En glödlampa till bromsljust gick sönder. Jag har nu beställt LED glödlampor på ebay istället för vanliga glödlampor. Är det nägon som har provat LED lampor i bilen?
Vad är du tveksam över Peter, LED tar ju över alltmer. Det har ännu inte gått sönder någon glödlampa på min 9-5 (förutom de svindyra xenonlamporna), men skulle det göra det skulle jag definitivt ersätta med LED.
Uppdaterat: 2014-06-19 13:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Förstår att du undrar. Bytte till LED på varselljuset på en Subaru Legacy -04 och det lyste jättedåligt. Om det inte står i klartext vilken watt som LEDen motsvarar så kan det vara svårt att välja rätt styrka verkar det som.
Jag är inte tveksam. Har beställt på ebay från Hong Kong. Ingen av de biltillbehörsbutikerna jag har besökt här i Sydney säljer dessa lampor av någon märklig anledning. De är dock otroligt billiga på nätet. Ett 2-pack kostar 4 dollar (ca. 26 spänn) med fri frakt. Förhoppningsvis kommer de om några dagar och får vi se hur det funkar med ljusstyrka.
Har haft problem med bromsljusen både på min förra och senaste Hyundai H-1. Det är de enda glödlamporna jag måste byta regelbundet. En kompis som har en gammal Ford Falcon har samma problem. I hans fall är det hela tiden den högra lampan som går. Beträffande kvaliteten på de LED lampor jag beställt så är det bara att vänta och se. De var ju otroligt billiga så visar det sig vara skit så har jag just inte förorat något.
Nja Saabnisse, jag tror mera att det beror på att det är en Ford. Fords elsystem har väl aldrig varit några höjdare. Den Escort min hustru hade i Sverige hade elproblem den också.
Det "motstånd" PREVIA nämner är ett effektmotstånd som man kopplar parallellt med LED-lampan för att på det sättet öka belastningen (strömmen) i den lampans strömkrets eftersom lampövervakningen (om bilen har sådan) inte reagerar över den låga ström som flyter i LED-lampans strömkrets och då kan uppfatta det som att lampan inte finns eller är trasig. Så i dessa fall minskar man inte den faktiska strömförbrukningen genom att byta till LED utan man måste istället "bränna bort" energi via ett motstånd i st f via lampan och det motståndet kan bli rätt varmt så placera det på ett bra sätt. Är det låg effekt på original-lampan (t ex 5 W) så behöver ju inte effektmotståndet bränna bort lika mycket energi som om det är en kraftigare lampa i original - t ex 15 W. Så motståndet behöver med stor sannolikhet anpassas efter originallampans effekt. Utan att vara insatt i t ex bilarnas "blinkersrelän" så skulle elektroniska sådana också kunna kräva en viss effekt i belastningen vilket kan tala för att man kan behöva effektmotstånd även för LED i blinkerslampor - men det bör nog testas individuellt. Detta är bara vanlig ellära och relaterad till främst lampövervakningssystemen. Sen finns det som vanligt säkert undantag...
I en modern bil (Som styr blinkersen med styrenhet) bör det gå att programmera så man kan använda LED istället för glödlampor i blinkers. Bör även gå att programmera om ljusstyrenheten så glödtrådsvakten håller snattran...
I äldre bilar kan man byta till lastoberoende blikrelä, och ta väck varningslampan för glödtrådsvakten. Går att tjyvkoppla relät också, men fy vilket jobb...
I mellangamla bilar är det lite värre..
Uppdaterat: 2014-06-22 11:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Jo, jag glömde rapportera att LED lamporna fungerar alldeles utmärkt. De är ljusstarka och ger ett ganska häftigt mönster. Kommer att köpa LED lampor till bakljusen också så det matchar bromsljusen.
Det verkar inte vara av så stor betydelse vilket fabrikat det står på LED-lampan, Philips, Osram , GE, Tjing-tjong eller Pling -plong, alla är tillverkade i Kina. Men det är klart, det finns ju åtskilliga tillverkare av LED i Kina och de har säkert varierande kvalitet.
Uppdaterat: 2014-08-18 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
De LED-lampor jag köpt har jag köpt på Biltema, sitter i min gammelhoj som har lite bekymmer med spänningsregleringen och vibrerar en del, inga problem.
Uppdaterat: 2014-08-18 18:56
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Kommentarer
Vad är du tveksam över Peter, LED tar ju över alltmer. Det har ännu inte gått sönder någon glödlampa på min 9-5 (förutom de svindyra xenonlamporna), men skulle det göra det skulle jag definitivt ersätta med LED.
Förstår att du undrar. Bytte till LED på varselljuset på en Subaru Legacy -04 och det lyste jättedåligt. Om det inte står i klartext vilken watt som LEDen motsvarar så kan det vara svårt att välja rätt styrka verkar det som.
Jag är inte tveksam. Har beställt på ebay från Hong Kong. Ingen av de biltillbehörsbutikerna jag har besökt här i Sydney säljer dessa lampor av någon märklig anledning. De är dock otroligt billiga på nätet. Ett 2-pack kostar 4 dollar (ca. 26 spänn) med fri frakt. Förhoppningsvis kommer de om några dagar och får vi se hur det funkar med ljusstyrka.
Tänk på att glödtrådsvakten kommer dåligt överens med LED-lampor och kan indikera att dom är trasiga.
Byter man helt till LED behövs ingen glödtrådsvakt!
Nej men säg det till bilens elsystem :)
Vissa bilar fellarmar,andra börjar flimra eller tänds inte alls,du märker snart om det fungerar.
Det kan vara bra att fråga om ledbelysningen passar ens bil innan man köper något.
http://www.xenonline.se/vanliga-fragor.html
Det kan behövas ett motstånd för att bilens elsystem skall uppfatta att något är inkopplat.
Har haft problem med bromsljusen både på min förra och senaste Hyundai H-1. Det är de enda glödlamporna jag måste byta regelbundet. En kompis som har en gammal Ford Falcon har samma problem. I hans fall är det hela tiden den högra lampan som går. Beträffande kvaliteten på de LED lampor jag beställt så är det bara att vänta och se. De var ju otroligt billiga så visar det sig vara skit så har jag just inte förorat något.
Anledningen att det är högerlampan som pajar måste väl bero på att ni har vänstertrafik... :o)
Nja Saabnisse, jag tror mera att det beror på att det är en Ford. Fords elsystem har väl aldrig varit några höjdare. Den Escort min hustru hade i Sverige hade elproblem den också.
Det "motstånd" PREVIA nämner är ett effektmotstånd som man kopplar parallellt med LED-lampan för att på det sättet öka belastningen (strömmen) i den lampans strömkrets eftersom lampövervakningen (om bilen har sådan) inte reagerar över den låga ström som flyter i LED-lampans strömkrets och då kan uppfatta det som att lampan inte finns eller är trasig. Så i dessa fall minskar man inte den faktiska strömförbrukningen genom att byta till LED utan man måste istället "bränna bort" energi via ett motstånd i st f via lampan och det motståndet kan bli rätt varmt så placera det på ett bra sätt. Är det låg effekt på original-lampan (t ex 5 W) så behöver ju inte effektmotståndet bränna bort lika mycket energi som om det är en kraftigare lampa i original - t ex 15 W. Så motståndet behöver med stor sannolikhet anpassas efter originallampans effekt. Utan att vara insatt i t ex bilarnas "blinkersrelän" så skulle elektroniska sådana också kunna kräva en viss effekt i belastningen vilket kan tala för att man kan behöva effektmotstånd även för LED i blinkerslampor - men det bör nog testas individuellt. Detta är bara vanlig ellära och relaterad till främst lampövervakningssystemen. Sen finns det som vanligt säkert undantag...
I en modern bil (Som styr blinkersen med styrenhet) bör det gå att programmera så man kan använda LED istället för glödlampor i blinkers. Bör även gå att programmera om ljusstyrenheten så glödtrådsvakten håller snattran...
I äldre bilar kan man byta till lastoberoende blikrelä, och ta väck varningslampan för glödtrådsvakten. Går att tjyvkoppla relät också, men fy vilket jobb...
I mellangamla bilar är det lite värre..
Jo, jag glömde rapportera att LED lamporna fungerar alldeles utmärkt. De är ljusstarka och ger ett ganska häftigt mönster. Kommer att köpa LED lampor till bakljusen också så det matchar bromsljusen.
Det verkar inte vara av så stor betydelse vilket fabrikat det står på LED-lampan, Philips, Osram , GE, Tjing-tjong eller Pling -plong, alla är tillverkade i Kina. Men det är klart, det finns ju åtskilliga tillverkare av LED i Kina och de har säkert varierande kvalitet.
De LED-lampor jag köpt har jag köpt på Biltema, sitter i min gammelhoj som har lite bekymmer med spänningsregleringen och vibrerar en del, inga problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.