Kort fråga: Sonen tittar på en Fabia 2014 med 1,2 TSI 86hk och kamkedja. Jag har avrått, då jag har känslan av att det är samma motor som 1,2 TSI 105 hk, dvs. en riskmotor. Har iofs bara gått dryga 4000 mil och fullservad, men... Säljaren säger att det inte finns några problem med den svagare 1,2 motorn som är på 86 hk. Nån som vet mera?
1,2 TSI 86hk?
Uppdaterat: 2017-12-27 19:01
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Kommentarer
Du behöver inte vara orolig.
Byt olja regelbundet och du har bil i 25000 mil.
Min dotter hade en 2010 kvd bil som såldes vid 22000 mil utan nåt annat än broms byten och en tändspole.
mso; tack. jag skickar vidare till grabben
Det är samma kedja och spännare, så risken är lika.
Frågan är om bilen är återkallad och åtgärdad, jag vill minnas att man tog fram nått åtgärdsprogram.
Tror man bytte kedja, spinnare och borrar om en oljekanal i toppen.
2014 och 4000 mil känns säkert.
Byt olja varje sommar och ca 1500 mil, det fixade min dotter på egen hand på sin 10 fabia på ok gds.
Tror också att det var problem med varierande komponent kvalité kring 09-12.
Men som sägs kolla upp kan kännas bra för egen del.
Dotter nummer 2 har en 13 toledo med samma 1,2 motor och inga problem.
Nej, det handlar inte om dåliga komponenter, utan dålig konstruktion, för klen kedja, spännare utan backspärr och dålig smörjning.
Men en -14 har nog uppdaterats redan från fabrik, så som sagt med vettiga oljebyten bör den vara OK.
Ja det är såklart en under dimensionerad konstruktion men ändå konstigt att dom allra flästa inte fått problem.
Dotterns tidigare Securitas fabia med 12 t misshandlade mil och i hennes ägo 10t mil till och helt tyst motor.
Och jag känner fler som har 20-25t mil på mätaren.
Kanske inte så många gubbstopp ??
Problemen började ju med körskolor där kedjorna hoppade av efter bara några tusen mil, den klena kedjan i kombination med spännaren som saknar backspärr gjorde den känslig för gubbstopp.
Troligt vis är chansen störst för att drabbas av de som kör lungt, sällan, och korta sträckor, ja typ gubbar, och gummor oxå för den delen. Oljan blir dålig fort, VAG har ju haft dålig vevhusventilation sen urminnes tider och det är ju alltid grädde under oljelocket, att på det lägga 3000 mils oljebyte är ju att be om problem.
En Securitasbil svalnar väl aldrig, och huserar väl oftast i varmgarage, och jag gissar att personalen är skapliga på att hantera gas/koppling så gubbstoppen är få.
Hur din dotter kör vet jag inte, men kan hon byta olja, gissar jag att hon kan köra oxå.
Jo Rikard dottern kan köra bil och är händig.
Har telefon supportat flitigt på dom tidigare opeln och audi80 som hon hadde när hon flyttade till Stockholm på slutet 00 talet.
Men som sagt lite konstigt att vissa 1,2or råkar ut för problem.
Men som sagt årliga oljebyten är billig försäkring för att slippa framtida problem på alla bilar.
Jag tänker att det är antal mil snarare än antal månader som bör avgöra oljebytet. Men jag kan ha fel.
Ni har rätt båda två. Oftast står det i instruktionsböckerna att oljebyte ska ske var 3000e mil eller en gång per år.
En gång per år är för att det inte ska samlas allt för mycket kondens på en bil som används få mil om året d.v.s. under 3000 mil.
Nu tycker jag förstås att 3000 mil är alldeles för lång körsträcka på samma olja, om det nu inte rör sig om taxi eller liknande som kan klara den sträckan på ett par månader, men då är motorn varm nästan hela tiden.
Själv kör jag inte gärna över 1500 mil på samma olja även om det betyder byte två ggr/ år.
Ja pinjong typ ca 14-1600 mil och det är lindrigare att byta olja på sommaren.
Gör man det skälv är det några hundringar och då spelar det ju ingen roll om det är 1000 eller 1500 mil.
Och är man rädd om bilen och skall ha kvar den är det klokt med max 15-16 hundra mil mellan oljebytena.
Min syster har en VAG bil ( 2012 ) 1.2 TSI 105 Hk.
Denna har hon haft sedan NY och har nu gått 8500~9000 Mil.
Motorn går mycket bra och hon är mycket nöjd.
Motorn är pigg, bränslesnål och har ett trevligt motorljud inne i kupén.
Inga problem med slamrande motor eller oil sludge.
De motor relaterade problem som varit har VAG tagit på sig.
Följande har hänt: 2 tändspolar har gått sönder vid olika tillfällen samt att Turbo regleringen gått sönder.
Spännande diskussion det blev. Få se om det blir en Fabia, han har tittat på en med 105 hk motorn och automat också, men just nu pendlar det väldigt. Jag har föreslagit en Auris eller en Astra i samma prisklass, känns ändå för mig som att det skulle vara trevligare bilar även om de har samlat på sig lite mer mil och/eller år.
Jag hadde en fabia 14 kombi före fl med 1,6 tdi och körde 6000 problem fria mil.
Faktiskt riktigt hyfsad småbil utan småbilskänsla och skrammel och stor skuff.
Skulle vara tveksam till dsg med många mil och före typ 13-14 men det är min känsla bara.
Jag har en Seat Ibiza 2013 med 1,2tsi på 105hk. Min turboreglering gick sönder när jag motortvättade pga. en korkad konstruktion på denna. När jag googlade så ändrade man i produktionen under 2012 till en annan spännare så kedjeproblemet ska ha försvunnit. För att tvätta bort stämpeln (att få folk att ändra inställning mao.) så övergick man till kamrem efter några årsmodeller.
När jag servade min bil första gången så var intervallet 2 år/3000 mil max, andra servicen också, men nu verkar det vara ändrat till 1 år och 1500 mil, för det säger datorn när dom nollat den iaf. Sedan vet ni självklart att intervallen är flexibel. Andra servicen gjordes efter 14 månader och 400 mil på min bil. Då hade jag 3,5km till jobbet. Och nej, ingen oljesludge under oljelocket på min motor trots att motorn nästan aldrig blev driftsvarm under 14 månader.
VW kom med kamremsmotor på Golf 7 - alltså fr o m årsskiftet 2012/2013 på ett ungefär. Initialt gällde det VAG-bilar byggda på MQB-plattformen men det har senare ändrats till att omfatta flera modeller.
Ang serviceintervaller på i vart fall VW så är första service efter max 2 år eller 3000 mil. Även därefter är serviceintervallet 2 år eller 3000 mil MEN dom har klämt in en s k inspektions-service däremellan (1 år sedan föregående "riktiga" service) - varför kan man fråga sig och vad dom egentligen gör kan man också fråga sig. Bättre hade nog varit att komplettera med en enkel oljebytesservice var 1500:e mil eller ändra till service varje år eller t ex var 2000:e mil - som t ex Mazda har.
Variabel service.
Innan jag flyttade in till stan så gick mins bilar 2800-3000 mil innan service pga pendling och sällan kallstarter.
Min förra 1,6 tdi när jag bodde i stan så blev första oljebytet vid 1700 mil och nästa vid ca3400 mil och ändå hadde jag dieselvärmare.
Mao mycket kortkörningar och kallstarter så hamnar man nära 1500 mil på oljebyten.
Har aldrig hamnat under 3000 mil på VW-bilarna när de variabla intervallerna varit aktiva - trots relativt korta körningar i staden och dess omgivningar. Och det gäller både bensinare och diesel.
Vi har en Skoda Yeti 1.4 TSI 2014, och jag läste en del på bl a brittiska Skoda-forum innan vi köpte den bilen, och fann liksom FXX info om att VAG runt oktober 2012 ändrat konstruktionen för kedjan mm.
Med stor försäkring hos Folksam för Skoda gäller maskinskadedelen upp till 10 år eller 15000 mil, vilket är mer än vanligt och en extra säkerhet. Andra bolag har kanske liknande villkor?
mso1000, kan du utveckla der du skrev om att det är ”lindrigare att byta olja på sommaren”?
Gott Nytt!
Sommaren ja. Under dom 30 år jag körde begade bilar bytte jag höst och vår och då när det var hyfsat varmt och torrt på backen så man slapp dynga ner sig i onödan.
Det var nog anledningen.
Pi. Det du säger tycker jag låter konstigt, om nu inte din körning har legat innom det normala.
Jag märkte efter sommaren med vinterns körningar att service intervallet minskade med en hel del mil varje månad och jag antar att kort körning i stadsmiljö och många halvkalla starter om dan var det som reducerade oljebytes intervallen vilket borde vara det naturliga med flexibel intervall.
Jag kan också säga att på 1,0an som jag har nu verkar inte intervallen knaprat ner mycket men här är nog bensinvärmarens snabba effekt en positiv del.
Den lilla massan i 1,0motorn värms upp på några minuter till skillnad från dieselns betydligt större massa och en cylinder till som tog typ dubbla tiden.
Jag skall ändå tillägga att dieseln ändå aldrig kallstartades och ändå blev olje bytes intrervallen en bit under 2000 mil.
Konstigt eller ej mso 1000 men min indikator har aldrig underskridit den max rekommenderade körsträckan. Kanske inte bara beror på körningarnas längd utan även på hur man kör...
Ja vem vet men jag tror att ej driftsvarm motor procentuellt måste vara en faktor i beräkningen.
Och jag tror att min körning också klassas som relativt lugn.
Datorn, om det är ecu'n i sig ska jag låta vara osagt, räknar på en mängd faktorer. Driftstid, körsträcka, antal starter, kallstarter, körsträcka osv. osv.
Ja visst är det så FXX.
Ursäkta en som växt upp med förgasare och större tändstifftsgänga och har svårt för alla förkortningar. Hihi.
Förgasare, hua mig! Jag fick aldrig nån ordning på min strombergare i b21'an i 240'n. Dagens bilar är betydligt lättare, in med datorn i obd'n och du får svart på vitt vad som är fel-:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.