Vi Bilägares forum

Äldre Volvo s40n eller lätt beg. Golf mk7

Äldre Volvo s40n eller lätt beg. Golf mk7

Har börjat plugga igen och skall nu sälja min fruktansvärda Peugeot 207 gt 1.6 hdi -07.

Köpte den som en pendlarbil till skolan(ca 7,5 mil enkel väg) och trodde att jag hade gjort ett ok köp. Den hade en ägare sedan ny, var fullservad på Peugeot och den var i ett fantastisk skick både på insida/utsida. Hörde inga missljud från motor, koppling eller växellåda. Kopplingen var lite för hård, ett vanligt tecken på att den snart behöver bytas, så fick ner priset ett par tusenlappar för det.

Men då började allt annat krångla. Sedan September -16 så har jag renoverat turbon efter ett ras
-Bytt egr ventil
-Renoverat generatorn
-köpt ny nyckel
-reparerat en defekt backspegel(aut. Infällbara)
-bytt diverse givare, ventiler, slangar och rör
-nya bromsok bak
-bytt ut alla lampor på bilen en sisådär 20 ggr

Den har varit inne på verkstad 2-2,5 månader och har kostat mig en mindre förmögenhet. Finns säkert något som jag har glömt nämna.

För bara några dagar sedan tändes ESP/ASR lampan. Nu har jag bestämt mig att laga den, besiktiga den och sälja skiten fort som fan.

Är inne på ett två alternativ:
3 år gammal Golf mk7 1.4 tsi(122hk) med 5-6000 mil på mätaren för ca 100kkr.

Äldre Volvo s40n 2.4i(170hk) med 20000 mil på mätaren för ca 20-30kkr

Pendlar med tåg numera och har tröttnat på dieselmotorer så mina krav är att det är en bensinare och att det är en lättkörd bil.

Golf mk7:
+modern bil
+oerhört lättkörd
+bra komfort
+billig i försäkring
+snål och samtidigt ganska pigg
+motorskadeförsäkring 2-3 år framöver
+ingen kamkedja som kan orsaka motorhaveri

Nackdelar
-kommer inte på så mycket förutom att VAGs kopplingar verkar vara gjorda av smör.
-lite tråkig design

Har ägt en Golf mk6 2.0 tdi men den blev stulen och ledde till att köpte Peggan.

Har även ägt en Volvo s40n 2.4 så behöver inte provköra en.

Fördelar
+billig i inköp=låg värdeminskning
+mysig motor
+väl utrustade
+ganska roliga att köra
+billig försäkring
+skottsäker drivlina

Nackdelar
-törstig motor
-förutom stolarna som är sköna så är komforten medioker
-drabbas av elektronikfel
-ålder och miltal
-inte heller den snyggaste bilen

Två helt olika bilar men vad tycker ni? Ett dyrare och tryggare köp eller ska man återigen chansa på en äldre bil men samtidigt slippa värdeminskning och bekymmer för repor osv.

Är mest inne på en Golf just nu men har ni några andra förslag för allt emellan 20-100kkr? Blir mest stadskörning och ett par längre resor/år uppemot 100-200 mil.

Mvh Damir

Uppdaterat: 2017-07-03 20:05

Kommentarer

Jag hade nog valt 1.2 TSI motorn istället för 1.4 TSI då de hade problem med den motorn. Var väl något strul med kamkedjan innan dom gick tillbaka till kamrem. Vet i alla fall att alla VW Golf 1.2TSI från 14 årsmodell har kamrem med 30.000 mils bytesintervall. Drar lite bensin och är hyfsat pigg. Årsskatt är 360 kr.

Uppdaterat: 2017-07-04 18:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Golf 7 har den nya kamremsmotorn - det är det som är skiljelinjen för Golf.

Uppdaterat: 2017-07-04 19:39

Det är konstigt att kamkedja som var beviset på en problemfri motor, idag motsvaras av motor med kamrem. Har svårt att tro att det är så utan det måste vara underdimensionerad kamkedja som är det verkliga problemet. Men hur skall konsumenten veta vilket bilmärke som har underdimensionerad kamkedja med dålig smörjning av kugghjulen och dålig spännrulle?

Uppdaterat: 2017-07-04 19:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer, de flesta tillverkare som använder sig av kedja till kamdrivningen har inga problemmotorer, men det är helt klart en konstruktion som i sig är mer komplicerad än en kamrem.

Men de flesta har utföranden som håller hela bilens livslängd.

Om:

man byter olja och filter i rätt tid!

man använder rätt olja!

man låter en kunnig person undersöka motorn om det skulle låta med onormalt skrammel!

Men visst finns det underdimensionerade kedjor och felkonstruerade spännare på en del motorer, men att som VW gjort, gå tillbaka till kamrem istället för att försöka lösa kedjeproblemet tror jag är av ekonomiska skäl, men samtidigt ett erkännande att de misslyckats med vissa motorer.

Naturligtvis finns kunskapen och kommande motorer får säkert kedja, men det gäller att inte vara dumsnål.

Uppdaterat: 2017-07-04 20:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

christer, de flesta tillverkare som använder sig av kedja till kamdrivningen har inga problemmotorer, men det är helt klart en konstruktion som i sig är mer komplicerad än en kamrem.

Men de flesta har utföranden som håller hela bilens livslängd.

Om:

man byter olja och filter i rätt tid!

man använder rätt olja!

man låter en kunnig person undersöka motorn om det skulle låta med onormalt skrammel!

Men visst finns det underdimensionerade kedjor och felkonstruerade spännare på en del motorer, men att som VW gjort, gå tillbaka till kamrem istället för att försöka lösa kedjeproblemet tror jag är av ekonomiska skäl, men samtidigt ett erkännande att de misslyckats med vissa motorer.

Naturligtvis finns kunskapen och kommande motorer får säkert kedja, men det gäller att inte vara dumsnål.

Mycket bra skrivet saabnisse!!!!!!!!!!!!

Uppdaterat: 2017-07-04 20:37
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det är väl de senaste 10 åren som problemen med kamkedjorna har uppstått hos b.l.a. Bmw i takt med att det blir längre serviceintervall och att man jagar mindre inre friktion i motorn vilket leder till klenare kedjor/spännare.

Min vän har en mk6 1.4 tsi som drabbades av en sträckt kedja. Upptäckte det tidigt och fick den utbytt hos mekonomen för 9000kr. Det hade jg kunnat leva med, men vill ändå en mk7 då det är en bil som är lite bättre på allt. Hela 100kg lättare.

Enligt transportstyrelsen har min 207:a en tjänstevikt på 1360kg

Mk7 1.4 tsi: 1250kg

Minimats1:

Tycker att 1.2 tsi är lite för slö samtidigt som jag tror att de förbrukar ungefär lika mycket. Som begagnade är det dessutom ingen prisskillnad att tala om.

Uppdaterat: 2017-07-05 12:30
saabnisse skrev:

christer, de flesta tillverkare som använder sig av kedja till kamdrivningen har inga problemmotorer, men det är helt klart en konstruktion som i sig är mer komplicerad än en kamrem.

Men de flesta har utföranden som håller hela bilens livslängd.

Om:

man byter olja och filter i rätt tid!

man använder rätt olja!

man låter en kunnig person undersöka motorn om det skulle låta med onormalt skrammel!

Men visst finns det underdimensionerade kedjor och felkonstruerade spännare på en del motorer, men att som VW gjort, gå tillbaka till kamrem istället för att försöka lösa kedjeproblemet tror jag är av ekonomiska skäl, men samtidigt ett erkännande att de misslyckats med vissa motorer.

Naturligtvis finns kunskapen och kommande motorer får säkert kedja, men det gäller att inte vara dumsnål.

Helt rätt det du säger MEN det har i alla tider gått sönder kam kedjor men inget hände förr.

Jag ägde en MB 200D för 30 år sedan som kamkedjan flög av på, skillnaden var på den tiden att inget gick sönder utan man satte bara dit en ny för en femhundring.

Det jag ser på tex vag som gått tillbaka till rem är att remmen är typ 4gånger stadigare än för 15 år sedan och byte på 20-24 tusen mil.

Jag hävdar dock att det nästan aldrig remmens fel utan oftast ett spännhjul av 3-4 eller en vattenpump som ofta sitter på den remmen och en ägare som inte reagerar på ett skrammel eller missljud och då är remmen av 200 mil senare..

Vid många kamrems byten fuskar man och byter inte dessa lagrade spännhjul och vatten pump och kan då pressapriset så att det ser bättre ut på fakturan för kunden.

Surt men sant.

Men frågan var väl inte det iofs.

Min granne har en äldre s40 och jag tycker han har broms och framvagns kostnader vid varje service.

Men det är väl ok bilar båda två egentligen utan att riktigt veta.

Uppdaterat: 2017-07-05 12:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Damir:

Jag kan hålla med om att VW Golf 1.2 TSI kanske är lite för slö. Är det dessutom ingen prisskillnad på 1.4 TSI så är den nog att föredra. Det man ska tänka på dock att VW Golf 1.4 TSI ofta har sportchassi och sportstolar (något du kanske föredrar?). Alcantara klädsel brukar det vara som materialval och svarta paneler som VW Golf GTI. Så den är även mer påkostad än 1.2 TSI. Har för mig att 1.4 TSI även har krom runt stötfångare fram och bak då det stod en sådan i bilhallen när min far köpte sin VW Golf 1.2 TSI. Han är nästan 80 år och behöver inte så mycket hk.

Uppdaterat: 2017-07-05 17:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Golf 7 med 1,4/150 är en mycket trevlig motor - gärna med automat. Och i det utförandet klart kvickare än 1,2/110 även om också den räcker väl i de allra flesta fallen. Har kört rätt mycket med en Golf 7 SC med 1,4l "gasmotorn" och med automat. Nu körde jag mest med bensin men förbrukningen höll sig i stort sett på samma nivå som min egen Golf 7 SV 1,2/110 med manuell låda.

Uppdaterat: 2017-07-05 19:27

Pi

Min budget på ca 100kkr räcker inte för en 1,4/150 med automat. Men håller med, låter som en trevlig kombination. Blir förmodligen en 1,4/122 med manuell växellåda.

Uppdaterat: 2017-07-05 21:15

Tänkte i och för sig på 150 hk VW Golf 1.4 TSI GT. Visste inte att det överhuvudtaget fanns en motor med 122 hk på VW Golf 7. Måste i så fall vara en ovanlig modell. När vi skulle köpa så fanns inte den motorn längre och det var i mars 2014. Vi kollade även på 1.4 TSI som också var på kampanj men den föll bort på sportstolar, tror man kunde välja bort sportchassi om man ville. Prisskillnaden mellan 1.2 TSI & 1.4 TSI var 22 k. Då 1.4 TSI hade mer utrustning så var egentligen prisskillnaden mindre.

Uppdaterat: 2017-07-05 23:11
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Konstigt att de sa så, kryllar ju av dem på blocket! Skulle gissa på att det är den populäraste motorn i en Golf 7.

Uppdaterat: 2017-07-05 23:44

Av bensinarna är nog 1,2/110 den vanligaste motorn i nyare Golfar. Det är i stort sett alltid den motorn som finns på alla "tillbuds-bilar" och alla bilar som finns lagerförda - i alla fall när vi talar om bensinare.

Uppdaterat: 2017-07-06 07:45

På företaget har jag en Golf som kontorsbil. En bensinare med - sjustegad DSG, och möjlughet att köra mobilen (iphone)direkt på skärmen. Myckett trevlig vagn. Helt ok komfort, även om stolarna är lite väl enkla för min smak, acceptabel ljudnivå och hyfsad fjädring. Motorn är trevlig och har fullt tillräckliga prestanda för sitt användningsområde. Men den tar ganska mycket bränsle.

Men jag rekommenderar Golf och tycker den inte har några direkta svagheter. Om någon är intresserad kan jag starta en tråd om bilen med lite bilder och data.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-06 07:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL

Vad är det för motor i Golfen?

Det får du gärna göra!

Uppdaterat: 2017-07-06 12:09