Vi Bilägares forum

2019 Toyota Rav4 Hybrid eller 2019 Volvo XC60?

2019 Toyota Rav4 Hybrid eller 2019 Volvo XC60?

Hej!

Första inlägget här, hoppas på så mycket hjälp som det går :)

Är väldigt nära på att beställa en ny SUV. Vill helst ej överstiga 380k kronor. Det jag prioriterar mest är : 
1. så få driftproblem som möjligt (verkstads besök) i längden
2. Tuff motor med snabb acceleration och inte känns trött/lat om man skulle vela köra lite fortare
3. Och sist, helt okej utseende ut och in, måste inte vara väldigt lyxigt men inte väldigt "billigt" heller.

De två främsta valen som jag har filtrerat ut är Rav4 hybrid AWD och Volvo Xc60 B5. 

Rav4:an har 2 elmotorer och 2,5l bensin motor, 222 HK.  Plus och minus :
+toyota är väldigt pålitliga bilar +Billig i drift, service, skatt och bensinsnål
-känns lite billig på insidan -toppfart 180km/h

XC60n har 2,0l motor med turbo, 250HK. 
+lyxigare inuti och förmodligen tystare +toppfart högre än Rav4an
-40k dyrare  -betydligt dyrare att äga (skatt, bensintörstig) -inte så pålitliga i det långa loppet som toyota?

Tror också att accelerationen på Rav4 är roligare då elmotorn ger en omedelbar kick-start medans Xc60 bensin motor är segare på att förstå?

Vad tycker ni? Vilken skulle ni ha valt och varför?

Valet är gärna mellan ovanstående 2,                  då till ex. BMW och Audi med 200hk+ motorer drar iväg i pris över min budget :/ men tipsa gärna här också om ni vet något jag missat.

Tusentack i förskott!
/S

Uppdaterat: 2019-10-22 23:13

Kommentarer

Det är nog ganska solklart att Toyotan är betydligt billigare att äga så du får nog fråga dig själv om Volvons fördelar uppväger det.

Uppdaterat: 2019-10-23 16:55

Hur ofta kommer du köra över 180? Och har inte Volvo någon liknande gräns? Eller har dom bara pratat om det? Vill ju minnas att jag läst nått åt det hållet..

I vilket fall som helst, kommer du ligga i såna farter med en låtsasterrängbil någorlunda ofta så kan du glömma det där med hur snåla bilarna är. Ska man räkna med det tredubbla mot det deklarerade i en sån bil?

Uppdaterat: 2019-10-23 17:15

Som man frågar får man svar...

De som gillar Toyota kommer att rekommendera Toyota.
De som gillar Volvo kommer att rekommendera Volvo.
De som ogillar suvar kommer inte att rekommendera någon av dem.

Kärleken till ett speciellt bilmärke är som bekant starkare än opartiskheten...

Velar man mellan två bilar så provkör man båda, tar in prisförslag och köper den som känns bäst, oavsett andras åsikter.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Tack för er som har svarat hittills!
Jag har provkört båda och vet också att det skiljer sig ganska mycket kostnadsmässigt att äga Volvon än toyotan.
Är väldigt nära på att välja toyotan, vill bara ta en sista fundering på Volvon, bara för att den känns mycket lyxigare inuti och är av högre klass generellt.

Uppdaterat: 2019-10-23 19:13
Panopticon skrev:

Hur ofta kommer du köra över 180? Och har inte Volvo någon liknande gräns? Eller har dom bara pratat om det? Vill ju minnas att jag läst nått åt det hållet..
I vilket fall som helst, kommer du ligga i såna farter med en låtsasterrängbil någorlunda ofta så kan du glömma det där med hur snåla bilarna är. Ska man räkna med det tredubbla mot det deklarerade i en sån bil?

Inte alls mycket, det är inte heller tillåtit :/
Men acceleration däremot skiljer sig ju starkare motorn är.
Ingen av de Suvarna är speciellt snål om man kör över 120 skulle jag tro, men Rav4an går en hel del på el vid stadskörning och hyfsatt mycket elmotor hjälp vid landsväg körning. Det är den största anledningen till jag inte vill fastna för Volvon.

Uppdaterat: 2019-10-23 19:19
Låg skrev:

Har du testat en dieselmotor? Om inte, gör inte det eftersom den kommer att göra att du aldrig någonsin mer vill köpa en törstig, surrig bensinbil igen!

+103

Uppdaterat: 2019-10-23 21:43

Säg inte det - jag har kört diesel och gått tillbaka till bensinare och moderna sådana är definitivt inte "surriga". Men jag kör ju inte SUV - där kanske man behöver en diesel för att ha råd att köra...:)

Uppdaterat: 2019-10-23 22:44
Pi skrev:

Säg inte det - jag har kört diesel och gått tillbaka till bensinare och moderna sådana är definitivt inte "surriga". Men jag kör ju inte SUV - där kanske man behöver en diesel för att ha råd att köra...:)

Exakt så, alternativet är en ny RAV4 som också är snål på soppan.

Uppdaterat: 2019-10-24 07:57

Här är en video där nya RAV4 körs på 0,46 l/mil (8:18 in i videon) över en sträcka om 20 mil (blandat). På mätaren förvisso, och jag tror inte det var mycket motorväg med (om något alls). Men ändå ganska imponerande tycker jag. Samma drivlina i nya Camry borde kunna gå ännu smålare.

https://www.youtube.com/ watch?v=lBf-vf6lhsU

Edit: fungerade inte alls att klippa in länken, så nu får den intresserade själv klippa och klistra och ta bort mellanrummet före "watch" ! :-)

Uppdaterat: 2019-10-24 08:37

ToRy,
Jag fick lära mig att man ska klistra in "Bädda in"-harangen.

Uppdaterat: 2019-10-24 08:56

Diesel är faktiskt inte något att tänka på för mig just nu, det känns bara lite osäkert med hela det här miljö snacket och skattehöjningarna bl.a.
Jag kan ha fel men man hör en del saker om diesel ibland..

Störst sannolikt att det blir en Rav4 då, det är det smartare valet ekonomiskt och jag bör väga detta över lyxkänslan av XC60n......

Uppdaterat: 2019-10-24 15:55
Suv_crown skrev:

Diesel är faktiskt inte något att tänka på för mig just nu, det känns bara lite osäkert med hela det här miljö snacket och skattehöjningarna bl.a.
Jag kan ha fel men man hör en del saker om diesel ibland..
Störst sannolikt att det blir en Rav4 då, det är det smartare valet ekonomiskt och jag bör väga detta över lyxkänslan av XC60n......

Du lär med största sannolikhet inte drabbas av några höjbara av skatt på diesel.
Större sannolikhet att bilar som kan tankas med HVO100 får samma lättnader som E85 bilar.
Men vill du inte köpa en diesel och skall ha en SUV som inte är för törstig så är RAV4 enda alternativet.

Uppdaterat: 2019-10-24 16:01

Farsan chockade mig lite när han berättade att han köpt en ny RAV4, beställd i april och levererad nu i oktober. Tack och lov i mörkgrått, då blir den lite mer diskret.
Provade den lite kort idag och måste nog säga att drivlinan är klart förfinad mot tidigare Toyota-hybrider.
Tänk på att skatten stiger något till nästa år med.

Uppdaterat: 2019-10-24 22:20
Power to the people

Stöd till HVO-körning kan vara fjärran. All HVO är redan intecknad mångdubbelt upp, vi importerar och snart vill/kräver andra länder att få den av den lilla HVO-kakan.
Blir spännande redan nästa år när flera länder börjar dammsuga världsmarknaden på biobaserade bränslen, kan leda till ökade drivmedelspriser utan Lövins medverkan!

Uppdaterat: 2019-10-26 13:56