Jag funderar på att skaffa någon form av motorvärmare till min bil. Då den har alublock så är det tydligen kontaktvärmare som gäller. Jag gillar inte den idén och har fått vatten på min kvarn efter att ha läst på nätet.
Jag har dock sett slangvärmare med cirkulationspump som jag tycker verkar vara vettigt.
Vad säger ni andra? Finns det någon med erfarenhet av exempelvis denna: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Slangvärmare med cirkulationspump, kan det vara nåt?
Uppdaterat: 2014-09-12 12:01
It's a very good idea to leave a sinking ship
Kommentarer
En alldeles utmärkt ide', blockvärmare är skit, de fungerar bara för dom som tror på dom.
Jag har haft flera bilar med slangvärmare, dock utan pump, och de har fungerat förträffligt. Problemet kan vara att det kan bli svårt att få plats med dem på en modern bil.
Jag har det problemet med två gamla fullt fungerande Webastovärmare som tyvärr inte får plats på någon modern bil!
Johan: Vad har du för bil?
Jag har en BMW 320i E46 -00 som bruksbil.
Jag instämmer helt med saabnisse, har bra erfarenhet av slangvärmare. Dock utan cirkulationspump och med lägre effekt men jag skulle inte tveka en sekund att köpa denna om jag behövde motorvärmare. Har blockvärmare för första gången (redan monterad vid köpet) på båda bilarna och dom är ganska värdelösa när utetemperaturen närmar sig -15 grader och kallare. Har funderat på att komplettera med "riktiga" motorvärmare...
Ja jag får väl prova. Dock kan det, som Saabnisse säger, bli problem att få plats med den. Kanske får jag dra om lite slang för att få den på ett bättre ställe. Det är ju en liten bil med en fysiskt stor motor...
En likandan slangvärmare som säljs i länken blev av elsäkerhetsverket belagd med försäljningsförbud som conrad då sålde
Det är väl bara att strunta i. Inte behöver man köpa försäljningsförbud av conrad! :-)
Den nämda slangvärmaren har en apparatkabel samma som till en stationär dator och inte är vattentät vid intagskontakten, vid motortvätt eller körning på saltade vägar lägger sig detta i kontaktbrunnen, ställer man sedan bilen i ett flerbilsgarage med flera 100 bilar och det riskerar då att det blir överslag när den körs och det börja brinna, bilar för flera miljoner brinner upp och stora brandskador på garaget, så det är bra att vissa produkter motas bort från marknaden
Köp en anpassad värmare tex. defa, calix etc. dom har kontakdon som är vattentäta och klarar vårat skandinaviska klimat
här hittade jag artikeln
http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/motor/motorv%C3%A4rmaren-kan-b%C3%B6rja-brinna
Jag monterade in en sådan värmare, dock med Calix kontakt på för tre år sedan. Jag konstruerade en sensor som känner av strömmen till motorvärmaren. När termostaten är på så bryter sensorn spänningen till kupevärmaren och när termostaten slår av så går kupevärmaren igång. På det sättet utnyttjar jag hela effekten som en 6 A- säkring kan ge utan att brinna. Motorvärmaren och kupevärmaren går således aldrig samtidigt. Om båda är på ca 1200W så håller 6 A. Nu har dock värmaren tyvärr gått sönder, så det blir att beställa en ny...
Den är omgjord nu. Visserligen samma kabel men den sitter på undersidan och värmaren är även jordad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.