Idag beställde vi en VW ID3 Pro via ett treårs privatleasingavtal. Vi kommer att köra 3000 mil per år till en kostnad av 4853 kr per månad plus 20 000 kr i första förhöjd avgift. Service, försäkring och hyrbil ingår. Om något oförutsett skulle hända. ID3:an köpes på VW återförsäljare Toveks bil i Lidköping med leverans i slutet på september eller i början av oktober.
ID3 beställd
Uppdaterat: 2021-07-30 21:09
Kommentarer
Grattis!! :)
Tack Henrik! Det blev inte en fin amerikansk Tesla men ändå en helt ok elbil. Visst är de båda skärmarna på instrumentbrädan lite för små samtidigt som ratten onödigt stor men man kan inte få allt man önskar sig till detta låga pris som vi betalar per månad.
Jag är övertygad om att ni blir supernöjda med tanke på det du skrev tidigare hur du upplevde bilen. Och som jag skrev med, det är ju faktiskt hur ni upplever den som är det viktiga och att den fyller era behov. Allt är ju vad man har för referensramar sen tidigare med. :)
Grattis till ny bil.
Jag skulle aldrig klara att privatleasa, bunden i tre år. Vem vet vad jag kan få för mig att tycka är dåligt med bilen och då vara fast i ett kontrakt.
Grattis, ska bli intressant att få ta del av dina erfarenheter. Det är trots allt en ganska stor omställning för de flesta att gå från flytande bränsle i en mack till en sladd hemma, eller borta!
Min granne med sin e-Niro missade det, han trodde han köpt en elbil med ladduttag, men det tog sex veckor innan han kunde ladda hemma, han är väldigt tystlåten om sin bil, vad det nu kan bero på?
Grattis! ID.3 är en trevlig bekantskap. Lättkörd och pigg. Hoppas på ett problemfritt ägande!
Tack för alla glada tillrop, som jag har förstått det jag läst och hört av de som kör ID3 är ”de flesta” buggarna fixade och de som ev återstår hanterar VW generöst.
Hej hej på er!
Nu har vi kört ganska precis 500 mil med vår nya ID3. Självklart har det skett problemfritt med en snittförbrukning på 1,58 kWh el sedan bilen köptes ny för exakt 3 veckor sedan. Hur lägger jag upp foton på inredningen, displayen etc så att alla intresserade kan se alla data själva? Enda ”problemet” med alla elbilar förutom Tesla är bristen på laddare över 100 kWh. Jag kan ladda 125 kWh som mest dvs ladda från tomt till fullt batteri på under 20 min. Jag har mest sett / använt de vanliga 50 kWh laddarna som laddar fullt på ca 50 minuter vilket egentligen är fullt tillräckligt men vid riktigt långa turer vore minst 100 kWh riktigt bra.
Bilen är riktigt tyst, bekväm även efter 30 mila turer, armstöden är bra med många steglösa justeringsmöjligheter.
18 tumsdäck är faktiskt stötiga men snygga. Ska nog skaffa 17 tums dubbdäck om det finns.
Touchskärmens knappsats är lite för känsliga tycker jag men frun tycker att de reagerar lagom lätt.
På totalen tycker jag att ID3 är en förvånansvärt prisvärd bil med en acceleration som är oerhört rapp med sina 204 elhästar och bakhjulsdrift.
Grattis, vi får väl hoppas att er bil är bättre än den ViB har i teststallet.
Lyssna de sista 20 minuterna på Tannispodden del 2, där pratas mycket ID3 och laddning. Bla att de aldrig kommit upp i några 125 kw, utan runt 80 som mest.
ViB har väl 58 kWh-modellen? D v s den borde maxa 100 kW om man börjar snabbladda vid 5-10% batterinivå.
De tar upp det i podden, att det snart borde komma en standard för att uppge laddhastigheter mm, inte godtyckligt eller vad som är teoretiskt möjligt.
Tex varför man uppger 5-80% och samtidigt säger att man inte ska gå under 20%.
Det flesta tillverkare anger faktiskt laddtid från 10-80% i sina specifikationer. Däremot borde det kanske framgå tydligare vad jag som konsument kan förvänta mig.
Sen skall man ju inte gömma att det inte allenast är vad bilen kan ta emot som mest som är bestämmande utan i allra högsta grad också vad snabbladdaren presterar. Så jag misstänker att det de allra närmaste åren är helt OK med bilar som kan a emot runt 100--125 kW med tanke på laddar-infrastrukturen (exkl Tesla). Men ni som vet får gärna rätta mig.
Det stämmer att laddhastigheten inte nås på alla snabbladdarstationer. Vi laddar på Mer som är fd Bee men de har bara 100 kWh på två ställen, Mora och Rättvik. På alla andra laddstationer finns bara 50 kWh laddare vilket är på gränsen till vad jag egentligen vill ha. ID3 tar emot som mest 125 kWh men vi har aldrig kunnat testa annat än 50 kWh:are.
I övrigt tycker jag att bilen är mycket bra även om a-stolparna är för tjocka.
Vi / frun kör sin ID3 i huvudsak i B läget dvs man vrider högra spaken två gånger och får enpedalskörning som Jag inbillar mig att man kör mest ekonomiskt i jmf med det vanliga läget då man frihjular utan regenerering men jag kanske har fel. Vår ID3 har passerat 2 000 mil på drygt tre månader och har haft noll fel. Allt bara funkar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.