Vi Bilägares forum

Saab 9-5 automatlådeproblem...

Saab 9-5 automatlådeproblem...

Hej,
Har en Saab 9-5 NG TiD4 2011 med automatlåda. Något verkar vara fel för den "tvekar" vid uppväxling från 3:an till 4:an. När man accelerar normalt så växlar den snabbt upp, ned, upp, ned ca 3-4 gånger innan den bestämmer sig för 4:e växeln. Det händer inte varje gång men kanske var 3:e gång och alltid i hastigheterna kring 55-60 km/h. Tycker för övrigt inte att automatlådan är något under av smidighet... Lite ryckig vid både upp- och nedväxlingar. Köpte bilen nyligen så jag har garanti kvar ett tag till men undrar om någon av er känner till det här problemet sedan tidigare? Vad kan vara fel? Känns mjukvarurelaterat eller som något problem med lockupen? Tacksam för svar.

/Janne

Uppdaterat: 2014-05-28 13:51

Kommentarer

Så ska det absolut inte vara, hur reagerar den vid mer pådrag?
Eftersom du har garanti kvar ska du absolut reklamera snarast!

Uppdaterat: 2014-05-28 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Både hustrun och jag tycker att den växlar i tid och otid, att den har lite svårt att bestämma sig... Vet inte direkt om den reagerar konstigt vid mer pådrag men fenomenet som uppstår mellan 3-4:an sker främst vid "halvgas" och försiktig acceleration. Gasar jag på ordentligt tvekar den inte på samma sätt. Tack för svaret, ska ringa bilfirman (Hedin Bil).

Uppdaterat: 2014-05-30 09:12

Det där är en sak som kan inträffa just vid lägre fart och försiktig acceleration, men det är säkert inte växling som sker även om man uppfattar det så.
Det är lockup- funktionen som jobbar, har t.ex. fyran gått i och försiktig acceleration sker, släpper först lockupen och om det inte räcker för fartökningen kommer en nedväxling som nästan omedelbart följs av lockup och därefter uppväxling.
Det här är något som kan ändras i mjukvaran.

Jag hyrde en Astro i USA hör några år sedan och den var riktigt obehaglig vid körning på backiga vägar med farthållaren inkopplad, där skedde just den här urkopplingen väldigt plötsligt och följdes av en nedväxling som medförde ett kraftigt förhöjt motorvarv och detta trots en kraftig motor där vridmomentet utnyttjades dåligt.

Uppdaterat: 2014-05-30 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre