Hyundai eller Toyotas TKG garanti.
Toyota 3 år nybil och tkg längre men en del undantag
Hyundai 5 år
Kia 7 år
Mazda 10 år
Men köper man en ny Toyota så är det 3 år som gäller. Märkligt att man lämnar längre garanti, om än begränsad, på begagnade bilar än på nya bilar. Så var det i alla fall häromåret när vi skulle byta en av våra bilar. Mazda garanti är väl 3 + 7 år där den 7-åriga delen har mera begränsningar.
Inget att tveka på, vill du köra problemfritt köper du så klart Yaris, vill du chansa köper du Kia, svårare än så är det inte, Svärfar som lämnade Peugeot efter dyra problem köpte Kia, nu är den på väg att bytas bort mot en Toyota efter att han tröttnat på problem, så mid råd är att välja trygghet framför bekymmer
Min dotter år mycket nöjd med sin Honda Jazz. Hon rekomenderar den varmt.
Köp en Yaris som är minst 24 månader gammal (för att få TKG).
http://europeiskamotor.se/verkstad/service/toyota-kvalitetsgaranti/1392137-verkstad-toyota-kvalitetsgaranti
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-langre-garanti-for-aldre-bil-34430
Min röst faller på Kia eller Hyundai. Beror ju på att jag har båda :-) 5-7 års garanti utan diverse begränsningar efter 3 år. Min Kia Rio har fungerat helt felfritt. Inte ett verkstadsbesök förutom service.
Anledningen till att välja bort Yaris är förhållandevis dyr service men framförallt otroligt ålderdomlig interiör.
Som begagnad är det ingen fördel att den har bra andrahandsvärde.
Vi har också bl a en liten Kia som snart är 4 år som också gått utan problem - bara vanlig (och billig) års-service. Så att Toyota skulle vara så mycket bättre tror jag inte ett dugg på - inte idag i alla fall men det kanske var annorlunda för 15 år sedan. Men som jag redan nämnt - det finns ju många andra utmärkta småbilar också så provkör alla aktuella - ni kanske blir positivt överraskade av nån ni inte räknat med... Generellt känns det som att bilar i denna klass ofta är mindre problematiska oavsett märke - kanske för att dom ofta inte är lika tekniskt avancerade som lite större bilar. Så personligen tror jag att märket betyder mindre i denna bilklass. Och idag finns det ju flera märken som har längre garantier - typ 5 år eller ännu mera - vilket också ger en ökad trygghet i bilägandet.
Kan inte uttala mig om Yaris, men har sedan 4 år en Venga (syskon till ix20). Tycker att den står sig bra kvalitetsmässigt. Nackdelarna är främst dålig sikt framåt åt sidorna p g a svulstiga A-stolpar och litet väl högt vägljud. Skulle själv inte välja taklucka eftersom en sådan begränsar den invändiga höjden och egentligen inte behövs när man har A/C.
Du får gärna utveckla ditt svar, service på min Avensis (större bil) 1848:- vilket inte är dyrt när jag jämför med mina vänners servicekostnader.
Vad är otroligt ålderdomligt i interiören?
Hur kan ett bra andrahandsvärde vara en nackdel?
Det är väl självklart att ett högt andrahandsvärde endast gör att det kostar mer att köpa den som begagnad.
Är andrahandsvärdet högt är rimligtvis tredjehandsvärdet det också, vilket inte behöver vara någon nackdel sett till totalekonomin.
Fast priset i bilhallen har inte jämt så mycket att göra med inbytespriset för det avgörs allt oftare av lägsta priset på Blocket för motsvarande bil.
Det kostar mer men du förlorar mindre pengar på bilen när du köpt den vilket innebär billigare bilägande, det är väl bra?
Som exempel kommer jag betala 7200:- för tre år och upp till 6000 mil på V90, samma för en Avensis hamnar på 8500:- till 12500:-, du måste dessutom ha en exceptionell billig Toyotaverkstad för dem priserna har vi inte här!
En Golf upp till 5000 mil kostar väl dessutom inte mer än runt 2500:- om jag minns rätt.
I nästan alla tester hamnar Toyota på överlägset högst servicekostnad.
Sätt dig i en Hyundai i20 eller Kias motsvarande och byt sedan till Yaris så kommer även du förstå vad jag menar med ålderdomlig.
Var får du dom priserna ifrån? Volvoservice fram till 6000 mil för 7200:- låter totalt orimligt, här nere är det inte ovanligt att en service på en V70 kan kosta 6000:- för en service
Min bil gjorde första service för 2 veckor sedan så priset är färskt :) Tror inte det är billigare än vad det var i Vetlanda när jag bodde där, liten service strax under 2000:- och stor service cirka 3000:-
Helt okej enligt mig.
Kan du visa någon test där Toyota är dyrast i service?
Hyundai i20 säger du, den har ju inte ens en skärm!! vad skulle kännas frächt med den? Så såg ju Corollan ut 2003
Toyota har i alla fall varit dyra på service - så var det i vart fall på min f d (då nyköpta) Corolla Touring -03. T ex kostade 6000-mila strax under 5000 kr och det måste har varit 2006. Dessutom 1500 mils serviceintervall så servicekontot blev rätt högt på den bilen.
Jämförelsevis så kostade min f d Golf Variant 1,6 TDI Bluemotion -12 totalt ca: 6300 kr t o m 6000-milaservicen.
Även kompisen som har en Corolla -04 sen den var ny och som han f ö trivs med klagar på väldigt dyr service om man följer serviceplanen och gör servicen på Toyota-verkstan. Men han har förenklat det hela och hoppar över varannan service och låter en mindre verkstad göra det som är nödvändigt.
Vi Bilägare nummer 5, Test av BMW X1/Kia Sportage/Toyota RAV-4 Hybrid.
Vi Bilägare nummer 11, Test av Hyundai i40/Mazda 6/Toyota Avensis.
"Problemet" om man väljer allt kalla det så, är 1500-mils serviceintervaller. Annars är min uppfattning att Toyota inte avviker i prisnivå från jämförbara märken.
Vi Bilägare nummer 2 2015, Test av Hyundai i20/Skoda Fabia/Toyota Yaris
Man får ligga ute med ett större belopp än nödvändigt under den tiden man har bilen.
Pengar är inte gratis!
Och då sa Simon no1 vad då?
Det är därför man vill förlora så lite som möjligt och väljer en bil med bra andrahandsvärde
Pi dina siffror är mycket märkliga, så här skriver en ägare till en vanlig VW Golf 1,6:a
"Jag fick idag en offert på ca 5400 kr för en 6000-milaservice från an auktoriserad verkstad i Stockholm. I offerten står:
- Tändstift, ur och inmonterad (502 kr)
- Friskluftsfilter, ur och inmonterad (125 kr)
- Oljefilter (117 kr)
- Tändstift (360 kr)
- Filter (144 kr)
- Skruv (22 kr)
- Longlife (732 kr)
- Bromsvätskeservice (377 kr)
- Bromsvätska (109 kr)
Alltså 5400:- för en service och du påstår alltså att du bara betalat 6300:- fram till 6000 mil, då har du med andra ord bara gjort en service????
Mina siffror är helt ärliga - ev har jag fakturorna kvar om du inte tror mig. Det var alltså en diesel med 3000 mils serviceintervall.
Det är ju inte kostnaden per service som skiljer utan serviceintervallerna så jämförelserna haltar lite och var är Volvo V90 som det pratades om?
Om vi tar tabellen med Yaris som det handlar om i tråden så jämför man kostnaden på 3 bilar Hyundai i20/Skoda Fabia/Toyota Yaris
Man räknar kostnaden fram till 6000 mil
Hyundai i20 servas vid 2000, 4000 och 6000 mil, alltså 3 gånger vilket ger en snittkostnad per service på 2657:-
Skoda Fabia servas vid 3000, 4500 och 6000 mil alltså 3 gånger även här och snittkostnaden blir 3325:- per service
Toyota Yaris servas vid 1500, 3000, 4500 och 6000 mil alltså 4 servicar och då blir snittet 2923:-
Det är ju ingen tvekan vilken bil som är mest välservad, kostnaden per service är inte speciellt hög och säger emot Pis påstående om hur dyr servicen skulle vara, här i Skåne kostar servicen inte lika mycket så det blir ännu billigare
Servicekostnaden på min f d Golf Variant 1,6 TDI BMT -12:
* 1:a servicen 2013-06-28 på Möllers Västerås vid rätt exakt 3000 mil, : 2600 kr
* 2:a servicen 2015-03-11 på Möllers Västerås vid strax under 6000 mil ("stor service"): 3748 kr inkl byte av bromsvätska
Och dessa siffror har jag f ö nämnt i flera andra trådar om servicekostnader så jag vill inte höra mera antydningar om att de inte är ärliga.
Min kollega som kör en kia sportage har lagt 3000:- på 5000 mil.
När man köper V90 tecknar man serviceavtal som kostar 200:- per månad de första tre åren så enkelt var det.
Simon är det inte dags att backa, Toyota är faktiskt förhållandevis dyr att serva, mina Avensis var avsevärt dyrare än mina Mazda 6 också.
Det är inte i första hand dessa siffror jag ifrågasatte utan från din Corolla Touring -03. 6000-milaservice för strax under 5000 kr som skulle skett år 2006, jag ägde nämligen en själv och ingen service kostade över 3000:- så det lät som mer än service
Här har du en till, Mazda 2 mot VW Polo mot Opel corsa att jämföra med Yaris 12000:- i tidigare post.
Samma som innan, helt olika serviceintervaller
Ja så om man lägger ut 300 000+ så kan man serva billigt med ett avtal :)
Om man köper en Yaris istället så har man redan från början sparat in ungefär en 140 000 till sin service ;) Räcker till mycket annat också :)
Ja diesel har jag ingen aning om men du måste ha en oerhört dyr verkstad?
För att du inte ska behöva undra om min trovärdighet så får du ett foto på min faktura som låg här på skrivbordet :)
1818:- för service + 30:- faktureringsavgift totalt 1848:- :)
Ska det vara så svårt att erkänna att Toyota är förhållandevis dyr att serva?
I flera biltidningar har det gjort Toyota dyrast per mil vid tester.
Jag har ägt både avensis och mazda 6 under lika många mil och lika många år, mazdan kostade hälften i service under tre år och 6500 mil!
Mazda 1600+3200+1700= 6500:-
Toyota 1800+3200+2300+4400=11700:-
Du läser tydligen lite hur du vill, antingen är det jag som förklarar dåligt eller du som inte förstår vad jag menar? Jag har inte skrivit att servicekostnaden på Golfen är oerhört dyr! Däremot är den helt riktigt dyrare än mina 1818:-
Det jag syftade på med oerhört dyr verkstad var så klart verkstaden dit du lämnade din Corolla till och det tog jag för givet att du skulle förstå. Om jag inte minns helt fel har vi haft detta uppe en gång innan och då har jag för mig att det kom fram att det inte bara var service du betalade för men det reserverar jag mig om då jag inte orkar sitta och leta i alla inlägg.
Du ser ju själv att Junkers servade sin Avensis som dyrast för 4400:- och då är den dyrare än Corolla och inte så länge sedan så det är väl inte så konstigt att man undrar?
Min trovärdighet behöver du inte tvivla på för jag har verkligen inget att tjäna på genom att inte vara ärlig, det är så långt ifrån mig som det bara går
"Inte i första hand" - men då ifrågasätter du alltså min Golf-service ändå. Och nu anser du dessutom att servicekostnaden på Golfen är "oerhört dyr". Då kan du ju ge massor av exempel på billigare verkstäder... Nä du Simon - fortsätter du på detta sätt så har du noll trovärdighet själv fortsättningsvis. Och Toyotan kostade ca: 5000 kr i 6000-milaservice runt 2006 men där har jag bara det sorgliga minnet på extremt dyr service för en sån enkel bil kvar.
Jag uppfattade det som att det var Golf-servicen du klagade på men var det inte det så ber jag om ursäkt. Men jag hade exemplifierat med Golf-servicen, du betvivlade mina uppgivna kostnader, jag specade dom exaktare och då kom "Ja diesel har jag ingen aning om men du måste ha en oerhört dyr verkstad?" Det var orsaken till min kommentar. Men den höga kostnaden för Corollan (1,6 l bensin) står kvar och den var ett samtalsämne på jobbet dessutom och det var inget annat som byttes eller reparerades. Det skedde däremot en bromsservice (byte belägg) vid 7500 mil och även det var lite anmärkningsvärt eftersom det är den enda bil jag haft som krävt bromsbelägg-byte så pass tidigt. Servicen utförd av Toyotacenter i Västerås. Bytte f ö bort bilen strax efter 7500-milaservicen utan speciellt stor saknad. Och som sagt - kompisen med sin Corolla -04 hade precis samma uppfattning om Toyotas servicekostnader - i alla fall här i Västerås.
Jag ska ge Simon en poäng också...
Bilar som har 3000 mil eller 1 år, det som kommer först, kan bli väldigt dyra att serva om man bara kör 1500 mil eller mindre per år.
I det fallat kan Toyota vara billigare.
BMW är i vilket fall bäst 0:- i tre år max 8000 mil, medan Mercedes oftast är dyrast.
jag servar min toyota på europeiska motor, då ingår alltid lånebil gratis så att säga. är det nåt man tar hänsyn till när man jämför priser?
Jo - 3000 mil eller 1 år är väl ett av de sämre alternativen eftersom servicekostnaden med 3000-milaservice brukar vara relativt hög och måste man då göra den årligen så blir det dyyyyrt... För många skulle nog 2000 mil eller 2 år vara en bra kompromiss. Själv kör jag ca: 2000 mil/år så med 3000 mil/2 år blir det servicebesök med 1,5 års intervaller. Fungerade bra med dieseln men med bensinaren gör jag faktiskt ett extra oljebyte inkl filter efter 1500 mil - lite småfegt kanske och det kommer ju att driva upp servicekostnaden, tyvärr.
Vidstige - har alltid lånebil utan extra kostnad. Dessutom ligger det en trevlig och god chokladkaka i bilen när man hämtar den. Lite charmkurs har dom nog gått trots allt och just kundmottagningen på verkstan på Möllers i Västerås håller en klart högre klass än bilförsäljarna.
Mazda funkade kanon för mig låg på ca 2000 mil och de har just 2000 mil eller ett år, dessutom human prissättning.
Att Avensisens 4500 service var dyrare än 1500 beror på att de rekommenderar bromsservice bak på det intervallet.
Jag ska snart serva Aurisen och har fått indikation på 2200:- för 1500 mil så jag får återkomma.
Tack Junkers! Själva kostnaden per service är inte speciellt dyr men eftersom Toyota vill ha täta serviceintervaller så blir ägandet lite dyrare, på 6000 mil är den servad 1 eller till och med 2 gånger mer än många konkurrenter, på lång sikt tror jag det är bra och själv skulle jag inte vilja köra 3000 mil på samma olja, när jag köpte min Carlos Sainz Celica så visade det sig att förra ägaren bytte olja var 500:e mil vilket var överdrivet, men oljan är ofta ganska skitig redan vid 1500 mil
Du får berätta att det bara kostar 1818:- att serva en Avensis i Hässleholm så kanske de går ner i pris :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.