Landat in på en Passat Sportscombi 2018. Är 191 cm och sitter bättre i den än en V90. Men känner ni till några andra alternativ i samma prisklass ? (200-250 kr)
Har du testat Skodas kombibilar ? I vart fall borde ju Superb kunna matcha Passat men kanske även Octavia. Men kanske också Golf SC ? Underskatta inte bilar i en klass under D-segmentet - den största skillnaden numera brukar vara den inre bredden och är inte den kritisk så kan en C-klassare fungera lika bra.
Vi delar tydligt intresse av stolval för lite längre kroppshydda vid sidan om namnlikhet, i varje fall initiallikhet!
När man som jag fyllt 70 för ett par år sen får förarstolens egenskaper allt större betydelse vid val av personbil. Det blir allt svårare att bli nöjd. Om förarstolar över tid blir sämre kan faktiskt vara möjligt, i varje fall i grundutförande i de fall där dyra "comfortstolar" kan väljas som alternativ.
Man bör hålla isär stolens egenskaper och hur utrymmet för stol med sittande är utformat. Därtill kommer dörröppningens utformning. Om man halvvägs bryter sig vid in- och urstigning kan även den bästa stolen bli mindre intressant. Att stiga in på höger sida när man nästan alltid är förare är ett bra sätt att prova om fordonet passar den egna kroppen.
Vill inte räkna upp bilar jag ogillat, men Insignian är som andra skriver en god överraskning.
I en tidigare tråd har behovet att sitta in den egna stolen diskuterats. Är förarstolen vid begköp redan insutten av en ända helt olik den egna, rår inte tillverkaren för detta.
Gäller att prova noga just det tänkta fordonets sittplats.
Kommentarer
Har du testat Skodas kombibilar ? I vart fall borde ju Superb kunna matcha Passat men kanske även Octavia. Men kanske också Golf SC ? Underskatta inte bilar i en klass under D-segmentet - den största skillnaden numera brukar vara den inre bredden och är inte den kritisk så kan en C-klassare fungera lika bra.
Mina tips är Skoda Superb, kanske även Octavia, Kia Optima (upplever dock att man sitter lågt i den).
Testa Opel Insignia vetja, stor rymlig 5 meter bil.
Vi delar tydligt intresse av stolval för lite längre kroppshydda vid sidan om namnlikhet, i varje fall initiallikhet!
När man som jag fyllt 70 för ett par år sen får förarstolens egenskaper allt större betydelse vid val av personbil. Det blir allt svårare att bli nöjd. Om förarstolar över tid blir sämre kan faktiskt vara möjligt, i varje fall i grundutförande i de fall där dyra "comfortstolar" kan väljas som alternativ.
Man bör hålla isär stolens egenskaper och hur utrymmet för stol med sittande är utformat. Därtill kommer dörröppningens utformning. Om man halvvägs bryter sig vid in- och urstigning kan även den bästa stolen bli mindre intressant. Att stiga in på höger sida när man nästan alltid är förare är ett bra sätt att prova om fordonet passar den egna kroppen.
Vill inte räkna upp bilar jag ogillat, men Insignian är som andra skriver en god överraskning.
I en tidigare tråd har behovet att sitta in den egna stolen diskuterats. Är förarstolen vid begköp redan insutten av en ända helt olik den egna, rår inte tillverkaren för detta.
Gäller att prova noga just det tänkta fordonets sittplats.
Renault Talisman kombi. Enormt underskattad. Bra stolar. Rymlig. Har åkt den som taxi två gånger. Fin interiör.
Desmo
Jag menade inget negativt med det. Tycker själv att det funkar bra att sitta lågt och det var mest som info till frågeställaren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.