Just så, som rubriken säger; är Mercedes Benz GLK CDI 4-Matic årsmodell 2011 en bra bil? Den jag har sett har gått lite drygt 11.000 mil. Vad kan vara ett bra pris för den, om så?
Är MB-GLK 220 CDI 4-Matic -11 en superbra bil?
Uppdaterat: 2015-12-01 17:40
Kommentarer
Klistrar in mitt inlägg från förra tråden:
http://www.blocket.se/uppsala/Mercedes_Benz_GLK_220_CDi_4Matic_Aut_Svensksa_63743915.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_Benz_GLK_220_CDI_4Matic_BlueEFFICIEN_64079524.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_GLK_220CDI_4matic_Taklu_GARANTI_64102396.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Mercedes_Benz_GLK_220_CDi___Svensksald_64054991.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Mercedes_Benz_GLK_220_CDI_4_Matic_64114037.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Valskott_Mercedes_GLK_220_CDI_4_Matic_64134899.htm?ca=10&w=3
ja, men dina länkar säger ju ingenting om, om den är en BRA MB. kan inte vissa årgångar vara "måndagsexemplar"
ja men du frågade ju även om priset och annonserna ger en överblickande prisnivå på modellen.
Begtest som kanske svarar på dina frågor: http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf/100807.pdf
Diverse andra test: http://www.vibilagare.se/alltom/mercedes/glk
Aha!
Ja förlåt/pudel/ har ju aldrig undrat över sånt här förut...
Jag förstår inte riktigt vad den där bilen ska på en stallbacke att göra. Den är en bra klättrare i terrängen, men det beror på elektronik som hjälper till, när den inte funkar, är den nog en dålig klättrare.
I en av testerna kan man läsa "Konsten att inte köra fast är att inte låta hjulen stanna"
Vill man bevisa sin drivförmåga, ska man stanna i geggpölen och sen åka där ifrån, typ ute på en lerig hage.
Nu kanske det aldrig är så geggigt på berörd stallbacke, men man ska ha i åtanke att låsbara diffar, även bromsade diffar gör ett annat jobb än bromsade hjul.
Jag minns att det nyligen skrevs om nån MB där bromsrören rostat av på en 5 år gammal bil, var inte det en GLK el liknande ??
Jag skulle vilja sammanfatta så här.
L200 är Basic och kostar Basic när det går sönder.
MB är Hi tec och kostar Hi tec när det går sönder.
I din första tråd uppfattade jag att du ville ha en robust stadig kärra som helst håller lika länge som din tidigare bil.
MBn kommer jämförelsevis vara som en dröm, och med tur kan drömmen vara länge, men det kan också bli en mardröm.
Ingen fara!! :)
Tänkte först köpa en GLK innan jag köpte min X3:a och gjorde därför en del efterforskningar om modellen. Från det jag kunde läsa så verkar modellen ha relativt få typfel. Tyska Dekra rankade den som bäst i SUV-klassen: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150312/mercedes-fortfarande-bast-som-begagnad-volvo-knappar-in
Till skillnad från de flesta mindre SUV:ar idag så har också GLK:n rent mekanisk fyrhjulsdrift med en riktig mittdiff, vilket torde vara bra just när man ska dra tunga släp. En nackdel är dock att den inte är lika bra på att fördela kraften mellan fram- och bakaxel eftersom det inte finns några diffspärrar.
I övrigt så är den bekväm att åka i, går relativt tyst och är ganska smidig till formatet. En nackdel är dock utrymmena. Både kupe- och bagageutrymme är ganska små och det var detta som fick mig att istället välja den betydligt rymligare BMW X3.
Skodaägare - det var roligt att höra! att den är liten invändigt passar mig bra. Får se hur det går med bilinköp, tack för info
GLK är en fantastisk bil, om du har råd med driftkostnaderna...
Och behöver du ens fundera på om du har råd med en GLK så har du inte råd :-)
låter underbart.
Är det en nackdel att 4hjulsdriften alltid är på?
Min Mitsubishi kopplar jag ju om och väljer mellan HD och LD. När någon av dem är inkopplad märker jag tydligt hur bilens sätt att röra sig ändras; det blir "tyngre". Så därför kör jag på 2wheeldrive så mycket det går.
Varför har de tagit bort möjligheten att själv välja?
Permanent 4wd brukar anses öka förbrukningen något. Köregenskaperna vet jag inte hur dom är exakt men det har ju utvecklats enormt och idag har du även olika elektroniska stödsystem som antisladd och antispinn.
Inte så att man tagit bort nån möjlighet att välja själv utan det handlar ju om val av 4wd-teknik. Alla har sina för- och nackdelar. 4wd-system är mycket mer komplicerade och varierande än vad folk normalt känner till. För ditt ändamål skulle jag säga att permanent 4wd är att föredra och med dieselmotorn så blir den ju ändå förhållandevis snål på soppa. Glöm bara inte att tanka diesel varje gång, feltankning med bensin kan få hela motorn att haverera. Finns adaptrar du kan köpa på t.ex. motormännen så du inte kan göra fel.
Har nu läst lite mer utav dina artiklar "Stina" och jag tycker absolut inte att du skall satsa på någon dyr MB.
Känns som att kostnaderna är viktigare för dig än prestigen och komforten och att du därför borde satsa på något liknande som du har idag.
Toyota Hilux och Nissan Kingcab tillhör de bästa men det finns fler fabrikat att välja på t.e.x Isuzu D-max eller Ford Ranger.
Undvik Amerikanska modeller.
Köper du en bil för kanske max hälften utav vad en GLK kostar så ligger du inte ute med så mycket pengar. Kör du inte så mycket så kan en äldre Pick Up för kanske 20-30.000kr i hyfsat skick kanske vara ett ännu bättre köp men då kunde du ju å andra sidan lika gärna behålla den bilen som du redan har.
Christer - lägg ner
Mistro - jag skall göra som du säger, imorn skall jag kolla på pickuper. Men det är tråkigare!
Och bilarna "mittemellan" då - t ex Vitaran jag länkade till i den andra tråden ?
Pi - Vitaran fick ju sämsta betyget i rostskydd, så den gick bort
"Är det en nackdel att 4hjulsdriften alltid är på?"
Det är ingen nackdel egentligen. I din Mitsubishi har du troligen permanent låsning av axlarna så att fram- och bakhjul tvingas röra sig lika snabbt. Inte så bra i kurvor då axlarna ska rulla olika fort. Eftersom GLK:n har en differential i mitten så uppstår inte detta problem, hjulen tillåts röra sig olika snabbt i kurvor samtidigt som de får ständig drivkraft. En nackdel med detta system är att om t.ex framhjulen står på is så tar kraften den "lättaste vägen" och inget moment överförs till bakhjulen. Detta har MB löst genom att bromsa in i detta fall framhjulen kraftigt så att kraften därigenom går till bakaxeln.
Skogsägare; Å, intressant! Har man ju aldrig tänkt på, men ytterhjulen har ju faktiskt lite längre väg att rulla i en kurva
Stina, varje hjulpar (axel) har en differential så att hjulen kan rotera individuellt och därmed olika långt i kurvor. Nackdelen blir då att när friktionen minskar (hjulen är vid gränsen för att få grepp) så uppträder differentialen på sämsta möjliga sätt, det hjul med bäst grepp stannar av medan det med sämst grepp spinner. Finns många metoder att gå runt detta och det mest radikala är att helt enkelt spärra diffen, men det funkar då bäst i låga farter och rakt fram. Inget system jag känner till är helt perfekt, alla 4wd-system har för- och nackdelar. Genom att se till att du har bra däck i bra skick så minskar du risken för att du hamnar i läget där gränsen nås och du tappar driv på nåt hjul. Moderna bilar har elektronik för att minska spinn men det kan verka negativt för driv, bästa är positiv mekanisk drivning. Andra sätt att öka greppet är att tyngden ökar på drivaxeln och därmed får man bättre grepp, är ju också därför man gärna vill ha drivning på bakhjulen när du drar tungt släp.
@Vidstige
Aha, nu kan jag allt om diffspärr också!
Himla bra forum det här
Tack stina för att du ställer dom rätta frågorna, nästan som i ett bra barnprogram .....
Pedagogiskt och roligt samtidigt!
Men mistro, varför ska man undvika amerikanska modeller?
I den här frågeställningen är bränsleekonomin ingen stor fråga, fö är en amerikansk dieselpickup inte så vansinnigt törstig som man kan tro.
Kvaliten är inget stort problem, inte superbra hopskruvat, men driftssäkerheten är det inget fel på.
Lite som franska bilar mao.....
Dessutom extremt låga priser på reservdelar jfr japanskt eller europeiskt, och dom är rätt enkelt konstruerade, så verkstadsräkningar blir inte hutlösa.....
"duccedriver" : Jag kanske kan revidera mitt svar om du kan tipsa om en Amerikansk Pick-up/ Suv som inte har skyhög fordonsskatt,..som får dra och lasta tungt ( obs! FÅR lasta och dra tungt ) och som samtidigt inte kostar mer än de andra bilarna som jag nämnde.
De är dessutom oftast allt annat än billiga i både inköp och drift ( utöver vägskatten ) och de bilarna som jag har kört har dessutom inte varit några höjdare i terrängen. ( finns förstås undantag )
De nyare bilarna som jag har tittat på får dessutom inte dra så tungt så därför gick mina tankar främst till de äldre bilarna.
Som svar på äldre pickup för lite pengar så finns det sådana som är helt ok,..men man kanske inte vill köra några längre sträckor med dessa.
Med bensindrift så blir inköpspriset lägre.
Stina: Om du nu känner att plånboken klarar av en lite större summa pengar så finns det ju Pickuper med dubbelhytt och starka motorer och de går fint med lite mer personbilskänsla.
Mistro - den här tråden har enbart vart inriktad på att DRA tungt, inte lasta tungt!
För övrigt trodde jag att Ford Ranger var en amerikansk bil - tillverkas den också i Kina nu?
[quote=Mistro]"duccedriver" : Jag kanske kan revidera mitt svar om du kan tipsa om en Amerikansk Pick-up/ Suv som inte har skyhög fordonsskatt,..som får dra och lasta tungt ( obs! FÅR lasta och dra tungt ) och som samtidigt inte kostar mer än de andra bilarna som jag nämnde.
De är dessutom oftast allt annat än billiga i både inköp och drift ( utöver vägskatten ) och de bilarna som jag har kört har dessutom inte varit några höjdare i terrängen. ( finns förstås undantag )
De nyare bilarna som jag har tittat på får dessutom inte dra så tungt så därför gick mina tankar främst till de äldre bilarna.
Stina: Om du nu känner att plånboken klarar av en lite större summa pengar så finns det ju Pickuper med dubbelhytt och starka motorer och de går fint med lite mer personbilskänsla.[/
Hmm, njae plånboken tillåter inga extravaganser utan jag får dra åt svångremmen några år framöver.
Gillar inte 4dörrars pickuper, de ser varken ut som en personbil eller som en lastande bil...
Oj så konstigt det inlägget blev...
Mitt svar finns i de två sista meningarna
Det är för att du tog bort [/quote]
Men jisses ! Jag är lite gammaldags, så att ngt byggs i Sydafrika är fortf ngt suspekt.
Ett lite längre test, idel lovord.
http://www.motorapa.se/provkorningar-och-reportage/langtest-mercedes-benz-glk-220-cdi-blueeffinciency-4matic/
Mistro, chefens silverado 4x4 -08 får dra 2170 och lasta 680, min ford explorer fick dra 2,5 ton, jeep cherokee och grand cherokee lika mycket...
Snackar man 20k så får en cheva s10 dra 2200, och den är stor som en japanpickis....
Dom stora suvarna, suburban, escalade, expedition osv faller på sin extrema vikt, med en passagerare är dom olagliga med b-kort om dom inte regas som personbil klass 2, får då köras av folk med körkort taget före 96..
Eller som tung lastbil, på c-kort...
Så dom kan man ju utelämna.
Likaså onödigt stora dodge ram.....
Rätt den heter nog 1500 också, minsta fullsizemodellen...
Har inte läst in mig så mycket på nyare såna, för törstiga att pendla med.....
Har haft en cheyenne med sexa från åttiotalet, slö men snål, klart under litern.
Och en suburban 78 med 454, mindre slö, men drog runt 3l...
Gör ett undantag och svarar på ett av alla dina personangrepp. Jag undrar själv om du har nåt liv då det enda du sysslar med här är att hoppa på folk. Om du hade ett liv själv så skulle du knappast bry dig över personer du anser inte har nåt liv eller hoppa på dom. Att du är sur på mig är tydlig, kanske beror det på att jag nån gång för ett par år sen sa att du verkar beroende av denna sajt då du kritiserade hårt när den stängdes av några dagar. Det var lite skämtsamt skrivit och sen dessa har du varit närmast rabiat i dina attacker på mig och har skrivit många inlägg om att jag tjatar (samtidigt som du själv tjatar hål i huvudet om det), detta är ett tema som återkommer hela tiden från dig. Jag har då betraktat dig som ett troll och slutat svara men kanske vill även du gå vidare nu och förbättra tonen på forumet, då förslår jag att vi gör just det nu. Lägg ner skitsnacket och börja diskutera bilar!
Men som svar på din fråga, om Stina är Uno eller inte. För det första ska man inte börja med att misstänkliga folk, det är en bra princip du borde börja leva efter. För det andra tycker jag inte alltid det spelar så stor roll, vi diskuterar ju runt ämnet här, vi som har ett genuint bilintresse (och därför skriver på denna sajt). Vi kollar upp lite fakta, vi lär oss nåt nytt eller får nya tankar av diskussionen. Själv blev jag här positivt överraskad av denna Mercedes, tycker den verkar vara mycket trevlig och kompetent men också hyfsat privärd som begagnad. Jag får också en känsla av att denna Mercedes kan hålla ihop riktigt riktigt bra i långa loppet, men det vet man ju aldrig säkert förrän bilarna funnits längre i trafik.
Ja "duccedriver" ...det finns modeller som kan fungera men jag snöade in på fordonsvikt,vägskatt och bränsleförbrukning. Då är det lätt att bunta ihop alla i samma korg om man samtidigt lägger in egna värderingar och fördomar.
Ford Ranger utav de årgångar som jag tänkte på är en Mazda men grattis till en fin bil "Stina"som jag nu såg att du hade köpt.
Anledningen till att jag avrådde var dina egna kommentarer tidigare. MB bygger fina bilar men de är överlag inte billiga att hålla i drift. För de som har råd spelar sådant ingen roll och köper man begagnat får man en fin och bekväm bil för rätt inköpspris.
Lite modernare usa-bilar är inte så värst törstiga, om man skippar värsta, tyngsta bilarna....
Chevrolets v6 går faktiskt snålare än v70....
Har haft både s10 och transsport med 3,8 resp 3,4, och dom gick på 0,85 ca..
Nu tas ju inte speciellt många sådana bilar hit längre genom gm, men lätt begagnade importeras ju.
Letar efter en cheva uplander, än har ingen bil kunnat ersätta min transsport , men dom är för gamla nu, efter -03 är det bara 4wd och det behöver jag inte.
Nån känslig voyager är jag inte intresserad av, för lite usa-känsla i den , då kan jag köpa en multivan.....
@JvD. - jorå, biljakten är avslutad, nu står hon hemma framför huset och glänser medan jag sitter på pendeltåget in mot stan och cykeln står vid stationen :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.