Hej,
Har en VW Passat 1.8T 97-98. Vill inleda med att säga att jag är inte speciellt kunnig inom detta, men vill gärna försöka själv.
Går ojämnt vid tomgång och vibrerar väldigt mycket. Slö och vibrerar vid låga varv. När jag kört en bit så är det väldigt varm och knäpper om metallen (är det normalt?)
Frugan påstår att det började efter att hon råkat lägga in fel växel. Möjligt att det inte hänger ihop alls. Hände något liknande när jag tidigare hade backen i och tappade kopplingen. Fick tag på den snabbt men då stod den o skakade kraftigt. Startade om den och då vart den normal. Detta var ca 1 månad sedan och har gått bra tills nu.
Läste att det kunde vara luftmassemätaren. Försökte kolla men hittade den inte. Kopplade i och ur lite kablar och gick sedan efter verktyg. Då var den plötsligt normal igen för en kort stund sedan kom det tillbaka. Kan någon visa på bilden vart lmm:en sitter på bilden?
Kan väl även vara tändspole/stift. Vart sitter dessa och hur byter man dem?
Andra förslag?
Tack på förhand!
Kommentarer
Du kan inget men vill ändå göra allt själv!! Ursäkta men hur tänker du nu???????
Om du vet så lite om bilar ska du inte försöka att reparera något själv, hitta en bra bakgårdsverkstad som kan hjälpa dig till ett bra pris.
Och om du är intresserad kan du ju hänga över axeln och fråga om allt han gör.
Även om det kommer att fördyra en del.
Ta det lugnt nu! Någonstans måste man väl ändå börja och lära sig lite. Jag är inte helt oteknisk. Om jag plockar bort en bit vet jag ju hur man sätter tillbaka den. Vad jag har läst så ska det inte vara en jätte stor grej att byta lmm, samt spolar.
Det var inte dessa typer av kommentarer jag sökte. Är det någon vänlig som kan hjälpa lite med felsökning? :)
Eftersom en sån bil inte är värd så mycket låter det utmärkt att lära sig skruva på. Det är ju motsvarigheten till en Amazon...
Börja med att köpa en sån här:
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/handbocker/reparationshandbocker-bil/rep-handbok-svenska-pa4256sv
Kanske inte nödvändigtvis på Mekonomen. Den var lätt att hitta där.
På din beskrivning låter det som att en tändspole har gett upp och att den går i sk limp home mode.
Nog låter det av beskrivningen att döma som att motorn inte går på alla cylindrar. Kan bero på många saker men tändspolen är väl en av de enklare att åtgärda. Fast jag håller nog med saabnisse ändå - alltså åk till en mindre verkstad och be om hjälp med diagnosen och en prisuppgift på vad det skulle kosta att låta dom fixa det hela. Sen kan du ju avgöra om du skall göra ett försök själv eller låta verkstan fixa det.
Börja med att läsa av felkoder. Rycka planlöst i kablar eller byta delar på måfå är rätt meningslöst.
Tog bort tändspolarna. Under första var det väldigt mycket olja, rinnigt. Under andra och tredje var det ganska torrt med smutsigt från gammal olja. Under fjärde var det lite oljigt.
Kan detta vara problemet? Att det inte är tätt vid tändstiftet och läcker in olja?
Efter att ha följt detta kom jag fram till att cylinder 2 sover. Testade nya stift på alla fyra, samt byta plats på spole 2 och 3 utan någon skillnad. Vad återstår? Är det möjligen kabeln till 2:an? Eller insprutningen?
Det där med att kolla gnista mot gods tycker jag låter läskigt (och svårt om man är ensam). Kan man testa byta plats på två tändspolekablar? Hur pelar man ur insprutarna? Och vad hjälper det? Kan man byta plats på insprutarna?
Tack!
Har du köpt boken som Mäkinen föreslog i #5?
Om du har en motor som går ojämt så kan det komma oförbränd bensin i katalysatorn. I mitt fall på en Ford för många år sedan var det bara kaksmulor kvar så bytet blev dyrt.
Man ska inte exprimentera med sådant som kan bli dyrt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.