Fartyg rostskyddas ju med zinkbitar.
Kan jag köpa zink på en båtfirma och placera ut i karossen? Och hur fäster man zinken? Kan det funka bra på bilen?
Nej det hjälper inte med zinkbitar. Ska det vara någon mening med ett anodiskt skydd där det inte finns en kontinuerlig elektrolyt, gäller det att anoden är heltäckande, alltså hela järnytan ska vara omsluten av zink.
Men det är riktigt att ett tjockare zinkskikt är avsevärt bättre, vi talar om förzinkning, inte galvanisering, och ett effektivt zinkskikt som inte behöver ett skyddslager ( ok. ett skyddslager mot blästring bör alltid finnas) bör vara minst 25 mym och det kan jämföras med de 4-7 mym som är normalt zinkskydd på bilkarosser.
Det innebär upp till sex gånger tjockare zinkskikt än vad som är vanligt, även om det inte skulle fördyra speciellt mycket, kanske någon tusenlapp i producentledet, så skulle det medföra minst det tiodubbla i konsumentledet.
Men finns intresset för denna fördyring? Och finns intresset för att ha en rostfri bil efter femton år, som kanske har en utslagen oreparabel elektronik långt tidigare?
Uppdaterat: 2015-04-07 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Man kan ju börja titta på varför det blir rostskador trots ett bra zinkskikt.
För det första är "ett bra zinkskikt" i bilsammanhang något verkligt relativt, jämfört med industriella är det mer än uselt.
Zinkskiktet på bilen skyddas helt av lacken, men om det blir en liten skada, t.ex. av ett stenskott som slår bort färgen, har man en naken mycket liten anodyta som i förhållande till den variabelt stora katoden, snabbt försvinner och så återstår en naken stålyta.
Jag har skrivit om det tidigare, men kan ta det här exemplet igen som förtydligande.
Många ägare av båtar med stål eller aluminiumskrov är väldigt noga med att måla under vattenlinjen, samtidigt som de glömmer propellern, som ju ofta på inombordare består av brons. Vid en liten skada på skrovet får man alltså en väldigt liten anod, som i förhållande till den stora katoden (propellern) kommer att skadas allvarligt.
Man ska alltså isolera katoden genom att måla propellern noga.
Uppdaterat: 2015-04-08 18:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Visst kan du köpa zink på en båtfirma eller en rörfirma, zinkanoder används som rostskydd på många ställen.
Och visst kan du fästa zinken mot bilplåten, men det gäller att den har god elektrisk kontakt.
Zink fungerar utmärkt som skyddsanod på båtar, men det är just det där med att de ligger i vattnet och är omgivna av en kontinuerlig elektrolyt.
Så om du inte tänker vistas med bilen i vatten är det en ganska meningslös metod.
OK, där sprack det. Men anade att det har både provats och förkastats.
Nej det hjälper inte med zinkbitar. Ska det vara någon mening med ett anodiskt skydd där det inte finns en kontinuerlig elektrolyt, gäller det att anoden är heltäckande, alltså hela järnytan ska vara omsluten av zink.
Men det är riktigt att ett tjockare zinkskikt är avsevärt bättre, vi talar om förzinkning, inte galvanisering, och ett effektivt zinkskikt som inte behöver ett skyddslager ( ok. ett skyddslager mot blästring bör alltid finnas) bör vara minst 25 mym och det kan jämföras med de 4-7 mym som är normalt zinkskydd på bilkarosser.
Det innebär upp till sex gånger tjockare zinkskikt än vad som är vanligt, även om det inte skulle fördyra speciellt mycket, kanske någon tusenlapp i producentledet, så skulle det medföra minst det tiodubbla i konsumentledet.
Men finns intresset för denna fördyring? Och finns intresset för att ha en rostfri bil efter femton år, som kanske har en utslagen oreparabel elektronik långt tidigare?
Yes Jes, när det är förbrukat!
Man kan ju börja titta på varför det blir rostskador trots ett bra zinkskikt.
För det första är "ett bra zinkskikt" i bilsammanhang något verkligt relativt, jämfört med industriella är det mer än uselt.
Zinkskiktet på bilen skyddas helt av lacken, men om det blir en liten skada, t.ex. av ett stenskott som slår bort färgen, har man en naken mycket liten anodyta som i förhållande till den variabelt stora katoden, snabbt försvinner och så återstår en naken stålyta.
Jag har skrivit om det tidigare, men kan ta det här exemplet igen som förtydligande.
Många ägare av båtar med stål eller aluminiumskrov är väldigt noga med att måla under vattenlinjen, samtidigt som de glömmer propellern, som ju ofta på inombordare består av brons. Vid en liten skada på skrovet får man alltså en väldigt liten anod, som i förhållande till den stora katoden (propellern) kommer att skadas allvarligt.
Man ska alltså isolera katoden genom att måla propellern noga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.