Vi Bilägares forum

70.000:- klassen?

70.000:- klassen?

Hej alla bilägare!

Är ute efter lite råd inför mitt kommande bilköp.

Då pengapåsen endast når upp till (runt) 70.000:- är jag lite osäker på vad jag ska satsa på. Frugan vill helst ha en hybrid, men känns som att det är svårt att hitta en felfri Toyota Auris eller liknande i den klassen, så här finns rum att kompromissa utan att töja allt för mycket på miljöfrågan.

Krav:
- Hyfsat rymlig. Behöver inte vara kombistor, utan plats för barnvagn räcker.
- Inte Diesel. Då vi bor i Sthlm vågar jag inte chansa för mycket inför kommande lagförändringar.
- Billig i drift. Vill helst ner på ca 5-6 l/100 km.

Gärna men inga direkta krav:
- Hybrid/miljöbil
- Japanare. Har god erfarenhet av japanska bilar när det kommer till verkstad och hållbarhet.
- Skärm/backkamera
- SUV eller liknande. Skönt att komma upp lite helt enkelt.
- Bluetooth

Har som sagt kikat på Toyota Auris en del, den lite mindre varianten, men hybriden känns svår för 70.000:-?
Andra bilar jag varit inne på en del är Kia. Typ Ceed eller Sportage.
Suzuki X-Cross är intressant.
Nissan Qashqai.
Mitsubishi Outlander.

Vad har ni för tankar? Vad ska man passa sig för? Pga priset antar jag att man får gå efter en 2011-2014-modell, och då blir jag lite orolig för kamkedja etc. Har varit och testkört en VW Tiguan, men har hört en del dåligt om kedjan på äldre modeller.

Tacksam för all input! Börjar bli lite vilse här.

Uppdaterat: 2020-05-12 09:36

Kommentarer

Ja de kraven och den prisklassen kan du nog glömma på en gång......
Frågan är ju vad som är viktigaste egenskaperna? Vill du ha en SUV med vad jag förstått bra kvalitet vad gäller hur de hållt ihop så hade jag sagt Kia Sportage generationen som kom runt 2011-2012, den skulle nog ge dig problemfritt ägande och hyfsat utrymme samt SUV-looken du är ute efter. Dock som bensinare drar den mer än du önskar.

Uppdaterat: 2020-05-12 09:55

Okej, vilka av kraven är det som ställer till det mest? Rymlig, inte diesel och hyfsat billig i drift låter inte som jättehöga krav?

Uppdaterat: 2020-05-12 09:59

Du hittar få bensinare med SUV-karaktär som du kör i Sthlm på 0,5-0,6. Men som sagt tror att Sportagen är det som fixar mest av dina krav och önskemål. Då är det bara förbrukningen och att den inte är Japansk du får tumma på.

Uppdaterat: 2020-05-12 10:06

Tack! Ja, Sportage är intressant. Ska kika på den lite mer.

Som sagt behöver det inte vara en SUV. Men gärna. Vet att driften blir dyrare, så kanske får titta på andra modeller.

Uppdaterat: 2020-05-12 10:16

Sen är ju frågan hur mycket ni kör? Kör ni inga överdrivna sträckor per år är förbrukningen en ganska oväsentlig parameter att kika på om den drar 1 dl mer eller mindre per mil.

Uppdaterat: 2020-05-12 10:21

Det är lite olika. Inte alls mycket stadskörning egentligen, men åker till sommarstugan varannan helg ungefär under det halvåret. Ca 7 mil enkelväg.
Är hybrid för 70 helt kört?

Uppdaterat: 2020-05-12 11:20

70.000 kr är tyvärr inte mycket idag när nya C-segmentsbilar med konventionella motorer ligger runt 300.000 kr i nypris.
Så är pengapåsen begränsad får man nog dra ner på önskemålen - så enkelt är det nog.

Uppdaterat: 2020-05-12 11:55

Ja, jag är helt på det klara med att jag inte får något otroligt för 70.000:-. Men det måste finnas någon halvrymlig bensinare därute för 70? Gissningsvis fler.

Som sagt är önskemålen inte krav, utan snarare pluspoäng vid eventuella jämförelser.

Mest fokus är det på hållbarhet och viss rymlighet och ej diesel.

KIA Sportage är helt klart intressant i dagsläget. Men skulle vilja ha något att jämföra med.

Uppdaterat: 2020-05-12 12:11

Suzuki SX-4 kan vara ett alternativ som platsar på delar av kraven.
Pålitlig Japan, tillräckligt rymlig kan bara du avgöra, SUV-aktig, billig i drift
Hyfsat ny och innanför budget:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-sx4-1-6-vvt-kamkedja-nybesiktigad-120hk-9672-14129123

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Svårt att hitta nåt som stämmer med de kraven. Men utifrån det du skriver så skulle jag kika på en sån här:
https://www.bytbil.com/sodermanlands-lan/personbil-meriva-1-4-turbo-140hk-endast-5800-mil-8195-14419923

Ingen japs och kanske inte jättesnål men i mitt tycke oerhört mycket bil för pengarna. Dessutom säkert lika bra kvalitet som asiaterna.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Tack för förslagen! Suzukin är intressant. Skulle dock behöva dubbelkolla bagaget, ser ev något för litet ut, men helt klart intressant.

Opeln likaså, förutom att jag har noll kunskaper om Opel! Lika hållbart som japanerna?

Uppdaterat: 2020-05-12 12:35

Snubblar ofta in på Mitsubishi Outlander-annonser i den prisklassen. Tankar?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/mitsubishi_outlander_2_4_skinn_v_hjul_4wd_cvt/89398770

Uppdaterat: 2020-05-12 12:44

misubishi bygger pålitliga bilar, men det var väl det där med driftkostnaden. Den där lär vara svår att köra under litern. Kolla på den mindre ASX i så fall, den lär vara betydligt billigare i drift och har ett hyfsat bagage.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det där var ett jäkla kanontips Guran! Tack. Ser fin ut. Bra driftkostnad och bra bagage.

Uppdaterat: 2020-05-12 13:06

Även om en barnvagn går in i de flesta bilar är det ofta intressant att få in lite mer bagage utöver det. Mindre SUV:ar brukar inte ha speciellt imponerande bagageutrymme och knappast något utrymme över efter att man lastat en barnvagn.

Perioden då man har barnvagn med sig är normalt den period som ställer högst krav på bagageutrymmet. Det kanske du redan har koll på, men kravet/önskemålet "behöver inte vara kombistor, utan plats för barnvagn räcker" fick mig att fundera på om du har koll på hur mycket plats en barnvagn tar i anspråk.

Uppdaterat: 2020-05-12 14:13

Kombibilar i C-segmentet har ofta bättre bagageutrymmen än dessa lite mindre SUV:ar - om det är viktigt.
Visst är Suzuki ett japanskt märke men bl a modellen i länken är tillverkad i Ungern.

Uppdaterat: 2020-05-12 16:08

Finns en Toyota Verso -12 på Blocket i Stockholm för 79.000, uppfyller de flesta önskemålen, bla backkamera.

Vi tittar själva efter en sån, provkörde en förra veckan, trevlig bil även om panelen är ful. Rymmer 2 barnvagnar om man vill. Kopplingen är dyr att byta, så den ska kollas noga innan köp.

Uppdaterat: 2020-05-12 16:17

Angående Suzukin så kan jag inget om just den modellen.
Men särbons arbetskompis hade en sån, och det har varit en riktig problembil. I motsats till vår Swift (oxå tillverkad i Ungern) som gått felfritt i över 9 år.
Vill minnas att ViB hade en sån i långteststallet nått år, som oxå stökade lite ??

Uppdaterat: 2020-05-12 16:25

Egna erfarenheter är väl sällan av intresse för att bedöma en modells problemfrekvens.

Men håller med om Rickards rekommendation av Verso. Kört lite med en, visserligen dieselbestyckad, på tidigare arbete. Som namnet antyder synnerligen praktisk för yttermåtten och tyst är intrycken. Men rolig att köra är den ju inte och instrumentpanelen är ful..

Uppdaterat: 2020-05-12 17:10

Om du tänker suv i den pris klassen så bör du kalkylera med runt 0,8 eller kanske 0,9i förbrukning för att du inte skall bli allt för besviken i efterhand.

Uppdaterat: 2020-05-12 18:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kan man ev tänka sig en Opel Meriva eller en äldre SX4 så kanske man kan tänka sig en Focus C-Max också ? Borde finnas hyfsat fräscha för 70.000 kr. Fast jag skulle nog hellre kolla på en Focus Kombi om just Focus skulle vara intressant. Eller för den delen en Astra kombi - båda dessa modeller brukar vara hyfsat prisvärda i den bilklassen och normalt rätt OK bilar.

Uppdaterat: 2020-05-12 18:13

Tack för alla svar! Har plockat ut ett par favoriter som jag ska kolla in närmre.

Kia Sportage
Mitsubishi ASX
Toyota Verso

De har alla sina för- och nackdelar, men överlag passar det mina behov ganska bra för 70.000:-. Mest imponerad är jag av Mitsubishin hittills, som är rätt snål, bra size och finns rätt många lågmilare i den prisklassen. Ser däremot rätt tråkig ut invändigt, men det får jag nog räkna med.

Uppdaterat: 2020-05-13 06:46

En bra familjebil är sedan Hyundai I30 dock finns det mer bilar i diesel utförande än bensin.
Diesel är vad jag tror ingen fara på flera år. Dock rasar dom i försäljning dom ny bilar.
Annars en trevlig bil, mycket bil för dom pengarna. Hamnar på 2013 års modell och med lägre mil ev.
Sedan finns Hyundai ix35 SUV dock mindre bagage.

Uppdaterat: 2020-05-13 08:18
siffran_5 skrev:

Tack för förslagen! Suzukin är intressant. Skulle dock behöva dubbelkolla bagaget, ser ev något för litet ut, men helt klart intressant.
Opeln likaså, förutom att jag har noll kunskaper om Opel! Lika hållbart som japanerna?

Och då måste jag säga att Opel numera absolut är lika bra - eller i vissa fall, bättre... än Toyota, som rasat sedan sin storhetstid före 2008, bilarna är absolut inte lika felfria eller hållbara som de en gång var, men ryktet hänger kvar.
Och verkstäder ska helst undvikas med vissa japanska bilar, de är inte speciellt lätta att jobba med eftersom de inte är tänkta att krångla, och därmed driver det upp arbetskostnaden.

Meriva nämndes, de är svåra att hitta, men det är ett exempel på en modell med hög pålitlighet i många undersökningar där den placerat sig som nr. 1, när den senast var långtestbil hos Vi bilägare var det den enda bilen utan ett enda fel under testperioden.
Vilket för övrig blev resultatet också för senaste Insignian i teststallet.

Den aktuella Merivan i förslaget 5800 mil och den 1.4 Turbo, mycket ovanligt att man hittar en sådan till salu, en av de bästa motorer som finns på marknaden i funktion, jämförelsevis rena avgaser och anmärkningsvärd felfrihet.

Är knappast en bil som överträffas, om det blir något nämnvärt fel på den är det närmast en sensation, det var för övrigt just den som var utan ett enda fel i vi bilägares teststall, ett av de tryggaste köpen i den prisklassen.
Dessutom är den sprängfylld med intelligenta finesser och udda lösningar få bilar kommer i närheten av.

Och krocksäkerheten är också bra oavsett varifrån man blir påkörd, även snett bakifrån där de flesta bilar numera inte har mycket skydd eftersom inga krocktester utförs från det hållet.

Uppdaterat: 2020-05-13 10:51

Läser du inte begtesterna Niklas ??

Om inte kan jag rekomendera att läsa om Astra och Corsa här på ViB, och motsvarande Auris/Yaris.
Återkom gärna här hur du uppfattade texterna i ämnet problemfrihet som TS efterfrågar.

Uppdaterat: 2020-05-13 15:52

En populär bil i många år var ju Skoda Yeti, har fått åtskilliga rosor i biltester. Jag har ingen egen erfarenhet av den men kan kanske vara något att slå en koll på. Som dessa:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/skoda_yeti_1_4_tsi_13400mil_1_agare/89359390
https://www.bytbil.com/kalmar-lan/personbil-yeti-1-8-tsi-4x4-drag-160hk-9729-14504812

Uppdaterat: 2020-05-13 18:20

En Prius II eller III kanske?

Uppdaterat: 2020-05-14 11:18
*Robban

Prius gen 2. Bra med plats, även med barnvagn.

Uppdaterat: 2020-05-14 21:09