En eloge till Hyundai. Var tvungen att byta ena halvljuslampan (separat helljuslampa) på min Hyundai H-1 och det var mycket lättare än jag trodde. Det är bara att klämma ner handen mellan vänsterflygeln och batteriet och vrida locket motsols. Sedan är det bara att ta bort lampan och sätta dit en ny och skruva tillbaka locket. Klart. Inga verktyg behövs, bara en inte allt för stor hand. Mycket bra konstruktion!
Kommentarer
Vår f d Focus av förra generationen hade ett snarlikt system som Volvo - en grov skruv som man fick skruva ur sen kunde man lyfta ur hela lampinsatsen. Men sen vill jag minnas att det också finns Volvo -modeller där det är betydligt svårare att byta lampa...
Käre Jes, du verkar veta lika mycket om Hyundai som jag vet om VW. Med andra ord inte ett förbannade dugg. Fuktum är att mina två H-1 har varit de bästa bilar jag ägt. Min första H-1 gick 32000 mil (svenska) utan ett enda större fel. Ett par småfel fixades på garrantin. Min andra H-1 har nu gått strax under 20000 mil utan ett enda fel varken stort eller smått. Enligt mitt tycke är det marknadens bästa lätta transportbil. Lika driftsäker som Toyota och lika tyst, bekväm och säker som de europeiska fabrikaten. Plus att många detaljer så som lastdörrar på båda sidor och matta i lastutrymmet är standard vilket kostar extra på samtliga konkurrenter. Det är ingen slump att Hyundai H-1 är Australiens mest sålda skåpkärra sedan flera år. Jag har inte kört en VW sedan jag hyrde en Golf i England för ca. 25 år sedan. Alla jag känner som har en av VW koncernens bilar verkar dock bara ha en massa problem.
Saab 900 79-93 utan turbo är fortfarande svårslagen :)
Även på vår gamla Toyota Camry årsmodell 2000 var det otroligt lätt att byta H4 lampan. Massor med plats. Ca 10 sekunders jobb.
Här måste jag protestera Jes, helt OT, men Camry är faktiskt den enda Toyota jag gillat, förutom LC förstås. Bortsett från motorn, där håller jag med om att det är ett sömnpiller.
När det gäller lampbyte är det verkligen lätt stt byta xenonlamporna på 9-5, väldigt lätt på vänster, något mer tidskrävande på höger.
Men positionsljus fram, fy f-n!
Jag håller med om att Camry inte är världens mest spännande bil men den var mycket driftsäker och det är nog den tystaste bil jag någonsin ägt. V6 motorn gick kattmjukt. Den enda kritiken var att lastutrymmet var löjligt litet med tanke på att det var en ganska stor kombi. Lastutrymmet i den Mitsubishi Magna vi hade innan var mycket större trots att det var en något mindre bil. Men nu när ungarna har växt upp och vi inte behöver plats för cyklar och dylikt så behöver vi inte längre någon stor kombi. Jag måste också säga att efter 10 år med småbarn och hundar så såg inredningen i Camryn fortfarande hyfsat fräsh ut. Jag är helt säker på att vår Hyundai i30 inte skulle klara sig lika bra på den punkten.
Den Camry jag hade ett tag var den med fyra och den var verkligen seeeeg, alldeles för undermotoriserad. En kompis hade den med sexan och den var betydligt trevligare, tyvärr törstigare än en Saab med samma effekt, men väldigt felfri.
Men båda var sedaner, kombin såldes väl inte i Sverige, eller har jag fel där?
När det gäller Avensis håller jag helt med, förskräckliga stolar, men det är visst bättre nu, det här var några år sedan.
Ok, för mig handlade det om 2003.
Jez har börjat anmäla alla inlägg jag gör nu, men det vet Vib om. Får se vad som händer.
Bara att kolla ip på anmälaren
Bara de inlägg som uttrycker personpåhopp, förnedringar eller bara är i dålig ton raderas eller redigeras. Åsikter dåliga eller bra som inte riktar sig till person eller folkgrupp raderas eller redigeras ej.
Camryn jag hade såg ut som på bilden. Jag tror inte den här modellen såldes i europa. Det var en USA modell som Toyota Australia tog över tillverkningen av och tanken var att man skulle exportera till just USA. Det sket sig dock och tillverkningen lades ner efter några år. Sedanmodellen hade då redan bytt karossform och det var väl därför jänkarna inte längre ville hade den gamla kombin. Toyota Australia lärde sig dock ingenting och gjorde om samma misstag några år senare med katastrofen Avalon. Toyota Australias värsta flopp genom tiderna.
En kommentar har redigerats då den bröt mot reglerna i detta forum.
Har raderat några inlägg som inte hörde hemma här.
Shogun, den modell du hade var klart rymligare. Hjulhusen i min bil tog en otroligt stor del av lastutrymmet. Det verkar som kombimodellen från 1997 var en eftertanke. Som sagt designad i USA för hemmamarknaden. När en helt ny modell kom år 2000 i USA så sålde jänkarna verktygen till Australien som fortsatte tillverningen till 2002.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.