Vi Bilägares forum

Ännu en hjälp mig välja bil tråd

Ännu en hjälp mig välja bil tråd

Är i desperat behov av hjälp! Mina tre senaste bilköp, två nya en begagnad, har visat sig vara dyra misstag och när jag nu fått fyra dyra nedslag hos besiktningen på min 2010 Hyundai I20 så börjar jag fundera på att byta bil igen. Men vad ska jag köpa? Vägarna där jag bor glöms lätt av vägverket både vinter och sommar och jag kör en hel del grusväg av skiftande kvalitet. Då och då kör jag även släp och Hyundaiens 1000kg har ibland resulterat i två turer istället för en. Men det viktigaste är att det är en bil som håller och som är enkel/billig att laga. Så jag har en liten lista på bilar jag önskar synpunkter på.
Fiat Sedici/Suzuki SX4. Sedicin kan man få mycket billigare än Suzukis SX4 men är det samma kvalitet och är det modeller som håller? Tror 1200kg i släpvikt kan räcka men lite snålt bagageutrymme. Bra bränsleekonomi.
Suzuki Vitara den lilla 3-dörrarsversionen. Kan dra tungt men räcker en törstig 1,6:a i längden i en så stor klump? Litet bagageutrymme och de på blocket har rullat runt 9000 mil. Milen och den lilla motorn gör mig nervös.
Subaru Forester 2,0x. 06/07:or med runt 10 000 mil på mätaren ligger i pris ungefär som de övriga på min lista. Bra utrymme men nervös inför driftskostnaderna. Men håller den så kanske det kan vara värt det.
Gammeloutlandern med 2,4 motorn. Bra priser, bra storlek men känns gammal.
Dacia Duster. Gillar enkelheten i bilen. Ju färre manicker desto mindre krångel. Men Renaultgrejor ihopskruvat i Rumänien? Eller har Nissanfolket övervakat processen?

Eftersom jag har några bekanta vars Audis och Golfar har dels sörplat massor med olja och dels haft motorras innan 10 000 mil så går de bort. Att sen lokala DinBil-verkstaden är en katastrof gör inte saken bättre.

Så snälla hjälp!

Uppdaterat: 2015-09-16 16:59

Kommentarer

Nej jag driver inte med er. Något jag missar? Bilarna ligger inom samma prispann. Jag vet att det är stor skillnad mellan modellerna det är därför jag skrev kommentarerna efter.

Uppdaterat: 2015-08-15 12:20

Det är väl mest det sista stycket i det inledande inlägget som får en att fundera... Samt att en i20 från 2010 skall vara i sånt dåligt skick...

Uppdaterat: 2015-08-15 14:19
Pi skrev:

Det är väl mest det sista stycket i det inledande inlägget som får en att fundera... Samt att en i20 från 2010 skall vara i sånt dåligt skick...

Om det är stycket med rasade Golfar och Audi så kanske Golf var fel då det gäller en Tiguan som först rasade vid ca 3000mil (ny motor sattes i) och sen var det vid ca5000mil som den rasade pga kamkedjeproblem. Så VW kanske hade varit mer rätt. Annars en Q5:a som rasade vid 9600mil och en A3:a som jag inte är helt hundra på miltalet men den hade inte gått 10000 mil än.

Min I20 har dragits med bakbromsproblem sedan den var ny. Är inne två till tre gånger per år för uppsmörjning. Hyundai gick med på att byta ena oket så det funkar men inte det andra. Servostyrningen har en tendens att sluta fungera om jag "rattar" för mycket. T ex trånga parkeringar. Min gissning är att något blir varmt och lägger av en stund. Tack och lov är det bara i låga farter som det händer. Hyundai hittar inte felet. Ibland dör den då antispinnet går in på vintern. Istället för att strypa gasen lite så stryper den lite för mycket så den orkar inte riktigt hålla igång. På besiktningen var det framförallt felkoder på krockkuddarna som var problemet. Men även hastighetsmätardrivningen, bromsljuskontakt och okänd felkod på bromssystem. 9000mil har bilen gått och verkstadens kommentar är att det inte är en bil som ska gå på landsbygden.

Antifeministen jag har klämt mycket på Dustern hos den lokala handlaren. På det engelska forumet klagar de på att högerstyrda Dusters rostar.

http://www.daciaforum.co.uk/forum/topic/706-do-you-have-a-rusty-duster/

http://www.honestjohn.co.uk/news/miscellaneous/2014-09/dacia-moves-duster-production-after-rust-issues-surface/

Fast det är bara där de verkar ha problem.

Uppdaterat: 2015-08-15 17:54

Haha,stackars Knasen,tror du inte Dustern ändå kan vara värd 99000 om du sitter hyfsat,det gör inte jag "tyvärr".

Hyundais styrservoproblem dyker upp igen,snart kommer jätterecallen/stämningen.

Uppdaterat: 2015-08-15 19:26

Leifer Jo jag vet att det är motsägelsefullt men vill komma så nära det går. Så billigt som möjligt men max 100 000:-. Och ny vet jag inte om den behöver vara så länge den håller. Forestern är ju från åren runt 06 så några år på nacken är jag inte rädd för.

ENTJ1 är det ett vanligt Hyundaiproblem?

Gäsp Det är alla äldre modeller då jag inte byter bil så ofta. Peugeot 306 kombi sista årsmodellen den fanns ny. 2001 tror jag. När t.o.m stolsätet brändes sönder av stolvärmen så såldes den. Annars en kanonbil att köra för de pengarna. Byttes till en Audi 80 2.0 med 6000 mil på mätaren. Körd i stort sett till och från besiktningen de senaste fyra åren då det var en äldre man som ägde den. I stort sett alla felen var relaterade till att den stått. Bromsar, packningar och bussningar gick i sönder. Och nu en I20 2010. Min pappa har ägt en sonata och två I30:or som han varit helnöjd med så därför blev det en I20.

Uppdaterat: 2015-08-15 21:46

japp, inte många personbilar är gjorda för grusvägar längre. Jag gissar att du haft Volvo Duett eller Saab 99/90/900 tidigare.

Du får gå på pick up spåret om du vill ha något hållbart beträffande axlar och hjulupphängning i alla fall. Elen kan ju spöka för all del.

De flesta moderna pick uper har även dom fått sin beskärda del av mjukvara och krimskrams. Verkar som om Dacia Duster är ohotad i sin klass.

Visst, en Ford F150 gör jobbet om man har råd...

Uppdaterat: 2015-08-15 23:16

leifer Nej absolut inte snål varken på soppa eller pris på reservdelar men jag tänkte att om man slår ut kostnader för sånt som går sönder plus soppa så kan en törstig bil som håller bli billigare än en snål bil som går sönder hela tiden. Den jag har nu ligger på 0,6/mil men verkstan snackade om 10000:- om krockkuddarna felade. Då blir det plötsligt dyra mil.

GDS Uppväxt med SAAB 96 och två SAAB 99. Första bilen var en 99:a som jag delade med mamma. Oj vad den fick gå. Bodde vid ett militärt övningsfält där vi kunde träna bredsladd. Men den höll. Sen en Audi 80 av 1984 års modell. Samma där. Idiotkördes och servades. Rosten dödade den bilen efter 25000mil. Nu är man 40+ och kör försiktigt och inte tusan håller bilarna.

Uppdaterat: 2015-08-15 23:55

En fräsch Volvo 745/945 är det enda jag kommer att tänka på utifrån de önskemål du beskriver. En slitvarg helt enkelt. Dock inte så lätt att hitta sådana slitvargar i ok skick längre.

Uppdaterat: 2015-08-16 03:07

Kan hålla med Ingooo här, det är svårt att hitta en skaplig 940, men den här verkar hyfsad:

http://www.blocket.se/lund/Fin_volvo_940_2_3_fulltrycksturbo_62092867.htm?ca=8&w=3

Den har ju ändå en hyfsad motor med lite effekt som inte gör bilen lika trist.

Personligen tycker jag det hör till de tråkigaste bilar som finns i allt, utom möjligen de spännande vinteregenskaperna som kräver en del finlir!

Men det är riktigt att den är enkel och billig att hålla igång (det finns ju inte så mycket grejor på ett spett), det finns gott om delar både nya och beg. och det mesta går att reparera enkelt.

Dock är den ganska törstig.

Uppdaterat: 2015-08-16 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eller den här:

http://www.blocket.se/uppsala/SAAB_9_5_Linear_Sportcom_2_0_Turbo_Biopower_62102055.htm?ca=8&w=3

Avsevärt roligare, avsevärt säkrare, avsevärt bättre vägegenskaper året runt och avsevärt dyrare att reparera.

Uppdaterat: 2015-08-16 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kanske inte vill skylta med att man kört Volvo? :o)

Eller man säljer kanske svärfarsans bil, han ovetande?

Uppdaterat: 2015-08-16 10:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja varför döljer man regnr?

1.Finns dom som är så rädda för att lämna ut personuppgifter på nätet, så dom vågar inte visa sitt regnr.....

2.man har nåt att dölja som ska snackas bort, tex två ägarbyten på kort tid......

Påställning för mindre än 3v sen, "nyskattad", jodå med skattekredit, nye ägaren får ta skatten, i bilregistret står den som skatt betald...osv

3.man tror att bllen ska bli snodd, om nån på nätet får reda på var den finns, en Porsche gt3 kanske, eller en som är fotad med extrema dyra hjul tex skulle det ju kunna vara så med, men vem planerar stöld av en 940....?.?

Ska jag köpa en bil, vill jag ha möjlighet att göra bakgrundskoll innan jag åker dit...

Sen undanbedes en massa kunder, snackare, däcksparkare, provkörare sistaprisetkompisar......

Och säljaren snackar bara svenska är vanligt, för egen del skiter jag i vem som köper, bara jag får pengar....

Men, när man frågat om sista priset,får man det, sen snackar jag inte om det längre, prutar man mer, får man respass....

Uppdaterat: 2015-08-16 13:00

Vill tacka för tipsen jag fått här. Var inne och provkörde Dustrar både med diesel och bensin. Blev positivt överraskad. Gick bra mycket bättre än vad jag trodde att de skulle göra och den är precis så enkel som en 80-talare var. Jag förstår att många inte gillar dom just för att det gammalt men för mig så är det lite grand så jag vill ha en bil. Körde även en begagnad 9-5:a och en begagnad Forester. Forestern stank nått fruktansvärt medan SAAB:en gick riktigt bra. Finns även en Sedici med 3000 mil på mätaren för 87000:- på blocket. Ja som ni märker så har jag långt ifrån bestämt mig men det jag behövde var lite tips och det har jag fått. Hoppas jag kan betala tillbaka till er.

Någon som vill köpa en I20?

Uppdaterat: 2015-08-16 19:56

Ja Dustern är trevlig, jag har också varit och provat en sån.

Lada Niva annars, vill du ha ABS och airbag vill det dock till att du köper en -15, men vissa -14 har det också. Passa på att köpa till snöplogen om du har då dåliga vägar vintertid.

Uppdaterat: 2015-08-17 21:44
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Absolut leifer, det är en totalt bortglömd bil som är ett fynd! (Men den har ful grill.....)

Men jag föredrar den med automat även om flex fungerar bra med manuell låda, värre är det med dieslar med deras snäva varvtalsområde.

Men funderar man på en Duster är nog det här för lyxigt!

Uppdaterat: 2015-08-18 18:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har tid på verkstaden på fredag och får då höra hur många nollor räkningen kommer att stanna på. Tänk att kunna skryta med att ha ägt en Cadillac. Som sagt inget är bestämt än och lite beror det på vad som finns på begagnatmarknaden och lite beror det på vad det kostar att få eländet jag har genom besiktningen. Kanske ska köra in och parkera bilen på Rosengård så kanske problemet löser sig själv. Vet en bekant som fick sin bil uppeldad på Audiverkstaden i Malmö. Istället för att betala så fick han pengar på verkstaden.

Uppdaterat: 2015-08-18 19:41

Jo jag var och kikade på nya Dustrer igår faktiskt. Ingen provkörning ännu. Nya bensinmotorn på 1,25 L med turbo samt kamkedja verkar vettig. 1:ans växel på den 6-växlade lådan ska tydligen vara extra låg sk. granny gear. Om man kunde fästa ett fullstort reservdäck på bakluckan så kan golvet i bagaget sänkas säkert 20-25cm. Utanpåliggande reserv där bak skulle sitta som en smäck på Duster. Kamkedja med garanti under hela bilens livslängd ingår om man läser det finstilta i Dacias brochyr, inte dåligt.

Uppdaterat: 2015-08-18 20:26

Passar inte i detta fallet, men för någon annan med liknande behov men med mer pengar att svänga med skulle det gå att föreslå en Opel Mokka.

Speciellt för kvalitet och stryktålighet med okomplicerad teknik, plastskydden på karossen är praktiska som skydd mot stensprut på grusväg.

Uppdaterat: 2015-08-18 20:47

En av mina grannar har en Mokka ( privatleasing!) sedan snart två år och han är väldigt nöjd. Det är nog en av de billigare varianterna och absolut inget som passar mig.

Det är nog en bil man ska prova en längre sträcka för att känna hur man trivs med den.

Uppdaterat: 2015-08-18 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre