Alltså här hoppas jag att det kommer en intressant och relevant fråga: OM ert favoritbilmärke skulle försvinna från jordens yta vilket skulle vara ert bilval då? Ni får välja tre märken. Jag visar uppställningen / rangordningen och börjar med mig själv. Pajkastning, översittarfasoner och struntprat hoppas jag att alla avhåller sig ifrån i denna tråd. Dock får man gärna motivera sitt bilval, se nedan.
Jag har kört flera bilmärken under mina 38 års bilägande tex Ford, VW, Opel, Toyota, Mazda och Saab förutom min Audi som jag kör sedan 2018 som dessutom är min tredje Audi i följd sedan 2006.
Kör idag: Audi
Alternativt bilval: Mercedes, Volvo eller VW där förstahandsvalet är Mercedes eftersom de har klimatsmart dieselhybridmotor.
Kommentarer
Har inget favoritmärke så det blir Tesla, Volvo, Mazda
Eftersom att jag alltid vill kliva in i en varm och komfortabel bil med räckvidd så blir valet tesla.
Och Eftersom jag inte får välja octavia så på andra o tredje platts blir det en annan snål och komfortabel bil med bränslevärmare.
Kör BMW. För min del skulle det bli:
- Porsche
- Volvo (de nya SPA modellerna)
- Tesla?
"Om skulle" är väl bra nära.
Men om man uteslutande räknar helt nya bilar så, Mazda, baserat på väldigt likartad konstruktion och resultat i krocksäkerhet.
Vissa designdetaljer är ingen höjdare dock.
Bara man kunde byta namn, ett av bilväldens minst melodiska namn.
Masamune eller Tokugawa har i varje fall bättre innebörd.
KIA ?.
N-iklas, om det är japanska som gäller tycker jag det vore bättre så här: "Mushiro sabadesuga, operuda wa arimasen!"
En Alfa kanske, finns ju med bakhjulsdrift nu mera.
Bilmärke är irrelevant för mig även om jag förstås har fördomar som alla andra och inte gärna sätter mig i vad som helst, men något favoritmärke har jag inte. Jag köper mer på de egenskaper som matchar mina behov. Känner att nästa bil bör bli en elbil men kan ännu inte säga vilka märken som verkligen blir vinnare på några års sikt. Ser man till investeringsbudgetar så verkar VW vara den som storsatsar så jag kan tänka mig att mitt nästa köp blir en ID-modell eller möjligen en AUDI. Kan även bli en EQ-modell.
"Jag köper mer på de egenskaper som matchar mina behov."
Exakt...
Men vad gör man när bara ett märke uppfyller dessa behov?
Kontaktar de övriga tillverkarna och ber dem bygga om sina bilar?
Vilket de självklart med glädje gör...?
Sedan hörs ju argumentet att man "inte har rätt" att hysa så avvikande behov och bör anpassa sig till att ha samma behov som de flesta andra.
Jaha, trevligt, trevligt...
Utifrån att vi lever i en marknadsekonomi så kommer de produkter ut på marknaden som marknaden vill ha.
Om en majoritet av bilköparna ville ha rosa trehjulingar så skulle alla tillverkarna ha sådana. Just nu är trenden SUV och då har alla tillverkare som vill hålla kvar sin plats på marknaden det. De som står utan elektrifiering kommer att tappa marknadsandelar när nu ökningen där är tydlig.
Om ingen bil på marknaden uppfyller alla ens krav och önskemål så beror det på att inte tillräckligt många efterfrågar det eller att det inte finns ekonomisk bärighet med dessa egenskaper.
Mina behov är ju mer eller mindre specifika. Regnar det ute och jag behöver transportera mig så är behovet att bilen har ett tak. Så behovet varierar men jag har fått bestämma att det är vettigt att bilen har ett fast tak även om det hade varit trevligt att fälla det 1-2 dagar per år. Så den valda modellen man köper utgör alltid någon slags prioritering och därmed kompromiss. Har svårt att tänka mig Den Perfekta Bilen som svarar mot exakt alla tänkbara behov.
Jo, den finns och heter Skoda Octavia 1.0 TSI :-). Bara vi andra som inte sett ljuset ännu.
Har också tänkt på Alfa, men efter att ha kört både Giulia och nya Volvo V60 direkt efter varann så kom jag fram till att jag faktiskt föredrog Volvon. Styrningen var dock bättre i Alfan.
Har inte kört någon nyare alfa, men känslan är att standardmodellerna inte är något att hänga i julgranen direkt. Giulia är rätt snygg men det är nog enda anledningen att köpa en sådan.
Finns många fler anledningar till att köpa en Giulia än att den är snygg.
Köregenskapsmässigt så finns det massvis med anledningar till att köpa Alfa Giulia. Dock tycker jag den brister lite när det gäller fjädrings- och sittkomfort. Även om det kanske är att svära i kyrkan lite så upplevde jag Volvo V60 som en bättre helhet än Alfan.
Min fördom säger lite det som skodaägare är inne på. Om man inte bryr sig om utseendet så är inte bilen så speciell, och det finns nog bättre helheter. Men utseende och känsla är ju inte oviktigt så skulle kanske kunna köpa en av bara de anledningarna.
Jag har inget direkt favoritmärke även om jag kört mycket franskt, men har haft många fabrikat genom åren.
Mercedes kunde varit en kandidat, men de nya är ju så fula baktill!
BMW har också tappat i design, men ryckt upp sig efter Bangle-perioden.
Audi - nej, lockar inte.
Volvo - lockar inte.
Asiatiskt: *gäsp*
Alfa - ja, varför inte?
Exakt en sån röd har min bror.. :-)
Mitt favoritmärke är Jaguar, ägt 3 stycken, älskar dem, inte för att de är bra, utan för att de ger nåt som inte går att sätta fingret på....och såklart utseendet, finns det något vackrare på denna jord än en E-type Serie 1? Hade jag kunnat fått en I-pace med Teslas laddnätverk hade saken varit klar, men tyvärr.....de har för dåliga laddmöjligheter idag, samt att deras inbyggda laddare är lite klen med, blir lååång laddtid hemma.
Tesla som jag kör nu tycker jag riktigt mycket om med, lite samma där, inte för att bilen skulle vara bäst, för det är den inte, men för drivlinan som är oslagbar just nu, och för att det är så kul med företaget som vågar sticka ut. Hade dock gärna sett drivlinan från Teslan i V90:n jag hade innan, det hade varit riktigt trevligt för Volvo har verkligen hittat rätt med SPA. Kan de bara få tummen ur och satsa framåt nu och inte vara sega på bollen med vidare utveckling kan det blir riktigt bra.
Mercedes har en bra plats hos mig med, ägt några stycken och av de nyare är de flesta riktigt snygga. EQC lider av samma som I-pace, men annars riktigt trevlig bil som gärna fått stå på min infart.
Tvärtemot Hultarn här ovan tycker jag BMW:s design bara gått utför sen Bangle, han vågade med......så de likt Audi är för mig idag totalt ointressanta könlösa intetsägande bilar som inte ger mig mer psykisk tillfredställelse än valfri japan.
Alfa som vart uppe, japp, mycket trevliga bilar, och samma där, inte alltid så bra, men med personlighet.....Stelvio är fortfarande en av de snyggaste SUV:arna på marknaden i mina ögon. Men ge mig en 164:a QV i välbevarat skick och låt mig njuta motorljudet och svepande landsvägar och jag kommer vara lycklig. Sen tycker jag det är synd Ford och Opel försvunnit så och bara blivit nån tråkig mellanmjölk som inte sticker ut på några sätt, lika trista som Skoda......minns Scorpio, en riktigt bekväm rymlig och för tiden snygg familjebil. Min var en Ghia med perverst mycket plysch och fuskträ, elställbart baksäte man försvann ner i som en gammal soffa....
Men en av de bilar jag saknar mest var min Citroen XM Break, där har vi ju med ett märke som tappat ordentligt från var de var....
Men Henrik. Xm break var ju en riktigt rappel bil för många, en riktig skitbil.
Men komfortabel och egensinnigt frän om man säger så.
Mso: Som du märker när du läste är inte en bils totala felfrihet ett skallkrav för att jag ska tycka om dem och finna en känsla i dem.
Dock ska tilläggas att min XM var helt felfri i min ägo. Köptes begagnad och kördes 3-4.000 mil innan jag sålde den vidare. Inte ett dugg rappligare än övriga bilar jag ägt runt samma prisklass. Betydligt bättre än Passaterna jag råkade köpa några år senare iaf.
Dock sjukt rymlig, var väl t.o.m. större än E-klass kombi i bagaget om jag inte minns fel. Och rejält bekväm, och för den tiden väldigt välutrustad. Och snygg som få andra kombis runt den tiden.
Tur att man inte har något favoritmärke så alla kan gå under utan att jag behöver bekymra mig förrän de flesta är borta.
XM hade ju lika mjuka linjer som Cybertruck...
Förarmiljö skapad för att ge mardrömmar och få kunder att be om nåd.
Utan tvekan fanns vissa likheter Mäkinen :) Men för sin tid var den och Alfa 164 och Peugeot 605 riktigt vackra i sina stilrena raka linjer men ändå med en charm.
Förarmiljön i XM med facelift vill jag nog påstå var en av de mindre plottriga på den tiden, och med en stor lucka man kunde fälla ner över stereo m.m. som ändå sköttes med rattkontroller.
Men som vi konstaterat innan, smaken är delad!
"Smaken är delad."
Betyder det att man delar en uppfattning eller att uppfattningen delar publiken? Annars tänker jag att "baken är delad" vilket fysiskt pekar på två olika uppfattningar.
Har du aldrig hört det?!? Ja, man säger ju så, smaken är som baken, delad......
Det vill säga delad, i mer än en bit......
Självklart har jag hört det men inte den rationaliserade varianten. :-) Den kan man ju faktiskt tolka på två olika sätt. Men ja ja.
Jag tror att min uppfattning om XM delas av en majoritet av seende människor. För de synskadade är det förstås praktiskt med tydliga avgränsningar, men de kör sällan bil.
https://youtu.be/q7UPSpoV--A
Citroen är ju i den kinkiga situationen att de SKA vara egna, annars är det ju ingen riktig Citroen. Då kan man ju likaväl köpa en annan bil.
Och sen får de kritik för att de är egna, varför är de inte som andra?
Ridå....
Hade inte Citroën funnits så hade jag nog åkt SAAB tvåa blir Opel och sedan Rover kanske.
Detta är vad jag gissar mig till enligt min uppväxt...
Hade jag valt idag hade det nog blivit 1:Opel 2:Peugeot 3:Alfa Romeo
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.